перекладач

четвер, 2 травня 2024 р.

Вітаю 7 та  10 клас!

Сьогогдні 3 травня 2024 р.

 Біологія 7 клас

Тема : Поняття про екосистему та чинники середовища.

План дій

1. Опрацюйте матеріал підручника за темою , додаткову інформацію та відео.

2. Занотуйте в зошит основні поняття та терміни.

3. Дайде відповідь на запитання.

4. Створіть Міні-проект "Як тварини пристосовуються до життя в різних умовах?"

Додаткова інформація

  Екологічні чинники

«Екологічні чинники»

Екологічні чинники

Характеристика

Абіотичні

чинники неживої природи – фізичні та хімічні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і солоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі тощо)

Біотичні

усі форми взаємодії між організмами (внутрішньовидові й міжвидові взаємозв’язки)

Антропогенні

чинники, зумовлені діяльністю людини (забруднення середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)


       Пристосування у тварин до абіотичних чинників середовища

Пристосування тварин до впливу вологи

             Джерелами води у тварин є її надходження через травний тракт у видів, що п’ють воду; використання води, що міститься у продуктах їжі (гризуни, антилопи, американський кенгуровий пацюк); проникнення води через шкірні покриви (жаби); використання метаболічної води, яка утворюється під час окиснення жирів (верблюди, гризуни, комахи). Втрата води відбувається з випаровуванням через шкірні покриви, з диханням, із сечею та екскрементами.

             Вологість впливає на тривалість життя і швидкість розвитку багатьох тварин (у жаб тривалість життя зростає зі збільшенням відносної вологості); на спарювання (у самок нічних метеликів при вологості повітря 80 % не відбувається копуляція); на поведінку (при відносній вологості повітря 40 % і менше комарі перестають нападати на теплокровних тварин).

             Більшість тварин  мешканців пустель  може жити без води, отримуючи її з їжею або на безводний період відкладаючи багато жиру, під час окиснення якого в організмі утворюються молекули води; деякі впадають у літню сплячку (гризуни, черепахи). Багато мешканців пустель рятуються від спеки і втрати вологи, ховаючись на день у норах. Великі ссавці пустель (сайгак, кулан) можуть здійснювати міграції на значні відстані в пошуках води.

             Велике значення для життя водяних організмів має солоність води. Значні коливання цього фактора для багатьох організмів є згубними.

Пристосування тварин до впливу температури

Для тваринних організмів температурний фактор визначає швидкість перебігу біохімічних реакцій та активності ферментів, а відповідно й активності всього організму, особливо в холоднокровних видів. Температура тіла останніх залежить від температури середовища і чим вища температура середовища, тим активнішими будуть холоднокровні організми. Проте зростання температури середовища може призвести до перегріву організму й загибелі тварини. Теплокровні тварини  ссавці і птахи  регулюють і теплопродукцію, і тепловіддачу, підтримуючи постійну температуру тіла. В Антарктиді температура повітря може опускатися до -50 °С, а температура тіла пінгвіна дорівнює 41 °С. Теплокровні тварини підсилюють тепловіддачу, випаровуючи воду з поверхні тіла або верхніх дихальних шляхів. Окрім того, температура може виступати як імпульсний або стимулюючий фактор  у розвитку багатьох видів комах помірної або полярної кліматичних зон, змінна температура спричинює прискорення розвитку ембріона, личинки або німфи, тоді як постійна спричинює вповільнення цих процесів.

Пристосування тварин до впливу освітленості

Світло  це важливий фактор середовища, який визначає біологічні ритми (добові, місячні, річні) у житті більшості тварин та здатність їх до орієнтації у просторі.

Характер освітленості має добову й сезонну періодичність. У зв’язку із цим у різних видів тварин виникла пристосованість до активного життя в різний час доби. Майже всі фізіологічні процеси в організмі рослин і тварин мають добовий ритм. Люди це відчувають під час швидкого переміщення (наприклад, на літаку) з одного часового поясу в інші.

Усі знають, що більшість сов стають активними в сутінках  їх полювання триває від заходу до сходу сонця. Як пристосування до нічного способу життя вони мають великі очі, у більшості  бінокулярний зір. У них також добре розвинений слух.

Перегляньте відео:



Поміркуйте та дайте відповідь на запитання:

1.Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясніть це явище .

2. Зробіть припущення, чому африканські слони мають більші за розміром вуха, ніж азіатські.

3. У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу?

4. Які біотичні чинники впливають на домашніх тварин?

5. На яких тварин антропогення чинники вплинули негативну, а на яких позитивно? Наведіть приклади.

6. Яке значення мають рослини в екосистемі?

Домашнє завдання:

1. Вивчити нові поняття та терміни .

2. Скласти кросворд "Екосистема" або "Чинники середовища".

3. Створити міні-проект "Як тварини пристосовуються до життя в різних умовах?"

Всім успіхів!

Спілкуємося з допомогою Viber!


Біологія та екологі 10 клас


Тема: Лабораторна робота № 3 "Вивчення будови статевих клітин людини."
Лабораторна робота № 4 "Вивчення етапів ембріогенезу."

План дій
Лабораторні роботи №3 та №4  ви можете виконати в друкованому зошиті ст. 77 та ст. 81. 
Також ви можете скористатись інформацією, що знаходиться тижче і виконати ці роботи в звичайному робочому зошиті.

Лабораторна робота № 3
Тема: "Вивчення будови статевих клітин людини."

Мета: ознайомитись з особливостями статевих клітин. На  прикладі сперматозоїдів та яйцеклітин хребетних докладно розглянути особливості їх будови.

Хід роботи:

1. Розгляньте під мікроскопом постійний препарат сперматозоїдів (за   відсутності   препаратів розгляньте   малюнок    або фотографію сперматозоїдів).

2. У робочому зошиті намалюйте схему будови сперматозоїда й позначте його основні частини.

Спостереження:


3. Розгляньте під мікроскопом постійний препарат яйцеклітини (за відсутності препаратів розгляньте    малюнок або фотографію яйце-клітини).

4. У робочому зошиті намалюйте схему будови яйцеклітини й позначте      її основні частини.



Спостереження: 

Мал. 1

5. Розгляньте мал.1   і зробіть висновки, що до розмірів яйцеклітин.

6. Зробіть  загальний висновок, у якому вкажіть, чим обумовлені відмінності в будові чоловічих і жіночих статевих клітин.

Додаткове завдання:Поясніть переваги статевого розмноження над нестатевим.

Також ви можете переглянути відео з пояснення лабораторної роботи №3:


Лабораторна робота № 4 "Вивчення етапів ембріогенезу."



Для виконання роботи ознайомтесь з презентацією за посиланням:


Домашнє завдання: Виконати лабораторну роботу №3 та №4 та надіслати для перевірки. 
Спілкуємось з допомогою Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар