перекладач

четвер, 7 грудня 2023 р.

Доброго дня 7 та 10 Клас!

Сьогодні 8 грудня 2023 р.

7 Клас

Тема. Ссавці. 

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з різними групами типу Хордові. Найбільш прогресивним є група ссавців.

Перегляньте відео по темі:

Завдання!

Заповніть інструктивну картку(використовуючи підручник та інтернет):

Інструктивна картка

1.Визначте основні риси притаманні класу Ссавці.  Заповніть пропуски у реченні.

1.    Усі ссавці вигодовують свої дитинчат _____________.

2.    У ссавців є залози: _______, _______, ________, _______

3.    Тіло ссавців складається з ________, ________, ________, ________, _____.

4.    Складна поведінка у зв’язку з розвитком _________ системи: є умовні та безумовні рефлекси, інстинкти.

5.    Теплокровні тварини.

6.    Середовища життя:________, _________,_______.

7.    Хорда існує у період ______________________розвитку

8.    Кровоносна система __________________типу

9.    Травна система _____________________типу, є травні залози: слинні, печінка, підшлункова залоза

10.Дихальна система представлена ____________

11.Видільна система представлена_____________

2. Ознайомтеся з будовою шкіри ссавців. Заповніть пропуски.

Будова шкіри:

Зовнішній шар – епідерма=живі+зроговілі епітеліальні клітини

Середній шар – дерма (власно шкіра): сполучна тканина+потові+сальні залози+рецептори+волосся.

1.      Похідні шкіри – це: _______________________________________________________________________________________________________________

2.      Товсте пружне волосся – це___________. Функція: ______________

3.      Коротке мяке волосся – це_____________

Функція: ______________





Внутрішні шар – гіподерма (підшкіряна широва клітковина) = сполучна тканина+кровоносні судини.

3. Заповніть таблицю

Залоза

Функція

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Які органи чуття розвинені у ссавців?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Які типи зубів мають у ссавців? ___________________________________________ Від чого залежить наявність того чи іншого типу?_____________________________

6. Що таке плацента? _____________________________________________________

_______________________________________________________________________

7. Які сезонні явища спостерігають у житті ссавців?____________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Складіть 6 тестових завдань, користуючись підручником п.23. Будь ласка, не помічайте правильні відповіді.

Домашнє завдання: опрацюйте пр. 26 ст. 102-105; занотуйте ключові поняття з теми та вивчіть їх; виконайте завдання на блозі.


10 Клас

Тема1. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.
Тема2. Практична робота №1 "Складання схем обміну вуглеводів , ліпідів та білків в організмі людини."

Тема1.

1. Особливості гуморальної регуляції

У нашому організмі для постійної регуляції фізіологічних процесів використовуються два механізми: нервовий і гуморальний.

За гуморальної регуляції для передачі інформації застосовуються рідкі середовища організму (кров, лімфа, рідина спинного мозку та ін.). Сигнали передаються за допомогою хімічних речовин: гормонів, медіаторів, біологічно активних речовин, електролітів та ін.

Гуморальна регуляція має такі особливості:

• немає точного адресата — з током біологічних рідин речовини можуть потрапляти до будь-яких клітин організму;

• швидкість доставки інформації невелика — визначається швидкістю току біологічних рідин (0,5-5 м/с);

• тривалість дії.

Дія деяких гормонів на організм

Залоза

Гормон

Дія

Гіпофіз

Гормони росту

Стимулюють ріст молодого організму

Епіфіз

Мелатонін

Пригнічує статеве дозрівання

Щитовидна залоза

Тироксин

Посилення інтенсивності енергетичного обміну, впливає на ділення клітин

Підшлункова залоза

Інсулін

Біосинтез глікогену в печінці та м’язах, зменшення вмісту глюкози в крові

Глюкагон

Розщеплення глікогену до глюкози, підвищення вмісту глюкози в крові

Надниркові залози

Адреналін, норадреналін

Посилення розщеплення глікогену, підвищення вмісту глюкози у крові, посилення процесів окиснення

Яєчка

Андрогени

Формування вторинних статевих ознак, регуляція функцій статевих органів

Яєчники

Естрогени

Формування вторинних статевих ознак, регуляція функцій статевих органів

2. Особливості нервової регуляції

Нервова регуляція здійснюється за допомогою центральної та периферичної нервової системи. Сигнали передаються за допомогою імпульсів.

Особливості нервової регуляції:

• має точного адресата — сигнали доставляються до цілком визначених органів та тканин;

• висока швидкість доставки інформації — швидкість передачі нервового імпульсу до 120 м/с;

• короткочасність дії.

Для нормальної регуляції організму потрібна взаємодія нервової та гуморальної регуляції, при цьому організм функціонує як єдине ціле.

3. Взаємодія нервової та гуморальної регуляції

Як приклад давайте згадаємо регуляцію рівня глюкози в крові. За надлишку цукру в крові нервова система стимулює функцію внутрішньосекреторної частини підшлункової залози. Внаслідок цього в кров надходить більше гормону інсуліну, і зайва глюкоза під його впливом відкладається в печінці та м’язах у вигляді глікогену. За посиленої м’язової роботи, коли підвищується споживання глюкози і в крові її стає недостатньо, посилюється діяльність надниркових залоз.

Гормон надниркових залоз адреналін сприяє перетворенню глікогену на глюкозу.

Інший приклад — зміна осмотичного тиску крові в разі спраги. Цей тип тиску збільшується через дефіцит вологи всередині організму це призводить до подразнень осмотичних рецепторів. Збудження, що з’явилося, через нерви передається в ЦНС. З неї численні імпульси потрапляють до гіпофізу, відбувається стимуляція з виділенням антидіуретичного гормону гіпофізу. З кров’ю гормон потрапляє до звивистих ниркових каналів, відбувається посилення зворотного всмоктування вологи з первинної сечі у кров наслідок цього — зменшення виведення води із сечею, відбувається відновлення показників нормального осмотичного тиску організму.

Перегляньте також відео до теми:


Практична робота №1 "Складання схем обміну вуглеводів , ліпідів та білків в організмі людини."
Перегляньте відео, де наведена потрібна інформація та інструкції до виконання , або виконайте практичну роботу зі ст. 149 підручника.
Відео до практичної роботи:
Домашнє завдання: опрацювати інформацію на блозі та виконати практичну роботу№1, надіслати для перевірки .


 



Немає коментарів:

Дописати коментар