Вітаю 9 Клас!
Сьогодні 15 лютого 2024 р.
Особливе вітання Назару Шевчуку!😊
Успіхів сьогодні та надхнення в усьому!
Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
Цікаво!Одним прикладом є, спонтанна мутація на одному з кущів апельсинового дерева, яка призвела до появи апельсинів без кісточок.
У тілі людини є також деякі зміни. Близько 10 000 років тому, коли європейці одомашнили корів, мутація в деякому гені дозволила людям виробляти фермент лактазу. Це дозволило їм пити коров'яче молоко, хоча все-таки є винятки.
Одна з найбільш відомих мутацій – руде волосся і тільки чотири або п'ять відсотків людей мають цю мутацію. Блакитний колір очей, є не надто поширеним і з'явився він нещодавно за мірками еволюції – від 6 000 до 10 000 років тому. Раніше у всіх людей очі були карі. Зміна кольору очей сталося через мутації гена, що вплинула на кількість пігменту, який виробляється організмом людини, і дозволило створювати різні відтінки коричневого, що у підсумку, призвело до появи інших кольорів.
Одним прикладом є, спонтанна мутація на одному з кущів апельсинового дерева, яка призвела до появи апельсинів без кісточок.
У тілі людини є також деякі зміни. Близько 10 000 років тому, коли європейці одомашнили корів, мутація в деякому гені дозволила людям виробляти фермент лактазу. Це дозволило їм пити коров'яче молоко, хоча все-таки є винятки.
Одна з найбільш відомих мутацій – руде волосся і тільки чотири або п'ять відсотків людей мають цю мутацію. Блакитний колір очей, є не надто поширеним і з'явився він нещодавно за мірками еволюції – від 6 000 до 10 000 років тому. Раніше у всіх людей очі були карі. Зміна кольору очей сталося через мутації гена, що вплинула на кількість пігменту, який виробляється організмом людини, і дозволило створювати різні відтінки коричневого, що у підсумку, призвело до появи інших кольорів.
Вивчення нового мматеріалу.
Мутація (від лат. «зміна») – це стійкі зміни генетичного матеріалу, які виникають раптово й можуть призводити до зміни тих, чи інших спадкових ознак організму. Вчений Г. де Фріз – заклав вчення про мутації. Вважається, що такі зміни є універсальною властивістю усіх живих організмів.
Здатність організму змінюватись під впливом умов довкілля адаптує його до середовища. Тому важливе значення має мінливість.
Мінливість буває двох видів:
1. неспадкова (модифікаційна) – не передається наступним поколінням;
2. спадкова –пов’язані із змінами в генотипі. В свою чергу, вона також поділяється на:
- комбінативну (внаслідок випадкового поєднання алельних генів, у наслідок кросинговеру);
- мутаційну( забезпечує появу нових спадкових змін у генетичному матеріалі організму).
Є декілька класифікацій мутацій:
За місцем виникнення розрізняють:
· генеративні мутації – виникають у гаметах (статевих клітинах) і виявляються у наступних поколіннях;
· соматичні мутації– виникають у соматичних клітинах (нестатевих), виявляються в цьому організмі, можуть передаватися нащадкам при вегетативному розмноженні;
· летальні мутації – проявляють загибель особин, переважно ще до початку зародкового розвитку;
· сублетальні мутації – можуть знижувати життєдіяльність деяких осіб, що в подальшому призводитиме до загибелі особин.
· нейтральні мутації – не проявляються, у звичних для організмів умовах.
За типом прояву ознаки мутації поділяють на:
· домінантні (спричиняють появу домінантної ознаки);
· рецесивні (спричиняють появу рецесивної ознаки).
Залежно від причини виникнення виділяють:
· спонтанні (виникають унаслідок помилки в процесі копіювання генетичного матеріалу);
· індуковані (виникають унаслідок дії на генетичний матеріал зовнішніх факторів) мутації.
Типи мутацій:
1.Генні – це стійкі зміни окремих генів, спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот.
Ці мутації виникають унаслідок випадання певних нуклеотидів, появи зайвих, зміни порядку їх розташування. Порушення у структурі ДНК призводять до мутацій тільки тоді, коли не відбувається репарація.Прикладом може бути: укорочений хвіст у кішок, полідактилія у людини (збільшення числа пальців на кінцівках), альбінізм З такими мутаціями пов’язана еволюція живих організмів.
2. Хромосомні – виникають у результаті перебудови хромосоми.
Серед них виділяють:
нестача (делеція) – виникає внаслідок втрати хромосомою тієї чи іншої ділянки;
подвоєння (дуплікація) – пов'язане з включенням зайвого повторного відрізка хромосоми;
розвертання (інверсія) – спостерігається при розриві хромосом і розвертанні ділянки на 180°;
перенесення (транслокація) – ділянка хромосоми з однієї пари прикріплюється до негомологічної хромосоми.
Такі мутації спричиняють спадкові захворювання.
3. Геномні – пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом.
1) поліплоїдія – збільшення кількості хромосомних наборів;
2) зменшення кількості хромосомних наборів;
3) анеуплоїдія (або гетероплоїдія) – зміна числа хромосом окремих пар; Такі мутації, є механізмом видоутворення, порушують мейоз, сприяють безплідності, спадкових хворобам (синдром Дауна).
Мутагени – це фактори, які здатні спричиняти мутації.
Також пропоную переглянути відео по даній темі:
Отже, сьогодні ви дізналися, що мутаційна мінливість зумовлена виникненням мутацій – стійких змін спадкового матеріалу організмів, що виникають раптово і можуть успадковуватися нащадками. Мутації можуть призводити до тих, чи інших спадкових ознак організму. Насправді, мутаційна мінливість є чинником процесу розвитку живої природи, який супроводжується змінами генотипу організмів, формуванням адаптацій, утворення нових видів.
Завдання1
Виконайте вправу за посиланням:
Вправа 1 https://learningapps.org/16810507
Вправа 2 https://learningapps.org/17894407
Завдання2
Виконайте задачі:
Задача 1:
У томатів кругла форма плодів домінує над овальною. Визначте генотипи і фенотипи нащадків у схрещуванні:
а) Аа і аа; б) Аа і Аа.
Задача 2:
У рослин, а саме гарбузів овальна форма рослин є рецесивною у порівнянні із грушеподібною. Інший ген, що відповідає за колір насінини вказує про домінування зеленого кольору, над білим.
Схрестили: АаВв і АаВв .
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 37 ст. 199, записати та знати поняття та терміни з теми, зробити констект; виконати завдання розміщені на блозі; дізнайтеся самостійно відповідь на запитання 12, що на ст. 203 підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар