перекладач

вівторок, 21 квітня 2020 р.

Дистанційне навчання Біологія 6 та 8 класи


Біологія 6 клас

Урок №57.16.04.2020.

Тема : Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини.

Хід роботи
Поміркуйте над цими словами:


“Колись на Землю упав промінь Сонця, але упав він не на родючий грунт, а упав на зелену билинку пшеничного ростка, на його хлорофілове зерно. Вдарившись об нього він погас, але не зник. Він лише витратився на внутрішню роботу: розірвав зв’язок між частинками вуглецю і кисню, з’єднаними у вуглекислоті. Звільнений вуглець, сполучаючись з водою, утворив крохмаль. Цей крохмаль перетворився на розчинний цукор і після довгих блукань рослиною нарешті знову відклався у зерні у вигляді крохмалю або клейковини. У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який став нашою їжею. Він перетворився у наші м’язи, наші нерви…

… Отже, цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь.”

Поміркували? Тепер подумайте.
-     Яке значення рослин у цьому таємничому процесі «консервації» сонячної енергії?
-   Яке ще значення відіграють  рослини у природі?

-  Яке значення рослин у житті людини?
Вивчення нового матеріалу.
1. Значення рослин у природі.

-  завдяки здатності до фотосинтезу рослини постійно поповню­ють втрати органічних сполук на планеті;
-   нагромаджу­ють у продуктах фотосинтезу значну кількість хімічної енергії;
- підтримують необхідний для існування більшості організмів рівень кисню в атмосфері;
-  запобігають нагромадженню в атмосфері над­лишку вуглекислого газу;
-   відіграють провідну роль у кру­гообігу мінеральних речовин, що забезпечує безперервне існування життя на Землі;
-  зв’язують родючі часточки поверх­невих шарів ґрунту, запобігають їхньому змиву та ерозії ґрунтів;
-   збагачують ґрунт перегноєм;
-   слугують домівкою для тварин;
-   утворили кам’яне ву­гілля, нафту і торф;
-   затримують сніг взимку;
-   очищення повітря;
-   регулюють мікроклімат, пом’якшують більшу час­тину добових коливань, наприклад, температури, вологості та вітру.

Розміщуючись паралельно або перпендикулярно до сонячного проміння, організми (або окремі їхні частини, наприклад, листки) можуть зменшувати ту загальну кількість сонячної енергії, яка на них потрапляє. У по­лудень листя яскраво освітлених крон дерев часто опускається, тоді як листя затіненого підліску звичайно підставляє сонячному про­мінню всю свою поверхню.

2. Значення рослин в житті людини.
Для нас рослини - це:
-       продукти харчування,
-   будівельний матеріал,
-   сиро­вина для промисловості (смола, олія, каучук, дубильні речовини, спирт та ін.)
- ліки;
-    виготовлення меблів;
-   отрути, алергени;
-   естетична насолода.
-         На які групи поділяються рослини за використанням людиною?
Ви дізнаєтесь більше переглянувши це відео:
Запишіть у вигляді схемі те, що дізнались у зошит.

Сільськогосподарські рослини.

Понад 500 років тому в Європі зявилось насіння незрівнянної квітки. Дивну квітку, що нагадувала Сонце вирощували на клумбах, її називали « золотою квіткою», або «повернутою до Сонця», а зараз з її насіння добувають… Що це за квітка?
·        Які культурні рослини людина використовує для харчування?
·        На які групи вони поділяються?
·        Яка культура здавна вважається найголовнішою?


