Вітаю 9 Клас!
Сьогодні 16 травня 2024 р.
Тема. Огляд традиційних біотезнологій.
Повторимо вивчене!
1. Біологічний диктант(доповніть пропущені слова)
1. _________ – наука про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів.
2. Наукові основи селекції заклав __________ у праці "Походження видів" (1859).
3. Основними завданнями сучасної селекції є____________________
4. Основні методи селекції___________________________
5. _______________– це вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.
6. Розрізняють дві основні форми штучного відбору____________________________________________________________________
7. Схрещування (поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання якісно нових, кращих нащадків (гібридів) це ____________________________________________________________________
2.Дайте відповідь на запитання:
1. Біологічний диктант(доповніть пропущені слова)
1. _________ – наука про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів.
2. Наукові основи селекції заклав __________ у праці "Походження видів" (1859).
3. Основними завданнями сучасної селекції є____________________
4. Основні методи селекції___________________________
5. _______________– це вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.
6. Розрізняють дві основні форми штучного відбору____________________________________________________________________
7. Схрещування (поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання якісно нових, кращих нащадків (гібридів) це ____________________________________________________________________
1. Особливості селекції росли?
2. Особливості селекції тварин?
3.Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/10890662
Вивчення нового матеріалу.
З історії!
За визнанням багатьох авторитетних учених всього світу, ХХІ ст. буде століттям біотехнології та генетики. Однак не слід думати, що біотехнологія – дітище лише сучасної науки.
Історія взаємин людини і природи – це споконвічна історія спроб людини змінити геноми рослин і тварин у потрібний їй бік. Навіть тоді, коли людина не мала щонайменшого поняття про існування спадкових факторів, інтуїтивно шляхом гібридизації та селекції організмів з потрібними властивостями вона змінювала спадковість свійських тварин і культурних рослин.
До середини ХХ ст. селекціонерам доводилося чекати, коли випадкові комбінації генів дадуть корисні властивості, потім відбирати такі організми і закріплювати потрібні комбінації генів у потомстві. З’явилися методи, завдяки яким стало можливо штучно одержувати велику кількість випадкових мутацій (опромінення радіацією, дія хімічних мутагенів), щоб потім відбирати з мутантів організми з найбільш цінними властивостями.
Перегляньте відео:
Створіть конспект в зошиті.
Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ.
Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX ст. (біос — життя; технос — мистецтво, майстерність; логос — слово, вчення), хоча біотехнологічні принципи людина розробила вже давно (використання життєдіяльності мікроорганізмів для випікання хліба, виготовлення сиру та інших молочних продуктів, виноробства, пивоваріння).
Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи: традиційна (куди входить технологічна мікробіологія, а також технічна, біохімічна та інженерна ензимологія) і нова (куди входять генетична та клітинна інженерія).
Біотехнологія вирішує глобальні проблеми людства — ліквідацію нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров'я і якості навколишнього середовища.
Традиційна біотехнологія
Традиційна біотехнологія заснована на ферментації. За останні 30 років виник ряд нових виробництв, що базуються на, використанні різних міцелярних грибів, дріжджів, бактерій, рідше водоростей. З допомогою мікроорганізмів отримують такі лікарські препарати, як кортизон, гідрокортизон і деякі інші, які належать до групи стероїдів.
Одним з найбільш перспективних напрямків традиційної біотехнології є використання мікроорганізмів як один із засобів захисту рослин від шкідників. Розвиток цього напрямку зумовлюється багатьма вадами пестицидів та інших засобів захисту рослин.
У ситуації, що склалась у сільському господарстві, одним з виходів є заміна пестицидів на мікроорганізми (бактерії, актиноміцети, гриби), живі організми (хижаки й паразити шкідників і збудників хвороб) або продукти їхньої життєдіяльності.
Для цієї заміни зроблено чимало. Вже зараз отримані препарати мікроорганізмів, відібрані комахи-хижаки, кліщі та нематоди, паразитичні організми різних рівнів організації. Опрацьовані методи вирощування таких тварин і мікроорганізмів і їх застосування в полі й закритому ґрунті. Препарати для боротьби з фітофагами надходять у продаж з інструкцією щодо використання.
Набагато важчими є справи з біозахистом рослин від хвороб. Незважаючи на численні розробки біопрепаратів для захисту рослин від хвороб, поки що тільки деякі з них рекомендовані для використання. Це, перш за все, антибіотики, які мають деякі переваги порівняно з фунгіцидами: вони, в основному, добре розчиняються у воді, досить стійкі до навколишнього середовища, досить легко проникають у тканини рослини. Ці ознаки дозволяють використовувати їх для пригнічення збудників хвороби. Майже всі антибіотики спроможні пригнічувати широке коло патогенів: гриби, бактерії та мікоплазми. Ведуться пошуки й антивірусних антибіотиків. У деяких країнах дозволено використовувати антибіотики медичного призначення або синтезовані для захисту рослин у чистому вигляді або в суміші з фунгицидами.
Біотехнології використовуються ще в деяких галузях людського буття. Так, наприклад, у кондитерській промисловості широко застосовують лимонну кислоту, яку одержують у результаті життєдіяльності спеціально виведених мікроорганізмів. Зараз у світі виробляється близько 400 тис. тонн цього продукту. Такої кількості лимонної кислоти не забезпечили б жодні цитрусові плантації.
Усе ширше стає асортимент ферментів — протеази, нуклеази, амілази, глюкоамілази, каталази, які продукують мікроорганізми; деякі з них, наприклад нуклеази, використовують у генній інженерії. Крім того, мікроорганізми використовують для отримання вакцин. Перспективним є використання мікроорганізмів у гідрометалургії для видужування металів із бідних руд з метою підвищення їхнього виробництва.
Дайте відповідь на запитання:
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (зазвичай це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та виконати завдання, занотувати ключові поняття та вивчити їх; опрацювати пр. 60 ст. 323 підр.; знайти відповідь з допомогою інтернет ресурсів на запитання 14 ст.326 підруч. |
Виконані завдання надсилайте на Viber! |
Немає коментарів:
Дописати коментар