перекладач

вівторок, 21 квітня 2020 р.

Дистанційне навчання природознавство 5 клас та Біологія 6 клас

Природознавство 5 клас та Біологія 6 клас

Природознавство 5 клас

Урок № 58.17.04.2020.

Тема: Угрупування організмів. Екосистеми.

Хід роботи

Усе змінюється, проте нічого не зникає. (Овідій)
1. Угрупування організмів.
Угруповання — це комплекс видів живих організмів, що входять до складу однієї екосистеми. Угруповання являє собою сукупність видів, об’єднаних між собою певними взаємообов’язками, певною територією проживання і впливом комплексу умов середовища життя. Можуть розглядатися окремо рослинні угруповання та угруповання тварин.
Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання: материк, океан, луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ста­вок, озеро тощо. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.

Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.
2. Екосистеми.
Згадаймо, що взагалі являє собою система. Система — це впорядковано взаємодіючі і взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле.
— Наведіть приклади систем. 
(Це може бути автомобіль, годинник, смартфон...)
Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.

Термін «екосистема» вперше був введений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році.  

  Угруповання організмів, які входять до складу екосистем, складаються з трьох груп:
    виробники — утворювачі органічної речовини (автотрофні організми);
    споживачі — споживають готову органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини);

     руйнівники — організми, що перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми, бактерії та гриби).
                              Усі вони пов’язані ланцюгами живлення (харчові ланцюги). Ланцюги живлення — це зв’язки між живими організмами, серед яких особини одного виду є об’єктом живлення організмів іншого виду, що складають певну послідовність у передаванні речовин і енергії. 
                         Розглянемо екосистему на прикладі природної водойми (моря). У морі завжди є фітопланктон (мікроскопічні водорості та автотрофні бактерії, що плавають у товщі води, вони поїдаються зоопланктоном (дрібні тварини — ракоподібні, личинки різних тварин). Зоопланктон у свою чергу поїдається дрібною рибою, яка є здобиччю великих риб-хижаків. Хижі риби або вмирають, і тоді у розкладанні їхніх тіл беруть участь бактерії та деякі тварини (ракоподібні), або споживаються людиною (яка теж рано чи пізно врешті-решт помре).   Джерелом енергії, за рахунок якої існують усі організми, у будь-якій екосистемі є Сонце. Тому що саме сонячну енергію рослини в процесі фотосинтезу перетворюють на хімічну з утворенням органічних сполук.
                             Прикладом екосистем є ліси, пустелі, савани, озера тощо.

Завдання!     Спробуйте навести приклади організмів, які зустрічаються в таких екосистемах, розподіливши їх на групи (самостійно заповніть таблицю).
Екосистеми
Екосистема
Виробники
Споживачі
Руйнівники
1. Ліс
Трав’янисті рослини …
Заєць …
Бліда поганка …

Найбільшою екосистемою є біосфера. Згадаймо, що це?
Щодо ланцюгів живлення, то розрізняють два їх основні типи:
   Ланцюг живлення, який розпочинається з рослин (ланцюг виїдання, абопасовищний). Тварини поїдають рослини. Травоїдних тварин поїдають хижаки (на цьому і завершується ланцюг виїдання). Приклад такого типу ланцюга живлення у луках: рослини — комахи — комахоїдні птахи — хижі птахи.

      Ланцюг живлення розпочинається від рослинних і тваринних решток, екскрементів тварин і йде до дрібних тварин і мікроорганізмів, які ними живляться. У результаті діяльності мікроорганізмів утворюється напіврозщеплена маса. Такий ланцюг живлення називають ланцюгом розщеплення.

У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для різних членів екосистеми.
3. Природні та штучні екосистеми.
За ступенем перетворення екосистем людською діяльністю їх поділяють на природні та штучні.
       Природні екосистеми зустрічаються дуже рідко, адже в промислово розвинених країнах екосистем, не захоплених людською діяльністю людини, майже не залишилося (хіба що в заповідниках). Проте до природних екосистем все ж таки можна віднести савани, ліси, луки, моря. Хоча і вони тією чи іншою мірою піддаються впливу людини. 
        Штучні екосистемі — це системи, що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми, міста, промислові вузли, кораблі тощо.
Для людини велике значення мають штучні екосистеми, такі як сади, поля, городи, тому що вони є джерелом продуктів харчування. Найчастіше в Україні на полях вирощують зернові культурні рослини: пшеницю, жито, овес, кукурудзу, гречку та інші. Із зерна виготовляють борошно, крупи, макаронні вироби. Зерно згодовують як корм свійським тваринам.
Сад — це насадження дерев і кущів, які щедро і досить тривалий час забезпечують людину їстівними плодами. Найпоширенішими фруктовими деревами в Україні є яблуня, груша, черешня, вишня, слива, абрикос; кущами — смородина, малина, аґрус.
Такі екосистеми, як парки, сквери, є місцем відпочинку людей.

Завдання! Заповніть таблицю:
Природні та штучні екосистеми
Приклади природних екосистем
Приклади штучних екосистем



Ознайомтесь з презентацією за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1084yyxmq4B9gC-fD05pCpxeuaU4z68Gz/view?usp=sharing

Закріпимо вивчене!

Гра "Третій зайвий"
1. дуб, собака, бук.
2. кіт, троянда, корова .
3. жито, бактерії, гриби .
4. ліс, озеро, теплиця.
5. океан, поле, парк.

В друкованому робочому зошиті виконати завдання на ст. 65,66,67.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 44, вивчити на виписати нові терміни та поняття; поміркуйте над висловом: "Творіння природи досконаліші за витвори мистецтва."  (­Цицерон)
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

  Біологія 6 клас

Урок № 58.17.04.2020.

Тема : Узагальнення вивченого по темі "Різноманітність рослин".

Хід роботи

 Ми закінчили вивчення різноманітності рослин нашої планети і переконалися, що вони дійсно дуже різноманітні за своєю будовою, місцем зростання, своїм відношенням до факто­рів навколишнього середовища, своїм пристосуванням до дії цих факторів, своїми взаємозв’язками з іншими організмами, що всі вони схожі за основними процесами життєдіяльності, що всі вони без винятку мають велике значення в природі та житті людини і заслуговують на пошану, збереження та охорону. Те­пер настаз час довести, що ви добре працювали і вмієте застосо­вувати набуті знання під час виконання тестових завдань.

Тестова перевірка знань.
І варіант
Завдання з вибором 1 правильної відповіді
(за правильно виконане завдання - 0,5 бала)
1.      Зазначте групу водоростей, представники якої здатні мешкати на найбільших глибинах:


а) діатомові;
б) бурі;
в) червоні;
г) зелені.


2.      Сосна та ялина належать до:


а) мохів;
б) папоротей;
в) хвощів;
г) голонасінних.


3.  Дводомною рослиною є:


а) зозулин льон;
б) плаун булавовидний;
в) хвощ польовий;
г) щитник чоловічий.


4. До антропогенних чинників належить:


а) ураган;
б) земне тя­жіння;
в) вирубування лісів;
г) гроза.


5. У світлолюбних рослин краще розвинена тканина:


а) стовпчаста;
б) губчаста;
в) покривна;
г) механічна.


6. Статеве покоління переважає в життєвому циклі:


а) плаунів;
б) папоротей;
в) хвощів;
г) мохів.


Завдання з вибором кількох правильних відповідей
(за кожну травильну відповідь- 1 бал)
7. Заросток папороті виконує функції:


а) утворює спори;
б) утво­рює статеві клітини;
в) фотосинтезує;
г) накопичує в клітинахводу.


8. Сполуки Силіцію накопичуються в клітинах рослин:


а) червоних водоростей;
б) діатомових водоростей;
в) плаунів;
г) хвощів.


9. Голонасінні рослини мають таке значення в природі і житті людини:
а) озеленення населених пунктів;
б) утворюють отруйні ре­човини;
в) джерело деревини;
г ) виділяють у повітря велику кіль­кість фітонцидів.
Завдання на встановлення характерних ознак рослин, відпо­відностей, послідовностей (за кожну правильну відповідь - 1 бал)
10. Визначте характерні ознаки дводольних рослин.
А - Кількість сім’долейу зародку

Б - Тип кореневоїсистеми
В - Жилкуваннялистків
Г- Життєваформа

1  - одна сім’ядоля
2- дві сім’ядолі
1- стрижнева
2 - мичкувата
1 – паралельне, дугове
2 - сітчасте
1- дерева, чагарники, трави
2 - переважно
    трави
11. Встановіть відповідність між групами сільськогосподарських рослин і їхніми представниками:
Групи рослин              Представники
А зернові                                             1черешня
Б овочеві                                             2малина
В плодові                                            3ячмінь
Г ягідні                                    4помідори
12. Визначте послідовність подій під час запліднення сосни зви­чайної:
А - проростання пилкового зерна й утворення пилкової трубки
Б - розкриття лусок жіночих шишок
В - формування зародка насінини
Г - злиття спермія з яйцеклітиною
Д - виділення краплини клейкої рідини насінним зачатком
Е - потрапляння пилкового зерна до насінного зачатка.
Завдання з відкритою відповіддю – й на вибір
(за правильно виконане за­вдання - 3 бали).
1.             Які ознаки дали змогу покритонасінним стати панівною групою рослин на Землі порівняно з голонасінними.
2.             Назвіть основні життєві форми рослин, наведіть приклади представників кожної життєвої форми.
3.             Порівняйте будову вегетативного тіла мохів і папороті.
4.             Охарактеризуйте процеси запліднення голонасінних і покрито­насінних рослин.
5.             Яке значення голонасінних рослин у природі та житті людини?

II варіант
Завдання з вибором 1 правильної відповіді
(за правильно виконане завдання - 0,5 бала)
1.      До багатоклітинних зелених водоростей належить:


а) спірогіра;
б) ламінарія;
в) порфіра;
г) хламідомонада.


2.      Листопадною голонасінною рослиною є:


а) ялина;
б) яловець;
в)модрина;
г) кедр.


3.      Тканини та органи відсутні у:


а) мохів;
б) водоростей;
в) плау­нів;
г) хвощів.


4.      У тіньовитривалих рослин краще розвинена тканина:


а) губ­часта;
б) стовпчаста;
в) механічна;
г) провідна.


5.      Чинниками живої природи є:


а) виверження вулкана;
б) земне тяжіння;
в) паразитизм;
г) будівля греблі.


6.      Спорофітом у вищих спорових рослин називають:


а) статеві клітини;
б) заросток;
в) статеве покоління;
г) нестатеве покоління.


Завдання з вибором кількох правильних відповідей
(за кожну травильну відповідь- 1 бал)
7. Папоротям притаманні такі ознаки:
а) не мають коренів, розмножу­ються спорами;
б) мають корені, розмножуються насінням;
в) мають корені, розмножуються спорами;
г) у життєвому циклі переважає спорофіт;
д) у життєвому циклі переважає гаметофіт.
8. Кам’яне вугілля утворилося з решток викопних рослин:


а) па­поротей;
б) хвощів;
в) плаунів;
г) хвойних.


9. До ознак голонасінних належать:


а) наяв­ність плода;
б) запилення вітром;
в) відсутність плода;
г) розмноження насінням;
д) розмноження спорами.


Завдання на встановлення характерних ознак рослин, відпо­відностей, послідовностей (за кожну правильну відповідь - 1 бал)
10. Визначте характерні ознаки однодольних рослин.
А - Кількість сім’долейу зародку

Б - Тип кореневоїсистеми
В - Жилкуваннялистків
Г - Життєваформа

1 - одна сім’ядоля
2- дві сім’ядолі
1- стрижнева
2 - мичкувата
1 – паралельне, дугове
2 - сітчасте
1- дерева, чагарники, трави
2 - переважно
    трави
11. Установіть відповідність між групами сільськогосподарських рослин і їхніми представниками:
Групи рослин                              Представники
А зернові                                      1 аґрус
Б овочеві                                                  2 кукурудза
В плодові                                     3 морква
Г ягідні                                                     4 персик
12.   Установіть послідовність етапів розвитку папороті щитника чоловічого:
А Утворення зиготи
Б Запліднення при участі води
В Утворення із спори заростка
Г Розвиток особини нестатевого покоління
Д Дозрівання спор
Е Дозрівання чоловічих і жіночих статевих клітин
Завдання з відкритою відповіддю – й на вибір
(за правильно виконане за­вдання - 3 бали).
13.   Назвіть основні екологічні групи рослин і наведіть приклади кожної групи.
14.   Порівняйте будову вегетативного тіла папороті і голонасінних рослин.
15.   Охарактеризуйте процеси запліднення голонасінних і покрито­насінних рослин.
16.   Яке значення покритонасінних у природі і житті людини?

17.   Які ознаки дали змогу голонасінним порівняно з папоротями поширитися на всіх континентах Землі (окрім Антарктиди)?

 Отже:
-          Що вивчає систематика?
-          Які одиниці систематики вам відомі?
-          Яка систематична одиниця є найменшою?
-          Що таке вид?
-          Які рослини називають нижчими? Чому?
-          Яка наука вивчає водорості?
-          Як називають тіло водоростей?
-          Які екологічні групи водоростей існують?
-          Які відділи водоростей ви знаєте?
-          В чому унікальність діатомових водоростей?
-          Чим особливі червоні водорості?
-          Назвіть представників бурих водоростей?
-          Де поширені зелені водорості?
-          Які відділи вищих спорових рослин ви знаєте?
-          Що перважає в життєвому циклі мохів?
-          Назвіть представників зелених мохів?
-          Яке значення в природі іжитті людини відіграють сфагнові мохи?
-          Що спільного в будові і процесах життєдіяльності плаунів, хвощів і папоротей?
-          Які групи насінних рослин вам відомі?
-          Які рослини називають голонасінними? Наведіть приклади?
-          Яка особливість покритонасінних рослин?
-          Які екологічні групи рослин існують?
-          Які життєві форми рослин ви знаєте?
-          Що називають рослинним угрупованням?
-          Назвіть типи рослинних угруповань.
-          Назвіть найвідоміші сільськогосподарські рослини нашої місцевості.
-          Яке планетарне значення рослин?
-          Яке значення ярусності в природному угрупованні?

    На ці питання ви вже знаєте відповідь.

Домашнє завдання : повністю повторити тему "Різноманітність рослин"; підготувати та надіслати виконані тестові завдання.
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)




Немає коментарів:

Дописати коментар