Вітаю 7 та 9 клас!
19. 03. 2021 р .
7 клас
Тема: "Розвиток тварин. Періоди та тривалість життя тварин."
Пригадаємо!
«Закінчи речення».
1. Злиття статевих клітин — це …
2. Організми, які мають чоловічу і жіночу статеві системи,— …
3. Статеві клітини —...
4. Чоловіча гамета — …
5. Жіноча гамета — …
6. Брунькування — це процес, що належать до … розмноження.
7. Запліднена яйцеклітина — …
8. У більшості ссавців розвиток зародка відбувається в особливому органі — ...
Виберіть правильні твердження, які стосуються особливостей розноження тварин. Та відгадайте закодоване слово:
П Для птахів характерне зовнішнє запліднення.
Р Гідра розмножується статево і нестатево.
Е Сперматозоїди і яйцеклітини мають однаковий розмір.
О Зовнішнє запліднення відбувається в навколишньому середовищі.
З Одноклітинні тварини розмножуються поділом навпіл.
В Амфібіям притаманне зовнішнє запліднення.
И Яйцеклітина оточена кількома оболонками.
І Внутрішнє запліднення відбувається в статевих шляхах самця.
Т Сперматозоїд має джгутик.
О Китоподібним властиве внутрішнє запліднення.
К Розміри яйцеклітини залежать від кількості запасних поживних речовин у її цитоплазмі.
Д Сперматозоїд — нерухома гамета.
Закодоване слово:
Переходимо до вивчення нової теми.
— Порівняйте поняття «розмноження» і «розвиток». Чи є між ними відмінності?
Розмноження — це збільшення кількість особин, а розвиток — це зміни, які відбуваються з окремою особиною впродовж життя. — Який процес більш тривалий — розмноження чи розвиток?
В індивідуальному розвитку виділяють зародковий (ембріональний) і післязародковий (постембріональний) періоди. Ембріональний період (від грец. ембріон — зародок) — час, коли нова істота зароджується та розвивається всередині материнського організму або яйця. Він завершується народженням (виходом з оболонок яйця). Постембріональний (від грец. пост — після та ембріон) період супроводжується збільшенням розмірів (ростом) та розвитком організму. Цей період триває від моменту народження і до смерті особини.
— Пригадайте, які типи розвитку характерні для тварин.
— Які особливості прямого розвитку?
У випадку прямого післязародкового розвитку вилуплюється або народжується тварина, у цілому схожа на дорослу особину, хоч і значно менша за розмірами.
— Які особливості непрямого розвитку?
При непрямому розвитку присутня стадія личинки, яка зазнає глибоких змін у структурі і перетворюється на дорослу особину.
Етапи зародкового розвитку тварин:
І. Послідовний поділ зиготи;
ІІ. Формування одношарового багатоклітинного зародка;
ІІІ. Закладання в зародка два або три шари клітин – зародкових листків: ектодерма – зовнійшній, ентодерма – внутрішній, мезодерма – середній.
IV. Формування тканини;
V. Формування органів.
Ектодерма → нервова система, епітелій шкіри, зовнішні зябра амфібій тощо.
Ентодерма → кишечник, хорда, травні залози (печінка, підшлункова залоза), плавальний міхур риб, легені тощо.
Мезодерма → скелет, посмугована мускулатура, кровоносна система, статеві залози тощо.
}Біологічне значення прямого розвитку полягає в тому, що зменшується вразливість народженої тварини – зовнішніми чинниками.
Ріст організмів - це поступове збільшення їхньої маси і розмірів.
У тварин ріст регулюється гормонами.
Періоди та тривалість життя тварин:
Закріпимо!
1. Що таке індивідуальний розвиток?
2. Для яких тварин характерний розвиток з перетворенням?
3. У чому переваги і недоліки розвитку тварин з перетворенням?
4. Які тварини розвиваються без перетворення?
5. У чому полягають переваги і недоліки розвитку тварин без перетворення?
