Вітаю 7 та 10 клас!
Сьогодні 19 січня 2024 р.
7 Клас
Тема. Узагальнення знань з теми: "Різноманітність тварин."
Контрольна робота №2 з теми: "Різноманітність тварин."
Варіант 1
1. Який з представників
належить до хрящових риб:
а) манта; б) сом; в) щука; г) короп.
2. За допомогою якого органа
кісткові риби здатні сприймати рух води та течію:
а) плавці; б) зяброві
кришки; в) бічна лінія; г) плавальний міхур.
3. Представником хвостатих
амфібій є:
а) ропуха; б) тритон; в) черв’яга; г) кумка.
4. Хто з представників рептилій
належить до змій:
а) веретільниця; б) хамелеон; в) вуж;
г) жовтопуз.
5. Який з птахів належить до
перелітних:
а) дятел; б) горобець; в)
ворона; г)
лелека.
6. Яка з тварин є представником
однопрохідних ссавців:
а) заєць; б) єхидна; в) мурахоїд; г) кенгуру.
7. Установіть відповідність між структурами та представниками хребетних тварин, яким вони притаманні:
1) потові
залози а) пінгвін;
2) пір’я б) вовк;
3) зяброві
кришки в) квакша;
4) резонатори г) сом.
8. Установіть відповідність між структурами та представниками хребетних тварин, яким вони притаманні:
1) молочні
залози а) пінгвін;
2) кіль б) гадюка;
3) отруйні
зуби в) лосось;
4) бічна лінія г) качкодзьоб.
9. Яку роль відіграють амфібії в природі?
10. Яку роль відіграють риби в житті людини?
11. Визначте особливості зовнішньої будови організмів, зображених на малюнках
А та В, у зв’язку з пристосуванням до умов існування. До яких груп тварин вони
належать?
12. Визначте особливості зовнішньої будови організмів, зображених на
малюнках Б та Г, у зв’язку з пристосуванням до умов існування. До яких груп
тварин вони належать?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
Варіант2
1. Який з представників
належить до хрящових риб:
а) камбала; б) риба-молот; в) окунь; г) йорж.
2. За допомогою якого органа
кісткові риби здатні змінювати свою плавучість:
а) печінка; б)
зябра; в)
жовчний міхур; г)
плавальний міхур.
3. Представником безхвостих
амфібій є:
а) саламандра; б) тритон; в) черв’яга; г)
кумка.
4. Хто з представників рептилій
належить до ящірок:
а) гадюка; б) хамелеон; в) вуж; г)
жовтопуз.
5. Який з птахів належить до
осілих:
а) грак; б) горобець; в) зозуля; г)
соловейко.
6. Яка з тварин є представником
комахоїдних ссавців:
а) землерийка; б)
нерпа; в) їжак; г) качкодзьоб.
7. Установіть відповідність між структурами та представниками хребетних тварин, яким вони притаманні:
1) плавальний міхур
а) страус;
2) цівка б) хохуля;
3) зовнішнє
вухо в) саламандра;
4) відкрита слизова
шкіра г) короп.
8. Установіть відповідність між структурами та представниками хребетних тварин, яким вони притаманні:
1) кіль а) акула;
2) вібриси б) агама;
3) двокамерне серце в) тигр;
4) рогові луски г) пінгвін.
9. Яку роль відіграють риби в природі?
10. Яку роль відіграють амфібії в житті людини?
11. Визначте особливості зовнішньої будови організмів, зображених на
малюнках А та В, у зв’язку з пристосуванням до умов існування. До яких груп
тварин вони належать?
12. Визначте особливості зовнішньої будови організмів, зображених на
малюнках Б та Г, у зв’язку з пристосуванням до умов існування. До яких груп
тварин вони належать?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки(бажано сьогодні!)
10 клас
Тема1. Регуляція активності генів у еукаріотичних клітин.
Тема 2. Каріотип людини та його особливості.
1. Де міститься генетичний
матеріал у еукаріотичних клітинах?
2. Чи всі гени є рівнозначними у
функціональному відношенні?
3. Як ви вважаєте, чи може
здійснюватися регуляція активності окремих генів? Якщо так, то як саме?
Навіщо потрібна регуляція роботи генів?
У геномі еукаріотів міститься кілька тисяч генів, але для життєдіяльності й виконання своїх функцій кожній окремій клітині потрібно набагато менше генів. Так, у ссавців нервовій клітині зорового нерва не треба виробляти ферменти слини або статеві гормони. А клітині м’язів не потрібний синтез гемоглобіну. Тому більша частина генів у клітинах є неактивною, «вимкненою».
Але й ті гени, які працюють не завжди, повинні працювати однаково інтенсивно. Якщо є потреба у виробленні травних ферментів, то гени, які їх виробляють, працюють активно. А коли потреба минає, інтенсивність їхньої роботи слід зменшувати. Таким чином клітини економлять ресурси організму.
Характерною особливістю еукаріотів є те, що кількість генів у них менша (часто набагато менша), ніж кількість білків, які синтезуються в їхніх клітинах. Це стало можливим завдяки тому, що з одного гена організм може отримувати кілька функціональних продуктів (молекул білків).
