Образотворче мистецтво.
Доброго дня 5 клас!
Сьогодні 17 листопада 2023 р.
Тема. Виявлення об'єкту форми предметів у графіці.
—
Які види графіки ви знаєте?
—
Назвіть виражальні засоби
графіки.
—
Яким чином художник досягає
реалістичного зображення предметів?
— Що він повинен враховувати?
Опрацюйте інформацію нижче.
Сьогодні
на уроці ми довідаємося, як за допомогою графічних засобів передавати об'ємну
форму, фактуру матеріалу різних предметів, і побудуємо ряд об'ємних
геометричних фігур.
Наприклад,
ось книга, що лежить на столі. Обкладинка освітлена, а корінець — у тіні. Між
світлом і тінню пролягає чітка границя у вигляді прямої лінії. А тепер
подивіться на чайник. Спробуйте знайти межу між світлом і тінню. Це непросто,
тому що вона ніби розмита. Форма чайника складніша за форму книги, світло й
тінь поєднуються за допомогою плавної розтяжки. Ця розтяжка, проміжний тон між
світлом і тінню, називається напівтінню; у цьому місці світло падає на предмет
не прямо, а «зісковзує» по ньому. Тінь же утворюється там, куди світло не
потрапляє зовсім.
Поняття
«тінь» так само не однозначне. Крім власної тіні (тінь, яка лежить на
самому предметі), воно містить у собі ще й падаючу тінь. Ця тінь падає від
предмета на площину, на якій предмет стоїть. Крім того, буває так, що на сам предмет
падає тінь від інших, більш, складних
частин цього ж предмета (власна тінь носика чайника, тінь ручки). Падаюча тінь,
за обрисами нагадує сам предмет. Послідкуйте за своєю тінню в сонячний день, і
ви в цьому переконаєтеся.
Але у власної тіні є ще одна якість — рефлекс. Рефлекс — це відбите світло. Звідки в тіні світло? Може, це помилка? Ніякої помилки немає. Світло відбивається в тінь від площини, на якій стоїть предмет. Чим світліша площина, тим яскравіший рефлекс. Між тінню й рефлексом також немає чіткої межі, як між тінню й напівтінню.
Поняття
«світло» теж неоднозначне: воно містить у собі й полиск — найсвітліше місце на
предметі. Усі ці поняття, разом узяті, утворюють об'єм. Полиск, світло,
напівтінь, тінь, рефлекс, падаюча тінь нагадують тональний масштаб, у якому
деякі тони в темній його частині поміняли місцями. Усе, про що ми говорили
вище, стосується лише тональних якостей об'єму предметів, які мають білий або
сірий кольори.
Зображенню
об'ємної форми сприяє також сама техніка роботи: характер штрихування, рух за
напрямком форми. На зображених об'ємних геометричних формах ми бачимо, що на
плоских поверхнях штрихи прямі й паралельні, на циліндричних та кульових —
дугоподібні. Якщо штрихування буде спрямоване не «за формою», то викривлення
об'єму неминуче.
Розібравшись
у поняттях світлотіні як засобу виявлення об'єму, необхідно сказати й про
передачу фактури матеріалу самого предмета. Різноманітність матеріалів, з яких
виконуються предмети, — досить велика. Кожен матеріал має певну фактурну
поверхню: матову, глянцеву, пухнату, зернисту тощо. На блискучих поверхнях
полиски й рефлекси яскравіші, більш чіткі за своїми межами, ніж на матових,
шорстких. Матові поверхні мають плавні світлотіньові переходи. Достатньо великі
й можливості ліній, які можуть товщати й тоншати, підсилюватися і слабшати до
повного зникнення. Товста лінія вказує на те, що предмет важкий, міцний (гіпс,
глина); тонка, навпаки, говорить про крихкість (скло).
Порівняйте
малюнки, на яких зображена гіпсова ваза і скляний посуд. Якими графічними
засобами художник досягає передачі матеріальності предметів?
Приклади малюнків:
Немає коментарів:
Дописати коментар