Сільськогосподарські рослини (культури) — культурні рослини, які вирощують з метою забезпечення продуктами харчування, ви­робництва сировини для окремих галузей промисловості і кормів для сільськогосподарських тварин.
Вирощуванням рослин займається окрема галузь сільського господарства     – рослинництво.
За призначенням сільськогосподарські рослини умовно поділяються на:
1) Технічні — рослини, які використовують переважно як сиро­вину для різних галузей промисловості (харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної та ін.):
- крохмаленосні (картопля, кукурудза);
- цукристі  (цукровий буряк, цукрова тростина);
- олійні (соняшник, рижій, рицина, ріпак, льон, коноплі, соя);
- ефіроолійні (троянда, м’ята, шавлія, коріандр, кмин, аніс, лаванда);
- прядильні (льон-довгунець, коноплі, бавовна);
- дубильні рослини - містять у підземних та надземних органах дубильні речовини (дуб, верба, ялина);
- лікарські;
- каучукові рослини - у тканинах яких утворю­ється каучук (гевея, гваюла, ваточник);
- рослини, у яких утворюється деревина, яку використо­вують не тільки як будівельний матеріал, але і в целюлозно-папе­ровій, лісохімічній промисловості, як паливо (дуб, бук, граб, ялина, береза);
- фарбувльні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).
2) Продовольчі— рослини, які використовують для отримання продовольства, що є продуктом харчування людини:
- зернові культури:
       хлібні злаки — пшениця, рис, жито, ячмінь, овес, кукурудза, просо;
зернобобові (боби) — горох, квасоля, чечевиця, соєві боби та інші.
- овочеві культури — картопля, капуста, морква, буряк, огірки, баклажани;
- плодово-ягідні культури:
зерняткові - яблуні, груші,
кісточкові - сливи, абрикоси,
ягідні - смородина, аґрус, малина,
горіхоплідні – ліщина, волоський горіх, фундук,
цитрусові - лимони, мандарини, апельсини,
субтропічні – манго, ананас, банан, папая.
3) Кормові — рослини (одно- і багаторічні), які вирощують на корм сільськогосподарським тваринам.
- кормові коренеплоди - бруква, морква кор­мова, буряк кормовий, напівцукровий і цукровий, турнепс;
- кормо­ві бульбоплоди - картопля, земляна груша;
- кормові баштанні культури - кавун кормовий, кабачки, гарбуз;
- силосні культури - кукурудза, соняшник, кормова ка­пуста, земляна груша, гірчиця біла, рапс,
- зернобобові культури - горох, соя, сочевиця;
- зернові - жито, овес, ячмінь, просо, кукурудза.
4) Декоративні - троянди, жоржини, хризантеми, чорно­бривці, петунія, матіола, левкой (“Мова квітів”). 
Квіти – уособлення дивної, неперевершеної майстерності природи. Приємні пахощі, принадність форм, витончена форма квітки – все це дуже позитивно діє на наші емоції. Квіти  - наші друзі, чудові супутники людини. Вони супроводжують нас з ранньої весни до пізньої осені.
Квітам навідь присвячують музичні твори, як наприклад "Вальс квітів"П.Чайковсько:



·        Які квіти називають первоцвітами?
·        Які квіти квітують влітку і восени?

Існує таке поняття як мова квітів, про квіти створено безліч легенд, пісень, віршів, а мистецтво японської квіткової композиції – ікебана приголомшує витонченістю форм і змісту.

Лікарські рослини.


Є рослини, що містять речовини, які здатні лікувати людей.
·        Що це за рослини?
·        Як треба правильно збирати лікарські рослини?
·        Як кожна людина повинна охороняти рослинний світ?
Одже:

- Як рослини пов’язані з іншими організмами на нашій планеті?
- Чи впливають рослини на клімат?
- Чи беруть рослини участь у формуванні корисних копалин?
- Чи можуть рослини впливати на геологічні процеси?
- Які культурні рослини назива­ють зерновими?
- Які зернові культури вирощують в Украйні і в світі на найбільших площах? Чому?
А звідки походять відомі нам культурні рослини?Давайте з'ясуємо:

Завдання: складіть відповідні пари між група­ми культурних рослин і їхніми представниками:
І варіант                                                                II варіант
Групи рослин       Представники     Групи рослин       Представники
А зернові              1 черешня                  А зернові                 1 малина
Б бобові                2 суниці                      Б бобові                    2 перець
В овочеві              3 жито                        В овочеві                   3 соя
Г плодові              4 конюшина              Г плодові                  4 ячмінь
Д ягідні                 5 баклажан                   Д ягідні                    5 слива
Зробіть висновок про значення рослин для людини та природи.

Домашнє завдання: повторити тему різноманітність рослин, підготуватись до контрольної роботи; скласти загадки про їстівні чи декоратисні, чи лікарські рослини.
Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)

Біологія 8 клас

Урок № 58.16.04.2020.

Тема : Мова. Навчання та память. Лабораторне дослідження № 10: "Дослідження різних видів памяті".

Хід роботи

Пригадаємо!

«Знайди помилку»
1. Умовні рефлекси формуються на основі інстинктів. 
2. Умовні рефлекси виникають за участі спинного мозку. 
3. Безумовні рефлекси є набутими. 
4. Умовні рефлекси утворюються на все життя. 
5. Безумовні рефлекси не успадковуються. 
6. Чхання та кашель є умовними рефлексами. 
7. Умовні рефлекси забезпечують існування в перші моменти після народження. 
8. Безумовні рефлекси є індивідуальними. 
9. Безумовні рефлекси є тимчасовими. 
10. Безумовні рефлекси забезпечує кора головного мозку. 
11. Повертання голови на звук – це приклад умовного рефлексу. 
12. Реакція учнів на шкільний дзвінок – приклад безумовного рефлексу.
Завдяки цій вправі ми змогли не лише перевірити свої знання, а й переконатись, що не завжди та інформація, яку ми отримуємо з різних джерел (літератури, телебачення, Інтернет-мережі тощо), є вірною. Тож будь-яку інформацію варто критично сприймати. Такі уміння називаються медіаграмотністю. 
Вивчення нового матеріалу.
1. Фізіологічні основи мовлення.
Мова – це форма спілкування людей за допомогою усних чи писемних знаків та символів, що склалася історично.
Мова базується на процесах вищої нервової діяльності, а саме другої сигнальної системи.
Фізіологічні основи мовлення
Анатомічні особливості
Голосовий апарат
Нервова регуляція
– Вкорочена і розширена нижня щелепа
– Розвиток виступу підборіддя
– Зменшення іклів
– Збільшення вільної порожнини рота
– Збільшення рухливості губ та язику
– Органи дихання
– Гортань з голосовими зв’язками
– Ротова порожнина
– Носова порожнина
– Друга сигнальна система
– Центри мови кори головного мозку
– Слухова зона кори головного мозку
       Цікавий факт
Серед зон мови у корі головного мозку людини виділяють центр Брока і центр Верніке. Вчені вважають, що перший відповідає за регуляцію роботи м’язів, що беруть участь у мові. Центр Верніке допомагає контролювати зміст мови, а також впливає на сприйняття того, що ми бачимо та чуємо.
Під час розмови у нас синхронно задіяні близько 100 м’язів грудей, шиї, щелеп, язику та губ.
2. Види мови.
Мова дала людству широкі можливості, але в цей же час призвела до багатьох труднощів. Сучасний світ людства — світ медіа. Інформація надходить до нас звідусіль і наше завдання навчитись критично її сприймати, тобто бути медіаграмотними.
3. Функції мови.
Сьогодні мова набуває ще однієї функції — вона стає способом маніпулювання людьми. Проте маніпулювати можна лише людьми, які не є медіаграмотними та не вміють критично сприймати інформацію. 
4. Пам'ять.
Гарна пам’ять є однією з умов досягнення високих результатів у навчанні. Насамперед запам’ятайте: ніколи не треба скаржитись на свою пам’ять. Бо насправді у нас чудова пам’ять. А знання законів пам’яті допоможе вам досягти ще кращих успіхів.
Закони пам’яті
1. Думайте. Люди мало запам’ятовують із прочитаного тому, що дуже мало думають. Неодмінно намагайтесь у всьому знайти смисл. Старайтесь в тексті знайти головну думку, виділити її аргументацію, визначити перехід до наступної. Як ви це робите? (працюєте в книзі олівцем, робите конспект)
2. Цікавтесь. Оцініть, що дасть отримана інформація, і якщо користь очевидна, то читати стане цікавіше. Б. Стюард казав: «Не читай нічого, що не бажаєш запам’ятати, і не запам’ятовуй нічого, що не будеш використовувати». Як ви розумієте ці слова?
3. «Їжте слона по частинах». Психологи розкрили секрет «магічної» сімки. Виявляється, такий середній об’єм нашої оперативної пам’яті – при одночасному сприйманні вона здатна втримати в середньому сім об’єктів (предметів, слів, фраз, параграфів – байдуже). Причому легше запам’ятовуються перший і останній елементи ряду. Якщо порція для запам’ятовування виявиться більшою за цю норму, то ви  потратите значно більше часу. Як запам’ятати великий за обсягом матеріал? (вивчати по частинах)
4. Будьте готові. Нова інформація легше вкладається на вже готові полички, міцніше тримається завдяки зв’язкам з попередньою інформацією. Пригадайте, що ви знаєте на запропоновану тему; оцініть, наскільки нова інформація поповнить ваші знання.
5. Не топчіть сліди. Давно помічено, що кращий спосіб забути тільки що вивчене – намагатися тут же запам’ятати щось подібне. Знаючи це, не вчіть фізику після математики, а історію після літератури.
        5. Види пам'яті.
          Опрацюйте у підручнику. (параграф 46 ст. 160-161.)

В чому суть кожного виду пам’яті?

Лабораторне дослідження  № 10 "Дослідження різних видів пам'яті".
     Мета: ознайомитися з різними видами пам'яті, навчитися визначати короткотривалу , довготривалу, рухову, образну, змістову пам'ять.
Завдання дослідження:
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника.
2. Сформувати гіпотезу щодо можливості розвитку пам'яті, правил запам'ятовування, тренування пам'яті.
1. 
Які види пам’яті будемо досліджувати?
1. Дослідження рухової пам’яті.
2. Дослідження образної пам’яті.
3. Дослідження словесно-механічної пам’яті.

Запишіть по пам’яті 10 пар слів, що не мають логічного зв’язку:

Картина-букет                                           дзвінок-пам’ять
Століття-автомобіль                                 голуб-книга
Риба-пожежа                                             замок-вітер
Міст-зима                                                   зошит-метелик
Радість-стежка                                           сонце-урок.

4. Дослідження словесно – логічної пам’яті:

Вітальна листівка                                      зимовий вечір
Радісна новина                                          здібний учень
Дитяче захоплення                                    велика кімната
Важлива подія                                           зелена ваза
Творча майстерня                                     драматичний театр.
Або, ви можете пройти тест, щоб дізнатись настільки гарна у вас пам'ять: 

Зробіть висновок за результатами дослідження.

Завдяки запам’ятовуванню ми можемо закріпити в пам’яті певну інформацію. Як же ми запам’ятовуємо?
Розглянемо деякі прийоми запам’ятовування
1. Прогноз. Що буде, якщо ви не запам’ятаєте потрібне? Зірветься важлива зустріч, в незручному становищі опиниться ваш товариш або прийдеться перездавати екзамен? Роздуми на цю тему допоможуть вам зосередитись, краще налаштуватись на запам’ятовування. Можна прогнозувати і приємні наслідки, якщо тільки вони достатньо важливі.
2. Парадокс – це чотирикутний трикутник. Не обов’язково запам’ятовувати матеріал в нудній формі, в якій вам його нерідко пропонують. Навчіться перекладати його на зрозумілу для вас мову. Такий прийом дає простір емоціям, а це дуже важливо для запам’ятовування.
3. Менше слів. Скорочуйте інформацію, яку треба запам’ятати до мінімуму. Для цього треба творчо попрацювати з матеріалом. Можна придумати абревіатуру найважливіших ключових слів, коротко сформулювати основні думки.
4. Шпаргалка. Вимоги до неї відомі: мінімум об’єму і максимум інформації. А це саме те, що потрібно для успішного запам’ятовування. Який принцип використовувати – опорні сигнали чи короткі тезиси, стислий план чи таблицю – вирішуйте самі.
5. Мнемотехніка (мистецтво запам’ятовування). Вона допомагає осмислити безсмисленне. Всі знають відому фразу про мисливця і фазанів, яка допомагає запам’ятати порядок кольорів спектру. Давно придуманий віршик і для запам’ятовування числа «пі».   
Відео :
Механізми памяті:


6. Навчання. Види навчаня.

