перекладач

понеділок, 14 жовтня 2024 р.

 Вітаю 11 Клас!

Технології.
Сьогодні 15 жовтня 2024 р.
Тема1. Методи ергономічних досліджень.
Тема 2. Розробка робочого місцяучня з урахуванням основних вимог ергономіки.

Опрацюйте матеріал , складіть конспект, вивчіть ключові поняття.
Тема 1

Ергономіка в структурі перетворювальної діяльності людини.

Основні поняття:


  • людина і середовище
  • взаємодія
  • ергономіка
Загальні питання ергономіки - запровадження на виробництві нових технологічних процесів, систем дистанційного керування, швидкісного транспорту.

Термін "Ергономіка" було введено в Англії в 1949 році; від грец. (робота, закон)

Ергономіка - це науково-теоретична та науково-експериментальна дисципліна, яка досліджує фактори взаємодії людини з різними засобами діяльності.

Ергономіка вивчає і враховує реакції людини на подразники :
  • оптичні
  • звукові
  • температурні
  • тактильні
Поєднання здібностей людини і машини підвищує ефективність керування.
Вирішення прикладних проблем ергономіки здійснюється одночасно у двох напрямках - вимоги людини до техніки й умов її функціонування.


Методи і засоби ергономічних досліджень 
Основні поняття:
  • робочий простір
  • антропологія
  • соматографія
Соматографія - це метод конструювання схематичних моделей людського
тіла з урахуванням робочого положення тіла.

Антропологія - розділ, який вивчає біологічну природу людини, зокрема параметри тіла.

Проектографія - метод зображання фігури у різних положеннях проектування з діапазонів креслення.

Умови праці - це режим праці та відпочинку;тривалість робочого дня;рівень освітленості;

Санітарно-гігієнічні умови праці - це сукупність санітарно-гігієнічних, антропологічних та інших факторів.
Основні чинники, що запобігають втомлюваності людини:
  1. технологічні
  2. Трудові
  3. Організаційні
На організм людини негативно впливають пил, газ, та інші домішки, які забруднюють поовітря.
Вони призводять до швидкої втомлюваності і навіть захворювання. 

Санітарно-гігієнічні умови поділяються на такі:
  • метеорологічні
  • стан повітряного середовища
  • випромінювання 
  • освітленість, виробничий шум, вібрація
Компоненти санітарно-гігієнічних умов - комфорт, дискомфорт.

Негативно впливає на організм людини шум. Шум, який перебільшує санітарні норми, розсіює і притуплює увагу працівника. Тривалий шум підвищує тиск, змінює ритм дихання, знижує гостроту зору, вповільнює психічні реакції. Щоб послабити шуми, використовують різні засоби:
  • зниження шуму в джерелі його стровення 
  • запобігання поширенню шуму 
Від роботи машин, верстатів, транспотру може виникнути вібрація. Щоб вібрація не спричинила порушень в організмі, необхідно при організації робочого місця подбати про її зниження або повне усунення. Для цього встановлюють обладнання на так звану плаваючу підлогу, коли особлива увага приділяється прокладному матеріалу, на якому така підлога споруджується.
на організм людини шкідливо впливають і інші фактори - ультразвук, інфрачервоне, ультрафіолетове та іонізуюче випромінювання, підвищений або знижений атмосферний тиск, тривалий контакт з водою та маслами тощо .В сукупності ці фактори за дією на огранізм людини можеть оцінюватися як сприятливі, несприятливі, недопустимі та особливо несприятливі.

При організації робочого простору необхідно намагатися максимально наближатися до створення зони найвищого комфорту та по можливості усувати несприятливі фактори виробничого середовища.
Перегляньте відео:

Тема2.

Основні ергономічні вимоги до навчального обладнання

Ергономічно дуже важливі конкретні санітарно-конструктивні параметри найуживанішого обладнання - парт, столів, стільців, класних дошок, верстатів тощо. Параметри обладнання мають відповідати таким вимогам:

- висота сидіння повинна відповідати середнім розмірам довжини гомілки зі стопою дітей із певним зростом зі збільшенням на 2 см на товщину підбора;

- глибина сидіння має дорівнювати 2/3-3/4 довжині стегна для запобігання стиснення кровоносних судин і нервів нижніх кінцівок;

- спинка стільця повинна забезпечувати попереково-куприкову і підлопаточну опору;

- дистанція спинки (відстань по горизонталі від заднього краю стола (кришки парти) до спинки) має дорівнювати середній величині передньо-заднього діаметра грудної клітки школяра відповідного зросту зі збільшенням на 3-5 см;

- кришка стола повинна мати нахил до горизонтальної площини 14-15°;

- диференціація (відстань по вертикалі між заднім краєм стола і площиною сидіння) визначається висотою розміщення передпліччя школяра над сидінням за правильної пози для письма;

- дистанція сидіння, яка є відстанню від переднього краю сидіння по горизонталі до точки перехрещення площини сидіння з перпендикуляром, опущеним від заднього краю стола, зверненого до школяра, до площини сидіння, для читання і письма повинна бути негативною - край сидіння має заходити під кришку стола на 4 см.

Ергономічні вимоги до навчального приміщення

Планування навчальних приміщень має відповідати їх функціональному призначенню, характеру і режиму навчального процесу. Розміри та форма цих приміщень визначаються загальними розмірами і формою навчального обладнання та потребами школярів, які тут навчатимуться. Крім того, при плануванні навчальних приміщень зважають на можливості зорових і слухових комунікацій. Лінія, проведена від очей учня до точки, що спостерігається на класній дошці або на площині навчального посібника, повинна утворювати з фронтальною площиною кут не менше 45°, краще - 60-90°. Найкращим є природне освітлення; якщо воно штучне, то оптимально освітлювати кожне робоче місце.

Для забезпечення нормального обміну повітря в приміщенні передбачають вентиляцію (за потреби - технічними засобами). Меблі та інше обладнання розташовують так, щоб учитель міг вільно підійти до кожного із робочих місць учнів. При цьому необхідно обов'язково зважати на стан здоров'я школярів - вади зору, слуху, наявність хронічних захворювань (ревматизм, катар верхніх дихальних шляхів, функціональна ослабленість організму учнів після перенесених захворювань тощо).

Обов'язкова наявність у навчальному кабінеті необхідних інструкцій та запобіжних знаків для роботи з технічними засобами навчання з метою грамотної їх експлуатації та дотримання правил безпеки.

Робоче місце учня за всіма параметрами, зокрема забарвленням, має повністю відповідати віковим особливостям дитячого організму та естетичним нормам. Меблі та інші елементи обладнання робочого місця слід виготовляти з екологічно безпечних матеріалів. їх необхідно розмістити згідно з ергономічними вимогами, які передбачають насамперед зручність для здійснення навчально-виховного процесу. Важливою складовою робочого місця школяра є навчальне приміщення, яке за мікрокліматичними та естетичними властивостями повинне повністю відповідати функціональному призначенню.

Завдання!

Розробити своє робоче місце за всіма вимогами ергономіки.

Створити ескіз робочого місця та описати його.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал на блозі та створити розробку свого робочого місця.











Немає коментарів:

Дописати коментар