перекладач

неділя, 11 лютого 2024 р.

Доброго дня 7 та 9 Клас!

Сьогодні 12 лютого 2024 р.

7 Клас

Тема. Опора і рух тварин. Значення опорно-рухової системи. Типи симетрії та способи пересування тварин. 

Пригадаємо вивчене!

Вкажіть  правильні   твердження

1.   Організми, які  живляться  готовими органічними речовинами називають – гетеротрофами.

2.  Тварин, які споживають  рослинну їжу  називають паразитами.

3.  Органи  дихання  усіх  водних  тварин – зябра

4.   Усі  риби  дихають  зябрами.

5.   Кров, насичена киснем, - артеріальна, насичена вуглекислим газом - венозна

6.  У кровоносній системі всіх тварин є серце

7.   Кровоносна система буває замкнена та незамкнена

8.   У кільчастих червів кровоносна система з’явилась вперше

9.    Двокамерне серце характерне для риб .

10.  Органами  виділення ракоподібних є зелені  залози

11. Мальпігієві  судини – це  органи  виділення червів

12. Основним  органом  видільної  системи ссавців  є  парні  нирки

Вивчення нового матеріалу. 

Перегляньте відео.

Занотуйте головне з теми та нові терміни.

1.Види  симетрії

Для  усіх  тварин  характерна  симетрія  тіла

Види  симетрії

·         Двобічна. Тіло  тварин  можна  розділити уявною  площиною   на   дві  дзеркальні  половини

·      Променева  через тіло тварини можна  провести уявну вісь, від якої органи розходяться променеподібно

Асиметрія (лат. asymmetria) — явище, коли через тіло не можна провести жодної площини симетрії.
 Характерна  здебільшого  для  черевоногих  молюсків.

   Робота  з  підручником 

Дати  відповідь  на  запитання.

Чи  пов’язаний  тип   симетрії  із  способом  життя  тварин ?

 2.  Способи  пересування

      (Залежать  від  середовища  в якому живе  тварина):

 Ходіння,  стрибання,  лазіння,  біг  (наземне  середовище  існування)

  планеруючий  і активний  політ  (повітряне  середовище)

 риття  (грунтове  середовище)

 Плавання, повзання або ходіння  по  дну    (водне  середовище)

3. Опорно – рухова  система .

Опорно – рухову  систему  тварин  складають  скелет  і  мускулатура.

Скелет – це конструкція, що  підтримує  тіло,  зберігає його  форму, виконує  захисну  функцію,  підтримує  в  певному положенні  внутрішні  органи.

М’язи – забезпечують  різноманітні  рухи

  Види  скелета

-        Внутрішній – ендоскелет ( хордові  тварини)

-        Зовнішній  - екзоскелет (членистоногі, молюски)

-        Гідростатичний  скелет ( черви, медузи)

  Гідростатичний скелет (Гідроскелет) — система підтримки форми тіла й іноді руху, що базується на стисненні рідини у внутрішній порожнині шляхом скорочення м'язових волокон.

                    Гідростатичний скелет характерний для м'якотілих тварин (черви —круглі, кільчасті, актинії, медузи). Порожнинна рідина, укладена всередині м'язових стінок, чинить тиск на м'язи. У свою чергу, тиск цієї рідини протидіє йому, скорочення м'язів допомагає тварині підтримувати свою форму тіла.

                           Способи   пересування

В  гідроїдних є шкірно – м'язові клітини, мають  відростки  і  здатні  до скорочення.

Крокуючий  рух  гідри

Реактивний  рух  у  медуз

Черви

          Опорно-рухова система. Під шкіряним епітелієм дощового черв’яка (як і у нереїса) є два шари м’язів (зовнішній — кільцеві, а внутрішній — поздовжні), що разом з епітелієм утворюють його шкірно-м’язовий мішок. Під шкірно-м’язовим мішком є порожнина тіла, яка поділена перегородками на сегменти.

          За допомогою м’язів дощовий черв’як може повзати і прокладати ходи в ґрунті. При цьому він із силою надавлює переднім кінцем тіла на поверхню ґрунту і протискується в нього, а порожнина тіла виконує опорну функцію.

Удень черв’яки перебувають у грунті, прокладаючи в ньому ходи. Якщо грунт м’який, то черв’як риє його переднім кінцем тіла. При цьому спочатку стискує передній кінець тіла, внаслідок чого він стає тонким, і просовує його між частинками грунту. Потім передній кінець потовщується, розсуваючи грунт, і черв’як підтягує задню частину тіла. У щільному грунті черв’як може проїдати собі хід, пропускаючи землю через кишечник. Купки такої землі, що пройшла через кишечник черв’яка, можна бачити на поверхні грунту після ночі.

 Екзоскелет

          Коралові  поліпи  утворюють  зовнішній  вапняковий  скелет

Членистоногі

Тіло  вкрите міцним  зовнішнім скелетом, утвореним  кутикулою. Кутикула  містить  органічну  речовину – хітин.

