середа, 12 березня 2025 р.

 

Вітаю сьогодні 13 березня 2025 р.

Біологія

8 Клас

Тема. Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №7: "Визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока."


Пригадаємо вивчене.
Дайте відповідь на запитання:
1.  Дайте визначення поняття «сенсорні системи». Чи можна сенсорні системи назвати аналізаторами? Чи можна сенсорні системи назвати органами чуття? 
2. Які основні структурні елементи входять до складу всіх сенсорних систем? 
3. Які основні сенсорні системи людини вам відомі?

Вивчення нового матеріалу.
Поміркуйте над висловом «У страха очі великі» Як ви його розумієте ? Як цей вислів можна поєднати з нашим сьогоднішнім уроком.
Орган зору людини - око - це унікальний і дуже складний витвір природи. У людини два ока, і тому зір бінокулярний, або стереоскопічний. Кожне око розташоване в очній ямці черепа (орбіті), має кулясту форму з опуклішою передньою частиною  і тому ще називається очним яблуком. Така форма ока дає змогу йому рухатися в певних межах очної ямки. Око має три оболонки: зовнішню (білкову), середню (судинну) і внутрішню (сітківку).
Функції органу зору:
            -  орієнтування у просторі;
            - визначення небезпеки;
            - сприйняття інформації 90 %;
            - читання;
            - розглядання предметів;
            - перегляд телепередач;
            - трудова діяльність.
           

Будова органу зору
Орган зору (Око) – сприймальний відділ зорового аналізатора, служить для сприймання світлових подразнень.



Перегляньте відео про будову та функціонування ока:

Системи:
1.     Допоміжні:
-         Брови (захист);
-         Повіки – шкірні складки з віями (захист);
-         Слізний апарат (очищення,  дезінфекція);
2.     Оболонки:
-         Білкова – зовнішня щільна оболонка, що складається зі сполучної тканини. Захист очей від хімічних та механічних ушкоджень.
-         Судинна – середня оболонка, має  кровоносні судини (живлення ока) і поглинає сонячні промені.
-         Сітківка – внутрішня оболонка ока, що складається з паличок (130 млн.) і колбочок (75 млн) (сприймає світло та перетворює на нервові імпульси)
3.     Оптична:
- рогівка – прозора передня частина білкової оболонки (заломлення світла)
- водяниста оболонка – прозора рідина (пропускає промені світла)
- райдужна оболонка
- зіниця – отвір у райдужній оболонці (регулює кількість світла)
- кришталик – лінза (фокусує, заломлює світло)
- склоподібне тіло.
Сприйняття світла і кольору:
Палички (родопсин – пігмент пурпурового кольору, розпадається на світлі, відновлюється в темряві)
Колбочки (йодопсин – пігмент фіолетового кольору, розпадається в темряві, відновлюється на світлі)
Це цікаво!
До 14 місяців новонароджені діти зовсім не сприймають кольори. Після цього віку вони спочатку сприймають червоний, потім – зелений, а пізніше – синій колір.
Що таке акомодація? 
Для чіткого сприйняття предметів необхідно, щоб їхнє зображення завжди фокусувалось у центрі сітківки.
Функціонально око пристосоване для розглядання віддалених предметів. Проте люди можуть чітко розрізняти предмети, розташовані на різній відстані від ока, завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну, а відповідно й заломлювальну силу ока. Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, розташованих на різній відстані називають акомодацією (від лат. акомодатіо - пристосування до чогось). 
Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.

Що таке короткозорість? 
Короткозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати промені, яке полягає в тому, що зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають перед сітківкою. Короткозорість буває природженою і набутою. При природженій короткозорості очне яблуко має видовжену форму, тому промені від предметів фокусуються перед сітківкою . Чітко видно предмети, розташовані на близькій відстані, а зображення віддалених предметів нечітке, розпливчасте. Набута короткозорість розвивається при збільшенні кривизни кришталика внаслідок порушення обміну речовин або гігієни зору. Існує спадкова схильність до розвитку короткозорості. Основними ж причинами набутої короткозорості є підвищене зорове навантаження, погане освітлення, нестача вітамінів в їжі, гіподинамія. Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоввігнутими лінзами.
Далекозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати світлові промені. У разі природженої далекозорості очне яблуко вкорочене. Тому зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають позаду сітківки . Здебільшого далекозорість виникає з віком (набута далекозорість) унаслідок зменшення еластичності кришталика. При далекозорості потрібні окуляри з двоопуклими лінзами . Підбирає окуляри лікар-окуліст (від лат. окулюс - око). Він вимірює гостроту зору за допомогою спеціальних таблиць.
Однією з причин розвитку короткозорості є перенапруження війкових м'язів кришталика під час роботи з дуже дрібними предметами, тривалого читання при поганому освітленні, читання в транспорті. Під час читання, писання або іншої роботи предмет треба розміщувати на відстані 30-35 см від ока. Занадто яскраве освітлення дуже подразнює фоторецептори сітківки ока. Це також шкодить зору. Світло повинно бути м'яким, не сліпити очі.
Під час писання, малювання, креслення джерело світла розташовують ліворуч. Важливо, щоб було верхнє освітлення. При тривалому зоровому напруженні через кожну годину необхідно робити 10-хвилинні перерви. Слід берегти очі від травм, пилу, інфекції.
Порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком, називають астигматизмом. У разі астигматизму зазвичай знижується гострота зору, зображення нечітке і викривлене. Астигматизм усувається за допомогою окулярів з особливими (циліндричними) скельцями.
Дальтонізм – це розлад колірного зору або часткова колірна сліпота (у жінок – 0,5 % у чоловіків – 8% ) Розділяють вроджений та набутий дальтонізм. Дальтонізм пов'язаний з відсутністю певних видів колбочок і він не лікується.

Виконайте лабораторне дослідження.

Лабораторне дослідження№7

 

Тема: Визначення акомодації ока. Виявлення сліпої плями на сітківці ока

 Мета: дослідити пристосувальні властивості ока до сприйняття предметів, розташованих на різних відстанях; навчитися виявляти сліпу пляму на сітківці ока.

Обладнання: аркуш паперу.

 Хід роботи

І. Визначення акомодації ока


1.      Візьміть аркуш паперу з отвором і тримайте його на відстані 10-15 см від очей.

2.      Прочитайте написане на дошці крізь отвір у папері одним оком, прикривши друге. Яким ви бачите зображення на дошці? Чому?


3.      Спрямуйте погляд на літери навколо отвору на аркуші. Якими здаються літери навколо отвору? Чому?

4.      Висновок: проаналізуйте, завдяки чому людина бачить предмети, розміщених на різних відстанях, але не може бачити їх одночасно? 

Також ви можете переглянути відео для кращого розуміння:



ІІ. Виявлення сліпої плями на сітківці ока

 

1.      Прикрийте ліве око рукою або аркушем щільного паперу.

2.      Помістіть картку для визначення сліпої плями на відстані приблизно 15 см від очей.

3.      Дивіться правим оком тільки на хрестик, зображений на картці, і повільно то наближайте її до себе, то віддаляйте до тих пір, поки не зникне один із трьох кружечків. Який саме кружечок зникає?

4.      Прикривши праве око, повторіть дослід, фіксуючи погляд на кружечку 3, до зникнення хрестика.

5.      Зробіть висновки відповівши на запитання:

·        Куди проектується зображення одного із кружечків?

·        Чи є на сітківці місце, яке зовсім позбавлене рецепторів?

·        Як називається це місце?

·        Чи чутливе воно до світла?

Як називається місце, де розташовані переважно колбочки, і яке це має значення?
Також ви можете переглянути відео для кращого розуміння:


Закріпимо вивчене.

Виконайте вправи за посиланням.

Вправа 1: https://learningapps.org/

Вправа 2: https://learningapps.org/

Вправа 3: https://learningapps.org/

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або 38 ст. 134, записати нові терміни та поняття, замалювати та вивчити будову ока; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки, виконати вправи; підготувати цікаву інформацію про слухову сенсорну систему.(за бажанням)

Немає коментарів:

Дописати коментар