четвер, 28 листопада 2024 р.

Вітаю 6 клас!

Пізнаємо природу

Сьргодні 29 листопада 2024 р.

Тема. Як живляться тварини. 

Опрацюйте теоретичний матеріал.

Вивчення нового матеріалу

Перегляньте навчальне відео "Як живляться тварини":


Опрацюйте текст , занотуйте головне, складіть конспект та схему "Живлення тварин"

1. Особливості живлення тварин

Основною відмінністю тварин від рослин є те, що вони живляться готовими органічними речовинами. Такий тип живлення називається гетеротрофним.

Гетеротрофний тип живлення — це тип живлення, при якому відбувається поглинання готових органічних речовин, що надходять з навколишнього середовища у вигляді їжі.

Іншою особливістю живлення тварин є наявність травної системи. За участю органів травлення їжа подрібнюється, розщеплюється, всмоктується та засвоюється організмом.

Найпростішим типом травної системи є сліпозамкнена травна система. Трарини з таким типом травної системи (наприклад, медузи ) мають ротовий отвір та кишківник для всмоктування поживних речовин. У більшості тварин наскрізна травна система : крім ротового отвору і травного каналу, вони мають ще отвір для виведення неперетравлених решток з організмі.

2. Типи живлення тварин 

За характером споживання їжі , тварини поділяються на різні типи.

v     Рослиноїдні твариниРослиноїдні або травоїдні – це тварини, які харчуються їжею рослинного походження, включаючи траву, фрукти, листя, коріння, цибулини, овочі і т.д. Деякі рослиноїдні тварини воліють у своєму раціоні фрукти та листя, тому їх часто називають плодоядними та листоїдними, відповідно. Раціони травоїдних тварин варіюються залежно від клімату , географічного положення та пори року. Приклади рослиноїдних тварин : жук короїд , жук листоїд, жук зерноїд ,коза, колорадський жук, лось, заяць.

v     Травоїдні тварини. Хижа тварина - це та, яка харчується здебільшого тваринною їжею . У цьому випадку ми маємо на увазі видалення органів та кісток у іншої тварини. Слово м’ясоїд означає поглинати порцію м’яса. Це живі істоти, які отримують поживні речовини, необхідні для їх існування та розвитку, вживаючи м’ясо. Вживання м’яса можна полювати на іншу тварину . Найголовніше, що більшу частину раціону становить м’ясо. Ми часто забуваємо, що хижі тварини харчуються також земноводними, комахами та іншими безхребетними, а також ссавцями, птахами або рибами. Приклади тварин-хижаків: куниця, вовк, лисиця, рись, лев, орел, соболь.

v    Всеїдні тварини. Всеїдність – це особлива здатність тварин вживати широкий спектр організмів і продуктів як рослинного, так і тваринного походження. Всеїдних тварин можна зустріти по всій планеті. Технічно вони отримують енергію і поживні речовини з будь-якої їжі. На відміну від м’ясоїдних і травоїдних тварин, які оснащені тільки одним типом зубів (або довгими і гострими, або широкими корінними) у всеїдних ротова порожнина озброєна плоскими корінними і гострими передніми зубами. Вони допомагають їм розривати плоть, подрібнювати корінці, гілки, листя і пагони. У всеїдних досить добре розвинена пам’ять: вони можуть відтворити інформацію в необхідний момент, запам’ятовують шлях, знають як і де знайти їжу або ж безпечне укриття. Приклад  всеїдних тварин : бурий ведмідь ,дика свиня, пацюк, їжак ,білка, єнот.

v     Тварини паразити. Паразити — організми, що тривалий час використовують істот інших видів, як місце мешкання та джерело живлення, при цьому завдаючи їм шкоди. Представники тварин паразитів : аскарида людська, коростяний кліщ, рибяча пявка , воші, блохи , коропоїд.

v    Тварини сапрофаги. Сапрофаги — організми, які отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих рослин і тварин чи відмерлі частини рослин і тварин, абсорбуючи розчинні органічні сполуки. Тварини сапрофаги живляться падаллю та екскрементами, наприклад: скарабей священнийстерв'ятники,  багатоніжки грифи.

v    Тварини – фільтратори. Біофільтратори це тварини, які живуть у водоймах, відокремлюють їжу з потоку води (наприклад: двостулкові молюски- мідії, устриці, а також синій кит ,китова акула).

