перекладач

четвер, 30 січня 2025 р.

Оцінювання навчальних досягнень учнів. 

Критерії оцінювання з курсу «Пізнаємо природу»

5-6 класи НУШ

Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти розроблено на основі наказу Міністерства освіти і науки України від 01 квітня 2022 р. № 289.

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12-ти бальною шкалою.

Змістом вимог до оцінювання є виявлення, вимірювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, які структуровані у навчальних програмах, за предметами.

Відповідно до ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.

І  початковий рівень, коли у результаті вивчення навчального матеріалу учень:

•    називає об’єкт вивчення (правило, вираз, формули, геометричну фігуру, символ тощо), але тільки в тому випадку, коли цей об’єкт (його зображення, опис, характеристика) запропонована йому безпосередньо;

•    за допомогою вчителя виконує елементарні завдання.

ІІ  середній рівень, коли учень повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним у процесі навчання, здатний розв’язувати завдання за зразком.

ІІІ  достатній рівень, коли учень самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє виконувати певні операції, загальна методика і послідовність (алгоритм) яких йому знайомі, але зміст та умови виконання змінені.

IV  високий рівень, коли учень здатний самостійно орієнтуватися в нових для нього ситуаціях, складати план дій і виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому раніше розв’язання, тобто його діяльність має дослідницький характер.

Кожен наступний рівень вимог включає вимоги до попереднього, а також додає нові.

Оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної ( формувальне, поточне (індивідуальне, групове, фронтальне опитування)), письмової (самостійна робота, діагностична робота, тематична діагностична робота, тестування, та інші).

Навчальний заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевим органом управління освітою. При цьому оцінки за семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих критеріїв.

 

Пізнаємо природу

При оцінюванні навчальних досягнень з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу»  враховується:

•       засвоєння на рівні вимог навчальної програми знань про об'єкти, і процеси, що відбуваються у природі, сформованість понять про системи живої і неживої природи;

•       правильність, науковість, логічність і доказовість викладу матеріалу, повнота розкриття понять і закономірностей, точність вживання природознавчої термінології;

•       ступінь самостійності відповіді;

•       сформованість загальноосвітніх, специфічних, інтелектуальних умінь та навичок спостереження, опису, експерименту, роботи з додатковими та інформаційно-комунікаційними джерелами, роботи в малій групі співробітництва.

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) за допомогою вчителя розпізнає і називає окремі тіла і явища природи

2

Учень (учениця) за допомогою вчителя називає окремі факти, програмового матеріалу;  користуючись підручником знаходить визначення наукових понять

3

Учень (учениця) за допомогою вчителя (підручника) називає окремі факти, уявлення, наводить приклади окремих тіл і явищ природи, фрагментарно описує їх; робота в малій групі співробітництва потребує активізації та контролю

Середній

4

Учень (учениця) за допомогою вчителя дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує тіла і явища природи; за допомогою вчителя знаходить необхідну інформацію у підручнику (зошиті) для виконання елементарного завдання; за допомогою інших виконує завдання у малій групі співробітництва

5

Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, допускаючи неточності у визначенні та формулюванні правил і означень; описує тіла та явища природи за типовим планом, допускаючи неточності; проводить спостереження, за допомогою вчителя виконує досліди та описує їх результати

6

Учень (учениця) відтворює  основні положення навчального матеріалу, характеризує тіла і явища природи з незначними неточностями; досліди проводить з  допомогою вчителя, не пояснюючи їх результатів; за вказівкою  виконує завдання у малій групі співробітництва

Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу з незначними порушеннями послідовності; розкриває властивості тіл і явищ природи, допускаючи неточності; пояснює відповідь прикладами з підручника; за зразком виконує завдання;  проводить та описує природничо-наукові спостереження; самостійно проводить досліди, описує їх результати   

8

Учень (учениця) самостійно послідовно відтворює навчальний матеріал з окремими неточностями; з допомогою вчителя формулює висновки, аналізує, встановлює найсуттєвіші зв'язки і залежність між тілами живої і неживої природи, явищами, фактами, процесами; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; проводить досліди, пояснює їх суть; виконує завдання у малій групі співробітництва

9

Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал, для пояснення використовує загальновідомі докази; застосовує знання у стандартних ситуаціях, при виконанні практичних робіт і завдань, проведенні досліджень;   аналізує та систематизує інформацію; проводить досліди в школі та вдома, пояснює та оформляє їх результати; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях

Високий

10

Учень (учениця) усвідомлено відтворює навчальний матеріал; аргументовано пояснює свої відповіді на прикладах з підручника та власного досвіду; аналізує і розкриває суть явищ природи; узагальнює та  систематизує інформацію на основі вивчених закономірностей і понять, робить висновки; вміє працювати зі схемами, малюнками, картографічним матеріалом, атласамивизначниками;  здійснює природничонаукові спостереження, проводить дослідження, обґрунтовано пояснює їх результати та застосовує у практичній діяльності; усвідомлено використовує вивчену природничонаукову лексику в самостійних усних повідомленнях

