Вітаю 11 клас!
Технології
Сьогодні 19 листопада 2024 р.
Тема1. Основи професійного самовизначення.
Тема2. Визначення основних компонентів процесу вибору майбутньої професії.
Завдання: Визначте, до якого типу належать
професії ваших батьків.
ТИПИ
ПРОФЕСІЙ
Назва типу |
Предмет (об’єкт праці) |
Приклади професій
(спеціальностей) |
«Людина-Природа»
(П) |
|
|
«Людина-Техніка»
(Т) |
|
|
«Людина-Людина»
(Л) |
|
|
«Людина-знаковаСистема»
(З) |
|
|
«Людина-Художній Образ»
(Х) |
|
|
Виконайте тест
Тест
Виберіть
усі правильні відповіді.
1.
Знання
психологічних законів емоційного впливу на людей — це психологічна вимога
професій типу:
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
2.
Перукар
— це фахівець зі сфери професій типу: а} «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
3.
Уміння
переконувати важливе для професій типу;
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «Людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
4.
Особливі
вимоги до уваги пред’являють професії типу:
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
5.
Бути
турботливою, терплячою, далекоглядною має бути людина з професією типу::
а) «людина — техніка»;
б) «людина
— знакова система»;
в) «людина
— художній образ»;
г) «людина
— людина»; :
д) «людина
— природа».
Б. Цілі праці людини відрізняються багатоаспектністю й
розмаїтістю, але їх можна об’єднати за трьома напрямками;
—
довідатися,
розпізнати, оцінити, перевірити;
—
перетворити,
обробити, організувати;
—
вигадати,
винайти, створити.
Визначити свої
схильності до професій різного типу можна, пройшовши професійне тестування.
Анкета «Пізнай себе» дозволяє виявити кращий тип майбутньої професії
відповідно до своїх схильностей до того або іншого виду діяльності.
Анкета
«Пізнай себе»
Ця
анкета допоможе визначити напрямок і глибину ваших інтересів за типами
професій. Відповідайте «так» або «ні».
1. Легко, без внутрішньої скутості
вступаю в спілкування з незнайомими людьми.
2. Із задоволенням і подовгу можу щось
майструвати, шити» в’язати тощо.
3.
Намагаюся додати навколишньому середовищу естетичного вигляду. Багато
хто вважають, що мені це вдається.
4. Регулярно й із задоволенням доглядаю
за рослинами й тваринами..
5. Із задоволенням і подовгу можу щось
підраховувати, обчислювати або креслити.
6. Із задоволенням проводжу час із
однолітками або малятами, коли їх необхідно чимось зайняти, захопити або допомогти
їм.
7. Із задоволенням допомагаю старшим
доглядати за тваринами або рослинами.
8.
Зазвичай я роблю мало помилок у письмових роботах.
9. Мої вироби зазвичай викликають
інтерес однолітків або дорослих.
10. На думку інших людей, у мене є
здібності до певної галузі мистецтва.
11. Із задоволенням читаю літературу про
рослинний і тваринний світ.
12.
Беру активну участь у художній самодіяльності.
13. Із задоволенням читаю про
конструкцію й роботу різник механізмів і машин.
14. Із задоволенням і подовгу можу
розв’язувати головоломки, ребуси, кросворди, складні логічні завдання.
15. Легко влагоджую розбіжності між
однолітками й тими, хто молодший за мене.
16. На думку інших людей, у мене є здібності
до роботи з технікою.
17. Результати моєї художньої творчості
схвалюють зовсім незнайомі люди.
18. Старші вважають, що в мене є здібності до
роботи з біологічними об’єктами (рослинами й тваринами).
19. Зазвичай мені вдається докладно й
зрозуміло для інших викладати думки в письмовій формі.
20. Майже ніколи
ні з ким не сварюся.
21. Результати
моєї технічної творчості схвалюють навіть незнайомі люди. 1
22. Без
особливих зусиль запам’ятовую іноземні слова.
23. Мені часто
трапляється допомагати незнайомим людям.
24. Подовгу можу
займатися улюбленим заняттям (займатись музикою, малювати тощо).
25. Мені
подобаються ставити досліди, що впливають на розвиток рослинних або тваринних
організмів.
26. Люблю
розбиратися в будові механізмів, машин, приладів.
27. Мені
зазвичай вдається переконати однолітків у доцільності того або іншого плану
дій.
28. Із
задоволенням спостерігаю за тваринами» вивчаю рослини.
29. Із
задоволенням читаю науково-популярну літературу, публіцистику.
30.
Випробовую свої сили в живописі, музиці тощо, намагаючись осягнути
секрети цього мистецтва.
КЛЮЧ ДО ВІДПОВІДЕЙ:
Номер
запитання анкети |
Тип професії |
Кількість балів |
4, 7, 11, 18*, 25*, 28 |
Людина-природа (П) |
|
2, 9*, 13, 16*, 21, 26 |
Людина-техніка (Т) |
|
1, 6, 15*, 20, 23*, 27 |
Людина-людина (Л) |
|
5, 8, 14*, 19*, 22, 29 |
Людина-знакова система (З) |
|
3, 10*, 12, 17*, 24, 30 |
Людина-художній образ (Х) |
|
За таблицею підрахуйте кількість балів і
визначте кращий тип майбутньої професії. За відповідь «так» нараховується один
бал. За відповідь «так» на запитання, позначене в таблиці знаком «*», нараховується два
бали.
Висновок: Для мене кращими є професії типу ....
