четвер, 20 березня 2025 р.

Вітаю 6 Клас!

Пізнаємо природу

Сьогодні 21 березня 2025р.

Тема. Діагностична контрольна робота№5. Узагальнення знань з теми "Пізнаємо взаємозвязки у природі."

Виконайте завдання контрольної роботи. 

I.Проводжу дослідження природи.

1.1(1б)  Впізнайте представника наземно-повітряного середовища існування, червонокнижну тварину Карпат.

А.

Кіт лісовий

Б.

Гепард

В.

Рись

Г.

Пума

Д.

Сніговий барс

 

 





1.2(1б) Наука яка вивчає взаємозв’язки між організмами та між організмами й середовищем, називається ... 

а) екологією             б) біологією               в) біогеографією


 1.3(1б)  Встав пропущені слова.

Організми, які живляться іншими організмами – це _________________. Вони мають вражаючий арсенал пристосувань, щоб спочатку наздогнати, підстерегти чи підманити, а потім убити здобич, зокрема __________________, ________________, швидкий біг, ___________________, отруту.

Взаємовідносини, при яких один організм отримує середовище існування та поживні речовини, завдаючи шкоди іншому, називають ___________________. Найчастіше це явище спостерігають серед таких груп організмів: ___________________, грибів та ________________.

1.4.(1б) Послідовність організмів, пов’язаних харчовими зв’язками – це…?

 а) ланцюг живлення             б) пристосування

 в) мутуалізм                          г) конкуренція

 

II.Опрацьовую та використовую інформацію.

2.1 .(2) Прочитайте історію про Свинячого Ціп’яка.

Я – Свинячий Ціп’як. Ніхто нас не любить, усі обзивають паразитами. А хіба наше життя легке? Дехто називає мене Ціп’яком Озброєним. А яка там зброя? Маю лише чотири присоски та хоботок із гачками. Будучи личинкою*, я самотньо лежав на траві, нікому не заважав. Разом із травою мене з’їла Свиня! Добре, що моя оболонка щільна, і я не загинув. Потрапивши у тіло Свині, я мандрував її кровоносною системою, аж поки не застряг у м’язах. Свиню зарізали, м’ясо просмажили. Ох і гаряче було на сковороді, я замало не згорів! Але Господиня зарано зняла печеню з вогню, м’ясо погано просмажилось, і мене знову з’їли! Тут я вже не витримав: вивернув у кишечнику Людини свою голівку, виставив усі гачки, причепився до стінки, почав живитися й рости.

Нарешті моє життя приносило мені задоволення. Не треба було рухатися, шукати їжу, перетравлювати її, оскільки зуби і травні соки Людини все робили за мене. Я вбирав поживні речовини всією поверхнею тіла, і виріс у довжину аж на кілька метрів! Це були найкращі п’ять років мого життя.

Та знову халепа! Мій Хазяїн втратив апетит, зблід, поскаржився Лікареві на слабкість, запаморочення, головний біль та біль у кишечнику. Той запропонував здати аналізи і випити ліки. Людині – ліки, а мені – отрута. На цьому моє щасливе життя закінчилось. Але перед смертю я встиг відкласти мільйони яєць. Отже, якщо Людина не буде дотримуватися правил приготування їжі, то й моїм діткам вдасться добре пожити.

 Дайте відповіді на наступні запитання:

1. Яких правил необхідно дотримуватися, щоб не заразитися червами-паразитами?

А. Перед вживанням їжі мити руки.

Б. Провітрювати приміщення.

В. Добре проварювати та просмажувати м’ясо.

Г. Чистити зуби два рази на день.

Д. Спати не менше 8 годин на добу.

2. Які пристосування мають паразитичні черви для життя в організмі хазяїна?

А. Хвіст. Б. Язик. В. Зуби. Г. Щупальця. Д. Присоски.

3. Черв’яка свинячого ціп’яка називають ще ціп’яком озброєним. Він паразитує у кишечнику людини, викликаючи слабкість, запаморочення, втрату апетиту. Тривалість життя паразита може становити понад 10 років. Цього паразита називають озброєним, бо він має…

А. Шипи.

Б. Гачечки.

В. Голки.

Г. Зуби.

Д. Щупальця

 

2.2.(2б). Дайте визначення поняттям:

А) Екосистема_____________________________________________________________.

Б) Ланцюг живлення________________________________________________________.

 

III. Усвідомлюю закономірності природи.

 

3.1 (2б)  Зробіть підписи до малюнку «Ланцюг живлення».

1

Продуцент(організм утворювач)

2

Консумент I порядку(рослиноїдний споживач)

3

Консумент II порядку (всеїдний, м’ясоїдний споживач)

4

Консумент III порядку (м’ясоїдний споживач, хижак)



3.2 (2б) Пригадайте основні види зв’язків між організмами. Наведіть приклади.

Зв’язки між організмами

Приклади взаємозв’язків

Паразитизм

 

Мутуалізм

 

Коменсалізм

 

Хижацтво

 

 Домашнє завдання: виконайте контрольну роботу та надішліть на перевірку.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

















































Немає коментарів:

Дописати коментар