перекладач

середа, 18 грудня 2024 р.

Вітаю 8 та 11 клас!

Біологія

Сьогодні 19 грудня 2024р.

 

8 Клас

Тема. Профілактика захворювань дихальної ситеми.

Повторимо вивчене.

Завдання 1

Тест-експрес

1. Спірометром вимірюють:

а) тиск крові;    б) температуру тіла; в) пульс;  г) життєву ємність легень.

2. У дихальних рухах беруть участь м’язи:

а) діафрагма; б) міжреберні; в) спинні; г) черевні.

3. Середня життєва ємність легенів людини становить переважно:

а) 1500 см3; б) 2000 см3;  в) 3000 см3;   г) 3500 см3.

4. Транспорт газів через легеневий пухирець у капіляр відбувається завдяки:

а) дифузії;  б) осмосу;  в) активному транспорту речовин.

5. У великому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах:

а) легенів;    б) епідермісу;   в) тіла.

Завдання 2

 «Вірю, не вірю»

1. В носовій порожнині повітря зволожується.

2. Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.

3. Тиск СО2 у венозній крові вищий, ніж в альвеолярному повітрі.

4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.

5. По легеневих венах артеріальна кров надходить у праве предсердя.

6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.

7. Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.

8. Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.

9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.

10. Чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.


Вивчення нового матеріалу.

Ви вже знаєте, що багато мікроорганізмів і пил затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість з них при цьому гине. Але деяка частина потрапивши в органи дихання може спричинити різні захворювання: грип, туберкульоз, ангіну, тощо.

Виходячи з життєвого досліду і наявних знань, спробуйте віднести ці хвороби до певних груп – інфекційні, алергічні, запальні. Назви хвороб: трахеїт, бронхіальна астма, грип, дифтерія, бронхіт, туберкульоз, пневмонія.

Інфекційні: грип, туберкульоз, пневмонія.

Алергійні: бронхіальна астма.

Запальні: трахеїт, бронхіт.

      Усі ці хвороби органів дихання є дуже шкідливими, адже кожна з них негативно впливає на організм людини й порушує найсвятіше – здоров’я.

Історична довідка.

     Туберкульозу  стільки ж років, скільки й людству. Про це свідчать розкопки й найдавніші документи. Так, серед десяти єгипетських мумій, яким понад 4 тис. років, у чотирьох учені виявили ознаки туберкульозу. Цю хворобу ще називали білою чумою, сухотами. Відомо багато видатних людей, які померли від цієї хвороби. Жертвами туберкульозу були Антон Павлович Чехов, російський письменник; Людмила Федорівна Мечникова, дружина видатного вченого-мікробіолога Іллі Ілліча Мечникова; Лариса Петрівна Косач, у народі Леся Українка, яка народилася 1871 року, а у 12 років захворіла на сухоти. Через цю хворобу її не віддали до школи. Діти цуралися її, називали сухотною. Свою самотність вона заповнювала навчанням. У часи надлюдських страждань та самотності Лесю Українку рятувала лише поезія.

Які захворювання органів дихання вам відомі?

Щоб більше про це дізнатись перегляньте відео:

Ознайомтесь та занотуйте.

Захворювання

Причини виникнення

Грип

Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу

Туберкульоз

Потрапляння до організму людини туберкульозної палички

Дифтерія

Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок

Трахеїт

Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних

захворювань

Бронхіт

Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних

захворювань або впливу деяких речовин (отруйних, алергенів тощо)

Бронхіальна

астма

Порушення прохідності бронхів

унаслідок спазму мускулатури

дрібних бронхів, набряку слизової оболонки й закупорення їх в’язкими виділеннями під час розвитку алергічних процесів у бронхах

Пневмонія

Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників, що знижують імунітет

Плеврит

Запальні процеси в плеврі, що

розвиваються як ускладнення під час запалення легень, туберкульозу, ревматизму та інших інфекцій, а також у разі алергічних захворювань і пошкоджень грудної клітки

 Завдання 4

Доповніть таблицю:

Захворювання

Симптоми

Грип


Туберкульоз


Дифтерія


Трахеїт


Бронхіт


Бронхіальна

астма


Пневмонія


Плеврит









Закріпимо вивчене.

Завдання 5

1.     «Збери кошик»

Поясніть, як можна використовувати зображені продукти для лікування та профілактики хвороб органів дихальної системи.






Завдання 6.

     Розв’язати задачу.  

 Скільки коштуватиме паління протягом життя, місяця, року, якщо людина буде випалювати за день одну пачку цигарок за найменшу ціну — 30 грн? Як ці гроші краще використати?

  І на остано перегляньте ще  відео:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 14 ст.52 підручника, записати та вивчити нові відомості та терміни; виконати завдання розміщені на блозі , виконати тести на ст.56-57 або скласти пам'ятку профілактики від захворювань дихальної системи.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема. Вчення В.І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

ВЧЕННЯ ПРО БІОСФЕРУ - це наукове узагальнення принципів організації, властивостей й розвитку біосфери як глобальної екосистеми і пояснення найважливішої ролі, яку виконала і виконує жива речовина на планеті.      Основні ідеї про біосферу В. І. Вернадський сформулював у своїй найвідомішій праці «Біосфера» (1926).

          Основні положення вчення В. І. Вернадського про біосферу

          1. Цілісність біосфери визначається самовпорядкованістю усіх її процесів. Земні закони руху атомів, перетворення енергії забезпечують самоорганізацію біосфери.

          2. Жива речовина біосфери з найдавніших геологічних часів активно трансформує сонячну енергію в енергію хімічних зв'язків складних органічних речовин. При цьому сутність живого не змінюється, змінюються лише форми існування живої речовини.

          3. Що дрібніші організми, то з більшою швидкістю вони розмножуються. Швидкість розмноження залежить від щільності живої речовини.

          4. Автотрофні організми отримують всі необхідні для життя речовини з навколишнього середовища. Для життя гетеротрофів необхідні готові органічні сполуки. Поширення фотосинтезуючих організмів обмежується можливістю проникнення сонячної енергії.

          5. Активна трансформація живою речовиною космічної енергії супроводжується прагненням до максимальної експансії, прагненням до заповнення всього можливого простору. Цей процес називається «тиском життя».

          6. У земній корі відбуваються постійні перетворення речовин, рух атомів і молекул. Закономірності такого переміщення В. І. Вернадський сформулював у вигляді двох біогеохімічних принципів, які називають біосферними постулатами.

  • Біогенна міграція атомів хімічних елементів у біосфері завжди прагне до максимального свого прояву.
  • Еволюція видів у ході геологічного часу, що призводить до створення форм життя, стійких у біосфері, відбувається в напрямку, що збільшує біогенну міграцію атомів біосфери.

          7. Поширення життя на нашій планеті визначається полем стійкості зелених рослин. Максимальне поле життя обмежується крайніми межами виживання організмів, яке залежить від стійкості біохімічних речовин живого до умов середовища.

          8. На сучасному рівні розвитку людської цивілізації вона неминуче перетворюється в ноосферу, тобто в сферу, де найважливішу роль у розвитку природи відіграє розум людини (закон ноосфери Вернадського,1944).

          2. Ознаки виникнення ноосфери

          Основні ідеї Вернадського про ноосферу викладено в його визначній монографії «Наукова думка як планетне явище» та у статті «Декілька слів про ноосферу».

          НООСФЕРА - стан біосфери, за якого визначальним чинником стає розумова діяльність і праця людини, а характерною рисою - екологізація всіх сфер життя. Поняття ноосфери як оточуючої земну кулю «розумної» оболонки ввели на початку ХХ ст. французькі вчені П. Тейяр де Шарден і Е. Леруа. Заслуга В. І. Вернадського полягає в тому, що він надав цьому терміну наукового змісту.

          Основні передумови формування ноосфери за В. І. Вернадським

      1. Людство стало єдиним цілим.     

      2. Перетворення засобів зв'язку та обміну. Ноосфера - це єдине організоване ціле, всі частини якого на різноманітних рівнях гармонічно пов'язані, діють погоджено один з одним.

      3. Відкриття нових джерел енергії.

      4. Поліпшення добробуту людей. Ноосфера створюється розумом і працею людей.

      5. Рівність всіх людей. Ноосфера не може бути привілеєм якої-небудь однієї нації або раси.

          Очевидно, що ноосфера в просторі значною мірою перекривається біосферою, але не тотожна їй. Темпи розвитку ноосфери незрівнянно вищі від темпів змін біосфери.

          Отже, ноосфера - це біосфера на сучасному етапі її розвитку.

          3. Значення вчення Вернадського для уникнення глобальної екологічної кризи

          Наприкінці XX ст. людство почало відчувати наближення глобальної екологічної кризи, що на відміну від попередніх криз, охопила всю планету. До розвитку глобальної сучасної екологічної кризи призвели: ріст кількості населення Землі, промислово-енергетичний чинник, занепад духовності, низька екологічна культура.

          Ознаками екологічної кризи є:

  • 1) прискорене виснаження відновлюваних і вичерпання невідновлюваних природних ресурсів;
  • 2) локальне забруднення компонентів біосфери випереджає їх можливості природного самоочищення, внаслідок чого перетворені й змінені місця існування стають непридатними для життя;
  • 3) порушення біогеохімічних циклів й функцій живої речовини внаслідок втрати біорізноманіття й появи стійких ксенобіотиків.

          Віра В. І. Вернадського в здатність людини, людської цивілізації екологічно безпечно користуватись природними ресурсами, науково обґрунтовано ставитись до природи і поступово вдосконалювати її у потрібному для людини напрямі привела до висновку про вищий етап розвитку біосфери, її переходу в ноосферу. Він вважав, що негативні аспекти людської техногенної діяльності є тимчасовими і мають бути переборені. А поки що доводиться констатувати, що загроза виживанню людини є реальною. В. І. Вернадський уперше звернув увагу на стійкість біосфери і зробив оптимістичний на той час висновок: стабільність та самоорганізованість біосфери є надійною запорукою неможливості глобальних екологічних криз.

          Організація сталого розвитку людської цивілізації може стати стратегією виживання людства.

Перегляньте відео:

 Отже, вчення про ноосферу стало основою нової картини світу, що спрямована передусім на знання як істину в пізнанні, на перегляд усієї сукупності традиційних світоглядних уявлень про місце і роль людини у природі.

Завдання 3

Заповнити таблицю «Біосфера як найвищий рівень організації життя»

Ознака

Характеристика

Структурні компоненти

Основні структурні елементи (типи речовини)

Межі біосфери

Необхідна умова існування

Основні властивості біосфери

Основні функція біосфери

Закономірності функціонування


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі , записати в зошит та вивчити нові поняття та терміни, виконати завдання розміщені на блозі .

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Немає коментарів:

Дописати коментар