11

Учень (учениця) має глибокі знання про різноманіття тіл і явищ природи; встановлює зв'язки з раніше вивченим; розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на основі загальних закономірностей; аргументовано використовує отримані знання у різних ситуаціях; проводить досліди, зіставляє їх результати;   усвідомлює значення та висловлює власне ставлення до охорони навколишнього середовища; уміє знаходити, аналізувати й застосовувати додаткову природознавчу інформацію; організовує  роботу у малій групі співробітництва

Високий

12

Учень (учениця) має системні, міцні знання про закономірності природи та місце людини у ній, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати природознавчий матеріал; самостійно проводить природничонаукові спостереження, досліди, вимірювання, оформляє результати; вміє користуватися лабораторним обладнанням, вимірювальними і збільшувальними приладами; застосовує знання про природу в повсякденному житті, оцінює рівень безпеки навколишнього середовища як сфери життєдіяльності; бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення

 Оцінювання практичних завдань і досліджень

При оцінюванні практичних робіт і досліджень враховується:

–  обсяг виконання завдань роботи;

–  наявність помилок, їх кількість;

–  оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків обєктів, охайність тощо);

–  для практичних досліджень наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);

–  для практичних завдань наявність і зміст звіту про роботу;

–  рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).

Таблиця 2

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі об’єкти природи

2

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки об'єктів природи; наводить елементарні приклади об'єктів природи  

3

Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки об'єктів природи; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві помилки

Середній

4

Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих понять, неповну характеристику  загальних  ознак об'єктів природи, допускаючи несуттєві помилки

5

Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки об’єктів природи, дає визначення окремих понять, описує обєкти природи за планом, допускаючи несуттєві помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості природничі дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові природничі вправи і задачі

 

6

Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає природничі терміни; характеризує будову та функції окремих об’єктів природи за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові природничі вправи і задачі 

Достатній

7

Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть природничих понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює об‘єкти та явища природи;     виконує прості природничі дослідження та описує їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки

8

Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює об’єкти, явища і процеси природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно-наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові природничі вправи і задачі користуючись  алгоритмом

9

Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові природничі вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами, визначниками, натуральними обєктами природи та їх моделями; виконує прості природничі дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до природи

Високий

10

Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми;  розкриває суть природничих явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику природничим об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій

11

Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з курсу у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику явищам природи з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень

12

Учень/учениця виявляє системні знання з курсу, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує явища і процеси в природі, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 

Критерії оцінювання при проведенні онлайн уроків дистанційного та змішаного типу навчання

Таблиця 3

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти

Початковий

1

Був присутній на уроці, записав тему уроку. Учень розрізняє об’єкти вивчення.

2

Приступив до виконання класної роботи, але не зумів її виконати і оформити результати. Учень з допомогою вчителя відповідає на деякі питання без розгорнутої відповіді, відповідь односкладна.

3

Робота виконана частково, не оформлені всі необхідні записи.

Середній

4

 Самостійні завдання зроблені  з помилками, допущено ряд наукових помилок, не міг дати відповідь при опитуванні

5

Робота виконана, проведено оформлення роботи, але в оформлені допущені помилки, не зроблені висновки. При усному опитуванні допущені помилки.

6

Був уважним на онлай уроці. Оформив конспект уроку. Учень дає правильні відповіді на питання але без узагальнення. Не вміє наводити власні приклади, а відтворює  приклади з підручника

Достатній

7

Давав відповіді на запитання по перевірці домашнього завдання. Під час вивчення нової теми активно включався в роботу, але  у відповідях допускались помилки, прикладів з досвіду наводив мало.

8

Записи класної роботи оформлені якісно, відповіді були вірні, але аналіз результатів, висновки неповні.

9

Активно співпрацював на онлайн уроці, робив  висновки без акцентування на значенні цих знань в життєвих ситуаціях. Відповідь учня підтверджує володіння вивченим матеріалом, уміння наводити власні приклади, висловлювати емоційно-ціннісне ставлення до природи, але відсутні знання в розв’язуванні творчих проблем.

Високий

10

Давав повні відповіді на усні запитання, самостійно з дотриманням єдиних правил, оформляв роботу, виконував самостійно завдання підвищеної складності. Отримав глибокі знання з уроку, зміг розкрити значення у  практичній діяльності, зроблені вірні висновки.

11

Класна робота виконана на ускладненому рівні з дотриманням всіх правил, висновки зроблені аргументовано, проведений аналіз отриманих результатів.

12

Показав високий рівень засвоєння програмового матеріалу  з дотриманням всіх правил техніки безпеки, наводив приклади із власного досвіду, зумів  використати міцні знання  з теми для оформлення результатів проведеної роботи, проведено аналіз практичного використання життєвого досвіду.

