неділя, 27 квітня 2025 р.

Вітаю 10 та 11 клас!

Біологія і екологія

Сьогодні 28 квітня 2025р.

10 клас

 Тема : Ембріогенез людини.Взаємодія частин зародка, що розвивається.

План дій

1. Опрацюйте текст підручника - пр. 42.
2. Ознайомтесь з додатковими матеріалати та вілео до теми.
3. Занотуйте основні поняття та терміни в зошит.
4. Самостійно знайдіть інформацію з інтернет джерел та знайдіть відповідь на запитання8,9 ст. 281 підручника.

Додатковий матеріал

 Періодизація ембріонального розвитку людини

Ембріональний розвиток людини починається з утворення зиготи й закінчується народженням дитини. Він триває 40 тижнів, і за цей час із однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів спеціалізованих клітин. Вони утворюють тканини й органи зі спадковою інформацією, яка закодована в хромосомному наборі зиготи.

Ембріональний період розвитку людини поділяють на три періоди:

■ початковий (1-й тиждень);

■ зародковий (з 2-го по 8-й тиждень);

■ передплідний (з 9-го тижня по 12-й);

■ плідний (з 13-го тижня до народження дитини).

1) Перший тиждень. Дроблення заплідненої яйцеклітини, утворення бластули — порожнистої кулі — через 4-5 днів після запліднення. Дроблення починається наприкінці першої доби. Одні бластомери поділяються швидше, інші — повільніше. Перші в майбутньому утворять зв’язок зародка з організмом матері, останні — тіло зародка.

Через 6-9 днів після запліднення відбувається імплантація (проникнення і закріплення у внутрішньому шарі тканин) зародка у стінку матки. До цього моменту він росте і розвивається, використовуючи запас поживних речовин яйцеклітини. Прикріпившись, ембріон починає отримувати поживні речовини з організму матері.

2) Другий тиждень. Відбувається гаструляція. Клітини зародка спеціалізуються. Утворюються три зародкові листки — ектодерма, мезодерма та ентодерма.

3) Третій тиждень. Починається утворення хребта у зародка. Розвивається нервова трубка — початок утворення спинного та головного мозку. У жінки припиняються менструації. Це може бути ознакою вагітності.

4) Четвертий тиждень. Починається формування серця, кровоносних судин, крові та кишечнику. Розвивається пуповина.

5) П'ятий тижденьЗакладається головний мозок. З’являються зачатки кінцівок — маленькі виступи, майбутні руки та ноги. Серце має вигляд великої трубки та починає скорочуватися, перекачуючи кров. Це можна побачити під час УЗД.

6) Шостий тиждень. Починається формування очей та вух.

7) Сьомий тиждень. Розвиваються всі основні внутрішні органи. Формується обличчя. Очі набувають забарвлення. Формуються рот та язик. Починається розвиток рук та ніг.

8) До дванадцятого тижня плід є повністю сформованим: є всі органи, м’язи, кістки, можна розрізнити пальці рук та ніг добре розвинуті статеві органи. Плід набуває здатності до руху. За час вагітності, що залишився, він здебільшого росте.

9) До двадцятого тижня починається ріст волосся, у тому числі брів та вій. Розвиваються візерунки на шкірі пальців ростуть нігті на руках та ногах рука міцно стискається. Зазвичай між шістнадцятим і двадцятим тижнем дитина вперше починає рухатися.

10) Двадцять четвертий тиждень. Відкриваються очі.

11) До двадцять шостого тижня з’являються добрі шанси вижити за передчасних пологів.

12) До двадцять восьмого тижня дитина активно рухається. Реагує на дотик та гучні звуки. Ковтає амніотичну рідину та виділяє сечу.

13) До тридцятого тижня зазвичай лежить у положенні головою донизу, готуючись з’явитися на світ.

14) Сорок тижнів (9 місяців). Завершується ембріональний розвиток. Відбуваються пологи.

Перегляньте відео "Розвиток дитини в утробі матері.":


Ембріональна індукція.   Поняття про провізорні органи.

Ембріональна індукція — це процес впливу одних частин зародка (індуктор) на інші (реагуюча частина). У результаті такої взаємодії утворюється орган. Індуктор — частина зародка, що напрямляє розвиток інших частин зародка.

Провізорні органи — це тимчасові органи, які функціонують лише в ембріональному періоді. У людини до них належать:

■ хоріон (ворсиста оболонка зародка) — виконує захисну, трофічну, газообмінну та екскреторну функції;

■ амніон, або амніотичний мішок (водна оболонка) — захищає ембріон від висихання;

■ жовточний мішок (виріст кишки за запасам жовтка) — забезпечує живлення зародка;

■ алантоїс (сечовий мішок), накопичує відходи обміну речовин плоду, виконує видільну функцію;

■ плацента — забезпечує постійний зв’язок між організмом матері та плодом.

