Добрий день 8 та 10 клас!
Біологія
8 Клас
Тема.
Тема . Значення знань про людину для збереження її здоров'я . Методи дослідження організму людини.
Щоб жити, працювати, досягати успіхів, людина повинна піклуватися про своє здоров’я, захищати себе.
З історії
Наші предки приділяли багато уваги своєму здоров’ю. Наприклад, у Запорізькій Січі існував культ фізичної досконалості людини: запорізькі козаки ніколи не обирали старшинами фізично слабких людей; свій вільний час практично всі козаки присвячували виконанню фізичних вправ; одним з основних критеріїв переходу молодика в «істинного запорожця» була його фізична підготовка. Німецький дослідник Мюллер писав: «Військо без вождя — тіло без душі, а в міцного воїна — міцне тіло...» Вінницький полковник Іван Богун заслужено вважався кращим фехтувальником Європи. Він бився двома шаблями, перемагаючи в бою відразу кількох нападників. Легендарний Петро Сагайдачний «змалку привчався натягати лук, зброї та коня з рук не випускав, з негодою боровся не покрівцями, а витривалістю». Про Івана Мазепу один французький дипломат писав: «...тіло його міцніше, ніж тіло німецького рейтара, і їздець із нього знаменитий». У непрохідних дніпровських плавнях козацька молодь під наглядом досвідчених запорожців у постійній праці загартовувала своє здоров’я, силу і спритність.
Здоров’я є основною умовою самореалізації, а також найважливішою складовою особистого інтересу сучасної людини, оскільки проблеми зі здоров’ям можуть стати перешкодою на шляху до здійснення мрій та життєвих планів.
Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), здоров’я — це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність захворювань.
Про стан індивідуального фізичного здоров’я людини роблять висновок за даними антропометрії (розміри тіла: зріст стоячи, окружність грудної клітки, маса тіла та ін.), а також на підставі фізіологічних і біохімічних досліджень, оцінка яких здійснюється з урахуванням віку, статі, географічних, кліматичних та інших параметрів.
- Що може служити показниками здоров’я населення?
На думку вчених, цілком припустимо використовувати з метою оцінки здоров’я такі демографічні показники, як смертність, дитяча смертність і середня очікувана тривалість життя, тому що демографічні показники — це ще й дуже місткі критерії, що характеризують процес розвитку. Також ураховуються показники фізичного розвитку, інвалідності, захворюваності та хворобливості, ураженості окремими хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, шлунково-кишкові, алергійні, онкологічні захворювання та ін.). Як показники стану здоров’я працюючих найчастіше використовують захворюваність із тимчасовою втратою працездатності.
Найважливіші показники здоров’я населення:
• Народжуваність
• Смертність
• Середня тривалість життя
• Інвалідність
• Захворюваність та ураження певними хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, інфекційні, алергічні, онкологічні, шлунково-кишкові та ін.)
Фактори, що зміцнюють здоров’я:
1. Висока рухова активність
2. Чіткий режим дня
3. Раціональне харчування
4. Загартовування
5. Особиста гігієна
6. Спілкування з природою
7. Спілкування з друзями
8. Внутрішня врівноваженість
У наш час, незважаючи на великі успіхи медицини та поліпшення умов життя, кількість хворих не зменшується. Бурхливий науково-технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм та уклад життя. Зменшення обсягів фізичного навантаження, збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводять до суттєвого порушення регуляції основних фізіологічних функцій організму.
Що таке хвороба?
Хвороба — це порушення нормальної життєдіяльності організму, унаслідок якого знижуються його пристосувальні можливості. І хоча організм частково компенсує виниклі порушення, хвороба завжди обмежує фізичні, психічні та соціальні можливості людини.
- Які фактори, на вашу думку, ослаблюють здоров’я?
Фактори, що ослаблюють здоров’я:
1. Шкідливі звички
2. Порушення санітарно-гігієнічних умов
3. Неправильне харчування
4. Відсутність режиму праці й відпочинку
5. Зниження рухової активності
Всесвітня організація охорони здоров’я визначила 10 найбільш загрозливих для життя людини факторів. Це ожиріння, надмірна маса тіла; алкоголь; питна вода, що не відповідає санітарним нормам; неповноцінне харчування; тютюнопаління; антисанітарія; підвищення артеріального тиску; секс без засобів захисту; недостатній вміст заліза в крові; забруднення навколишнього середовища. Але ці фактори були визначені в певній послідовності, у залежності від впливу на організм.
2 . Виконайте завдання.
— Доведіть правильність (або помилковість ) твердження: «Твоє здоров’я — у твоїх руках".
«Основні методи дослідження організму людини».
Описати зовнішню будову тіла людини нескладно: будь-яку його частину ми можемо побачити безпосередньо. Проте як з’ясувати, що міститься під шкірним покривом тіла? Одним із найважливіших і найдавніших методів, що дає змогу відповісти на це запитання, є розтин мертвого тіла й вивчення його органів. Невипадково назва науки про будову організму походить від грецького слова «анатоме» — розтинання. Хоча людський організм лікарі вивчали й за часів античності, і за часів середньовіччя, систематичні анатомічні дослідження розпочалися лише в епоху Відродження — після скасування заборони на розтин тіл, накладеної християнською церквою. Засновником анатомії як науки вважають італійського вченого Андреаса Везалія, який у 1543 році написав трактат «Про будову людського тіла». Лише через декілька століть із розвитком фізики вчені-анатоми й лікарі змогли «зазирнути» всередину живого організму людини.