Домашнє завдання: опрацювати параграф 41-42, вивчити та виписати нові терміни тапоняття.
Творче завдання на вищий бал!
Створити карту знань з теми "Розвиток тварин".
Будь ласка спрабуйте створити!
Ось приклади карт:
Можна її зробити на стандартному листку. Можна використати олівці, вирізати забраження і вклеїти, або як вам підкаже уява. Головне щоб було гарно, охайно та цікаво.
Надсилаємо на електронну адресу: 11051987awd@gmail.com або на Viber
9 клас
19.03. 2021р.
Тема: Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
Поміркуйте!
Видатний біолог Карл Лінней сказав фразу, яка стала знаменитою: «О, як схожа на нас мерзенна тварина мавпа». Як ви вважаєте, про яку схожість говорив Лінней?Які гіпотези походження людини вам відомі?
Походження людини. Етапи антропогенезу.
В еволюції людини можна виділити декілька основних етапів.
І етап - найдавніші люди, або архантропи. Є багато різноманітних знахідок скелетів найдавніших людей. Зокрема, в Африці знайдено рештки олдувайського пітекантропа, в Азії - яванського пітекантропа і синантропа, в Європі - гейдельберзької людини. Жили вони в різний час: найбільш давні - понад 1 мільйон років тому, "молодші" - 400000 років тому. Всі ці знахідки
об'єднані в одну групу за трьома ознаками: об'єм головного мозку в межах 1000 см3 і лише у синантропів дещо більший - 1100 см3; відсутність членороздільної мови, про що свідчить відсутність валка на підборідді; наявність примітивних кам'яних знарядь - скребків, накінечників, сокир.
Тільки найбільш прогресивні з них - синантропи - користувалися вогнем, на що вказують багатометрові шари попелу, знайдені в місцях стоянок. Впродовж тривалого часу архаїчні Ното sapiens були сучасниками Homoerectus, які вимерли чверть мільйона років тому .
II етап - давні люди, або палеоантропи. Широко розповсюджені на території Європи, Азії і Африки. На цих континентах з'явилися місцеві різновиди Н. sapiens. Найбільш ранні з них датуються більше 200000 років тому, останні зникли близько 40000 років тому. Давні люди мали зріст 150-160 см, об'єм головного мозку - близько 1300-1600 см3 (приблизно об'єм мозку сучасної людини). Проте череп давніх людей характеризувався масивним розвитком зубів, надбрівних дуг, значно розвиненою нижньою щелепою, виступаючою потиличною ділянкою. Рештки цих людей були знайдені в долині Неандерталь поблизу Дюссельдорфа в Німеччині, звідки походить їхня назва - неандертальці (Н. sapiensneanderthalensis). На цій стадії розвитку давні люди постійно користувалися вогнем, причому вже вміли добувати його, використовуючи каміння. Ретельно оброблялося кам'яне знаряддя; крім кам'яного, застосовувалося знаряддя, зроблене з кісток. Знахідки костяних голок свідчать про наявність одягу із шкір тварин. їх досить розвинута культура виготовлення знарядь отримала назву мустьєрської, оскільки вперше такі знаряддя були знайдені в печері Ле-Мустьє на південному заході Франції. Характерно, що на цій стадії у давніх людей відбувалося поховання померлих, яке, ймовірно, супроводжувалося певними ритуалами. Близько 120 000 років назад під час міжльодовикового періоду неандертальці освоїли Близький Схід і Середню Азію.
Фізична своєрідність цих людей зумовлена їх пристосуванням до суворого клімату льодовикового періоду. Вимерли неандертальці близько 3035 тис. років тому.
III етап еволюції людини - перші сучасні люди, або неоантропи. Архаїчні Н. sapiens з Африки. Їх, більшість антропологів вважає предками нашого виду Н. sapiens. Спочатку (близько 100 тисяч років тому) вони мешкали тільки в Африці і Середній Азії, а потім розселилися на інші території. Один з вагомих доказів африканського походження сучасної за анатомією людини отримано під час порівняльного виявлення мітохондріальної ДНК (мтДНК) представників різних рас. Доведено, що всі виявлені типи мтДНК людини походять від однієї предкової молекули, а звідси - і однієї праматері, яка жила до розділення людства на основні раси. Об'єм головного мозку в них був таким же, як і в наших сучасників - 1500-1800 см3, зріст - 170-180 см. Знахідки неоантропів були зроблені в різних місцях земної кулі. Найбільш відомі з них - ті, які зроблені у Франції поблизу містечка Кро-Маньйон (кроманьйонці). Цей етап характеризується трьома основними особливостями: припиненням біологічної і початком соціальної еволюції; формуванням основних рас; високим рівнем розвитку культури, який характеризується обробкою не лише кам'яних знарядь праці, а й прикрас, кам'яних фігур, малюнків. Все це свідчить про появу на цій стадії абстрактного мислення.
В еволюції людини було багато бічних гілок, які закінчувалися повним вимиранням. В один і той же час могли жити різні групи архантропів, причому більш сильні і розвинені форми могли знищувати відсталих у своєму розвитку.
Велику роль в еволюції предків людини відіграло живлення м'ясом, оскільки полювання на дичину стимулювало добір, а висока калорійність м'яса давала можливість рідше їсти. З розвитком соціальних відносин почала розвиватися турбота про старих людей як носіїв соціально корисної інформації. У неоантропів уже почали проявлятися альтруїстичні схильності, які визначали переваги їхнього володаря в умовах життя в суспільстві. Значним досягненням людини розумної було приручення (одомашнення) тварин і початок культивування рослин. Це був найважливіший крок на шляху звільнення людини від впливу навколишнього середовища.
У результаті розвитку мислення людина досягає високого розуміння природи, починає впливати на неї. Саме людина розумна може бути визначена як "матерія, яка пізнає саму себе".
Завдання:
Розподіліть рушійні сили антропогенезу на біологічні та соціальні фактори еволюції: боротьба за існування, природний добір, суспільний спосіб життя,мутаційний процес, членороздільна мова, комбінативна мінливість, дрейф генів,трудова діяльність,прямоходіння, розвинутий мозок, абстрактне мислення.
Еволюція людини: цікаві факти
1.До кінця незрозуміло і чому у нас подібні губи, яких немає ні у одного іншої тварини. Наші губи дуже чутливі до перепадів температури, а все тому, що тільки у нас вони цілком вивернуть назовні.
2. Мурашки на шкірі з’являються коли скорочуються м’язи біля основи волосяного фолікула, відбувається це, наприклад, коли нам холодно або коли страшно. Особливо цікавий другий випадок, якби у нас була шерсть, то вона вставала б дибки, як у кішок в момент небезпеки, але так як у нас немає шерсті, стає незрозумілим, навіщо взагалі нам потрібна ця здатність.
3. У нас збереглися вушні м’язи, проте, ми втратили можливість рухати вухами.
4. Так як наші далекі предки були травоїдними їм доводилося їсти багато зелених рослин. Щоб все це краще переварити необхідно було ретельно пережовувати їжу. Для цього і потрібні були зуби мудрості. Зараз в них практично немає необхідності, зате вони здатні доставити нам масу дискомфорту.
5. Колись апендикс грав важливу роль в травній системі, однак, для нас він є абсолютно непотрібним органом.
Документальний фільм про походження людини:
Отже!
Дайте відповідь на питання.
1) Яке місце посідає людина в системі живої природи?
2) Чому ми не можемо вважати людину твариною, хоча відносимо її до царства Тварини?
3) Що таке антропогенез і які його особливості?
4) Які етапи антропогенезу ви знаєте?
5) Які чинники антропогенезу належать до соціальних?
Домашнє завдання: опрацювати параграф 45, вивчити ключові поняття теми; дати відповідь на запитання 14-16 ст. 246 підручника.
Надсилаємо на електронну адресу: 11051987awd@gmail.com або на Viber
Немає коментарів:
Дописати коментар