перекладач

четвер, 6 березня 2025 р.

Вітаю 8 клас!

Біологія

Сьогодні 7 березня 2025р.

Тема. Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. 

Пригадаємо вивчене.

Виконайте тести:

1.Чутливі нейрони передають інформацію:

А. Від нервової системи до органів

Б. Від органів до нервової системи

В. Від клітин до хеморецепторів довгастого мозку

Г. Від моторного нейрона на вставний

 2.Реакція організму на те чи інше подразнення це:

А. Нервовий імпульс

Б. Інстинкт

В. Рефлекс

Г. Алергія

 3.Колінний рефлекс замикається у мозку:

А. Довгастому

Б. Проміжному

В. Передньому

Г. Спинному

 4.До центральної нервової системи відносять:

А. Черепно-мозкові нерви

Б. Ганглії

В. Спинний мозок

Г. Спинномозкові нерви

 5.Передні корінці (роги) спинного мозку утворенні нейронами:

А. Руховими

Б. Чутливими

В. Аферентними

Г. Вставними

 6.Сіра речовина утворена:

А. Аксонами

Б. Нейроглією

В. Тілами рухових нейронів

Г. Тілами вставних нейронів

 7.До стовбура мозку НЕ відноситься:

А. Довгастий

Б. Міст

В. Мозочок

Г. Середній

 8.Зорові горби – це:

А. Таламус

Б. Епіфіз

В. Метаталамус

Г. Гіпофіз

 9.Слухова зона розташована у частині кори:

А. Потиличній

Б. Лобній

В. Скроневій

Г. У задній звивині позаду від центральної борозни

 10.Носій людського інтелекту – це:

А. Таламус

Б. Кора

В. Довгастий мозок

Г. Проміжний мозок

 11.Півкулі мозочка з"єднані:

А. Мозолистим тілом

Б. Черв'яком

В. Епіфізом

Г. Звивинами

 12.Центр блювання знаходиться у мозку:

А. Мості

Б. Довгастому

В. Середньому

Г. Мозочку


Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми будемо детальніше досліджувати, як саме організм одержує сигнали ззовні і від власних внутрішніх органів.
Світ є багатим на  кольори, звуки та запахи. Складні та різноманітні процеси, що відбуваються в організмі людини, допомагають їй поринути у цей світ і насолоджуватися життям.
Уявіть собі, що ви зайшли до незнайомої кімнати. В цей час у ній вимкнули світло. Вам необхідно вийти з неї. Ви починаєте уважно слухати, які і звідки лунають звуки, намагаєтеся визначити, які предмети вас оточують. Без цієї інформації вам не вдається визначити, як і куди рухатися, щоб вийти. Про структури, відповідальні за отримання інформації, і будемо вести мову на цьому уроці.

Поїхали!

пропоную переглянути відео:

Після перегляду відео дайте відповідь на запитання:

Що таке сенсорні системи і їх класифікація?


Будова сенсорних систем 

 Будь-яка сенсорна система складається із трьох основних відділів: периферичного, провідникового та центрального.

а) Периферичний відділ представлений рецепторами. Рецептори – це чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси.

Розрізняють рецептори:

За розташуванням

 ü Зовнішні рецептори – сприймають сигнали із зовнішнього середовища.

ü Внутрішні рецептори – сприймають сигнали від внутрішніх органів організму.

 За видом подразнення, що сприймається

ü Хеморецептори – сприймають вплив різних хімічних сполук. До них належать рецептори смаку, нюху, а також ті, що розташовані в тканинах і стінках кровоносних і лімфатичних судин;

ü Механорецептори – сприймають різні механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища. Входять до складу органів слуху, рівноваги, шкіри, опорно-рухового апарату, внутрішніх органів;

ü Фоторецептори – сприймають дію світлових променів. Входять до складу органу зору;

ü Терморецептори – сприймають зміни температури зовнішнього та внутрішнього середовища. Розташовані в шкірі та внутрішніх органах;

ü Ноцирецептори – відповідають за больові відчуття.

 Фізіологічна роль рецепторів полягає у тому, що вони перетворюють одні форми енергії подразників: фізичну або хімічну на електричну енергію нервових імпульсів. Далі ці імпульси передаються по чутливих нейронах у певні зони кори великих півкуль кінцевого мозку. Там інформація, що надходить від рецепторів відбивається у свідомості людини у вигляді – відчуттів, відтворень і уявлень. У головному мозку збудження, які надходять від органів чуття, аналізуються, від нього також надсилаються сигнали органам, які відповідають за  виконання певних функцій. Наприклад, почувши дзвінок телефона, людина реагує на нього.

б) Провідниковий відділ складається із чутливих волокон, що передають закодовані сигнали до ЦНС. Цей шлях утворюють нейрони, в яких інформація опрацьовується та виділяється найбільш важлива. Окремі чутливі волокна нейронів утворюють чутливі нерви (наприклад, зорові, нюхові), або входять до складу змішаних (наприклад, спинномозкові, язикоглотковий).