Професійне самовизначення
Правильному
вибору професії сприяє кількість і вірогідність інформації про умови й характер
праці, її зміст. Такі відомості можна одержати, вивчаючи довідкову літературу,
беручи участь у виробничому процесі, узагальнюючи досвід і знання фахівців,
аналізуючи потреби ринку праці
у вашому регіоні.
Професіограма
Джерелом
інформації про професії є професіограма — комплексна характеристику
професії. Професіограма — це науково обґрунтовані норми
й вимоги професії до видів
професійної діяльності та
якостей особистості фахівця, які дозволяють
йому ефективно дотримувати
вимоги професії, одержувати необхідний для суспільства
продукт і разом із тим
створюють умови для розвитку особистості
самого працівника. Можна сказати, що професіограма — це узагальнена еталонна модель успішного фахівця в
певній галузі. Із професіограми
людина одержу« відомості про об’єктивний зміст
праці, про психологічні якості,
що вимагаються від людини. Разом із тим професіограма — це не жорстка стандартна
схема, а гнучка орієнтовна основа розвитку фахівця.
Професіограма має не сковувати індивідуальний творчий розвиток фахівця, а лише надавати орієнтири
об’єктивних вимог професії до людини.
Професіограма може змінюватися в міру зміни
професії, тому звертатися до професіограми
необхідно так чи інакше
впродовж усього професійного життя кожній працюючій людині для
того, щоб здійснювати корекцію психологічних Якостей з урахуванням сучасних
вимог професії. Такими є призначення й функції професіограми.
Алгоритмом
побудови професіограми, що передбачає такі характеристики професії:
а) назва
професії;
б) значення й місце в суспільстві, соціальна
потреба;
в) вид праці (механічна, ручна, автоматизована);
г) предмет і продукт праці;
д) знання й уміння, необхідні для роботи;
е) умови роботи, устаткування робочого місця;
є)
режим праці (змінність, монотонність) і відпочинку;
ж) медичні протипоказання;
з) вплив
професії на особистість (розвиток розумових здібностей людини, формування рис
характеру, загальний культурний рівень);
и) вимоги
до особистісних якостей; і
і) шляхи одержання професії (навчальні
заклади, умови вступу);
ї)
перспективи професійного зростання;
к) споріднені
професії.
Зразок професіограми
Лікар
Професія лікаря завжди належала до числа престижних і соціально
важливих. Адже саме в його руках опиняється найцінніше, що є в людини,- її
життя.
Праця лікаря складається з трьох основних елементів: розпізнавання
недуги (діагностика), лікування й профілактика.
Робота лікаря — це,
у першу чергу, напружена розумова праця, хоча деякі спеціалісти, наприклад
хірурги, стоматологи й ін.. мають висококласно володіти технічними засобами й
інструментами.
Лікар має володіти
знаннями із загальної медицини — анатомії людини (будова людського організму),
Нормальної й патологічної фізіології (особливості функціонування організму за
нормальних умов і за різних хворобливих станів), гістології (будова органів і
тканин людського організму на клітинному рівні), фармакології, мікробіології,
гігієни, біології, а також володіти знаннями за своєю спеціальністю (педіатр,
кардіолог, ендокринолог, хірург тощо). Тільки лікар, який володіє комплексними
знаннями, здатний поставити правильний діагноз, що є гарантією успішного
лікування.
Праця лікаря — це
праця з підвищеною моральною відповідальністю за життя й здоров'я інших людей.
Даючи клятву Гіпократа, лікар несе відповідальність не лише перед хворим, його
рідними і близькими, але й перед своєю совістю. Лікар має бути високоморальною
людиною з усталеними життєвими принципами.
Режим роботи лікаря залежить від місця його роботи — поліклініка, стаціонар,
служба «Швидкої допомоги» й ін. Але незалежно від спеціальності й місця роботи
лікар зобов'язаний надати допомогу потерпілому або хворому будь-якого часу
доби.
До медичних протипоказань для одержання професії лікаря належать
психічні захворювання, пов’язані з розумовою відсталістю або серйозними
психічними розладами. Важка хронічна хвороба або який-небудь фізичний недолік
не є перешкодою для одержання медичних спеціальностей, не пов’язаних із/ значними фізичними
навантаженнями.
Лікарем може бути вольова
людина, здатна приймати обмірковані, іноді ризиковані й нестандартні рішення.
Це має бути фахівець високого класу з розвиненими діловими й професійними
якостями. Лікар має бути чуйним, здатним до співчуття й співпереживання.
Професія лікаря накладає відбиток на характер людини, формуючи такі якості, як
відповідальність; рішучість,
доброта, і сприяючи розвитку розумових здібностей. Лікар має підвищувати свій
професійний рівень протягом упродовж життя, щоб бути в курсі останніх досягнень медицини.
Професію лікаря можна одержати у вищому навчальному закладі —
медичному університеті або академії. Для вступу необхідно успішно здати три
іспити: з хімії (або фізики),
біології й української
мови. Після закінчення медичного університету випускники можуть
підвищити свій професійний рівень, навчаючись у клінічній ординатурі,
аспірантурі. Таким чином, загальний строк навчання професії лікаря — 12 років.
Спорідненими професіями
вважаються професії генетика, біолога, біохіміка, фізіолога й ін.
Висновок. Складання
професіограми дозволить розширити уявлення про майбутню професію, оцінити свою
профпридатність, визначити якості, які слід розвивати.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал, занотувати головне в робочі зошити, скласти конспект, виконати завдання розміщені на блозі. Підготувати повідомлення «Історія портфоліо», «Види портфоліо».
Немає коментарів:
Дописати коментар