Вітаю 7 та 10 клас!
Сьогодні 17 травня 2024 р.
7 Клас
Тема: Природоохоронні території. Міні- проект.
План роботи
1. Опрацювати текст підручника.
2. Опрацювати інформацію, що знаходиться нижче .
3. Занотувати основні поняття та терміни.
4. Виконати завдання для закріплення та створити міні-проект.(у вигляді буклету, альбому, карти тощо.)
З історії
Зародки національного природоохоронного законодавства сягають ще часів Київської Pyci. У зводі законів княжої держави «Руській правді» містилося чимало регламентацій, які стосувалися термінів полювання на тих чи інших хутряних звірів, була заборона виловлювати деякі породи риб під час нересту, містилося чимало засторог щодо збереження та використання природно адекватних засобів землеробства, бортництва, броварства, деяких інших промислів та ремесел. Тоді ж було передбачено також i деякі кари, переважно грошові, за порушення вимог «Руської правди». Наприклад, за знищення журавля i вбивство людини нерідко накладали однакову кару. У князівські часи фактично були закладені i початки формування заповідних територій — «мисливських угідь», на яких лише вряди-годи відбувалося полювання та лови.
Історія розвитку національного природоохоронного законодавства
У козацько-гетьманську добу українське природоохоронне законодавство живилося такими джерелами: звичаєвим правом та повсякденними традиціями; традиційним законодавством княжої та литовсько-руської доби; магдебурзьким правом; законотворчою діяльністю національної держави, яка уособлюється насамперед у гетьманських універсалах.
Через своєрідне становище тогочасної України на національне законодавство нашаровувались, інколи практично повністю поглинаючи його цілком чи в окремих компонентах, правничі вимоги сусідніх держав Польщі, Росії, Австрії та iн.
Досить вичерпну характеристику природоохоронних засад дає синтетичне «Зібрання українських прав» 1807 р. У розділах «Про ціну реча», «Про недозволені діяння», наприклад, докладно простежено численні ситуації, у яких людина вступає у стосунки з природою: рибальство, пошкодження соколиних гнізд, виловлювання бобрів, знищення рою бджіл чи дерева, полювання на зайців та ін. У них регламентовано вартість та покарання відповідних вчинків, окреслено майнові та територіальні засади природокористування. До проблем, пов’язаних зі звіриним ловецтвом та рибальством, звертаються i в заключних розділах книги. Вельми прикметні підсумкові слова «Зібрання»: в Україні «чужий ліс рубати взагалі забороняють». Отже, тогочасне право разюче відрізнялося від радянського, за якого «чуже» (тобто спільне) знищував кожен, хто тільки не лінувався.
В останні роки бурхливий розвиток промисловості й сільського господарства, будівництво нових та розбудова існуючих міст і селищ, розширення мережі залізничних та автомобільних шляхів, ліній електропередач, нафто- і газопроводів, зарегулювання стоку Дніпра та більшості середніх і малих річок, осушення боліт Полісся й зрошення величезних площ на Півдні України призвели до істотних змін ландшафтів, дикої флори і фауни. 70 % природних ландшафтів України змінено господарською діяльністю людини, що загострило проблему охорони природи і раціонального природокористування.
У червні 1992 р. Верховна Рада прийняла закон «Про природно-заповідний фонд України». Природно-заповідний фонд становлять ділянки суходолу і водного простору, природні комплекси та об’єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність. Вони виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генетичного фонду тваринного і рослинного світу (тобто всієї сукупності видів, створених протягом еволюції), а також спостереження й контролю за природним середовищем.
Які території входять до природно-заповідного фонду країни?
До цього фонду належать: природні, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам’ятки природи, заповідні урочища; ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки — пам’ятки садово-паркового мистецтва.
Завдання.
Перегляньте відео. За інформацією , що знаходиться у відео, створіть міні-проект "Природоохоронні території."
Ось ще додаткова інформація до теми:
На території України функціонує:
• 19 природних і 4 біосферні заповідники,
• 40 національних природних парків,
• 2853 заказники,
• 3203 пам’ятки природи,
• 27 ботанічних садів,
• 12 зоопарків,
• 54 дендропарки,
• 542 парки — пам’ятки садово-паркового мистецтва,
• 55 регіональних ландшафтних парків,
• 800 заповідних урочищ.
