перекладач

четвер, 29 вересня 2022 р.

Вітаю 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 29 вересня 2022 р.

6 Клас

Тема. Практична робота 1 "Будова світлового мікроскопа та робота з ним." Будова рослинної і тваринної клітини. Лабораторне дослідження 1 "Будова клітини листка елодеї."

Спочатку виконаємо практичну роботу №1 

Тема. "Будова світлового мікроскопа та робота з ним."

Щоб виконати практичну роботу перегляньте відео де є пояснення та завдання.
Роботу оформіть в зошиті для практичних та лабораторних робіт(якщо завели, а якщо ні тобі в робочій зошит). Не забудьте записати тему, мету та висновок!

Продовжимо вивчення.

Тепер розглянемо тему : "Будова рослинної і тваринної клітини."

Будова і життєдіяльність тваринної клітини

   Уважне вивчення будь-якої тварини показує, що всі вони (як і рослини) складаються з мікроскопічних комірок організованого життя, які називають клітинами. Зазвичай розміри цих клітин не перевищують кількох мікронів, а мембрани, які їх оточують, настільки тонкі, що побачити їх можна лише у найпотужніший світловий мікроскоп. Більшість тваринних організмів складаються з тисяч, а то й мільйонів клітин, які об’єднані у десятки й сотні чітко визначених типів. Тому самостійно, поза межами організму, частиною якого вони є, існувати клітини не можуть.

     За формою клітини тварин дуже різноманітні. Форма клітин більш-менш постійна і характерна для кожного типу. Прикладом можуть слугувати епітеліальні або нервові клітини, одноклітинні тварини інфузорії. Деякі ж клітини, як, наприклад, клітина амеби, мають мінливу форму.

Розглянемо особливості будови клітини тваринного організму.

     В’язкий, зернистий внутрішній вміст клітини називається цитоплазмою.

У цитоплазму занурені всі клітинні органели. Цитоплазма весь час перебуває в русі, завдяки чому переміщуються органели та хімічні речовини клітин. У цитоплазмі відбувається безліч хімічних реакцій внутрішньоклітинного обміну речовин.

     Ядро зазвичай займає центральну частину клітини й часто має округлу форму.

Це найголовніша частина клітини, у якій зберігається спадкова інформація про весь організм. Ядро керує всіма процесами, що відбуваються в клітині.

    Мітохондрії (від грец. мітос — нитка, хондріон — зернятко) — органели овальної або видовженої форми. У мітохондріях відбуваються хімічні реакції розщеплювання складних хімічних речовин на простіші за участю кисню. Цей процес називають внутрішнім диханням. У результаті виділяється та запасається енергія, яка потрібна для всіх життєвих процесів. Саме тому мітохондрії називають «силовими станціями» клітини.

      Ендоплазматична сітка (від грец. ендос — внутрішній) — це мережа канальців, порожнин, які утворені мембранами та пронизують усю клітину. Ними речовини потрапляють з однієї частини клітини до іншої.

     Апарат Гольджі — комплекс із канальців, порожнин, міхурців, утворених мембранами, який розташований поблизу ядра. У цю органелу надходять речовини з ендоплазматичної сітки й упаковуються у вигляді міхурців, оточених мембраною. У такому вигляді вони виділяються в цитоплазму та продовжують свій шлях до місця призначення. На мембранах апарату Гольджі синтезуються вуглеводи та жири.

     Лізосоми (від грец. лізис — розщеплювання, сома — тіло) являють собою міхурці, оточені мембраною та заповнені напіврідким вмістом. Цей вміст — хімічні речовини ферменти, здатні розщеплювати білки, жири, вуглеводи. Лізосоми, зливаючись, утворюють травні вакуолі.

    Рибосоми (від грец. рибос — потік, струмінь і сома — тіло) — дуже маленькі органели, які часто в клітині розташовані групами по декілька штук. За допомогою рибосом синтезуються білки.

Перегляньте відео "будова рослинної та тваринної клітини:



Завдання1

Використовуючи матеріал підручника параграф 8 ст.26,27 розгляньте будову рослинної та тваринної клітини, замалюйте їх в зошит та підпишіть частини клітин.

Завдання 2

Заповніть таблицю:

 

Органоїди

Рослинна клітина

Тваринна клітина

Целюлозна клі­тинна стінка

 

Пластиди

 

Спосіб жив­лення

 

 

 

Включення

 

 

Вакуолі

 


Виконаємо Лабораторне дослідження 1 "Будова клітини листка елодеї."

Для того щоб можна було виконати роботу потрібно переглянути відео. Відео містить потрібне пояснення та завдання лабораторної робити.

Не забудьте, під час оформлення роботи ,написати тему, мету, обладнання, завдання та висновок.(роботу запишіть в зошит для лабораторних та практичних робіт )


Також ви можете переглянути відео де показано клітини листка елодеї під електронним мікроскопом:


Домашнє завдання: виконати практичну та лабораторну роботу та надіслати для перевірки, опрацювати параграф 8,9 вивчити нові терміни та поняття, вивчити будову рослинної та тваринної клітини.

Спілкуємось з допомогою Viber!


8 Клас

Тема. Імунна регуляція.

Опрацюйте матеріал :

            Регуляція (від лат. regulatio - приводити в порядок, налагоджувати) – здатність живих організмів підтримувати перебіг певних фізіологічних процесів і діяльності цілісного організму залежно від умов зовнішнього та внутрішнього середовища.

Імунна регуляція - це регуляція за допомогою хімічних сполук і клітин, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи.

Для імунної регуляції в організмі є центральні органи (кістковий мозок, тимус) і периферичні (лімфовузли, апендикс), здатні реагувати на різні впливи, клітини, що запам’ятовують чужі білки.

Органи імунної системи утворюють гормони (наприклад, тимозин), антитіла й клітини (наприклад, лімфоцити), що захищають внутрішнє середовище організму від впливів чужорідних речовин та клітин. Поширення речовин і клітин по організму відбувається за участю крові, лімфи й тканинної рідини.

Імунні реакції можуть бути вродженими (наприклад, стійкість проти захворювань, що проявляється одразу ж після народження) і набутими (наприклад, стійкість до правця, що набу-вається після щеплення). Регуляторні імунні впливи мають загальний і достатньо тривалий характер, тобто діють на весь організм і зберігаються впродовж років.

ІМУННА РЕГУЛЯЦІЯ - це регуляція певними клітинами крові (наприклад, лейкоцитами) за допомогою хімічних сполук в клітинах крові (наприклад, антитіл), що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища (кров, лімфа, тканинна рідина) для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи. 

Характер імунної регуляції: повільний, дистанційний,  довготривалий, загальний.


Імунну регуляцію забезпечує імунна система:


•  певними клітинами крові (головними клітинами є лейкоцити, які потім поширюються організмом з током крові й лімфи);

• спеціальними речовинами, що містяться в цих клітинах (головними хімічними сполуками є антитіла, що виробляються у відповідь на чужорідні білкові сполуки).

Імунітет – здатність організму протистояти дії зовнішніх і внутрішніх ворогів: бактерій, вірусів, різних речовин, які порушують нормальну життєдіяльність організму, а також його клітинам, що відмерли або переродилися.

 



                                                                            Імунітет

 

   Неспецифічни                специфічний                                                                                                    

 

 Неспецифічний - травна система, дихальна система.

Специфічний - антітела, Т-лімфоцити.(форма імунітету, при якій організм  здатний

розпізнати і знищити тільки певний вид мікроорганізмів)

  Види  імунітету

Природжений наслідує дитиною від матері.\

Набутий з'являється після перенесення інфекційних захворювань.

Штучний:

а. Активный з'являється після вакцинації.

б. Пасивний з'являється при  дії лікувальної сироватки.   

 

2.Як підвищити імунітет

1.Позбавлення від шкідливих звичок

2.Здорове харчування . Корисні продукти ( морква, молочні продукти, полуниця, ківі, кедрові горіхи, маслинова олія, м'ясо індички, цитрусові, зелень)

3.Вітаміни (Вітамін С - головний помічник імунітету)

4.Загартування і зарядка

5.Щеплення (спосіб забезпечити імунний захист. Коли організм легко перехворіє, то починає потім самостійно виробляти антитіла.)

6.Імуномодулятори (спеціальним лікам, які призначені для підвищення імунітету і зміцнення імунної системи)

7. Гарний  сон

8.Відсутність стресів

 Ви повинні стати мисливцем за позитивними емоціями - переслідуйте їх скрізь. У спілкуванні, книгах, хобі- там, що дарує вам радість бутя - це перший крок на шляху до підвищення імунітет

 

Порівняльна таблиця регуляції регуляторними системами.

Відмінне у регуляції

Гуморальна (ендокринна) система

Імунна система

Нервова система

Діє біологічно-активними хімічними сполуками – гормонами та іншими речовинами.

Діє за допомогою хімічних сполук і клітин.

Діє завдяки електричній природі нервових імпульсів.

Передача обмежена швидкістю руху крові по судинах (0,005-0,5 м/с)

Передача обмежена у швидкості

Передача швидка.

Відповідь залежно від типу гормону може бути повільна чи швидка

Відповідь повільна

Відповідь наступає миттєво

Поширюються до клітин  в організмі рідинами внутрішнього середовища (кров, лімфа, тканинна рідина).

Поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища. 

Передається спеціальними провідними шляхами – рефлекторними дугами.

Основою нервової регуляції є рефлекс.

Менш чіткі межі дії, дистанційний та загальний характер (речовини можуть одночасно впливати на різні органи та системи органів)

Менш чіткі межі дії, дистанційний та загальний характер

Відповідь прицільно локалізована, конкретний вплив

Відповідає переважно на зміни у внутрішньому середовищі (регулює гомеостаз, метаболізм, контролює розмноження).

Забезпечує захисний вплив у внутрішньому середовищі на клітини, тканини й органи.

Реагує на події, що відбуваються як усередині організму, так і за його межами (забезпечує термінову реакцію на зміни в довкіллі).

Вимагає менше енергетичних затрат.

Вимагає менше енергетичних затрат.

Потребує багато енергії.

Дія триваліша (розвиток статевих залоз, ріст тіла тощо)

Дія триваліша

Невелика тривалість дії (вимагає негайної реакції)

Ендокринну регуляцію забезпечує ендокринна система.

Імунну регуляцію забезпечує імунна система.

Нервову регуляцію забезпечує нервова система.

Подібне в регуляції

Процеси виникають на рівні клітин (діють крізь мембрани клітин).

Керують функціями організму (клітини породжують сигнали, сигнали передаються по організму до відповідних органів).

Центри регуляції (мозок, залози) віддалені від місця дії (органів, на які вони діють).

Клітини-ефектори переводять нервові і гуморальні сигнали у власні сигнали для контролю метаболічних реакцій і функцій.

Для кращого сприйняття інформації ви також можете переглянути відео:

Завдання.

Закінчіть речення

   1. Збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що
       генетично для нього чужорідне - це ...


   2. Поглинання та перетравлення мікроорганізмів - це ...
   3. Розщеплення мікроорганізмів на прості речовини під впливом травних


      ферментів - це....
   4. Лімфоцити, які знищують тільки певний вид мікроорганізмів - ...


                                                                                                   
   5. В організмі є білки, які діють лише проти певного збудника хвороб -...


                                                                                                      
   6. Гуморальний імунітет забезпечують… 


 7. Чужорідні для організму хімічні речовини і живі організми, що спричинюють утворення в організмі антитіл - ...
   8. Імунітет, який виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань - ... 


   9. Імунітет, який виробляється введення вакцини -... 
   10. Імунітет, який виробляється після введення лікувальної сироватки - ...


Дайте відповідь на запитання:

 Що нового, корисного для себе ви дізналися? 

Які знання можуть згодитися вам в подальшому житті? 

 Чим імунна система подібна до нервової?

 Які види імунітету розрізняють?

Домашнє завдання: опрацювати матеріал , що міститься на блозі та параграф 53, вивчити нові терміни та поняття, скласти тестові запитання до теми.
Спілкуємось з допомогою Viber!

9 клас
Тема. Практична робота "Розв'язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислок."
 
Завдання.
Виконайте практичну роботу №1 ст 42 підручника.

Щоб полегшити виконання роботи перегляньте відео з поясненням:


Домашнє завдання: виконати практичну роботу №1, повторити тему "Нуклеїнові кислоти".
Спілкуємось з допомогою Viber!

                                                                                         

Немає коментарів:

Дописати коментар