Доброго дня 5 Клас!
Сьогодні 22 лютого 2024 р.
Тема. Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити.
1.
Які органи для рослин є найважливіші?
2.
Чому квіти забарвленні у різні кольори?
3.
Чому рослини зелені?
4.
Яке значення для рослини мають листки?
5.
Що таке плід? Яке його значення?
Рослин живуть у найрізноманітніших
середовищах існування. Їх ми можемо побачити і у воді, і на суші, у грунті , навіть
на коренях дерев чи на скелях. Але як вони пристосувалися там жити, ми сьогодні
і розберемося.
Вивчення нового матеріалу.
Опрацюйте інформацію нижче та запишіть в робочі зошити нові терміни та головне з теми.
Перегляньте навчальне відео:
1.
Хто такі
водорості? Де вони живуть?
Водорості — автотрофна
група організмів, що охоплює кілька різних груп відносно простих за структурою
живих організмів, які отримують необхідну для життєдіяльності енергію шляхом
фотосинтезу, мешкають переважно у водному середовищі чи пристосувались до життя
у ґрунті та інших наземних місцях зростання.
2. Будова водоростей
·
тіло не має тканин, кореня, пагону, тому його називають слань, або талом;
·
може складатися з однієї клітини або багатьох;
·
забарвлене в різних водоростей у зелений, червоний, бурий колір завдяки спеціальним речовинам
3. Різноманітність
водоростей
Клас поділений на групи.
За поданим зразком дати характеристику:
І група Мохи
Мохи – зелені, автотрофні рослини, здатні створювати органічні речовини з вуглекислого газу і води.
Будова мохів:
· у деяких тіло має простішу будову (слань), тобто немає таких органів, як стебло, листки, корінь;
· в інших є стебло, дрібні листки, довгі «волоски», які виконують функцію коренів – ризоїди;
Різноманітність мохів:
ІІ група Хвощі
Хвощі — рід багаторічних трав'янистих спорових рослин
Будова хвощів:
·
трав’янисті
рослини;
·
корені, підземний
пагін (кореневище), пагін над землею (навесні проростає бурого кольору, утворює спори і відмирає, а влітку
росте зелений), листки
дуже дрібні, тому фотосинтезують стебла;
Різноманітність хвощів
ІІІ
група Плауни
Плаун - рід багаторічних, трав'янистих, вічнозелених спорових рослин, з повзучими дуже розгалуженими стеблами, вкритими вузькими
лускуватими або голкуватими листками.
Будова
плаунів:
·
трав’янисті рослини;
·
корені, стебло (росте вгору або стелиться по землі, вкорінюючись), дрібні
листки;
Різноманітність плаунів
ІV група Папороті
Папороті – це трав’янисті рослини, іноді зустрічаються дерев’янисті
Будова папоротей :
· трав’янисті рослини, але є і деревоподібні (мешканці тропіків);
· корені, підземне стебло (кореневи ще), листки, які мають назву вайї;
Різноманітність папоротей
Щитник чиливічий |
Аспеліум гніздовий |
Вельвічія плаваюча |
4. Значення водоростей та вищих спорових рослин
Робота з підручником.
Використовуючи текст підручника(пр. 44 ст. 164-170) доповніть таблицю:
Водорості
Мохи
Хвощі
Плауни
Папороті
утворюють кисень під час фотосинтезу, яким дихають організми;
очищують водойми; є їжею для тварин водойм
разом із ціанобактеріями можуть спричинити «цвітіння водойм»
тварини не їдять через отруйні речовини і дуже тверді стебла;
з давніх вимерлих хвощів утворилось кам’яне вугілля;
є для людини; з них отримують речовини, наприклад, йод;
добувають речовину агар-агар, яку використовують для вирощу-
вання мікроорганізмів, а також у кулінарії;
сфагнуми утворюють торф, який використовують люди; у хімічній промисловості з них отримують різні речовини; використовують для озеленення акваріумів
деякі папороті є лікарськими рослинами;
вирощують як декоративні рослини; деякі водні папороті вирощують як зелене добриво на полях з ри-
сом;серед папоротей є отруйні
Закріпимо вивчене!
Дайте відповідь на запитання:
1. Хто такі спорові рослини?
2.
Де мешкають водорості та вищі спорові рослини?
Співвіднеси твердження з назвою рослин, яких воно стосується.
1.
У багатьох представників є весняні та літні А мохи
пагони, що відрізняються
2.
На нижній стороні листків утворюють Б хвощі
спеціальні утвори, в яких формуються
спори
3.
Мають корені, стебло, дрібні листки і В плауни
утворюють колоски із спорами
4.
Не мають коренів, а спори в багатьох Г папороті
утворюються в коробочці на ніжці
Розпізнай рослини за частинами їхнього
тіла:
Домашнє завдання: опрацювати матеріал та виконати завдання на блозі, пр. 44 текст підручника, записати в робочі зошити та вивчити нові терміни та головне з теми; Виконати завдання 2 зі ст. 170 підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар