перекладач

неділя, 25 лютого 2024 р.

Вітаю 7 та 9 Клас!

Сьогодні 26 лютого 2024 р.

7 Клас

Тема. Нервова система , її значення , розвиток у різних тварин. 

Повторимо вивчене!
Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/2149803

Перегляньте навчальне відео до теми уроку:


Запишіть у робочі зошити головне з теми:

Подразливість – здатність організму реагувати на дію подразника: світла, механічних впливів, їжі, температури, сольового складу, вологості, звуків, хімічних речовин 

Таке явище відбувається внаслідок того, що клітини організму переходять зі стану фізіологічнго спокою у стан активної діяльності. Цей процес називають – подразненням,  а відповідь на нього – біологічною реакцією. Така властивість живих організмів дає їм змогу реагувати на зміни обміну речовин, умов навколишнього середовища.

. Регуляція функцій організму

Нервова регуляція - здійснюється нервовою системою, діє короткочасно і вибірково.

Гуморальна регуляція - забезпечується гормонами, діє повільно, тривало на весь організм

Імунна регуляція - здійснюється захисними клітинами і білками, діє  тривало, на весь рганізм, може зберігатись роками

Поведінкові реакції – дії, спрямовані у відповідь на подразники:

        таксис – це спрямована рухова реакція організму у відповідь на вплив певного чинника (може бути позитивним або негативним)

        рефлекс – це реакція на дію подразника за участю нервової системи (може бути безумовним або умовним)                                                   

Типи нервових систем

Нервова система – сукупність органів, які забезпечують швидку вибіркову відповідь на впливи чинників середовища та об’єднують органи і системи в єдине ціле.

Будова головного мозку (замалюйте в зошити):



У зв’язку з особливостями життєвих умов рівень розвитку відділів у різних класів хребетних не однаковий і головний мозок представників кожного класу має свої характерні особливості.

Так головний мозок риб має примітивну будову, що характеризується малим об’ємом і незначним розвитком переднього відділу.

Передній мозок порівняно з іншими відділами малий і не розділений на півкулі. На поверхні переднього мозку у цих тварин немає ще нервових клітин (кори). Від переднього мозку наперед відходять невеликі нюхові частки. Фактично передній мозок риб має зв’язок з органами нюху і є нюховим центром.

За переднім розміщений проміжний мозок, що прикритий зверху переднім і середнім мозком.   Середній мозок є найкраще розвиненим і найбільшим відділом мозку риб. Він має зорові центри. Орган зору у риб має провідне значення у пошуках їжі, тому середній мозок має значні розміри. До того ж середній мозок є інтегруючим відділом головного мозку, оскільки саме сюди поступає інформація від усіх органів чуття, здійснюється їх аналіз, формуються відповідні реакції.

Мозочок, який в усіх хребетних здійснює координацію рухів, у риб розвинутий особливо добре, оскільки рухи їх відрізняються великою складністю. Довгастий мозок містить центри дихання і кровообігу.

Прогресивні зміни у земноводних полягають у збільшенні загального об’єму головного мозку і подальшого розвитку його переднього відділу, що пов’язано з адаптацією до умов наземного середовища. Одночасно відбувається розділ його на дві півкулі. Поверхні півкуль утворює нервова тканина (волокна), але кори ще немає.   Передній мозок земноводних теж виконує функції нюхового центру. Проміжний мозок, як і в риб, містить епіфіз і гіпофіз. Середній мозок ще зберігає великі розміри, але дещо зменшений. Він теж є інтегруючим відділом центральної нервової системи, зберігаючи значення зорового центру. Мозочок розвинутий слабо, що пов’язано з досить простими рухами цих тварин. Пересуваються вони шляхом одноманітних рухів — стрибків. До того ж більшість земноводних ведуть малорухливий спосіб життя.

 Плазуни є першими дійсно наземними хребетними тваринами. Різкі швидкі коливання температури, вологості, співвідношення хімічних агентів, різноманітність звукових і зорових подразників у наземних форм призводять до прогресивного розвитку органів чуття і головного мозку.

Передній мозок стає найбільшим відділом порівняно з іншими. Наперед від нього відходять добре розвинені нюхові частки. На поверхні півкуль вперше в процесі еволюції утворюється кора, яка ще не покриває всієї поверхні півкуль, а утворює лише дві ділянки .У цілому кора має примітивну будову. Отже, передній мозок стає провідним відділом центральної нервової системи.

Середній мозок -розміри його скорочуються. Мозочок розвинутий значно краще, ніж у земноводних.

Головний мозок ссавців , також як і мозок птахів, відрізняється значним, непропорційним розвитком півкуль переднього мозку. Однак збільшення розмірів головного мозку ссавців відбувається не за рахунок нижньої частини (смугастих тіл), як у птахів, а за рахунок верхньої частини (кори). На всій поверхні півкуль утворюється кора .

