перекладач

середа, 21 лютого 2024 р.

Доброго дня 5 Клас!

Сьогодні 22 лютого 2024 р.

Тема. Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити. 

Повторимо вивчене!
Дайте відповідь на запитання:

1.     Які органи для рослин є найважливіші?

2.     Чому квіти забарвленні у різні кольори?

3.     Чому рослини зелені?

4.     Яке значення для рослини мають листки?

5.     Що таке плід? Яке його значення?

Рослин живуть у найрізноманітніших середовищах існування. Їх ми можемо побачити і у воді, і на суші, у грунті , навіть на коренях дерев чи на скелях. Але як вони пристосувалися там жити, ми сьогодні і розберемося.

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте інформацію нижче та запишіть в робочі зошити нові терміни та головне з теми.

Перегляньте навчальне відео:



1.     Хто такі водорості? Де вони живуть?

Водорості  — автотрофна група організмів, що охоплює кілька різних груп відносно простих за структурою живих організмів, які отримують необхідну для життєдіяльності енергію шляхом фотосинтезу, мешкають переважно у водному середовищі чи пристосувались до життя у ґрунті та інших наземних місцях зростання.

 2.     Будова водоростей

·       тіло не має тканин, кореня, пагону, тому його називають слань, або талом;

·       може складатися з однієї клітини або багатьох;

·       забарвлене в різних водоростей у зелений, червоний, бурий  колір завдяки спеціальним речовинам

3.     Різноманітність водоростей 

Клас поділений на групи.

За поданим зразком дати характеристику:

      І група  Мохи

Мохи – зелені, автотрофні рослини, здатні створювати органічні речовини з вуглекислого газу і води.

Будова мохів:

·       у деяких тіло має простішу будову (слань), тобто немає таких органів, як стебло, листки, корінь;

·       в інших є стебло, дрібні листки, довгі «волоски», які виконують функцію коренів – ризоїди;

Різноманітність мохів: 

 

ІІ група  Хвощі

Хвощі — рід багаторічних трав'янистих спорових рослин

Будова хвощів:

·       трав’янисті рослини;

·       корені, підземний пагін (кореневище), пагін над землею (навесні проростає бурого кольору, утворює спори і відмирає, а влітку росте зелений), листки дуже дрібні, тому фотосинтезують стебла;

 

Різноманітність хвощів

ІІІ група  Плауни

Плаун - рід багаторічних, трав'янистих, вічнозелених спорових рослин, з повзучими дуже розгалуженими стеблами, вкритими вузькими лускуватими або голкуватими листками.

Будова плаунів:

·       трав’янисті рослини;

·       корені, стебло (росте вгору або стелиться по землі, вкорінюючись), дрібні листки;

Різноманітність плаунів 


ІV група  Папороті

Папороті – це трав’янисті рослини, іноді зустрічаються дерев’янисті

Будова папоротей :

· трав’янисті рослини, але є і деревоподібні (мешканці тропіків);

·         корені, підземне стебло (кореневи ще), листки, які мають назву вайї;

Різноманітність папоротей 

 

Щитник чиливічий

Аспеліум гніздовий
Вельвічія плаваюча


4.    Значення водоростей та вищих спорових рослин

Робота з підручником.

Використовуючи текст підручника(пр. 44 ст. 164-170) доповніть таблицю: 

 

Водорості

Мохи

Хвощі

Плауни

Папороті

утворюють кисень під час фотосинтезу, яким дихають організми;

очищують водойми; є їжею для тварин водойм

разом із ціанобактеріями можуть спричинити «цвітіння водойм»


тварини не їдять через отруйні речовини і дуже тверді стебла;

з давніх вимерлих хвощів утворилось кам’яне вугілля;



є для людини; з них отримують речовини, наприклад, йод;

добувають речовину агар-агар, яку використовують для вирощу-

вання мікроорганізмів, а також у кулінарії;

 

сфагнуми утворюють торф, який використовують люди; у хімічній промисловості з них отримують різні речовини; використовують для озеленення акваріумів



деякі папороті є лікарськими рослинами;

вирощують як декоративні рослини; деякі водні папороті вирощують як зелене добриво на полях з ри-

сом;серед папоротей є отруйні

Закріпимо вивчене!

Дайте відповідь на запитання:

 1.     Хто такі спорові рослини?

2.     Де мешкають водорості та вищі спорові рослини? 

Співвіднеси твердження з назвою рослин, яких воно стосується.

1.     У багатьох представників є весняні та літні           А мохи

 пагони, що відрізняються

2.     На нижній стороні листків утворюють                   Б хвощі

спеціальні утвори, в яких формуються спори

3.     Мають корені, стебло, дрібні листки і                    В плауни

 утворюють колоски із спорами

4.     Не мають коренів, а спори в багатьох                     Г папороті

утворюються    в коробочці на ніжці 

Розпізнай рослини за частинами їхнього тіла:




Домашнє завдання: опрацювати матеріал та виконати завдання на блозі, пр. 44 текст підручника, записати в робочі зошити та вивчити нові терміни та головне з теми; Виконати завдання 2 зі ст. 170 підручника.






























































Немає коментарів:

Дописати коментар