Критерії оцінювання навчальних досягнень
з біології
(8-11 клас)

Оцінювання теоретичних знань

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня(учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) називає окремі біологічні об’єкти за допомогою вчителя або підручника

2

Учень (учениця) описує найпростіші  біологічні об’єкти з допомогою підручника або вчителя

3

Учень (учениця) має елементарні  знання з предмета  і під керівництвом вчителя може частково їх відтворити

Середній

4

Учень (учениця)   називає окремі біологічні об’єкти, а також  відтворює деякі факти, що стосуються біологічних явищ

5

Учень (учениця)  дає визначення основних біологічних  понять, хімічних явищ і процесів, фрагментарно відтворює частину  навчального  матеріалу

6

Учень (учениця) )  дає визначення основних біологічних понять, явищ і процесів, послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу з допомогою вчителя

Достатній

7

Учень (учениця) послідовно, логічно відтворює навчальний матеріал,  виконує порівняльну характеристику  біологічних  об’єктів, явищ, процесів з допомогою вчителя

8

Учень (учениця)  володіє  навчальним  матеріалом(теоретичним і практичним), застосовує знання на практиці, робить порівняльну характеристику  біологічних  об’єктів, процесів, явищ

9

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом(теоретичним і практичним), застосовує знання на практиці, наводить приклади, робить аналіз і висновки

Високий

10

Учень (учениця) впевнено володіє навчальним матеріалом (теоретичним і практичним), вміє застосовувати знання на практиці, узагальнює інформацію, знає як правильно зробити порівняльну характеристику явищ, процесів, об’єктів, аналізує   навчальний матеріал, робить обгрунтовані висновки

11

Учень (учениця) впевнено  володіє навчальним матеріалом (теоретичним і практичним), вміє застосовувати знання на практиці, узагальнює інформацію, знає як правильно зробити порівняльну характеристику явищ, процесів, об’єктів, аналізує   навчальний матеріал, робить обгрунтовані висновки,  висловлює судження , використовує інформацію з різних джерел у нестандартних ситуаціях

12

Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях

узагальнює інформацію, знає як правильно зробити порівняльну характеристику явищ, процесів, об’єктів, аналізує   навчальний матеріал, робить обгрунтовані висновки,  висловлює судження , використовує інформацію з різних джерел у нестандартних ситуаціях, висловлює власні теорії і судження

 Оцінювання розв’язування біологічних  задач

 (генетика, молекулярна біологія, обмін речовин )

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Розвязування задач непередбачене

2

3

Середній

4

Учень (учениця) складає скорочену умову задачі з допомогою вчителя

5

Учень (учениця) самостійно  складає скорочену умову задачі

6

Учень (учениця) складає скорочену умову задачі самостійно, записує схеми схрещувань, робить обчислення , але лише з алгоритмом, наданим вчителем

Достатній

7

Учень (учениця) записує умову задачі,  наводить потрібні біологічні величини, схеми схрещувань ; розв’язує задачі за   алгоритмом, наданим вчителем

8

Учень (учениця) записує умову задачі, наводить потрібні біологічні величини і схеми схрещувань; знає постійні значення біологічних величин ;  розв’язує задачі, користуючись алгоритмом, наданим вчителем

9

Учень (учениця) записує умову задачі, наводить потрібні біологічні величини і схеми схрещувань; знає постійні значення біологічних величин ;  розв’язує задачі, частково самостійно ( користуючись алгоритмом) ; розв’язує задачі різного рівня складності

Високий

10

Учень (учениця) записує умову задачі,  самостійно наводить потрібні формули , схеми схрещувань , форма запису повністю правильна, робить обчислення ;  розв’язує задачі самостійно

11

Учень (учениця) записує умову задачі,  самостійно наводить потрібні формули , схеми схрещувань , форма запису повністю правильна, робить обчислення ;  розв’язує задачі  різного рівня складності   самостійно, раціонально, без допомоги вчителя

12

Учень (учениця) записує умову задачі,  самостійно наводить потрібні формули , схеми схрещувань , форма запису повністю правильна, робить обчислення ;  розв’язує задачі  різного рівня складності   самостійно, раціонально, без допомоги вчителя,  робить обчислення,  розв’язує задачі самостійно, раціонально, різного рівня складності , а також комбінованого типу

 Оцінювання практичних робіт, лабораторних робіт, лабораторних досліджень, дослідницьких практикумів

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1

Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичнихі лабораторних робіт, називає деякі біологічні обєкти і прилади

2

Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, знає призначення деякого лабораторного обладнання

3

Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, має елементарні уявлення з предмета, виконує найпростіші біологічні досліди під керівництвом вчителя

Середній

4

Учень (учениця) використовує найпростіші прилади  з допомогою вчителя; виконує окремі види досліджень з допомогою вчителя

5

Учень (учениця) вивчила будову приладів ( мікроскопа, муляжів); з допомогою вчителя виконує окремі  досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання найпростіших біологічних операцій

6

Учень (учениця) з допомогою вчителя користується приладами ; виконує окремі види завдань згідно з інструкцією, описує хід виконання роботи

Достатній

7

Учень (учениця) самостійно виконує практичні  та лабораторні роботи , описує власні спостереження під час виконання лабораторних досліджень

8

Учень (учениця) самостійно виконує практичні  та лабораторні роботи , описує власні спостереження під час час виконання лабораторних досліджень, робить висновки

9

Учень (учениця) самостійно виконує практичні  та лабораторні роботи , описує власні спостереження за перебігом робіт, записує розширені, обгрунтовані висновки

Високий

10

Учень (учениця) виконує біологічні експерименти, раціонально використовуючи обладнання, прилади; описує поетапні спостереження; складає звіт, щодо практичних робіт і лабораторних дослідів, містить обґрунтовані висновки

11

Учень (учениця) виконує завдання лабораторних і практичних робіт, раціонально використовуючи обладнання, біологічні матеріали ; описує поетапні спостереження; складає звіт, щодо практичних робіт і лабораторних дослідів, містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні завдання за власним планом

12

Учень (учениця) виконує завдання лабораторних і практичних робіт, раціонально використовуючи обладнання, біологічні матеріали ; описує поетапні спостереження, раціонально використовуючи обладнання  і біологічні матеріали; складає звіт, щодо практичних робіт і лабораторних дослідів, містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним планом; виконує додаткові завдання до практичних робіт; аналізує інформацію з додаткових джерел

 Оцінювання контрольних робіт

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1

Розвязані одне або два тестових завдання

2

Розв’язані два або три тестових завдання

3

Розв’язані всі тестові завдання початкового рівня

Середній

4

Декілька завдань контрольної роботи опрацьовані; відповіді на суттєву кількість питань дуже стислі або поверхневі; розв’язки контрольних задач містять значну кількість неточностей.

5

Половина  завдань контрольної роботи опрацьовані; відповіді на суттєву кількість питань дуже стислі або поверхові; розв’язки контрольних задач містять значну кількість неточностей.

6

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на суттєву кількість питань дуже стислі або поверхневі; розв’язки контрольних задач містять значну кількість неточностей.

Достатній

7

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на деякі питання недостатньо змістовні; наведені в цілому правильні розв’язки деяких контрольних завдань, може допускати  помилки.

8

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на деякі питання недостатньо змістовні; наведені в цілому правильні розв’язки більшості контрольних завдань, може допускати несуттєві помилки.

9

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані; відповіді на деякі питання недостатньо змістовні; наведені в цілому правильні розв’язки всіх контрольних завдань, може допускати несуттєві помилки.

Високий

10

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять  відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки комбінованих завдань.

11

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять змістовні відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки комбінованих завдань.

12

Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять змістовні, глибокі, обгрунтовані   відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки складних  комбінованих завдань.

 Оцінювання групової роботи учнів

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1

Учень(учениця) спостерігає за іншими учасниками групи, спостерігає за процесом розподілу доручень в групі

2

Учень(учениця) спостерігає за іншими учасниками групи, спостерігає за процесом розподілу доручень в групі, іноді виконує завдання в групі

3

Учень(учениця) спостерігає за іншими учасниками групи, спостерігає за процесом розподілу доручень в групі, іноді виконує завдання в групі, вступає в діалог

Середній

4

Учень ( учениця) спостерігає за процесом планування роботи в групі, прийняттям групового рішення та інколи бере в ньому участь, здійснює спроби (часто невдалі)звернутися за допомогою до членів групи

5

Учень ( учениця) спостерігає за процесом планування роботи в групі, прийняттям групового рішення та інколи вступає в діалог або полілог, здійснює спроби звернутися за допомогою до членів групи

6

Учень ( учениця) спостерігає за процесом планування роботи в групі, періодично висловлює власну думку, прислухається до окремих порад, вступає в діалог або полілог, звертається  за допомогою до членів групи, періодично бере участь в оцінюванні учасників групи

Достатній

7

Учень( учениця) періодично бере участь у процесі планування роботи групи, прийнятті групового рішення, періодично надає допомогу однокласникам, не завжди використовує етикетні формули при груповій роботі, приймає участь у діалогах, полілогах , не завжди вміє знаходити вихід з конфліктної ситуації

8

Учень( учениця)  бере участь у процесі планування роботи групи, прийнятті групового рішення,  надає допомогу однокласникам, не завжди використовує етикетні формули при груповій роботі, приймає участь у діалогах, полілогах , не завжди вміє знаходити вихід з конфліктної ситуації

9

Учень( учениця)  бере участь у процесі планування роботи групи, прийнятті групового рішення, завжди надає допомогу однокласникам, часто використовує етикетні формули при груповій роботі, приймає участь у діалогах, полілогах , вміє знаходити вихід з конфліктної ситуації

Високий

10

Учень ( учениця) бере активну участь у процесі планування і виконання завдань учнями, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, діалозі і полілозі, у разі потреби надає допомогу іншим учасникам групи, завжди використовує етикетні формули групової роботи, уміє слухати товариша, не перебиває інших учасників групи під час спілкування, доповідає перед класом про роботу групи, формулює висновки

11

Учень ( учениця) бере активну участь у процесі планування і виконання завдань учнями, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, діалозі і полілозі, у разі потреби надає допомогу інщим учасникам групи, завжди використовує етикетні формули групової роботи, уміє слухати товариша, не перебиває інших учасників групи під час спілкування, об’єктивно оцінює інших учасників групи, доповідає перед класом про роботу групи, формулює чіткі, обгрунтовані висновки