Кора, що виникла, на відміну від старої кори плазунів, отримала назву нової кори. За будовою нова кора є складною структурою, що утворюється з багатьох шарів нервових клітин різних типів. У нижчих ссавців поверхня кори гладенька, а у вищих вона утворює численні закрутки, що значно збільшують її поверхню.

На думку вчених еволюція головного мозку пов’язана передусім із збільшенням у ньому кількості нервових клітин й ускладненням їх функцій. Через те, що кора в процесі розвитку потовщувалась мало, кількість нервових клітин збільшувалась за рахунок її складчастості.

Разом з розвитком кори утворюється складна система нервових волокон, що з’єднують різні ділянки кори, праву і ліву півкулі між собою, а також з різними відділами мозку. Кора стає інтегруючим відділом головного мозку, у ній знаходяться вищі чутливі (зору, слуху, дотику та ін.) і рухові центри. Отже, поряд з морфологічною перебудовою, з’являються і якісні функціональні особливості кінцевого мозку.

Проміжний мозок, прикритий зверху переднім, має характерні для всіх вже перерахованих класів придатки у вигляді епіфіза і гіпофіза.

Середній мозок значно зменшений у розмірах. На відміну від попередніх класів, замість двох (зорові центри) утворюються чотири горбики. Передні горбики з’єднані з зоровими рецепторами, а задні — із слуховими. Мозочок прогресивно розвинений, про що свідчить різке збільшення органу та його складна зовнішня і внутрішня структура.

Слід вказати на таку закономірність: чим вища організація тварини, тим менший її спинний мозок, а більший головний у загальному обсязі центральної нервової системи. Так, наприклад, у черепахи співвідношення ваги спинного мозку і головного 1:1; у голуба — 1:2; у кота — 1:3; у собаки — 1:5; у кита — 1:10; у шимпанзе — 1:15; а у людини — 1:49.

З появою кори головного мозку   вона   починає контролювати всі процеси, що відбуваються в організмі.

Отже, значення великих півкуль головного мозку полягає в тому, що вони забезпечують складну поведінку тварини, її тонке пристосування до умов існування, які безперервно змінюються. Причому у вищеорганізованих тварин роль великих півкуль і кори у життєдіяльності всього організму виражена значно сильніше, ніж у нижчих хребетних.

Отже, еволюція нервової системи на даному етапі завершилася формуванням кінцевого мозку — створенням кори, як принципово нового утвору, що прогресивно розвивається і контролює всі нервові структури, які виникли раніше, а також всі процеси, що відбуваються в організмі.

Виконайте завдання.

Вставте пропущені слова в тексті:

Головний мозок хребетних складається з ___ відділів: _________, _______, _______, ________, _________. Найбільш примітивну будову мозку серед хребетних мають __________. У риб добре розвинені ______ долі мозку. У амфібій, у порівнянні з рибами більш розвиненим є ___________ мозок, він чітко поділяється на дві _________ поздовжньою щілиною. На відміну від амфібій рептилії мають добре розвинений ___________, оскільки їх рухи є більш складними. Ще більш розвиненим _________ є у птахів, що пов’язано із потребою у складній координації рухів під час польоту. Він, як і передній мозок, вкритий __________. Найбільш розвинений мозок серед хребетних мають ________. Особливого розвитку у них набуває ________ відділ мозку. 

Домашнє завдання: опрацювати матеріал та завдання на блозі, вивчити нові поняття та терміни, створити конспект з теми, опрацювати пр. 38 ст. 152 підруч., знати типи нервових систем та будову головного мозку; виконайте завдання 3 та 4 ст. 155 підручн.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема.Узагальнення знань з теми "Закономірності успадкування ознак."

Контрольна робота з теми  «Закономірності успадкування ознак»

Варіант 1

І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5 б;  всього 3б)

 1.Мутації, пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом - це:

А генні мутації;  Б) геномні мутації;   В)  хромосомні  мутації.

2.Сукупність ознак і властивостей організму, які є результатом взаємодії генотипу і умов середовища:  

А) алель;   Б) ген;    В) генотип;  Г) фенотип.

3І закон Менделя має назву:

А) закон одноманітності гібридів першого покоління;  Б) закон розщеплення;  В) закон незалежного успадкування ознак.

4. Вкажіть, якому з визначень відповідає поняття  локус:

А) місце гена в хромосомі;    Б) одиниця спадковості;   В) статева клітина;                            Г) алель, що пригнічується іншим.

5. Вкажіть форму взаємодії алельних генів при якій домінантний алель не повністю пригнічує рецесивний і в гетерозигот проявляється проміжний стан ознаки:

А) повне домінування;   Б) неповне домінування;   В) множинний алелізм; 

Г) плейотропія.

6.Визначте, яка з названих змін є модифікацією:

А) зміна забарвлення шерсті гімалайського кролика під дією температури;

Б) укорочений хвіст у кішок;  В) синдром «крику кішки» у людини.

 

II рівень (завдання  з трьома вірними відповідями,  по 1б;  всього 2б)

7. До хімічних мутагенів належать:

А) віруси;   Б) пестициди;     В) формальдегід;   Г) рентгенівське випромінювання;  Д) важкі метали (ртуть, свинець).

8. Оберіть із переліку хромосомні  хвороби:

А) синдром «крику кішки»;  Б) синдром Дауна;   В) полідактилія; 

Г) гіпертонія;   Д) синдром  Шерешевського-Тернера.

 

IIІ рівень (завдання на встановлення відповідності,  по 1,5б;  всього 3б)

9. Встановіть відповідність між генетичним символом та його значенням:

А) Аа ;    Б) F1;   В) Р;    Г) АА;     Д) аа;

1) батьківські особини;  2) домінантна гомозигота;  3) рецесивна гомозигота; 4) гібридне покоління;  5) гетерозигота.

10. Встановіть відповідність між хромосомними наборами та їх власниками:

Аздорова  жінка;  Бздоровий  чоловік ;   В) людина, хвора  на синдром Дауна;

1) (47, 21 +);      2) 44А+ ХХ;    3) 44А+ Х;      4) 44А+ ХУ.

 

IV рівень (задача з генетики 3б)

11. Розв’яжіть задачу. При схрещуванні  червоних та жовтих томатів всі нащадки (F1) мали тільки червоний колір плодів.  Яке  забарвлення плодів  отримають при схрещуванні гетерозиготного червоного томата з жовтим?


Варіант 2

І рівень (завдання з однією вірною відповіддю, по 0,5 б;  всього 3б)

1. Вкажіть тип мінливості, за якого змінюється лише фенотип, а генотип залишається сталим:

А) комбінативна;   Б) мутаційна;   В) генотипна;    Г) модифікаційна.

2. Кратне  збільшення  хромосомного  набору це:

А)  генна мутація;       Б) геномна мутація;      В)  хромосомна мутація.

3ІІІ закон Менделя має назву:

А) закон одноманітності гібридів першого покоління;  Б) закон розщеплення;  В) закон незалежного успадкування ознак.

4. Гетерозиготою є особина з генами: 

А) Вb;    Б) bb;    В) СС    Г) ВВС

5. Ознака, що успадковується зчеплено з Y-хромосомою – це:

А) альбінізм;   Б) гіпертрихоз;   В) гемофілія;   Г) полідактилія.

6. Визначте, яка з названих змін є модифікацією:

А) форма листків стрілолиста, що росте у воді  та на суші;

Б) синдром Дауна у людини;  В) триплоїдний  сорт кавунів без насіння.

 

II рівень (завдання  з трьома вірними відповідями, по 1б;  всього 2б)

7. До хімічних мутагенів належать:

А) токсини бактерій;   Б) важкі метали (ртуть , свинець);    В) гідроген пероксид;   Г) ультрафіолетове  випромінювання;  Д) пестициди.

8. Оберіть із переліку  хвороби зі спадковою схильністю:

А) виразка шлунку;   Б) цукровий діабет;   В) полідактилія; 

Г) синдром  Дауна;   Д) гіпертонія.

 

IIІ рівень (завдання на встановлення відповідності,  по 1,5б;  всього 3б)

9. Встановіть відповідність між генетичним символом та його значенням:

А) Сс ;    Б) Р;   В) G;    Г) сс;     Д) СС;

1) батьківські особини;  2) домінантна гомозигота;  3) рецесивна гомозигота; 4) гамети;  5) гетерозигота.

10. Встановіть відповідність між мутаціями та їх  прикладами:

А) хромосомні;     Б) генні;     В) геномні;

1) триплоїдний сорт безнасінних кавунів;

2) синдром «крику кішки»;

3) полідактилія.

 

IV рівень (задача з генетики 3б)

11.Розв’яжіть задачу.  Плоди кавуна можуть мати зелене або смугасте забарвлення. Всі кавуни, отримані від схрещування рослин з зеленими і смугастими плодами (F1), мали тільки зелений колір плодів. Яке  забарвлення плодів  отримають при схрещуванні гетерозиготного зеленого кавуна із смугастим?

 

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки, повторити терміни з теми.

Виконані завдання надсилайте на Viber!




Немає коментарів:

Дописати коментар