перекладач

четвер, 8 травня 2025 р.

 

Вітаю 8 клас!

Біологія

Сьогодні 8 травня 2023 р.

 Тема : Взаємодія регуляторних систем.


Хід роботи

Пригадаємо!
Які чинники впливають на біологічний вік людини?
 В яких галузях діяльності особливо треба враховувати біологічний вік людини?
Які системи органів людини можуть бути індикаторами в періодизації дорослого віку? 
У чому полягає позитивне значення спілкування дитини з дорослими, насамперед з батьками?

Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді.
1. Укажіть орган, який не належить до видільної системи:
А  стравохід                
Б  нирка                       
В  сечовий міхур
Г  сечовидільний канал
2. Укажіть орган, який не належить до кровоносної системи:
А  артерія                     
Б  вени                         
В  серце
Г  трахея
3. Укажіть орган, який не належить до дихальної системи:
А  легені                       
Б  носова порожнина 
В  бронхи
Г  капіляри
4. Укажіть орган, який не належить до травної системи:
А  печінка                    
Б  гортань                   
В  шлунок
Г  підшлункова залоза
5. Укажіть орган, який не належить до нервової системи:
А  головний мозок      
Б  спинний мозок       
В  жовтий кістковий мозок
Г  нерви
6. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є:
А  мозок                       
Б  нейрон                      
В  нерви
Г  нейроглія

Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина: при температурі повітря від +50 до -70 °С (120° різниці!), витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, жити в горах чи нижче від рівня моря. За допомогою певних засобів захисту людина може перебувати в космосі, під водою. Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують сталість його внутрішнього середовища.
Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні називається гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, гуморальної та імунної. Принципи злагодженої роботи цих систем ми розглянемо сьогодні на уроці.
Засвоєння нового матеріалу.
•    Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте?
 Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції.
Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів.
Гуморальна регуляція (від латин. волога) здійснюється за допомогою гуморальних чинників (гормонів), які розносяться кров’ю та лімфою по всьому організмові.
Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи.
Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов’язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров’ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх у кров перебуває під постійним контролем нервової системи.
Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій.
Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).
Завдання.
Знайти в тексті підручника відповіді на запитання й на основі вивченого скласти опорний конспект про таке.
1. Нервова регуляторна система.
Що таке нервова регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи нервової регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
2. Гуморальна регуляторна система.
Що таке гуморальна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
3. Імунна регуляторна система.
•    Що таке імунна регуляція?
•    За допомогою чого вона здійснюється?
•    Які принципи імунної регуляції ви знаєте?
•    Яке значення для організму має дана регуляторна система?
•    Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
Додатковий матеріал для виконання завдання.

Нервова регуляція
Здійснюється нервовою системою, яка має надзвичайно важливе значення для багатоклітинних організмів:
•    Через нервову систему замикаються всі рефлекси
•    Регулює роботу органів і систем органів
•    Узгоджує між собою діяльність різних органів і систем органів
•    Забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінених умов середовища
Здійснює свій вплив швидко, за частки секунди
Короткочасний вплив (доки діє подразник)
Здійснює вплив на окремі органи або групи м’язів
Фізична природа. Нервовий імпульс електричний сигнал

Гуморальна регуляція
Давня форма взаємодії клітин і органів.Це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності
Значно повільніший вплив — доки речовини накопичаться в крові
Тривалий вплив — протягом хвилин і навіть годин (доки речовини не зруйнуються)
Викликають реакції, які можуть охоплювати весь організм
Хімічна природа. Дія хімічних речовин (у першу чергу гормонів)

 Імунна регуляція
Здійснюється імунною системою: червоний кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли, а також скупчення лімфоїдної тканини по ходу травних і дихальних шляхів. Ця система розпізнає, переробляє й усуває сторонні частини (антигени). Центральне місце серед клітин імунної системи посідають лімфоцити
Різні форми імунної відповіді
Утворення циркулюючих із кров’ю специфічних антитіл («гуморальний імунітет»)
Поява підвищеної кількості Т-лімфоцитів («клітинний імунітет»)
Поява Т- і В-лімфоцитів, які живуть тривалий час і мають «імунну пам’ять»
Виникнення алергії

Завдання!
•     Скласти порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.

Закріпимо!

Поміркуйте!
  — Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах?
  • Прочитайте  вислів Дугласа Меллоха  та поясніть його виходячи з теми сьогоднішнього уроку:  «Всі ми не можемо бути капітанами, Хтось повинен бути і матросом. Для всіх знайдеться робота на кораблі життя»
Домашнє завдання: повторити тему:" Ендокринна система"; складіть 10 тестових запитань по даній темі.
Спілкуємося з допомогою Viber!
Всім успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар