перекладач

четвер, 26 березня 2020 р.

План- конспект  семінару – тренінгу для батьків дітей з особливими освітніми потребами «Якщо не ми, то хто…».
             Тривалість: 1 година
 Ключові поняття:представлення правила роботи, , інклюзивне навчання, інтеграція, сегрегація.
Учасники: батьки
Обладнання: аркуші ватману, маркери, аркуші паперу, ручки.
                                            Хід заняття
Вступ
Кожна людина має потреби, які прагне задовольнити. А саме: потреби фізіологічні : їжа, відпочинок,рух, здоров'я; потреби безпеки : фізичної, психологічної та економічної; соціальні: потреба в  приналежності до спільноти-громади; потребу свободи : можливості самостійно приймати рішення і впливати на своє життя; потребу самореалізації : здійснення людської особи, віднаходження змісту життя. Дуже часто людина може сама задовольнити ці потреби, або принаймні зробити все, що від неї залежить. Але є ті, які не можуть задовольнити свої базові потреби без нашого наставлення, допомоги, сприяння, не всі вони потребують нашого співчуття.
позитивного наставлення, допомоги, сприяння.
Знайомство. Вправа «Інтерв’ю» (10 хв.)
Мета: підготувати батьків до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості батьківського колективу.
Хід вправи:
Педагог-тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари. Завдання для роботи в парах: протягом 1-2-х хвилин потрібно взяти інтерв’ю один в одного, щоб представити свого «візаві». Питання для інтерв’ю:
життєве кредо учасника
3 найулюбленіші речі
мрія
Потім учасники по черзі представляють один одного.
Важливо, щоб учасники аплодували після кожної презентації.
Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета: визначити сподівання й очікування батьків щодо заняття, сформулювати очікуваний результат.
Хід вправи:
Учасники на стікерах записують свої очікування щодо тренінгу та роботи. Потім педагог–тренер пропонує учасникам познайомитись зі своїми очікуваннями –прочитати їх. Після цього учасники прикріплюють свої стікери на плакаті «Береги», на протилежних боках якого зображено береги :«Берег надій» і «Берег реалізованих сподівань». Між берегами –море. Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож «Морем пошуків» до «Берега реалізованих сподівань».
Вправа «Сонечко» (20хв)

Мета: підвести батьків до розуміння необхідності ви роблення і дотримання певних правил, за якими будується взаємодія людей у групі, прийняти правила роботи групи.
Хід вправи:
Педагог-тренер роздає кожному учаснику кілька маленьких клейких папірців (стікерів) жовтого кольору і просить написати на них одну чи кілька умов співпраці (кожну на окремому листочку), необхідних саме йому для ефективної роботи в групі.
На виконання — 2 хв.
Потім педагог-тренер об'єднує учасників у три-чотири підгрупи, яким дає завдання:
1) на великому аркуші намалювати сонечко, а потім у ви гляді променів прикріпити до нього папірці з написаними умовами (в одному промені об'єднати ті пропозиції, що збігаються за змістом);
2) умови переформулювати у вигляді норм поведінки (правил), необхідних під час тренінгу. Записати їх під від повідним променем.
На виконання - 10 хв.
Групи залишаються на місцях. Представники кожної групи по черзі пропонують по одному своєму правилу (спо чатку найдовші промені), а учасники інших груп, якщо не обхідно, доповнюють.
Коли озвучено всі пропозиції, відбувається прийняття правил для всіх учасників групи. Для цього кожне правило обговорюється: що воно означає, для чого потрібне. Після того, як уся група приймає правило, педагог-тренер записує його на плакаті «Правила роботи групи».
Орієнтовними правилами можуть бути такі:
Слухати і чути (один говорить — усі слухають).
Бути позитивними.
Бути активними.
Говорити тільки за темою і від свого імені.
Не критикувати : кожен має право на власну думку
Конфіденційність
Говорити коротко, по черзі
Дотримуватися регламенту
Що нам дає виконання цього завдання?
Вправа «Колесо життя» (10 хв.)
Мета: оцінювання учасниками стану власного здоров'я в окремих сферах їх життєдіяльності.
Обладнання: аркуші зі схемою «Колесо здоров'я», ручки.
Хід проведення:
Інструкція:
1. Намалюйте велике коло на аркуші паперу.
2. Намалюйте маленьке коло у центрі і помітьте його як «центр».
3. Намалюйте 8 спиць від центру до великого колеса, кожна з яких прямо протилежна іншій.
4. Помітьте кожну спицю таким чином: 1) духовна; 2) соціальна; 3) інтелектуальна; 4) професіональна; 5) емоціональна; 6) екологічна; 7) фізична; 8) психологічна.
5. Кінець та початок спиці позначте так, щоб біля центру кола зібралися назви, що вказують на «–», а на відстані від нього – «+»:
 Духовна (неактивний – активний).
 Соціальна (самотній – не самотній).
 Інтелектуальна (ерудований – не ерудований).
 Професіональна (задоволений – незадоволений).
 Емоціональна (нестабільний – стабільний).
 Екологічна (не бережливий – бережливий).
 Психологічна (не адаптивний – адаптивний).
 Фізична (нездоровий – здоровий).
Кожна із спиць утримує колесо у рівновазі. І кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати наші спиці рівномірно для того, щоб прожити життя гармонійно.
Запитання для обговорення:
У якому аспекті життя Ви відчуваєте себе найкраще?
• Що відчуваєте Ви стосовно результату Вашої роботи?
• Що слід поліпшити?
• Що необхідно змінити?
Міні-лекція: «Люди з особливими потребами» (10 хв.)
Мета: надати учасникам інформацію про людей з особливими потребами.
Хід проведення:
Життя дивна та непередбачувана річ… Іноді буває так, що в ньому трапляються події, на які важко вплинути та зрозуміти до кінця. Народження дитини з вадами – це подія, яка стається не з чиєїсь провини, а просто стається. І від ставлення до неї залежить, наскільки ця дитина має шанс на те, щоб просто БУТИ, щоб отримати розуміння та підтримку світу й знайти в ньому своє місце.Кожного дня на землі чиєсь життя народжується, а чиєсь згасає. І так вже є, що кожного дня на цей світ народжуються діти, яких ми називаємо дітьми з особливими потребами, які є особливими в тому, що через свою ту чи іншу проблему у фізичному чи психічному розвитку потребують нашої особливої турботи.
Розрізняють такі обмеження дитячої життєдіяльності:
•   порушення слуху і мови (глухі, слабочуючі, логопати);
•   порушення зору (сліпі, слабо зорі);
•   порушення інтелектуального розвитку (розумово відсталі, з затримкою психічного розвитку);
•   порушення опорно-рухового апарату;
•   комплексні порушення психофізичного розвитку (сліпоглухонімі, ДЦП, з розумовою відсталістю тощо);
•   хронічні соматичні захворювання;
•   психоневрологічними захворюваннями.
 Які, на твою думку, проблеми виникають у дітей з особливими освітніми потребами?
 Вправа «Аналіз сегрегації та інтеграції» (10 хв.)
Мета: Проаналізувати слабкі та сильні сторони зазначених підходів й визначити, який існує в Україні.
Обладнання: 4 аркуші ватману, 4 маркери, 4 столи для виконання завдання.
Хід проведення:
Інтеграція – створення рівних можливостей для життєдіяльності та розвитку людей з особливими потребами у суспільствіПрямо протилежним інтеграції є сегрегаційний підхід.
Сегрегація – це відокремлення людей з особливими потребами від життя в суспільстві, створення для них закритих спеціалізованих установ
Інклюзивне навчання - це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти інклюзивні освітні заклади повинні адаптувати навчальні програми та плани, методи та форми навчання, використання існуючих ресурсів, партнерство з громадою до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами.
 Інклюзивна освіта - це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносячи необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівність можливостей.
 Учасники об'єднуються в групи за методикою (сонце, повітря, вода, здоров'я). Дві групи учасників працюють над аналізом слабких та сильних сторін сегрегаційного підходу. 2 інші – інтеграційного підходу. Учасникам пропонується використовувати таблицю.
слабкі сторони сильні сторони
 На виконання роботи відведено 10 хвилин
.
Після роботи в групі батьки  презентують свої напрацювання.

Підведення підсумків (Повернення до плакату «Береги) (10 хв.)
Обговорення.



Джерела використаної інформації:

Тренінги в педагогічній практиці. Л.В. Туріщева. Психологічні тренінги. Харків « Видавнича група «Основа»» 2010


office@osnova.com/ua

Шкільний світ. ж. Психолог. № 15-16(495 - 496), серпень 2012
Юлія Болотна  « Креативний вчитель – запорука творчого учня».



Немає коментарів:

Дописати коментар