Способи пересування

   Здатні плавати, повзати  по дну(раки, краби,  креветки, жуки - плавунці)

   Здатні стрибати (коники, блохи)

  Здатні бігати ( таргани, мурахи)

  Здатні літати ( бджоли, сонечка, травневі  хрущі)

Екзоскелет

Молюски

                    У більшості молюсків тулуб захищений мушлею (черепашкою). Її виділяють клітини покривного епітелію мантії. Ззовні черепашка вкрита шаром рогоподібної органічної речовини. Але її основна маса складається з кристалів карбонату кальцію, що утворюють середній і внутрішній шари. Середній шар - порцеляноподібний  та має сніжно-білий колір. Внутрішній шар - перламутровий - також утворений з напівпрозорих кристалів карбонату кальцію.

  Способи  пересування       

                    У черевоногих і двостулкових молюсків  основним органом руху є нога. Пересуваються  вони  повільно. Тільки  гребінці  можуть плавати  періодично  клацаючи  стулками.

Способи  пересування

багатьом  головоногим  молюскам  притаманний  реактивний  рух. На нижньому  боці  їхньої голови розташована лійка – конічна, звужена спереду трубка. Через неї з мантійної порожнини виштовхується вода. Реактивна сила, яка виникає, штовхає  тіло в протилежний  бік.

 У  СВІТІ  ЦІКАВОГО

Швидкість  пересування виноградного слимака – 1,5 мм/с

Сірі  вовки  можуть  бігати  зі  швидкістю 56 - 64 км/год

Полярні  ведмеді  можуть  бігати зі  швидкістю 40 км/год

Блоха  може  стрибати на  33  см за один стрибок. Якби  людина мала таку саму стрибучість, вона могла б стрибати на 213 м

Завдяки  “реактивному руху” – лійці, кальмари можуть розвивати швидкість – 200 км/год

Виконайте  завдання

1. Знайди  зайве за  фото:

2. Встановіть відповідність.



Домашнє завдання: опрацювати матеріал на блозі, пр. 35 ст. 140 підручн., занотувати та вивчити головне з теми та нові терміни, виконати завдання на блозі, дати відповідь на запитання аісля параграфа .
Виконані завдання надсилайте на Viber!



9 Клас

Тема. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. Форми мінливості. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин.

Повторимо.
Дайте відповідь на запитання:
1. Що таке група зчеплення?
2. Які основні положення хромосомної теорії спадковості?
3. Що таке кросинговер?
4. Чому дрозофіла виявилася дуже зручним об’єктом для генетичних досліджень?

Вивчення нового матеріалу.

В хромосомному наборі організмів розрізняють нестатеві хромосоми, або аутосоми, і статеві хромосоми (гетеросоми, алосоми). У певної статі статеві хромосоми можуть бути однаковими або різними. Залежно від цього стать, яка утворює один тип гамет, називається гомогаметною, а стать, яка утворює різні типи гамет — гетерогаметною.

Відомо чотири типи хромосомного визначення статі:

1) жіноча стать є гомогаметною (XX); а чоловіча — гетерогаметною (ХУ) - у ссавців, більшості амфібій, частини риб, комах (крім метеликів), ракоподібних, черв'яків, деяких дводомних рослин;

2) жіноча стать — гомогаметна (XX), а чоловіча — гетерогаметна (ХО) - у клопів;

3) жіноча стать — гетерогаметна (ХУ), а чоловіча — гомогаметна (XX) - у птахів, плазунів, частини риб, метелків;

4) жіноча стать – гетерогаметна (ХО), а чоловіча — гомогаметна (XX) у молі, живородної ящірки.

 

Успадкування генів, локалізованих у статевих хромосомах, називають успадкуванням, зчепленим зі статтю.


Перегляньте відео до теми:


Приклади задач.

 

Задача 1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.

 

Розв'язання. Дочка гемофіліка отримала від батька Х-хромосому з рецесивним алелем гемофілії h, але оскільки вона не хвора, значить, її друга Х хромосома несе домінантний алель H. Таким чином, генотип нареченої ХH Хh . Наречений отримав від батька У-хромосому, від матері Х-хромосому з алелем H, а його генотип — ХHY.


Задача 2. У курей зчеплений зі статтю ген А в рецесивному стані має летальну дію. Яка частина потомства загине, якщо схрестити курку з гетерозиготним півнем? Розв'язання. У птахів жіноча стать є гетерогаметною, а чоловіча — гомогаметною. Генотип курки Х АY, півня Х АХ а .




Щоб краще розуміти, як розвязувати задачі з цієї теми, перегляньте відео:



Закріпимо вивчене.


Задача 3. Чоловік-дальтонік одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей?

 Задача 4. Батько й мати здорові, а дитина хворіє на гемофілію. Яка стать у дитини?

Задача 5. Схрестили чорну самку з рудим котом. Чи будуть у потомстві особини з рудим кольором шерсті?

Задача 6. Яка ймовірність народження хлопчиків або дівчаток у сім’ї, де мати — носій рецесивного, зчепленого зі статтю летального алеля, що викликає загибель ембріона?


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 35 ст. 191, знати нові терміни та поняття, зробити конспект, виконати завадання на блозі та виконати тести на ст. 193-194. Для допитливих: "Проект для дружньої компанії " опис на ст. 194 №15.

Виконані завдання надсилайте на Viber! 















Немає коментарів:

Дописати коментар