в) Центральний відділ  сенсорних систем утворюють чутливі зони кори великого мозку, де відбувається аналіз і синтез інформації. Ці зони мають певне розташування: рухова зона й зона внутрішніх органів – у лобовій частці, зона шкірно-м’язової чутливості – у тім’яній частці, зорова зона – у потиличній частці півкуль, слухова, смакова і нюхова зони – у скроневій частці. Саме в цих ділянках кори формуються відповідні зорові, слухові, нюхові та інші відчуття.

 Загальні властивості сенсорних систем

1. Спеціалізація – здатність сприймати лише певний подразник та формувати специфічні відчуття (наприклад, рецептори ока – світло, рецептори слуху – звук).

2. Адаптація –  це здатність пристосувати рівень своєї чутливості під дією подразника. При високій інтенсивності подразника чутливість організму до нього підвищується (наприклад, коли людина заходить у темну кімнату, спочатку вона нічого не бачить і починає розрізняти контури предметів через певний час). Під час тривалої дії стимулу чутливість рецепторів до нього знижується (наприклад, коли людина заходить до приміщення зі специфічним запахом,  спочатку дуже відчуває його, а потім усе менше; не відчувається дотик одягу до тіла).

Найшвидше адаптуються рецептори, що сприймають дотик до шкіри, найповільніше — рецептори м'язів, кровоносних судин і легенів. Рецептори, що сигналізують про відчуття болю, не здатні до адаптації, тому людина не може звикнути до болю.

3. Вправляння - це здатність аналізаторів підвищувати свої можливості  під впливом багаторазових вправ, тобто «тренування» (наприклад, тренується слух у музикантів; відчуття смаку та запахів — у дегустаторів). М'язовий, зоровий, слуховий, нюховий та інші аналізатори можна тренувати до певної межі, що закладена спадково.

4. Взаємодія - зв'язок аналізаторів, який реалізується через взаємодію відчуттів на рівні кори мозку (наприклад, у концертному залі не вимикають світло, оскільки при яскравому освітленні загострюється слух).

5. Компенсація – це відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок якісної перебудови або посиленого використання збережених функцій інших сенсорних систем (наприклад, при втраті зору сильно розвивається слух, нюх чи дотик: незрячі можуть уявити загальний вигляд предмету за дотиками, впізнати людину за запахом).

За допомогою кожної із сенсорних систем у людини виникають різні види відчуттів: світлові, звукові, запахові, температурні, больові. Однак у звичайних умовах людина свідомо не може виділити якийсь окремий вид відчуттів. Кожного разу в нас виникають цілі комбінації відчуттів — сприйняття. Людина сприймає світ як ціле, і образи зовнішніх предметів та явищ, які формуються в нас — це результат об'єднаної роботи багатьох сенсорних систем. Це пов'язане насамперед із тим, що кожна ділянка людського тіла містить кілька видів рецепторів. Наприклад, у ротовій порожнині розташовуються не тільки смакові рецептори, але й температурні, больові тощо. І сенсорні системи працюють не ізольовано одна від одної, а в тісній взаємодії.

 Функції сенсорних систем

       Інформативна - сприйняття впливів зовнішнього середовища аналізаторами та формування відчуттів.

       Керуюча - полягає в аналізі отриманої інформації корою головного мозку.

       Адаптаційна - забезпечує пристосувальні реакції організму у відповідь на дію подразників зовнішнього та внутрішнього середовища.

Закріпимо вивчене.

Завдання

 Знайдіть правильні твердження. Впишіть букви, що стоять біля правильних відповідей, у  клітинки послідовно і отримайте слово.

(А) Розрізняють 5 основних сенсорних систем в організмі людини.

(К) Поняття «аналізатор» увів Мечніков І.І.

(Н) Рецептори – це чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси.

(А) При порушенні функцій однієї сенсорної системи відбувається посилена робота інших аналізаторів.

(Б) Внутрішні рецептори сприймають сигнали із зовнішнього середовища.

(Л) Механорецептори входять до складу органів слуху, рівноваги, шкіри, опорно-рухового апарату, внутрішніх органів.

(Ф) Зорові, слухові, нюхові та інші відчуття формуються в ділянках кори мозочка.

(Е)  Сенсорні системи працюють ізольовано і не взаємодіють одна з одною.

(І) Ноцирецептори -  відповідають за больові відчуття.

(З) Інформація, що надходить від рецепторів відбивається у свідомості людини у вигляді – відчуттів, відтворень і уявлень.

(У) Хеморецептори сприймають різні механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища.

(А) Провідниковий відділ представлений чутливими нервовими волокнами.

(Т) Зорова зона знаходиться у потиличній частці півкуль.

(О) Сенсорні системи – це сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовища.

(М) Сенсорна система складається із 2 основних відділів.

(С) Підвищувати можливості аналізаторів під впливом багаторазових вправ – неможливо.

(Р) Сенсорні системи беруть участь у реакції організму на зміни внутрішнього середовища 

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 37 ст. 132 підруч.; занотувати ключові поняття та терміни з теми, виконати завдання. 

 Виконані завдання надсилайте на Viber!


Немає коментарів:

Дописати коментар