четвер, 27 лютого 2025 р.
Добрий день 6 клас!
Пізнаємо природу
Сьогодні 28 лютого 2025 р.
Тема. Як організми співіснують у середовищі. Організм як середовище.
Біолог Г. Ф.
Гаузе в лабораторних умовах довів, що організми з однаковими або подібними
способами життя та подібною будовою тіла, не можуть жити в одному й тому самому
місці, а якщо і живуть поряд, то використовують різні ресурси і ведуть активний
спосіб життя.
Що ж поєднує живі істоти в лісі чи на луках, наприклад, квітки конюшини та
джмелів, які літають над ними, і мишей, які живуть під ними?
А якими вважати стосунки сови і грузунів?
Робота з підручником!
Робота
за мал.197, стор .173: розгляньте організми, які сумісно співіснують та належать
до різних груп: рак-самітник з актинією на мушлі; омела біла на тополі; ґедзь
на тварині. Поміркуйте, що може
запропонувати один організм іншому? Що ви знаєте про ці істоти: корисніі чи
шкідливі?
Перегляньте навчальне відео:
Завдання: заповнити пропуски в таблиці, користуючись підручником (стор. 174 ).
Типи
зв’язків |
Характеристика |
Приклади
організмів |
Харчові
зв’язки |
Виникають
тоді. Коли одні організми живляться іншим , їхніми рештками чи продуктами
життєдіяльності |
|
Зв’язки проживання |
|
шерсть
лінивців-зелені водорості; пір’я
птахів-блохи; гриби-личинки
грибних комарів
|
|
Формуються
тоді, коли організми використовують споруди з матеріалів для проживання,
народження, вигодовування потомства, захисту від негоди, ворогів. запасання
їжі,полювання |
коралові
поліпи, терміти , мурахи, синиці-ремез, вивільги, бобри |
Завдання! «Інформаційне дослідження» : чому білий гриб, та багато
інших грибів (підберезник, підосичник,
піддубник, маслюки) ростуть під деревами?
Робота з інформаційним джерелом : https://uk.wikipedia.org/wiki
Закінчіть речення:
«Тому , що» ...
Олень і
сарна конкурують….
Лисиця і
вовк конкурують…
Чапля і
лелека конкурують….
Миша
лісова і миша полівка конкурують…
Самці
північного оленя конкурують…інші приклади
Підведемо підсумо!
Поміркуйте!
Запитання : чи можлива «безкорислива дружба» в природі?
Добрий день 10 клас!
Біологія і екологія
Сьогодні 28 лютого 2025р.
Тема. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико- генетичне консультування та його організація.
У людини дальтонізм (порушення
кольорового зору) кодується рецисивним геном, що розташовується у Х-хромосомі.
Чоловік з нормальним кольоровим зором одружився з гетерозиготною за цією
ознакою жінкою. Яка ймовірність народження дітей дальтоніків у такій сім’ї.
Задача 2
Чоловік хворий на гемофілію, одружується зі здоровою жінкою,
батько якої потерпав від гемофілії. Визначте ймовірність народження в цій
родині здорових дітей.
Для тих , хто бажає відновити в памяті процес рішення генетичних задач пропоную переглянути:
ü Чи можна діагностувати та визначати
спадкові хвороби?
ü Що таке пренатальне генетичне
тестування?
ü Чим відрізняється постнатальне і
пренатальне тестування?
ü Яка різниця між секвенуванням геному
людини і полімеразною ланцюговою реакцією?
ü Як ви вважаєте чи може бути
ефективною профілактика спадкових захворювань? Аргументуйте свою відповідь.
Отже, сьогодні ви дізналися, що спадкові хвороби можна діагностувати різними методами. А саме: генеалогічним, біохімічним, близнюковим, цито- та імуногенетичним, а також можна використовувати метод дерматогліфіки. Ознайомилися, із терміном генетичного тестування та основними підходами при його проведенні (пренатальним і постнатальним тестуванням). Дізналися про ефективні заходи профілактики спадкових захворювань та медико-генетичне консультування.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал на блозі та пр. 37 підручника, скласти опорний конспект, вивчити нові терміни та поняття; виконати завдання на блозі.
Добрий день 8 клас!
Біологія
Сьогодні 28 лютого 2025 р.
Тема. Вегетативна нервова система.
Перед тим як перейти до вивчення вегетативної нервової системи, пригадайте, які функції виконує нервова система людини. З яких відділів вона складається? Що входить до складу периферичної нервової системи?
Одним із вищих центрів контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус — ділянка проміжного мозку, що контролює також роботу ендокринної системи. Діяльність вегетативної нервової системи не підпорядковується волі людини: ми не можемо свідомо керувати роботою своїх внутрішніх органів, як, скажімо, керуємо своїми м’язами. Саме тому ця частина нервової системи ще називається автономною.
Вплив вегетативної нервової системи на діяльність організму
Органи або функції | Відділ вегетативної нервової системи | |
Симпатичний | Парасимпатичний | |
Серце | Прискорює і підсилює скорочення | Уповільнює і послаблює скорочення |
Кровоносні судини черевних органів | Звужує | Не впливає або розширює (у певних органах) |
Кровоносні судини серця і головного мозку | Розширює | Звужує |
Кров’яний тиск | Підвищує | Знижує |
Легені, бронхи | Розширює бронхи, легені, збільшує частоту дихальних рухів | Звужує бронхи, легені, зменшує частоту дихальних рухів |
Залози: слинні, травні, шлунку та кишечнику | Зменшує виділення слини й травного соку | Збільшує виділення слини й травного соку |
Рухова активність шлунку та кишечнику | Зменшує | Збільшує |
Печінка | Викликає розщеплення глікогену до глюкози | Викликає синтез глікогену з глюкози |
Жовчний міхур | Викликає розслаблення | Викликає скорочення |
Обмін речовин | Підсилює | Зменшує |
Зіниці ока | Розширює | Звужує |
Шкіра | Посилює потовиділення, спричинює виникнення «гусячої шкіри» | Не діє |
Симпатична нервова система.
Нервові волокна цієї системи виходять із головного та спинного мозку. Ганглії (нервові вузли) симпатичної системи розташовані поряд зі спинним мозком. Як нейромедіатор клітини використовують норадреналін, який справляє на організм збудливий ефект, підвищує інтенсивність обміну речовин, посилює ритмічні форми активності, знижує пороги чутливості. Симпатична нервова система прискорює роботу серця, звужує просвіт судин, підвищує кров’яний тиск, стимулює обмін речовин у клітинах і тканинах організму тощо. Вона стає активною, коли ми відчуваємо різні емоції (страх, гнів) або стикаємося зі значними напруженнями (тяжка фізична праця, спортивні змагання). Таким чином, симпатична система сприяє інтенсивній діяльності організму, особливо в екстремальних умовах, коли потрібне напруження всіх його сил.
Парасимпатична нервова система.
Нервові волокна цієї системи, як і симпатичної, виходять із головного та спинного мозку. Ганглії розташовані поряд з органом, діяльність якого вони регулюють.
Як нейромедіатор клітини використовують ацетилхолін, що справляє на організм гальмувальний ефект, знижує інтенсивність обміну й ритмічні форми активності, відновлює пороги чутливості. Парасимпатична нервова система спричиняє сповільнення роботи серця, розширення просвіту судин, зниження кров’яного тиску, а також впливає на процеси, що пов’язані з відновленням використаних речовин у клітинах і тканинах. Вона активно працює в ситуаціях, коли організм перебуває у стані спокою.
Також перегляньте відео за даною темою:
Закріпимо вивчене.
Виконайте тести:
1. Функція вегетативної нервової системи:
А) забезпечує роботу скелетних м’язів
Б) керує роботу внутрішніх органів
В) регулює діяльність органів чуття
2. Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є:
А) гіпоталамус
Б) епіфіз
В) довгастий мозок
3. Зі скількох відділів складається вегетативна нервова система:
А) 5
Б) 2
В) 3
4. Діяльність вегетативної нервової системи підпорядковується волі людини:
А) в залежності від ситуації
Б) так
В) ні
5. Як нейромедіатор симпатична нервова система використовує:
А) норадреналін
Б) ацетилхолін
В) допамін
6. Як нейромедіатор парасимпатична нервова система використовує:
А) норадреналін
Б) ацетилхолін
В) допамін
7. Яку функцію виконує симпатична нервова система:
А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості
Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів
В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності
8. Яку функцію виконує парасимпатична нервова система:
А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості
Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів
В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності.
Завдання2
Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/3143721
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 35 ст. 126, занотуйте ключові поняття з теми та терміни і вивчіть їх; виконайте завдання на блозі. Підготуйте додаткову інформацію про захворювання нервової системи (використовуючи інтернет ресурси або ін.).
середа, 26 лютого 2025 р.
Добрий день 8 клас!
Біологія
Сьогодні 27 лютого 2025р.
Тема. Поняття про соматичну нервову систему.
1. Місця, у яких нервовий імпульс передається з одного нейрона на інший.
2. Западина в корі головного мозку, яка оточує звивини.
3. Складова заднього мозку, що відповідає за координацію рухів, регуляцію рівноваги і м'язового тонусу.
4. Одна з оболонок мозку.
5. Відділ мозку, який регулює життєво важливі функції (дихання, слиновиділення, шлункове соковиділення, жування, ковтання, кашель, блювання і т.д.)
6. Гребінь у корі головного мозку, який забезпечує збільшення площі поверхні.
7. Кісткове утворення, яке оточує головний мозок.
8. Відділ головного мозку, до якого належать таламус, гіпоталамус, епіфіз і гіпофіз.
9. Речовина спинного мозку, яка утворена тілами нейронів та дендритами; оточує спинно-мозковий канал.
Вивчення нового матеріалу.
Соматична нервова система іннервує скелетні м'язи і регулює діяльність, яка знаходиться під свідомим контролем. Такі рухи як, наприклад, підняття рук, згинання пальців, або навіть пережовування їжі, контролюються цією системою. Тобто всі наші рухи, які здійснюються за допомогою м’язів і знаходяться під свідомим контролем людини, забезпечуються соматичною нервовою системою.
Соматична нервова система – це частина периферичної нервової системи, яка складається з чутливих та рухових нервових волокон і забезпечує іннервацію скелетних м’язів, шкіри та деяких органів (глотка, гортань, язик).
Швидкість проведення імпульсів – 30-120 м/с
1. збирає інформацію від органів чуття і спрямовує її до центральної нервової системи;
2. передає нервові імпульси від центральної нервової системи до скелетних м’язів, керуючи різноманітними рухами нашого тіла.
Чутливий відділ Руховий відділ
(сприймає інформацію (забезпечує
з зовнішнього середовища) керування рухами)
За допомогою чого соматична нервова система спрямовує інформацію до і від центральної нервової системи? (Чутливі і рухові нервові волокна)
Соматичні нерви є чутливими і руховими.
1. Чутливі нерви сформовані відростками дендритами.
2. Рухові нерви сформовані аксонами.
Чутливі Рухові
-сформовані дендритами -сформовані аксонами
Чому нерви сформовані саме так?
Дендрити проводять нервовий імпульс до тіла нейрона (забезпечується чутлива функція), а аксони проводять нервовий імпульс від тіла нейрона (забезпечується рухова функція.
Задні забезпечують шкіру, м'язи спинний області, зони куприка, крижів, передні - шкіру, м'язові тканини рук, ніг і передньої частини тулуба.
Соматичні нерви іннервують:
1. м'язові тканини, з'єднані зі скелетом;
Скелетні М’язи Шкіру Глотку,
м’язи обличчя гортань, язик
Механізм регуляції рухів
Усі рухи (мимовільні та довільні), які організм здійснює для задоволення своїх потреб регулюють структури центральної нервової системи .
У регуляції простих рефлексів пози та окремих рухів відіграють роль відповідні структури, розташовані в спинному мозку. Складні рухи забезпечують вищі рухові центри, розташовані в мозочку, середньому мозку, підкіркових ядрах і корі великих півкуль кінцевого мозку. Кожен із цих центрів регулює відповідні рухи.
Структури спинного Рухові центри мозочка,
мозку середнього мозку,
підкіркових ядер, кори півкуль
Тобто нервова регуляція рухової активності забезпечується майже всіма відділами центральної нервової системи: від спинномозкових до рухових зон кори кінцевого мозку.
Соматична нервова система складається з рефлекторних дуг, які контролюють неусвідомлені дії, безумовні рефлекси.
Порівняйте умовні і безумовні рефлекси
Безумовні | Умовні |
1. Які типи рефлекторних дуг ви знаєте?
2. Які нейрони входять до складу простої рефлекторної дуги?
3. Які нейрони входять до складу складної рефлекторно дуги?
4. Назвіть ланки рефлекторної дуги по черзі.
Знайти і виправити помилки
Щоб відповісти на питання, проаналізуйте додаткову літературу.
1. Чому нервові клітини не діляться?
2. Маса мозку людини збільшується до 20 років, потім починається її повільне зменшення. Чому?
3. Чи можлива пересадка мозку?
Виконані завдання надсилайте на Viber!