12

Учень ( учениця) нгадає підтримку іншим учасникам групи, бере активну участь у  плануванні і виконанні завдань учнями, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, діалозі і полілозі,  надає допомогу інщим учасникам групи, завжди використовує етикетні формули групової роботи, уміє слухати товариша, не перебиває інших учасників групи під час спілкування, об’єктивно оцінює інших учасників групи, доповідає перед класом про роботу групи, формулює чіткі, обгрунтовані висновки

 Листок самооцінки учня під час роботи в групі

Оціни власну роботу за поданими критеріями від 0 до 2 балів

1.    Ви брали активну участь у роботі групи

2.    Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група

3.    Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи

4.    Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим

5.    Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи

6.    Ви доповідали класу про результати групової роботи

 Оцінювання навчального проєкту

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1

Учень (учениця) ознайомлений з проєктною діяльністю, робота реферативного характеру без визначення мети і завдань, а також без висновків, робота взята з інтернет- ресурсів

2

Учень (учениця) ознайомлений з проєктною діяльністю, робота реферативного характеру без визначення мети і завдань, а також без висновків, робота взята з інтернет- ресурсів, розкриває деякі поняття з вибраної теми з допомогою вчителя

3

Учень (учениця) ознайомлений з проєктною діяльністю, робота реферативного характеру, фрагментарно пояснює мету і завдання роботи,  без висновків, робота взята з інтернет- ресурсів, розкриває деякі поняття з вибраної теми

Середній

4

Учень ( учениця) знає окремі факти,що стосуються проєктної роботи, під керівництвом вчителя наводить певні факти, що стосуються теми, демонструє часткове розуміння теми, робота має мету і завдання

5

Учень ( учениця) знає окремі факти,що стосуються проєктної роботи, під керівництвом вчителя наводить певні факти, що стосуються теми, демонструє часткове розуміння теми, дає визначення основних понять, робота має мету і завдання

6

Учень ( учениця) знає окремі факти,що стосуються проєктної роботи, під керівництвом вчителя наводить певні факти, що стосуються теми, демонструє часткове розуміння теми, дає визначення основних понять, робота має мету і завдання, нечітко сформульовані висновки

Достатній

7

Учень (учениця) відтворює значну частину проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ і процесів, разом з вчителем формулює висновки за результатами дослідження

8

Учень (учениця) відтворює значну частину проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ і процесів, разом з вчителем формулює висновки за результатами дослідження, проєктна робота містить наочність, яка відображає специфіку теми

9

Учень (учениця) відтворює значну частину проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ і процесів, разом з вчителем формулює висновки за результатами дослідження, проєктна робота містить наочність, яка відображає специфіку теми, самостійно наводить приклади

Високий

10

Учень (учениця)володіє навчальним матеріаломі застосовує знання у презентації, уміє аналізувати, узагальнювати і систематизувати надану інформацію, робити висновки,логічно і послідовно викладений матеріал обраної теми проєкту, робота оформлена належним чином

11

Учень (учениця)володіє навчальним матеріаломі застосовує знання у презентації, самостійно знаходить і аналізує інформацію, уміє аналізувати, узагальнювати і систематизувати зібраний матеріал, робить обгрунтовані висновки, логічно і послідовно подає матеріал обраної теми проєкту, робота оформлена належним чином

12

Учень (учениця)володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у презентації, самостійно знаходить і аналізує інформацію, уміє аналізувати, узагальнювати і систематизувати зібраний матеріал, робить обгрунтовані висновки, логічно і послідовно подає матеріал обраної теми проєкту, робота оформлена належним чином, самостійно вносить пропозиції щодо поставленої проблеми


Оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ- Мистецька освітня галузь (згідно наказу МОН від 02.08.24 №1093)

Бали

ГАЛУЗЕВІ КРИТЕРІЇ

Група1.Пізнання мистецтва,художнє мислення.

Група2.Художньо-творча діяльність,

Мистецька комунікація.

Група3.Емоційний досвід,художньо-естетичне

ставлення.

 

Учень /учениця: описує твір за зразком чи за допомогою запитань вчителя, дає часткові відповіді на прості запитання за змістом почутого / побаченого, припускається помилок

Учень /учениця:

виконує частину завдань за поданим зразком

лише з допомогою вчителя.

Учень / учениця:

виявляє емоційність (словами/рухами) під час

сприймання певних творів мистецтва та/або

мистецької діяльності лише в окремих ситуаціях.

 

2

Учень / учениця:

описує твір за зразком чи за допомогою запитань

вчителя, дає часткові відповіді на прості запитання за

змістом почутого / побаченого, припускається

незначних помилок.

Учень / учениця:

виконує частину завдань за поданим зразком з

допомогою вчителя.

Учень /учениця:

виявляє емоційність під час сприймання певних

творів мистецтва та/або мистецької діяльності,

використовує прості однотипні фрази.

 

 

 

3

Учень /учениця: описує твір за зразком чи за допомогою запитань вчителя, дає відповіді на прості запитання за змістом почутого / побаченого, припускається незначних помилок.

Учень / учениця: виконує завдання за поданим зразком переважно з допомогою вчителя.

Учень /учениця:

виявляє емоційність під час сприймання творів

мистецтва та/або мистецької діяльності, користується

простими фразами/ реченнями.

