перекладач

четвер, 17 жовтня 2024 р.

 Добрий день 8 та 10 клас!

Біологія
Сьогодні 18 жовтня 2024р.


8 Клас

Тема. Робота м'язів . Втома м'язів. Лабораторне дослідження № 3 "Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаження; вплив ритму й навантаження на розвиток втоми."

Повторимо вивчене.

Завдання 1.

«Знайди суму»

Запишіть лише номери правильних відповідей (серед переліку відповідей), знайдіть їх суму.

 1 варіант

 1. Ці м'язи здійснюють акт жування. 

 2. Завдяки цим м'язам ми можемо здійснювати нахили та повороти голови. 

 3. Ці м'язи захищають органи внутрішньої порожнини: кишечник, печінку, сечовий міхур. 

 4. Завдяки цим м'язам ми можемо вільно рухатися в просторі. 

 2 варіант

 1. Завдяки цим м'язам ми можемо визначити настрій. 

 2. Ці м'язи беруть участь у диханні. 

 3. Завдяки цим м'язам ми можемо виконувати різні рухи: писати, плести, підіймати важкі речі, мити посуд. 

 4. На цю групу м'язів припадає найбільше навантаження. 

Перелік відповідей:

 1. Жувальні м'язи голови.

 2. Мімічні м'язи голови.

 3. М'язи шиї.

 4. М'язи грудної клітки.

 5. М'язи живота.

 6. М'язи верхньої кінцівки.

 7. М'язи нижньої кінцівки.

Вивчення нового матеріалу.

Сила м’язів. Втома м’язів

До фізичних якостей м'язів відносяться сила, швидкість скорочення і витривалість. 

 Пригадайте з курсу фізики:

  • Що таке сила?

Сила — фізична величина, що характеризує ступінь взаємодії тіл

    Що таке сила м’язів?

 Сила мязів – величина максимального напруження, яке може розвинути мяз під час свого збудження.

  • Від чого залежить сила м’язів?

Сила м’яза залежить від величини м’яза, його довжини.

Сила м’яза також залежить від кількості одночасно збуджених волокон, частоти нервових імпульсів, що надходять до м’яза.

Пригадайте з курсу фізики:

  • Що таке швидкість?

Швидкість — фізична величина, що відповідає відношенню переміщення тіла до проміжку часу, за який це переміщення відбувалось.

  • Що таке швидкість скорочення м’яза?

Швидкість скорочення м’яза – час, за який мяз скорочується і розслаблюється. Чим коротший цей час, тим більша швидкість скорочення.

Витривалість – це здатність мязів тривалий час підтримувати заданий ритм роботи. Мязи людини завжди перебувають в тонусі. Тонус м'язів -це стан їхнього постійного незначного напруження. Тонічне напруження різних м'язів забезпечує підтримку постави, кровоносного тиску, утримання внутрішніх органів. Причиною зниження тонусу можуть бути негативні емоції, порушення режиму дня, перевтома, нестача вітамінів.

Під час скорочення скелетні м'язи виконують механічну роботу.

 За якою формулою можна визначити механічну роботу?

                  А=FxS =mgh

Розрізняють статичну і динамічну роботу. 

Самостійна робота з підручником:

Завдання 2 

З допомогою підручника знайдіть відповідь на запитання(пр.28 ст. 106-107)

  • Чим динамічна робота відрізняється від статичної?
  • Яка робота приводить до швидкого втомлення?

 Завдання 3

Виконайте лабораторне дослідження №3

Лабораторне дослідження

Тема: Розвиток втоми при статичному і динамічному навантаженні.

Мета: встановити рівень втоми під час статичного та динамічного навантаження

Обладнання та матеріали: гантелі, (або інший вантаж масою 3- 5кг, наприклад, декілька підручників), секундомір, годинник.

Хід дослідження

1.Візьміть вантаж масою 3-5 кг і тримайте його витягнутою рукою на рівні плеча. Зафіксуйте час, коли рука почне опускатися, тремтіти і зовсім опуститься. Це настала втома.