Навчання – це процес передачі і засвоєння знань, умінь і навичок. 
Людина починає навчатися вже з моменту свого народження. З віком навчання стає складнішим, оскільки починається час засвоєння великого обсягу досвіду і знань, накопичених досвідом. У процесі навчання відбувається не тільки вдосконалення навчальних умінь і навичок, але й розвиток мислення, пам’ять, творчих здібностей.
..Розрізняють такі види навчання
·       

Закріпимо вивчене.
Чому пам’ять іноді підводить нас? Як можна покращити свою пам’ять?

Треба знати як повторювати.
Через півгодини забувається 40% нової інформації, наступного дня 34%, через місяць – 21%. З урахуванням цього треба повторювати: І раз – зразу ж після запам’ятовування, ІІ – через півгодини, ІІІ – через день, ІV – через 2-3 тижні. Повторювати матеріал краще перед сном і тоді зранку будете пам’ятати практично все.
Як тренувати пам’ять.
Щоб досягти успіхів, вам необхідно знати особливості своєї пам’яті.
Негативні емоції – ворог пам’яті. Якщо ви роздратовані, схвильовані, налякані, то спочатку заспокойтесь і тільки після цього беріться за справу.
Проявіть волю і доведіть справу до кінця.
Хороша пам’ять – це перш за все хороше здоров’я. Сидячи цілими днями над книжкою, без свіжого повітря, фізичного навантаження і раціонального режиму, не можна розраховувати на хороший результат.
Протягом дня пам’ять працює нерівномірно. Найкращі результати між 8 і 12 годинами дня. Потім настає спад, який триває приблизно до 17 години. Потім пам’ять знову покращується, і до 19 години настає вечірній пік ефективності.
Добре активізує пам’ять чашка чаю чи кави.
Навчіться концентрувати увагу. Слабка пам’ять – це найчастіше слабка увага. Тренуйте зорову пам’ять. Відтворіть по пам’яті порядок книг на полиці, згадайте, де що лежить на столі. Вдивляйтесь в обличчя, предмети і старайтесь потім згадати деталі. Тренуйте слухову пам’ять. Попробуйте повторювати сказане диктором з інтервалом в декілька секунд, як це робить перекладач-синхроніст. Вчіть напам’ять вірші, хай невеликі уривки, але кожен день, - і через кілька місяців відчуєте результат.
 Поясніть, як ви розумієте вислови відомих людей про пам’ять.
1. Мудрий скарбничий – пам’ять людська.
                                            Г. Тютюнник
2. Пам’ять – єдиний рай, з якого нас неможливо вигнати.
                                                                Ж. Поль
3. Пам’ять – це мідна дошка, вкрита буквами, які час непомітно згладжує, якщо іноді їх не поновлювати різцем.
                                                                                                  Дж. Локк
4.Вір тільки в пам’ять.
  Зраджують пам’ять.
  Та пам’ять ніколи…
                                                 Б. Олійник
5. Слабка пам’ять додає нам сили.
                                  Б. Брехт

Домашнє завдання: опрацювати параграф 46; підготувати презентацію до теми ; описати результати лабораторного дослідження та надіслати для перевірки.

Виконані завдання для перевірки та оцінювання надсилайте на електронну адресу: dachenco7788@gmail.com(можна також писати у Фейсбук; будь ласка вказуйте тему над якою працювали, клас та прізвище , ім'я.)


 

Немає коментарів:

Дописати коментар