перекладач

четвер, 22 вересня 2022 р.

Доброго дня 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 22 вересня 2022 р.


6 Клас
Тема. Основні положення клітинної теорії.

Повторимо вивчений матеріал.

Завдання1

 «Вірю — не вірю».

Потрібно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Нові клітини, дочірні, утворюються внаслідок поділу материнської.

2. Завдяки поділу клітин і їхньому розтягненню здійснюється ріст усієї рослини.

3. До поділу здатні як молоді, так і старі клітини.

4. У результаті поділу з однієї материнської клітини утворюється чотири дочірні.

5. Вміст клітини (цитоплазма, органели) рівномірно розподіляється між дочірніми клітинами.

6. Дочірні клітини не повторюють властивостей материнської клітини.

7. Тривалість життя клітин різна.

8. У молодій клітині зазвичай є одна велика вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.

9. Клітини всіх живих організмів мають різний хімічний склад.

10. На світлі швидкість руху цитоплазми збільшується.

11. Під час поділу материнської клітини спадкова інформація передається дочірнім.

12. Обмін речовин між клітиною та навколишнім середовищем забезпечують клітинна оболонка і цитоплазма.

 Вивчення нової теми.

Для розуміння ролі клітини в живих організмах величезне значення мали праці ботаніка Матіаса Шлейдена і зоолога Теодора Шванна. