перекладач

пʼятницю, 30 грудня 2022 р.

Вітаю 6 та 9 Клас!
Сьогодні 30 грудня 2022 р.

6 Клас 

Тема. Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум "Вегетативне розмноження рослин."

Пригадаємо вивчене!
Дайте відповідь на запитання.

1. Що таке розмноження організмів? Яке його біологічне значення?

2. Які способи розмноження вам відомі?

3. Яку функцію виконують статеві клітини?

4. Що таке нестатеве розмноження; які організми розмножуються нестатево?

5. Що таке спора? Які бувають спори? Які види організмів розмножуються спорами?

6. Чи можна з листка виростити цілу рослину? А з кореня?

7. Для чого проводять щеплення фруктових дерев?

Завдання1.

Прочитайте речення, зашифроване у яблуку.

Завдання 2.

Прочитайте речення, зашифроване у дереві.


  Яке біологічне значення вегетативного розмноження?
  Сьогодні ми дізнаємось про те, як за допомогою вегетативних органів виникають нові рослини.

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте теоретичний матеріал.

Рослини можуть розмножуватися статево, нестатево та вегетативно.

Вегетативне розмноження рослин.

Багатоклітинні організми здатні розмножуватись і вегетативно.

Вегетативне розмноження рослин здійснюється різними способами . Воно відбувається завдяки здатності рослин до регенерації. Вегетативно розмножуватися можуть майже всі рослини.

Вегетативне розмноження рослин здійснюється частинами вегетативних органів і грунтується на здатності рослин легко утворювати нові вегетативні органи, в тому числі втрачені або відсутні.

Унаслідок вегетативного розмноження з материнського організму утворюються нові дочірні особини. При цьому кожна дочірня особина подібна до материнської за спадковими ознаками.

Вегетативне розмноження сприяє швидкому зростанню чисельності виду та його розселенню. Це важливо для видів з коротким періодом життя. Крім того, воно дає змогу рослинам розмножуватися, коли статеве розмноження неможливе (наприклад, якщо певні особини зростають відокремлено від інших рослин свого виду).

 Природне вегетативне розмноження рослин може здійснюватись частинами кореня або пагона. Проте частіше воно здійснюється їх видозмінами.

Природне вегетативне розмноження відбувається без участі людини. Штучне вегетативне розмноження здійснює людина заради задоволення власних потреб: вона відокремлює частину рослини і створює умови для утворення нового організму.

Вегетативне розмноження

Типи живців у рослин: а) – стеблові живці пеларгонії і дифенбахії; б) – листкові живці глоксинії і сенполії;в) – кореневі живці хрону.

У вищих рослин вегетативне розмноження здійснюється за рахунок вегетативних органів чи їхніх видозмін.

Значення:

 За допомогою вегетативного розмноження можна швидко отримати міцні життєздатні молоді рослини. Вегетативне розмноження сприяє швидкому відтворенню і розселенню рослин. У рослинництві широко застосовують різні способи вегетативного розмноження рослин. Завдяки вегетативному розмноженню можна отримати значну кількість посадкового матеріалу, а також з покоління в покоління підтримувати властивості створених раніше сортів.

 Дуже важливо, що усі рослини, отримані за допомогою вегетативного розмноження від одного організму, будуть абсолютно ідентичними. Тому сорти картоплі, більшість плодових і ягідних культур, сорти декоративних багаторічних квіткових рослин (півники, тюльпани)розмножують виключно вегетативно.

Широко у рослинництві застосовують і щеплення. За допомогою щеплення поліпшують властивості вже існуючих сортів.

Приклад рослини

Вид розмноження

Осот, хрін, обліпиха, вишня

Кореневі паростки – додаткові бруньки на невидозмінених коренях

верба ламка

вкорінення невідозмінених пагонів

жоржина, пшінка

Кореневі бульби – видозмінені корені

пирій

Кореневища,підземні видозмінені пагони

Цибуля, часник, тюльпан

цибулина

полуниця

Вуса,надземні видозмінені пагони

Каланхое

Вивідкові бруньки

Часник, зубниця бульбоносна

Повітряні бульбочки

Пеларгонія, дифенбахія, аґрус, смородина, верба

Стеблові живці

Сенполія

Листкові живці

Хрін городній

Кореневі живці

Смородина, аґрус,ліщина

Відводки

Штучне вегетативне розмноження.

Частина тіла рослини , яку людина відокремлює для вегетативного розмноження, називається живцем.

·       Стебловими живцями називають безлисті частини пагона з бруньками. 

·       Листкові живці – це цілі листки або їх частини.

·       Кореневі живці – це відокремлені корені..

Живці поміщають у воду або вологий пісок, торф, штучне волокно або їїх суміші при оптимальній температурі та освітленні. У місці зрізу живця починається інтенсивний поділ клітин, в результаті цього виникає своєрідний наплив – калус. В ньому легко розвиваються додаткові корені.  

У  стеблових живців з утворенням коренів вегетативне розмноження завершується, оскільки виникає нова рослина з усіма вегетативними органами. В калусі листкового живця спочатку повинні виникнути додаткові бруньки, а з них – пагони, на яких утворяться додаткові корені.

На кореневих живцях повинні утворитися додаткові пагони із додатковими коренями. 

Важливим методом вегетативного розмноження є щеплення рослин. При цьому живця-прищепу приживляють на рослину-підщепу із власною кореневою системою. Їх щільно притискають одну до одної зрізами та захищають місце зрізу від зміщення, висихання та забруднення. В результаті відбувається їх зростання.

У наш час розроблені методи культури тканин в лабораторії. На штучних стерильних поживних середовищах культивують найменщі бруньки, отримують рослини навіть з окремих клітин. Ці сучасні біотехнологічні  методи дозволяють отримувати безвірусний посадковий матеріал.

Також перегляньте відео:


А тепер про дослідницький практикум.

 Дослідницький практикум "Вегетативне розмноження рослин."

Мета: навчитись живцювати кімнатні рослини; провести спостереження за розвитком живців;

Обладнання і матеріали: кімнатні рослини (традесканція), склянки з водою,, горщики з грунтом, препарувальний набір, підручник.

Завдання і хід роботи:

1. Зріжте стебловий живець з 3-4 листками .

2. Відокремте від нього 2 нижні листки, помістіть в склянку з водою так, щоб нижній вузол був у воді. Для прискорення росту поставте живці в тепле, гарно освітлюване місце.

3. Після того, як додаткові корені досягнуть довжини 2см, висадіть живці у горщики з ґрунтом.

4. За розвитком живців ведіть спостереження. Результати заносьте в таблицю. 

Назва рослини

Дата спостереження

Початок утворення додаткових коренів

Висадка у ґрунт

Початок росту пагонів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


5. Висновок.

Також для кращого розуміння , як же виконати цей практикум, пропоную переглянути відео, де показаний приклад:

Підсумуємо!
Отже:

1.     Вегетативне розмноження рослин здійснюється багатоклітинними частинами їхнього тіла і можливе завдяки легкому утворенню рослинами нових вегетативних органів.

2.     Людина використовує природне і штучне вегетативне розмноження для швидкого отримання нових рослин і збереження їх сортових особливостей.

Закріпимо!

Завдання 3.

Випишіть назви органів вегетативного розмноження рослин, що є видозмінами пагона.


Завдання 4.

Випишіть якомога більше термінів за 5 хвилин.

Дайте відповідь на запитання:

1. Які способи вегетативного розмноження рослин у природі вам відомі?

2. Як можна вегетативне розмножувати культурні рослини?

3. Які способи вегетативного розмноження, що їх спостерігають у природі, застосовують і у рослинництві?

4. Що таке живці? Які види живців вам відомі?

5. Що таке щеплення та для чого його виконують?. Які способи щеплення застосовують у рослинництві?

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал розміщений на блозі та завдання, запишіть та вивчіть нові терміни та поняття; виконайте дослідницький практикум та представте його у вигляді презентації, зробіть фото або замалюйте свої спостереження. Це довгострокове дослідження, тож роботу надішлідь тоді коли будуть результати. 

Виконані роботи надсилайте на Viber!


9 Клас
Тема. Післязародковий розвиток.

Пригадаємо!
Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/2358624 або за QR-кодом:
Виконайте вправу за посиланням : https://learningapps.org/1978899 або за QR-кодом:

Виконати вправу за посиланням: https://learningapps.org/3030135  
або за QR-кодом:
Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/4462157  або за QR-кодом:

Вивчення нового матеріалу.


Перегляньте відео до теми:

Після перегляду відео запишіть головне з даної теми та зробіть висновок.


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі, виконати вправи, записати в роб. зошит ключові поняття з теми та терміни і вивчити їх.
Виконані роботи надсилайте на Viber!

Гарних вихідних та канікул!!!
Зустрінимося з новими силами в другому семесті!💕😀







Немає коментарів:

Дописати коментар