 

4

Учень / учениця: описує (під керівництвом вчителя) твір/явище мистецтва, може пояснити окремі поняття/терміни; комунікує з іншими щодо мистецтва за допомогою вчителя, використовує прості однотипні фрази.

Учень /учениця: виконує завдання за зразком під постійним керівництвом учителя; ситуативно використовує цифрове середовище під керівництвом учителя; періодично долучається до колективної мистецької діяльності, розуміє обов’язки в групі.

Учень / учениця: називає за запропонованим переліком та/або допомогою вчителя емоції від сприймання твору мистецтва та/або мистецької діяльності; пояснює за допомогою вчителя власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ мистецької діяльності простими фразами/ реченнями.

 

5

Учень / учениця: описує (під керівництвом вчителя) твір/явище мистецтва, пояснює окремі поняття/терміни, припускається незначних помилок; комунікує з іншими щодо мистецтва переважно за допомогою вчителя, використовує прості однотипні фрази, речення.

Учень /учениця: виконує завдання за зразком переважно під керівництвом учителя; ситуативно використовує цифрове середовище під керівництвом учителя; бере участь у колективній мистецькій діяльності, виконує завдання в групі відповідно до своєї ролі.

Учень /учениця: називає за допомогою вчителя емоції від сприймання твору мистецтва та/або мистецької діяльності; пояснює за допомогою вчителя власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ мистецької діяльності простими реченнями.


 

Учень / учениця: описує (під керівництвом вчителя) твір/ явище мистецтва, пояснює окремі поняття/терміни; комунікує з іншими щодо мистецтва, використовує прості однотипні фрази, речення.

Учень / учениця: виконує завдання за зразком, частково потребує керівництва вчителя; застосовує елементи імпровізації/експериментуваншг, ситуативно використовує цифрове середовище під керівництвом учителя; бере участь у колективній мистецькій діяльності, виконує спільне завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.

Учень / учениця; називає емоції переважно за допомогою вчителя від сприймання твору мистецтва та/або мистецької діяльності; пояснює (переважно за допомогою вчителя) власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ мистецької діяльності.

 

7

Учень /учениця: характеризує твір/явище мистецтва, частково використовує термінологію; наводить деякі приклади зв’язків між мистецтвом І життям бере участь в обговоренні творів мистецтва, висловлює свої думки щодо почутого / побаченого; знаходить з деяких джерел (зокрема цифрових) інформацію про мистецтво.

Учень / учениця: самостійно виконує завдання, імпровізує/експериментує в різних видах мистецтва, обирає способи естетизації середовища; використовує цифрове середовище, але потребує допомоги вчителя; співпрацює з іншими, виконує спільне завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.

Учень /учениця: визначає емоції та переживання (власні та втілені у творах Мистецтва); описує власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ художніх образів; вибірково визначає свої уподобання в мистецькій діяльності.

 

8

Учень / учениця: характеризує твір/явище мистецтва, використовує термінологію; наводить приклади зв’язків між мистецтвом і життям; бере участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію; знаходить з різних джерел (зокрема цифрових) інформацію про мистецтво.

Учень / учениця: самостійно виконує завдання; імпровізує/експериментує в різних видах мистецтва, обирає способи естетизації середовища; використовує цифрове середовище, але потребує допомоги вчителя; пояснює необхідність дотримання авторського права в процесі художньої комунікації; співпрацює з іншими, виконує частковопошукові художньо-творчі завдання.

Учень /учениця: визначає емоції та переживання (власні та втілені у творах мистецтва), застосовує твори / види діяльності для поліпшення емоційного стану; описує власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ художні образи; визначає свої уподобання в мистецькій діяльності, визначає свої успіхи в мистецтві.

 

9

Учень/ учениця: характеризує твір/явище мистецтва, вільно використовує термінологію, порівнює художні образи 3 явищами довкілля; наводить переконливі приклади зв’язків між мистецтвом і життям, між різними видами мистецтва бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію; знаходить і відбирає з різних джерел (зокрема цифрових) інформацію про мистецтво.

Учень /учениця: самостійно виконує завдання; Імпровізує/експериментує в різних видах мистецтва, визначає і обирає способи естетизації середовища; використовує цифрові технології для втілення задуму; розуміє важливість дотримання авторського права в процесі художньої комунікації співпрацює з іншими, виконує пошукові художньо-творчі завдання.

Учень /учениця: визначає емоції та переживання (власні та втілені у творах мистецтва); вибірково пояснює вплив творів/творчості на власний емоційний стан; застосовує твори / види діяльності для поліпшення емоційного стану; описує власне емоційне ставлення до твору мистецтва/ інтерпретує художні образи; визначає свої уподобання в мистецькій діяльності, характеризує свої успіхи в мистецтві.


 

І0

 Учень /учениця: аналізує/декодує твір/явище мистецтва, вільно застосовує термінологію, порівнює художні образи з явищами довкілля; наводить аргументовані приклади зв’язків міде мистецтвом і життям, між різними видами мистецтва бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, вислуховує позицію інших, аргументує власну; самостійно знаходить з різних джерел (зокрема цифрових) інформацію, виокремлює необхідну, визначає (під керівництвом вчителя) достовірність джерела інформації.

Учень /учениця: самостійно виконує завдання; пропонує ідеї (зокрема, для естетизації середовища), застосовує здобуті знання й практичні вміння для їх реалізації, презентує результати власної творчості, пояснює свій задум самостійно використовує інформацію (зокрема цифрову) із посиланням на джерело та з дотриманням авторського права; бере участь у художньо-творчій діяльності за власним вибором і вподобанням; взаємодіє в команді.

Учень / учениця: описує вплив певного твору/ творчості на власний емоційний стан, інтерпретує художні образи, пояснює ставлення; визначає свої уподобання в мистецькій діяльності, ОЦІНЮЄ свої успіхи в мистецтві.

 

11

Учень /учениця: аналізує/декодує твір/явшце мистецтва, вільно застосовує термінологію, порівнює художні образи з явищами довкілля; наводить аргументовані приклади зв’язків між мистецтвом і життям, між різними видами мистецтва бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, вислуховує позицію інших, аргументує власну; самостійно знаходить з різних джерел (зокрема цифрових) і систематизує інформацію, виокремлює необхідну, визначає достовірність джерела інформації.

Учень /учениця: самостійно виконує завдання; пропонує ідеї (зокрема, для естетизації середовища),, реалізує їх самостійно, зокрема з використанням цифрових технологій, міжгалузевих зв’язків; презентує результати власної творчості, пояснює свій задум самостійно використовує інформацію (зокрема цифрову) із посиланням на джерело та з дотриманням авторського права; бере активну участь у художньо-творчій діяльності; конструктивно взаємодіє в команді.

Учень / учениця: вирізняє вплив певного твору/ творчості на власний емоційний стан, наводить приклади; інтерпретує художні образи, пояснює ставлення; визначає свої уподобання в мистецькій діяльності, оцінює свої успіхи в мистецтві.

 

12

Учень /учениця: аналізує/декодує твір/явище мистецтва, вільно застосовує термінологію, виявляє характерні ознаки, здійснює аналогії між мистецтвом і життям, між різними видами мистецтва; бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, вислуховує позицію інших, аргументує власну; самостійно знаходить з різних джерел (зокрема цифрових) інформацію виокремлює необхідну, систематизує і узагальнює її; визначає і пояснює достовірність джерела інформації.

Учень /учениця: обирає відомі способи творення, зокрема медіа формати, виявляє креативність, пропонує ідеї (зокрема, для естетизації середовища), реалізує їх самостійно, зокрема з використанням цифрових технологій, міжгалузевих зав’язків; презентує результати власної творчості, пояснює свій задум самостійно використовує Інформацію (зокрема цифрову) із посиланням на джерело та з дотриманням авторського права; бере активну участь у художньо-творчій діяльності, виявляє ініціативу; конструктивно взаємодіє в команді.

Учень /учениця: вирізняє вплив певного твору/ творчості на зміни у власному емоційному стані, наводить приклади; інтерпретує художні образи, аргументує ставлення; визначає свої уподобання в мистецькій діяльності, критично оцінює свої успіхи в мистецтві, визначає способи самовдосконалення.

                                  Критерії оцінювання з інформатики 8-11 класи

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця): засвоїв знання у формі окремих  фактів; з допомогою вчителя або з використанням підручника розпізнає і називає окремі інформаційні об'єкти; знає та дотримується правил безпечної поведінки під час роботи в комп’ютерному класі.

2

Учень (учениця): розпізнає та виділяє інформаційні об‘єкти, пояснює свій вибір та може фрагментарно відтворити знання про них; з допомогою вчителя фрагментарно виконує окремі навчальні завдання та практичні роботи на комп’ютері, допускає помилки.

3

Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу (менше половини); відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; навчальні завдання виконує фрагментарно за значної допомоги вчителя; потребує постійної активізації та допомоги; способи навчально-­пізнавальної діяльності (практичні і розумові вміння і навички) застосовує на рівні копіювання зразка способу діяльності.

Середній

4

Учень (учениця): з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу (більше половини); у відповідях може допускати помилки;

за значної допомоги вчителя виконує навчальні завдання, допускає помилки; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує практичні роботи, потребує детального кількаразового їх пояснення, допускає помилки.

5

Учень (учениця): самостійно, але не повно, відтворює значну частину навчального матеріалу; ілюструє розуміння базових понять інформатики прикладами з підручника або пояснення вчителя, відповідає на окремі запитання; з допомогою вчителя виконує навчальні завдання з частковим поясненням, допускає помилки; за детальною інструкцією і з допомогою вчителя виконує практичні роботи, не вміє пояснити свої дії, допускає помилки.

6

Учень (учениця): самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, відповідь будує у засвоєній послідовності, ілюструє її власними прикладами; з частковою допомогою вчителя виконує навчальні завдання з достатнім поясненням, допускає помилки; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних  на комп’ютері; способи навчально-­пізнавальної діяльності застосовує за зразком у подібній ситуації; потребує стимулювання й значної допомоги вчителя, коли працює самостійно.