Перегляньте відео "Життя до народження.":



Домашнє завдання:
1. Опрацювати теоретичний матеріал та занотувати основні поняття та терміни з теми.
2. Виконати завдання з пошуку інформації в інтернеті.

Спілкуємося , як завжди, через Viber!


11 клас

Тема. Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. 

Хід роботи

Біотехнологія – комплекс наук, технічних засобів, методів, спрямованих на одержання і використання клітин мікроорганізмів, тварин і рослин, а також продуктів їхньої життєдіяльності у промисловості.


1.    Опрацюйте інформацію щодо напрямків сучасної біотехнології

 

Основні завдання досліджень:

·       Розроблення наукових основ створення нових біотехнологій за допомогою методів молекулярної біології, генетичної та клітинної інженерії.

·       Одержання й використання біомаси мікроорганізмів і продуктів мікробіологічного синтезу.

·       Вивчення фізико-хімічних та біохімічних основ біотехнологічних процесів.

·       Використання вірусів для створення нових біотехнологій.

 

Основні напрямки досліджень:

·       Клітинна інженерія – культивування клітин і тканин вищих організмів.

·       Генна інженерія – перебудова генотипу за рахунок вбудовування або виключення певних генів.

·       Мікробіологічна промисловість – виробництво біологічно активних речовин.

·       Інженерна ензимологія – використання ферментів мікробного, рослинного і тваринного походження в біохімічних процесах.

·       Екологічна інженерія – використання біофільтрів на очисних спорудах.

 

2.    Допрацюйте інформацію щодо сучасних галузей біотехнології

 

1)    Нанобіотехнологія - 

2)    Цитотехнологія - 

3)    Гістотехнологія - 

4)    Ембріотехнологія - 

5)    Біотехнологія культивування організмів - 

6)    Біоінженерна технологія - 

 

За допомогою біотехнології здійснюються:

·       одержання харчових продуктів (наприклад, кефірів, йогуртів, сухого молока, хліба, соків);

·       отримання сортів рослин (наприклад, виведення сортів пшениці призвело до «зеленої революції» в Мексиці, створення сортів рису з вегетаційним періодом 120 днів значно поліпшило рівень життя населення Азії);

·       отримання лікарських препаратів (наприклад, вакцин, антибіотиків, вітамінів, ферментів за допомогою грибів й бактерій);

·       діагностика спадкових хвороб людини (наприклад, технології культивування лімфоцитів, діагностика ембріона на ранній стадії внутрішньоутробного розвитку, створення тест-систем для генної діагностики);

·       розробка безвідходних технологій для очищення середовища (наприклад, використання бактерій для розкладу штучних полімерних матеріалів чи пестицидів);

·       створення технологій отримання енергії (наприклад, використання метанобактерій для отримання біогазу, створення пального із цукрової тростини чи кукурудзи);

·       отримання кормів для поліпшення умов вирощування сільськогосподарських тварин (наприклад, дріжджові гриби синтезують кормові білки із парафінів нафти);

·       створення засобів догляду й захисту рослин (наприклад, створення бактеріальних добрив і біогумусу);

·       створення тварин-біореакторів, що виробляють речовини для лікування хвороб (наприклад, корів чи кіз, які даватимуть з молоком білок для лікування інсультів). 

3.Перегляньте відео про трансплантацію органів і тканин людини за посиланням .


   4.Опрацювати інформацію щодо генетично модифікованих організмів

 Генетично модифікований організм (ГМО) – організмгенотип якого було змінено за допомогою методів генної інженерії. Генетична модифікація відрізняється від природного та штучного мутагенезу саме направленою зміною генотипу. При цьому генетичний матеріал переносять з одного організму в інший, використовуючи технологію рекомбінантних ДНК. Якщо при цьому ДНК, яку переносять, походить з іншого виду, отримані організми називають трансгенними.

Основні етапи створення ГМО:

·       отримання ізольованого гена.

·       уведення гена у ДНК-вектор.

·       перенесення вектора з геном в організм, що модифікують (процес трансформації).

·       експресія генів у трансформованій клітині.

·       відбір (селекція) трансформованого біологічного матеріалу (клону) від нетрансформованого.

 

Приклади генетично модифікованих організмів





1.    5.Опрацювавши інформацію з додаткових джерел тезово визначити можливі наслідки «за» і «проти» використання та впровадження ГМО

«За ГМО»:--------------------------------------------------------------------------------------------------

«Проти ГМО»: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі , виконати завдання та законспектувати ; опрацювати пр.44ст. 289, дайте відповідь на запитання 8,9 ст. 295 підруч.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар