Вітаю 11 Клас!
Технології.
Сьогодні 15 жовтня 2024 р.
Тема1. Методи ергономічних досліджень.
Тема 2. Розробка робочого місцяучня з урахуванням основних вимог ергономіки.
Основні поняття:
- людина і середовище
- взаємодія
- ергономіка
Термін "Ергономіка" було введено в Англії в 1949 році; від грец. (робота, закон)
Ергономіка - це науково-теоретична та науково-експериментальна дисципліна, яка досліджує фактори взаємодії людини з різними засобами діяльності.
- оптичні
- звукові
- температурні
- тактильні
- робочий простір
- антропологія
- соматографія
- технологічні
- Трудові
- Організаційні
Санітарно-гігієнічні умови поділяються на такі:
- метеорологічні
- стан повітряного середовища
- випромінювання
- освітленість, виробничий шум, вібрація
- зниження шуму в джерелі його стровення
- запобігання поширенню шуму
Тема2.
Основні
ергономічні вимоги до навчального обладнання
Ергономічно дуже важливі конкретні
санітарно-конструктивні параметри найуживанішого обладнання - парт, столів,
стільців, класних дошок, верстатів тощо. Параметри обладнання мають відповідати
таким вимогам:
- висота сидіння повинна відповідати середнім
розмірам довжини гомілки зі стопою дітей із певним зростом зі збільшенням на 2
см на товщину підбора;
- глибина сидіння має дорівнювати
2/3-3/4 довжині стегна для запобігання стиснення кровоносних судин і нервів
нижніх кінцівок;
- спинка стільця повинна забезпечувати
попереково-куприкову і підлопаточну опору;
- дистанція спинки (відстань по
горизонталі від заднього краю стола (кришки парти) до спинки) має дорівнювати
середній величині передньо-заднього діаметра грудної клітки школяра
відповідного зросту зі збільшенням на 3-5 см;
- кришка стола повинна мати нахил до
горизонтальної площини 14-15°;
- диференціація (відстань по вертикалі
між заднім краєм стола і площиною сидіння) визначається висотою розміщення
передпліччя школяра над сидінням за правильної пози для письма;
- дистанція сидіння, яка є відстанню від
переднього краю сидіння по горизонталі до точки перехрещення площини сидіння з
перпендикуляром, опущеним від заднього краю стола, зверненого до школяра, до
площини сидіння, для читання і письма повинна бути негативною - край сидіння
має заходити під кришку стола на 4 см.
Ергономічні вимоги до навчального
приміщення
Планування навчальних приміщень має
відповідати їх функціональному призначенню, характеру і режиму навчального
процесу. Розміри та форма цих приміщень визначаються загальними розмірами і
формою навчального обладнання та потребами школярів, які тут навчатимуться.
Крім того, при плануванні навчальних приміщень зважають на можливості зорових і
слухових комунікацій. Лінія, проведена від очей учня до точки, що
спостерігається на класній дошці або на площині навчального посібника, повинна
утворювати з фронтальною площиною кут не менше 45°, краще - 60-90°. Найкращим є
природне освітлення; якщо воно штучне, то оптимально освітлювати кожне робоче місце.
Для забезпечення нормального обміну
повітря в приміщенні передбачають вентиляцію (за потреби - технічними
засобами). Меблі та інше обладнання розташовують так, щоб учитель міг вільно
підійти до кожного із робочих місць учнів. При цьому необхідно обов'язково
зважати на стан здоров'я школярів - вади зору, слуху, наявність хронічних
захворювань (ревматизм, катар верхніх дихальних шляхів, функціональна
ослабленість організму учнів після перенесених захворювань тощо).
Обов'язкова наявність у навчальному кабінеті
необхідних інструкцій та запобіжних знаків для роботи з технічними засобами
навчання з метою грамотної їх експлуатації та дотримання правил безпеки.
Робоче місце учня за всіма параметрами,
зокрема забарвленням, має повністю відповідати віковим особливостям дитячого
організму та естетичним нормам. Меблі та інші елементи обладнання робочого
місця слід виготовляти з екологічно безпечних матеріалів. їх необхідно
розмістити згідно з ергономічними вимогами, які передбачають насамперед
зручність для здійснення навчально-виховного процесу. Важливою складовою
робочого місця школяра є навчальне приміщення, яке за мікрокліматичними та
естетичними властивостями повинне повністю відповідати функціональному
призначенню.
Завдання!
Розробити своє робоче місце за всіма вимогами ергономіки.
Створити ескіз робочого місця та описати його.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал на блозі та створити розробку свого робочого місця.
Немає коментарів:
Дописати коментар