Достатній

7

Учень (учениця): самостійно відтворює основний навчальний матеріал з окремими неточностями, застосовуючи необхідну термінологію, вміє наводити власні приклади на підтвердження певних тверджень; пояснює та обґрунтовує способи виконання навчальних завдань, аналізує отриманий результат, робить неповні висновки з допомогою вчителя, використовує різні джерела відомостей для виконання навчального завдання; практичні роботи на комп’ютері виконує самостійно за інструкцією; самостійно виправляє вказані вчителем помилки.

Достатній

8

Учень (учениця): відтворює засвоєний навчальний матеріал в іншій послідовності, не порушуючи логічних зв'язків, інтерпретує та деталізує питання, ідентифікує терміни та поняття; з незначною допомогою вчителя визначає спосіб розв’язування навчального завдання, частково аргументує свої міркування; самостійно знаходить необхідні відомості, систематизує та узагальнює їх; самостійно виконує  навчальне завдання, знаходить та виправляє допущені помилки. має стійкі практичні навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері; самостійно виконує практичні роботи, що відповідають вимогам навчальної програми, аналізує одержані результати, швидко й оперативно виправляє помилки.

9

Учень (учениця): вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією; самостійно формулює мету виконання навчального завдання, добирає форми представлення результату та необхідні відомості; аргументовано обирає раціональний спосіб виконання навчального завдання, самостійно виконує навчальні завдання з несуттєвими помилками, знаходить та виправляє допущені помилки.

Високий

10

Учень (учениця): системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання;робить логічні висновки, обґрунтовує свою думку, висуває припущення; виконує різні типи навчальних і життєвих завдань (як типових, так і нестандартних, творчих) під опосередкованим керівництвом учителя, розробляє алгоритм виконання запропонованого навчального завдання, пропонує нові шляхи розв’язування навчальних завдань; знаходить додаткові джерела відомостей, використовує запропоновані схеми класифікації для структурування відомостей та даних, порівнює і зіставляє відомості з кількох джерел, уміє стисло і логічно подавати узагальнену інформацію; самостійно приймає рішення, прогнозує наслідки власної поведінки за незначної допомоги дорослих.

11

Учень (учениця): логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах навчальної програми з інформатики; обґрунтовано відповідає на запитання; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях;

раціонально використовує комп’ютер і комп’ютерні засоби для  розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням даних, їх пошуком, зберіганням, поданням і передаванням; розуміє мету власної навчальної діяльності та самостійно визначає завдання для її досягнення, вміє виявляти проблеми та розв’язувати їх,  формулювати гіпотези

12

Учень (учениця): має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальної програми з інформатики, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно планує особисту навчальну діяльність та оцінює її результати, уміє приймати рішення, швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих, застосовувати способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях.

 Критерії оцінювання знань учнів з технологій

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учні можуть розпізнавати деякі об’єкти вивчення (матеріали, інструменти, моделі тощо) та називають їх (на побутовому рівні)

2

Учні описують незначну частину технологічних об’єктів; частково розпізнають інструменти та обладнання для виконання практичних робіт

3

Учні мають фрагментарні уявлення з предмета вивчення (обізнані з деякими технологічними поняттями); з допомогою вчителя виконують елементарні практичні завдання; використовують за призначенням робочі інструменти та обладнання

Середній

4

Учні знають окремі відомості, що стосуються технологічних об’єктів; застосовують елементарні прийоми роботи інструментом

5

Учні відтворюють навчальний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт, з допомогою вчителя; виконують окремі технологічні операції з недоліками; частково володіють прийомами роботи інструментом

6

Учні самостійно відтворюють значну частину навчального матеріалу, необхідного для виконання практичних робіт;  виконують окремі частини технологічних операцій

Достатній

7

Учні самостійно і логічно відтворюють фактичний і теоретичний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт; виконують практичну роботу відповідно до інструкцій вчителя; частково контролюють власні навчальні дії; з допомогою учасників проекту і учителя виконують завдання , що стосуються окремих етапів проектної діяльності

8

Учні виявляють розуміння навчального матеріалу, наводять приклади, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежності між технологічними операціями; використовують набуті знання і вміння в стандартних ситуаціях

9

Учні володіють навчальним матеріалом і реалізовують свої знання та вміння в практичній діяльності; можуть аналізувати і систематизувати інформацію в процесі проектної діяльності

Високий

10

Учні володіють глибокими знаннями та вміннями і застосовують їх у нестандартних ситуаціях; беруть активну участь в розробленні та реалізації технологічного процесу; з допомогою учасників проекту і учителя проектують та виконують всі види запланованих робіт

11

Учні володіють гнучкими знаннями і навичками в межах вимог навчальної програми, аргументовано використовують їх у нестандартних ситуаціях, знаходять і аналізують додаткову інформацію; самостійно розробляють технологічний процес виготовлення виробу та забезпечують його виконання; самостійно проектують та виконують всі види запланованих робіт

Високий




12




Учні мають системні знання та навички з предмета, свідомо використовують їх, у тому числі, у проблемних ситуаціях; самостійно розробляють технологічний процес виготовлення виробу та забезпечують його якісне виконання; самостійно проектують та виконують, використовуючи відповідні технології, всі види запланованих робіт























Немає коментарів:

Дописати коментар