2.Після відпочинку візьміть той самий вантаж в руку, піднімайте його на той самий рівень і опускайте. Зафіксуйте час втоми в цьому випадку.

3.Зробіть висновок.

Тема: Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.

Мета: визначити вплив ритму і навантаження на розвиток втоми;

Обладнання та матеріали: гантелі, (або інший вантаж масою 3- 5кг, наприклад, декілька підручників), секундомір, годинник.

Хід дослідження

1.Вплив ритму роботи і навантаження на розвиток втоми.

·   Послідовно згинайте руку з гантелями з різною масою (1, 3, 5 кг) з однаковою швидкістю. У кожному випадку порахуйте кількість рухів і обчисліть виконану роботу. Дані занесіть у таблицю:

       Маса гантелі           

Шлях руху (м)

Кількість рухів (n), разів

Робота (А= 9,8 x m x s) в кДж

1 кг

0, 5 м

 

 

2 кг

0, 5 м

 

 

3 кг

0, 5 м

 

 

  • Зробіть висновок

2. Залежність роботи від ритму

  • Згинайте руку з гантелями певної маси в  різному темпі: повільному, середньому, швидкому. Порахуйте кількість рухів і обчисліть виконану роботу. Дані занесіть у таблицю.

  ритм

маса

Шлях руху (м)

Кількість рухів (n), разів

Робота (А = 9,8 x m x s)

повільний

3 кг

0,5 м

 

 

середній

3 кг

0,5 м

 

 

швидкий

3 кг

0,5 м

 

 

  • Зробіть висновок
  • Яка фізична робота є найпродуктивнішою?
  • Втома корисна чи шкідлива для організму людини?

Це цікаво:

  • Показник ефективності роботи м'язів людини - ККД - може досягати 25% -30%. Тобто 30% всієї енергії скорочення мязів витрачається на механічну роботу, а 70% перетворюється на тепло.

Робота м'язів супроводжується втратами енергії. Енергія, необхідна для скорочення м'язів, утворюється в процесі окислення вуглеводів. Кінцевими продуктами цього процесу є вуглекислий газ і вода. Вуглекислий газ з кров'ю надходить у дихальний центр, який знаходиться в довгастому мозку. Він  регулює необхідну концентрацію кисню в крові. Така регуляція називається гуморальною.

Виконання тривалої або інтенсивної роботи призводить до втоми мязів. Втома – це тимчасове зниження або втрата працездатності м’яза, що наступає як результат його роботи і зникає після відпочинку. Втома м’яза наступає в результаті розвитку процесу втоми (відмови від роботи) в рухових нервових центрах ЦНС, нервово – мязовому синапсі і безпосередньо у мязі в результаті накопичення продуктів обміну і нестачі кисню. 

 Усунення причин стомлення мязів

1.Відновлення працездатності стомлених мязів відбувається швидше під часу переключення з одного виду роботи на інший. Такий відпочинок І.М.Сеченов назвав активним відпочинком. Наприклад, стомлена рука відпочиває швидше коли працюють мязи іншої руки;

2.При розслабленні стомленого м’яза (стан спокою) кров виносить з нього продукти розпаду і приносить мязу поживні речовини і кисень; стомлення зникає;

3.Під час відпочинку відбувається не тільки відновлення працездатності мязів, але навіть її збільшення (понадвідновлення). Завдяки цьому мязи можуть виконувати ще більшу роботу, ніж до стомлення.

Також, для узагальнення вивченого, ви можете переглянути відео по сьогоднійній темі:



Домашнє завдання: опрацювати параграф 28 та матеріал , що є на блозі; вивчити нові поняття та терміни; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки; знайти додаткову інформацію про активний відпочинок та чим він корисний.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Всім успіхів!!!


10 Клас

Тема. Узагальнюючий урок з теми "Вступ" та "Біорізноианіття".

Контрольна робота

Варіант 1

 

1.  Наука, що вивчає клітинний рівень організації життя називається:

а) морфологія;       б) цитологія;      в) гістологія;       г) екологія.