На жаль, відвідування людьми об’єктів природно-заповідного фонду нерідко призводить до погіршення екологічної ситуації на них: після туристів залишається багато сміття, вони вирубують дерева, збирають дикорослі рослини, утоптують ґрунт. Тому під час відвідування біосферних заповідників і природних національних парків (крім їх заповідних зон, де туристам та відпочиваючим перебувати заборонено), а також регіональних ландшафтних парків, заказників і пам’яток природи потрібно суворо дотримуватись вимог: не палити багаття, не залишати сміття, не збирати рослини, не лякати тварин, дотримуватись тиші.
Природні заповідники України
№ з/п | Назва | Рік створення | Площа, га | Область |
1 | Природний заповідник Горгани | 1996 | 5344,2 | Івано-Франківська |
2 | Дніпровсько-Орільський природний заповідник | 1990 | 3766,2 | Дніпропетровська |
3 | Древлянський природний заповідник | 2009 | 30872,84 | Житомирська |
4 | Природний заповідник Єланецький степ | 1996 | 1675,7 | Миколаївська |
5 | Казантипський природний заповідник | 1998 | 450,1 | Автономна Республіка Крим |
6 | Канівський природний заповідник | 1923 | 2027 | Черкаська |
7 | Карадазький природний заповідник | 1979 | 2872 | Автономна Республіка Крим |
8 | Кримський природний заповідник | 1923 | 44 175 | Автономна Республіка Крим |
9 | Луганський природний заповідник | 1968 | 2122 | Луганська |
10 | Природний заповідник Медобори | 1990 | 10 521 | Тернопільська |
11 | Природний заповідник Мис Мартьян | 1973 | 240 | Автономна Республіка Крим |
12 | Природний заповідник Михайлівська цілина | 2009 | 882,9 | Сумська |
13 | Опукський природний заповідник | 1998 | 1592,3 | Автономна Республіка Крим |
14 | Природний заповідник Розточчя | 1984 | 2084,5 | Львівська |
15 | Поліський природний заповідник | 1968 | 20 104 | Житомирська |
16 | Рівненський природний заповідник | 1999 | 42288,7 | Рівненська |
17 | Черемський природний заповідник | 2001 | 2975,7 | Волинська |
18 | Український степовий природний заповідник | 1961 | 3335,6 | Донецька, Запорізька, Сумська |
19 | Ялтинський гірсько-лісовий природний заповідник | 1973 | 14 523 | Автономна Республіка Крим |
Біосферні заповідники України — природно-заповідні території міжнародного значення, у яких охороняється всі шари біосфери; доступ до них украй обмежений.
Біосферні заповідники України
№ | Назва | Рік створення | Площа, га | Область |
1 | Асканія-Нова | 1921 | 11 100 | Херсонська |
2 | Дунайський біосферний заповідник | 1981 | 50252,9 | Одеська |
3 | Карпатський біосферний заповідник | 1968 | 57 880 | Закарпатська область |
4 | Чорноморський біосферний заповідник | 1927 | 89 129 | Херсонська, Миколаївська |
Завдання.
«Установи відповідність».
Установити відповідність між назвою категорії заповідного об’єкта і характеристикою.
А на цій природоохоронній території дозволено проводити екскурсії для організованих туристів Б природоохоронна територія, на якій заборонені всі види діяльності В окремі об’єкти, які мають природоохоронне, наукове, естетичне або пізнавальне значення Г заклади, створені для збереження, акліматизації та господарського використання рідкісних та інших видів як місцевої, так і світової фауни Д природні ділянки суходолу, цілісність яких охороняється законами держави | 1 заповідники 2 зоологічні парки 3 національні природні парки 4 пам’ятки природи 5 природо-заповідний фонд держави |
Домашнє завдання:
1. Опрацювати та вивчити теоретичний матеріал .
2. Створити міні-проект "Природоохоронні території."
3. Підготуватись до контрольної роботи з теми "Організми і середовище існування."
Підтримуємо звязок з допомогою Viber!
Контрольна робота №2
І. Виберіть одну правильну відповідь .
1. Як називається процес розвитку кількох зародків з однієї зиготи?
а) партеногенез; б) поліембріонія; в) фрагментація; г) брунькування
2. Яка з наведених істот здатна до регенерації найбільшою мірою?
а) губка-бодяга; б) аскарида людська; в) восьминіг; г) жук-олень
3. Приклад двошарових багатоклітинних організмів:
а) комахи; б) круглі черви; в) плоскі черви; г) кишковопорожнинні
4. Фаза розходження однохроматидних хромосом до полюсів клітини — це
а) профаза; б) метафаза; в) анафаза; г) телофаза
5. Генетично запрограмована загибель клітин — це
а) некроз; б) мітоз; в) апоптоз; г) цитоз
6. Процес утворення жіночих статевих клітин називають:
а) сперматогенезом; б) гаметогенезом; в) овогенезом.
7. Стінки гаструли складаються з:
а) одного шару клітин; б) двох шарів клітин; в) трьох шарів клітин;
г) чотирьох шарів клітин.
8. Набір хромосом сперматозоїда дорівнює:
а) п; б) 2 п; в) 3 п; г) 4 п
9. Якого типу регенерація в оленів, які скидають роги:
а) репаративна; б) фізіологічна; в) в даному випадку регенерації не відбувається
10. Життєвий цикл організму – це:
а) період між однаковими фазами розвитку двох чи більшої кількості поколінь;
б) період між послідовними поділами в мітозі; в) процес утворення сперматозоїдів.
11. Партеногенез – це:
а) розвиток організму із заплідненої яйцеклітини;
б) розвиток організму із незаплідненої яйцеклітини;
в) розвиток організму із заплідненого сперматозоїда.
12. Процес формування органів у ембріона:
а) гаструляція; б) органогенез; в) дроблення
II. Завдання на встановлення відповідності .
13. Зіставте спосіб нестатевого розмноження з організмами, для яких властивий:
А. поділ навпіл
Б. брунькування
В. спороутворення
Г. множинний поділ
1. дріжджі
2. малярійний плазмодій
3. хламідомонада
4. амеба протей
5. ящірка
14. Зіставте стадію сперматогенезу людини з клітинами, які утворюються.
А. стадія розмноження
Б. стадія росту
В. стадія дозрівання
Г. стадія формування
1. сперматоцити І-го порядку
2. сперматозоони
3. сперматогонії
4. неполярні тільця
5. сперматиди
15. Укажіть ознаки, що характеризують ембріональну стадію, позначену цифрою 5.
А) Назва
1. зигота 2. бластула 3. гаструла 4. нейрула
Б) Кількість зародкових листків
1. один 2. два 3. три 4. чотири
В) У яких організмів наявна?
1. водорості 2. вищі рослини 3. хордові 4. членистоногі
16. Вкажіть правильну відповідь - «так» чи «ні»:
А. Рухливість сперматозоїда має значення під час запліднення.
Б. Стать майбутньої дитини залежить від чоловіка.
В. Онтогенез – це розвиток організму від народження і до смерті.
ІІІ. Що утворюється з зародкових листів?
Назва зародкового листа
Що утворюється
І\/. Які можливі перспективи практичного використання ембріональної індукції?
Біорізноманіття. Повторення теми.
Ознайомтесь з презентаціями за посиланням:
Біорізноманіття. Рослини.
Біорізноманіття. Тварини.
Також ви можете переглянути відео:
Біорізноманіття тварин
Біорізноманяття. Проюлеми збереження.
10 кроків до збереження біорізноманіття.
А тепер виконайте тестування:
Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»
1. Мінливість живої природи всередині видів, між видами та між екосистемами – це:
А) біорізноманіття; Б) класифікація;
В) біосистематика.
2. Критерій виду, який пов'язаний з тим, що кожен вид займає певну територію або акваторію:
А) репродуктивний; Б) екологічний;
В) географічний.
3. Неклітинні форми життя, що є білковими частинками без нуклеїнової кислоти – це:
А) пріони; Б) віруси; В) віроїди.
4. Тип взаємодії вірусу із клітиною, коли клітина-хазяїн залишається живою, а дозрілі вібріони не утворюються – це:
А) вірогенія; Б) продуктивна інфекція;
В) абортивна інфекція.
5. Стадія життєвого циклу вірусу, коли відбувається впорскування віріону:
А) збирання віріонів; Б) адсорбція;
В) проникнення в клітину.
6. З переліку вірусних хвороб оберіть хвороби тварин:
А) ящур; Б) гепатит В; В) жовтяниця;
Г) строкатолистість; Д) чумка;
Є) папілома; Ж) віспа; З) грип.
7. Клітинна оболонка бактерій:
А) не містить муреїн;
Б) містить муреїн;
В) біліпідний шар із фосфоліпідів.
8. Перелічить особливості клітин Водоростей.
9. Розповсюдження Грибів.
10. Перелічить особливості судинних спорових рослин.
11. Запишіть характеристику радіальних справжніх тварин.
Домашнє завдання: виконати контрольну роботу№2 та тестування зтеми:
"Біорізноманяття" та надіслати для перевірки. повторити тему "Біорізноманіття" та "Репродукція та розвиток."
Немає коментарів:
Дописати коментар