Завдяки відкриттю рентгенівських променів дослідники вперше одержали зображення внутрішніх органів на спеціальних плівках. Внутрішні органи можна побачити й на моніторі приладу для ультразвукового дослідження (УЗД), піддаючи певні ділянки тіла дії звукових хвиль високої частоти. Щоб роздивитися органи зсередини, застосовують ендоскоп — гнучку пластикову трубку, у якій містяться спеціальні волокна, що проводять світло. Ендоскоп уводять у шлунок, бронхи тощо й через об’єктив, розміщений на зовнішньому кінці приладу, досліджують внутрішню поверхню органа.
Методи дослідження організму людини
Методи | Характеристика |
Мікроскопія | Вивчення зразків тканин чи клітин за допомогою мікроскопа |
Ультразвукова діагностика | Одержання на екрані зображення внутрішніх органів у результаті відбиття ультразвукових хвиль від їхніх меж |
Рентгенографія | Одержання рентгенівських знімків різних органів |
Ендоскопія | Введення ендоскопа (зонд з освітлювальним приладом) в порожнини тіла і внутрішніх органів з метою їх огляду та фотографування |
Термографія | Одержання інформації про тепловіддачу різних частин тіла |
Електроенцефалографія | Реєстрація біострумів мозку при різних станах організму |
Сканувальна томографія | Одержання на екрані комп’ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа |
Електрокардіографія | Реєстрація біострумів серця для визначення стану його працездатності |
Сьогодні вчені використовують чимало спеціальних приладів, щоб дослідити функціонування органів людини. Електронна мікроскопія дає змогу одержати зображення клітин різних органів, збільшене в сотні тисяч разів. Застосовуючи магніто-резонансну томографію (МРТ), вивчають процеси, які відбуваються в живих тканинах. Цей метод базується на тому, що тканини організму в залежності від їхнього стану по-різному поглинають електромагнітні коливання. Розглядаючи на моніторі комп’ютера зображення, отримане за допомогою МРТ, можна дослідити, які зміни відбуваються в тканинах.
Сучасна людина спромоглася проникнути в глибини атома, вийти у відкритий космос й побувати на Місяці. Проте сьогодні, як і тисячі років тому, її переслідують хвороби. Цього року ми вперше вивчатимемо людський організм. І робитимемо це для того, щоб розв’язати питання – бути здоровим або хворіти. Відомо, що здоров’я на 50% залежить від способу життя, на 20% - від довкілля, ще на 20% - від спадковості й лише на 10% - від рівня розвитку медицини.
Як же зберегти здоров’я? Головне – оволодіти знаннями про себе й уявляти наслідки дії негативних чинників.
3. Виконайте завдання.
Поміркуйте!
· Чому загартована людина легше переносить вплив несприятливих чинників навколишнього середовища?
4. Домашнє завдання:
Повторити параграф 1; вивчіть нові поняття та терміни.
складіть схему «Взаємозв’язок наук про людину.»
Розставте у правильній, на вашу думку, послідовності фактори, які загрожують життю людини : недостатнє (неповноцінне) харчування, абруднення навколишнього середовища, жиріння, надмірна маса тіла, антисанітарія, недостатній вміст заліза в крові, секс без засобів захисту, питна вода, що не відповідає санітарним нормам, алкоголь, тютюнопаління, підвищення артеріального тиску.
Спілкуємось з допомогою Viber!
10 Клас
Тема. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозвязок.
Розпізнайте на малюнках біосистеми різних рівнів організації. Назвіть їх
компоненти та наведіть приклади процесів, характерних для зображених
біосистем. Створіть та заповніть у робочому зошиті таблицю «Характеристика основних
типів біосистем» і сформулюйте висновок про подібність та відмінності різних біосистем.
Розпочніть, закінчіть речення або вставте пропущені слова в реченнях.
На молекулярно-генетичному рівні вивчають хімічний склад, біохімічні і генетичні процеси, що відбуваються в живих системах, у тому числі збереження, зміну і ... спадкової інформації. Елементарними одиницями цього рівня є ... . Клітинний рівень передбачає вивчення будови і життєдіяльності ... , їхньої спеціалізації в процесі розвитку. ... елементом організменного рівня є особина, а закономірні зміни організму в індивідуальному розвитку складають елементарне явище. На ... рівні вивчають взаємозв'язки між особинами популяцій, їхній генофонд і взаємозв'язки з навколишнім середовищем. Структурною елементарною одиницею цього рівня є .... На біосферно-біогеоценотичному рівні досліджують взаємозв'язки між популяціями біогеоценозів, колообіг речовин і ... , зумовлений життєдіяльністю організмів. Сукупність усіх живих організмів, що населяють Землю і "їхнє довкілля, складає ....
Домашнє завдання: вивчити тему пр. 2, занотувати ключові поняття та терміни, скласти і заповнити таблицю. Визначити рівні організації живої матерії таких біологічних систем: ящірка, інфузорія туфелька, серце, кишкова паличка, ставок, березовий гай, шипшина.
Немає коментарів:
Дописати коментар