Експресія генів
Унаслідок дії регуляторних механізмів змінюється експресія генів. Експресія генів — це процес, під час якого спадкова інформація певного гена використовується для синтезу його продукту (молекули білка або РНК) . Якщо експресія збільшується — продукту синтезується більше, а якщо зменшується — продукту синтезується менше.
Експресія може змінюватися як напряму (шляхом дії регуляторних генів) так і опосередковано (як побічний ефект дії іншого гена, наприклад, за умови недостатнього синтезу речовини, яка є субстратом для роботи ферменту).
Процес експресії гена складається з кількох етапів
1. Код гена ДНК перетворюється в код про-іРНК. Перший етап експресії називається "транскрипцією".
2. Складна молекула про-іРНК зазнає "процесингу", внаслідок чого значно зменшується за розмірами. Утворюється зріла ІРНК, зчитування інформації з якої спрощується. Біологічний зміст процесингу - полегшення доступу до спадкової інформації.
3. Інформаційна РНК за участю тРНК вибирає необхідні амінокислоти і зв'язує їх на рибосомі відповідно до послідовності амінокислот у молекулі білка. Цей процес називається трансляцією.
4. Синтезований поліпептид зазнає модифікації і впливає на морфологічну або функціональну ознаку (фенотип) клітини або організму. Цей процес називається "експресією".
Всі етапи експресії генів відбуваються з використанням енергії під впливом десятків ферментів.
Основою експресії генів є молекулярні процеси транскрипції, процесингу, трансляції і модифікації.
У 1961 р. французькі біологи Ф. Жакоб і Ж. Моно запропонували механізм регуляції генів, який було названо гіпотезою оперона.
ОПЕРОН- це послідовність спеціальних функціональних сегментів ДНК та структурних генів, які кодують синтез певної групи білків одного метаболічного ланцюга, наприклад, ферментів гліколізу. Регульована одиниця транскрипції складається з наступних структурних частин: 1) ген-регулятор, який контролює утворення білка-репресора; 2) промотор - ділянка ДНК, до якої приєднується РНК- полімераза і з якої розпочинається транскрипція; 3) оператор - ділянка промотора, яка може зв'язувати репресор; 4) структурні гени - ділянки ДНК, які кодують іРНК конкретних білків; 5) термінаторна ділянка ДНК, яка несе сигнал про зупинку транскрипції.
КАРІОТИП — сукупність
ознак (кількість, розміри, форма та ін.) повного набору хромосом, що притаманна
клітинам організму або біологічного виду. Каріотип людини містить 46 хромосом (23 пари). 22
пари називаються аутосомами,
23-тя — статевими хромосомами.
Перегляньте відео:
Хромосома під час метафази
складається з двох хроматид, сполучених центромерою. центромера поділяє
хромосому на два плеча.
За положенням центромери розрізняють
чотири типи хромосом:
• метацентричні — центромера поділяє хромосому на
дві рівні частини;
• субметацентричні — центромера поділяє хромосому
на дві нерівні плечі;
• аероцентричні — центромера розташовується майже
на кінці хромосоми, і хромосома має одне велике й одне майже непомітне плече;
• телоцентричні — паличкоподібні хромосоми із
центромерою на самому кінці хромосоми.
2. Хромосомний аналіз — метод
виявлення порушень у структурі каріотипу
Дослідження всіх елементів
каріотипу людини відбувається за допомогою методу спеціального забарвлення та
вивчення хромосом у світловому мікроскопі. Хромосомний аналіз допомагає визначити розміри та форми хромосом, їхню
структуру, а також розташування первинних та вторинних перетяжок і неоднорідних
ділянок у них.
Для аналізу порушень
каріотипу використовують зразок культури соматичних клітин, що діляться,
статеві клітини, клітини крові (передусім лімфоцити), кісткового мозку та
фібробластів. Найчастіше це відбувається так: зразок крові на 72 години
поміщають у поживне середовище з додаванням речовини, що стимулює поділ клітин
(для вивчення потрібні хромосоми на стадії метафази). За 1,5 години до
завершення культивування додають колхіцин, що руйнує клітинні веретена поділу.
Після завершення клітини переносять у гіпотонічний розчин калій хлориду та
натрій цитрату, ядерна оболонка руйнується і хромосоми вивільняються у
цитоплазму. Після цього клітини фіксують сумішшю метанолу та оцтової кислоти, і
клітинну суспензію наносять на вологі предметні скельця і висушують на повітрі.
Далі здійснюють забарвлення препарату.
Зображення хромосом, що
можна побачити у мікроскоп, фотографують і вивчають. У сучасних лабораторіях
для цього використовують комп’ютерні програми Ikaros, Lucia Karyo, Каріо 3.1 та
інші. Зазвичай аналізують не менш 30 зображень. Отримана інформація дозволяє
розподілити хромосоми за групами і виявити відхилення.
Найвідомішими сьогодні є такі
аномалії:
• синдром Дауна (47 хромосом, зайва хромосома у 21-й парі);
• синдром котячого лементу (делеція короткого плеча 5-ї хромосоми);
• синдром Патау (47 хромосом, зайва хромосома у 13-й парі);
• синдром Клайнфельтера (47 хромосом, зайва статева хромосома XXY);
• синдром Шерешевського-Тернера (45 хромосом, відсутня одна Х-хромосома);
• полісомія за Х-хромосомою (47 хромосом, три статеві хромосоми ХХХ).
Немає коментарів:
Дописати коментар