Завдання!

На основі отриманих знань, а також використовуючи інтернет джерела, створіть буклет або лепбук на тему " Чим живляться дикі тварини , які живуть біля людей." або " Як правильно організувати харчування домашніх тварин."

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі, виконати завдання та вивчити нові терміни та поняття; в підручнику пр. 19 чит. ст. 85-89.


понеділок, 25 листопада 2024 р.

Добрий день 5 Клас!

Образотвоче мистецтво 

Сьогодні 26 листопада 2024 р.

Тема. Динамічні образи в образотворчому мистецтві. 

Опрацюйте спочатку теоретичний матеріал до теми:

Творчість М. Самокиша. Аналіз картин художника. 

МИКОЛА САМОКИШ

Щоб дізнатись більше про творчість художника перейдіть за посиланням:



Перегляньте навчальне відео:

Творче завдання!

Використовуючи відеоматеріал намалюйте коня в рухі за вказаної послідовності роботи , що показано у відео.

Перегляньте ще майстер-клас "Кінь у русі.":


Ось покрокові приклади:



Поради від майстра: 

створюючи динамічну композицію, необхідно дотримуватися таких правил

  • рухи об’єкта мають бути характерними для нього (особливості нахилу тіла), 

  • розміщення кінцівок відносно тулуба, положення голови); 

  • компонуючи рухомий об’єкт на площині, потрібно пам’ятати, що простору перед ним має бути більше, ніж за ним; 

  • складки одягу, довге волосся, інші легкі предмети під час інтенсивного руху направлені у протилежний бік.







 

Добрий день 6 клас!

Пізнаємо природу 

Сьогодні 25 листопада 2024 р.

Тема. Чому і як живляться організми. 

Дайте відповідь на запитання.

Пригадаймо:

-        Навколо чого обертається Земля?

-        За скільки часу планета робить повний оберт навколо сонця?

-        За скільки часу Місяць робить повний оберт навколо Землі?

-        -Що таке сонячне затемнення?

-        Що таке місячне затемнення?

-        Для чого вивчають місячне і сонячне затемнення?

Вивчення нового матеріалу

 1.    ЩО ТАКЕ ОРГАНІЧНІ ТА НЕОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ

Усі речовини поділяють на дві групи — органічні та неорганічні. Органічні речовини обов’язково містять атоми Карбону, а також атоми Гідрогену, Оксигену й Нітрогену У природі є понад 10 млн органічних речовин. Жири, вуглеводи, білки — це приклади органічних речовин.

Попрацюємо з  підручником ст. 80 (мал. 101). Хімічний склад тварин

З'ясуйте!

Який елемент найпоширеніший у природі?

2. ЯКА РОЛЬ ЖИВЛЕННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗМІВ

Перегляньте навчальне відео:


Робота з підручником(мал. 102).  

1.Розкажи за малюнками, хто належить до автотрофів і гетеротрофів. У чому відмінність у їхньому живленні?

2.Складіть графічну модель «Живлення організмів». Наведіть приклади організмів із різним типом живлення.

3. ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ЖИВЛЕННЯ РОСЛИН

Особливістю рослин є те, що основу їхнього живлення складають такі неорганічні речовини, як вуглекислий газ, вода, кисень, розчинені у воді солі

За схемою поясни, як живляться рослини.

Розглянь та поясни схему"Хімічне рівняння фотосинтезу ст. 82". Розкажи, як у рослину потрапляють речовини, які вступають у реакцію, та що відбувається з продуктами реакції.

Робота з підручником. Знаменитий англійський хімік Джозеф Пристлі, один із першовідкривачів кисню, провів серію дослідів, вивчаючи горіння та дихання. Розглянь малюнки та вислови гіпотезу, як йому вдалося дійти висновку, що зелені рослини здатні відновлювати повітря після горіння. (с.83)

Підведемо підсумок.

Дайте відповідь на запитання:

- Приклади органічних та неорганічних речовин.

- Чому живлення організмів є біологічним явищем?

- Які є типи живлення? Для кого вони властиві?

Домашнє завдання. Опрацювати пар. 18. С.80-84, складіть конспект в робочому зошиті, вивчити нові терміни. Довідатись більше про фотосинтез з інтернету та підготуйте доповідь на наступний урок.

Виконані завдання надсилайте на Viber!





четвер, 21 листопада 2024 р.

Вітаю 9 клас!

Інформатика

Сьогодні 22 листопада 2024 р.

Тема. Створення і опрацювання моделей на прикладах задач з різних предметних галузей (фізика, математика, хімія, біологія) в різних програмних середовищах. 

Пригадайте!

-      Що таке комп’ютерна модель?

-      Які є види комп’ютерних моделей?

-      Назвіть приклади розрахункової/імітаційно/графічної комп’ютерної моделі

-      Що таке комп’ютерне моделювання?

-      Які етапи комп’ютерного моделювання ви знаєте?


Виконайте вправу за покликанням: https://learningapps.org/watch?v=p6w9tp10j17


Вивчення нового матеріалу.


Створення, опрацювання і дослідження інформаційних моделей на прикладі задачі з фізики

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки тасанітарно-гігієнічних норм.

 

Завдання М’яч було кинуто під кутом α=55º до горизонту з початковою швидкістю v0=20 м/с. Визначте, чи влучить м’яч у ціль, яка знаходиться на вістані 39м?

1.    Постановка завдання.

§ Нехай тіло мале у порівнянні з Землею, тому його можна вважати матеріальною точкою;

§ Висота тіла змінюється не значно, тому прискорення вільного падіння можна вважати постійною величиною g = 9,8 м / с2 і рух по осі 0Y можна вважати рівноприскореним;

§  швидкість кидання тіла мала, тому опором повітря можна знехтувати і рух по осі ОX можна вважати рівномірним.

§  Відомо, що тіло брошене під кутом до горизонту. Відомий кут α. Відома початкова швидкіть v0.

 Висновок: можна використовувати формули для рівноприскореного руху, відомі з курсу фізики.

1.    Побудова моделі.




Для цього необхідно:

1)    Відкрити MS Excel.

2)    У клітинку F1 введіть значення початкової швидкості тіла.

3)    У клітинку F2 введіть значення кута α.

4)    У діапазоні A2:A22 ввести значення часу рузу тіла починаючи з 0 с до 4 с з інтервалом 0,2с. (Скористуйтеся можливістю Автозаповнення).

5)    У комірку B2 введіть формулу для обислення координати Х тіла.

=ROUND($F$1*COS(RADIANS($F$2))*A2;1).

Через Автозаповнення скопіюйте цю формулу в діапазон клітинок B3:B22.

6)    У комірку С2 введіть формулу для обислення координати Y тіла.

=$F$1*SIN($F$2)*A2-(9,8*A2*A2)/2.

Через Автозаповнення скопіюйте цю формулу в діапазон клітинок C3:C22.

7)    Для побудови графіку, що відображає траєкторію руху тіла, слід виділити діапазон С2:С22.

8)    Вставка/Діаграма/Лінійчата діаграма/Лінійчата діаграма з маркерами.

9)    Виділити підписи осі Ох, на панелі інструментів натиснути кнопку , змінити підписи горизонтальної осі на діапазон B2:B22.


1)    ПКМ на підписах вертикальної осі ОY/Формат осі. Встановіть межі осі

Мінімум   -          0,0

Максимум  –     25,0


 


1.    Складання алгоритму. Його виконання.

Введіть різні значення початкової швидкості та кута, під яким кинуто тіло.

Встановити значення v0=20 (м/с), α=55º

Знайдіть точку, у якій тіло приземлилося. Визначте координату х цієї точки.

2.    Аналіз отриманих результатів.

Зробити висновок, чи влучить м’яч у ціль?


Перегляньте також приклад на відео:




 Дайте відповідь на запитання:

-      Які є види комп’ютерних моделей?

-      Назвіть переваги та недоліки комп’ютерних моделей?

-      Які етапи комп’ютерного моделювання ви знаєте?

-      У яких випадках доцільне використання комп’ютерних моделей?


Домашнє завдання: опрацювати матеріал та завдання розміщені на блозі, в підручнику - п. 13.2, 13.3; скласти конспект та знати головне з теми.