2. Укажіть неклітинні форми життя, що становлять собою інфекційні низькомолекулярні одноланцюгові молекули РНК, які не кодують власних білків:        а) пріони;            б) віроїди;         в) віріони;             г) віруси.              

3. Укажіть захворювання людини, яке спричиняють бактерії:

а) губчаста енцефалопатія;                    б) ендемічний зоб;  

в) туберкульоз;                                        г) поліомієліт.

4. Укажіть організм, клітина якого не мають ядра:

а) амеба протей;     б) бактерія;   в) хламідомонада;    г) інфузорія-туфелька.    

5. Визначте рівень організації життя вовка:

а) організмовий;        б) тканинний;            в) клітинний;       г) молекулярний.

6. Укажіть віруси, які передаються статевим шляхом:

а) віспи;                                               б) гепатиту С;

в) герпесу;                                           г) жовтої пропасниці.

 

7. Установіть відповідність між біологічними системами та їхніми складовими частинами:

    1 клітина                               А особини одного виду

    2 біосфера                             Б органели

    3 популяція                           В усі екосистеми нашої планети

    4 екосистема                         Г популяції різних видів, абіотичні фактори.

8. Установіть відповідність між групою справжніх тварин і представниками:

    1 Жалкі                                 А венерин пояс, мнеміопсис

    2 Плоскі черви                     Б аскариди, гострики

    3 Круглі черви                     В дафнії, комарі

    4 Членистоногі                    Г планарії, сисуни

                                                  Д актинії, гідри.

 

9. Як ви вважаєте, які чинники можуть знизити опірність організму до

      збудників вірусних захворювань?

10. Проаналізуйте роль прокаріотів у живій природі.

11. Поясніть вираз: «Вірусні нуклеїнові кислоти є носіями генетичної

      інформації, яка відіграє ключову роль у долі зараженої вірусом клітини».

12. Складіть коротку характеристику організму за критеріями виду:

      Болотяна черепаха.


 Варіант 2

 

1. Наука, що вивчає тканинний рівень організації життя називається:

а) морфологія;        б) цитологія;         в) гістологія;          г) екологія.

2. Укажіть неклітинні форми життя, які є білком і здатні викликати інфекційні захворювання людини та тварин:

а) віруси;                б) віроїди;                в) вібріони;              г) пріони.

3. Укажіть захворювання людини, яке спричиняють віруси:

а) губчаста енцефалопатія;                   б) ендемічний зоб;

в) туберкульоз;                                       г) поліомієліт.

4. Укажіть прокаріотичний організм:

а) інфузорія-туфелька; б) хламідомонада; в) ціанобактерія; г) амеба протей.

5. Визначте рівень організації життя зграї вовків:

а) організмовий;    б) тканинний;    в) клітинний;    г) популяційно-видовий.

6. Можливим способом попередження пріонного захворювання може бути:

а) профілактичне щеплення;              б) використання антибіотиків;

в) введення лікувальної сироватки;  г) не вживання в їжу зараженого м’яса.

 

7. Установіть відповідність між структурами та їх рівнем організації як біологічних систем:

    1 мішаний ліс                                    А клітинний

    2 гемоглобін                                      Б організмовий

    3 еритроцит                                       В екосистемний

    4 кіт лісовий                                      Г молекулярний.

8.  Установіть відповідність між групою вищих рослин і представниками:

    1 Справжні мохи                             А молодильники, баранець                  

    2 Папороті                                        Б сфагнум, політрих

    3 Хвойні                                           В туя, кипарис

    4 Квіткові                                         Г магнолія, робінія

                                                              Д щитник, орляк.

 

9. Складіть перелік профілактичних заходів,  спрямованих на запобігання

      поширенню бактеріальних інфекцій.

10. Проаналізуйте місце та роль вірусів у живій природі.

11. Поясніть, чому одноклітинна еукаріотична істота має складнішу

      будову, ніж окремо взяті клітини  багатоклітинного організму.

12. Складіть коротку характеристику організму за критеріями виду:

      Їжак європейський.


Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати на перевірку, повторити тему "Вступ" та "Біорізноманіття".

 


Немає коментарів:

Дописати коментар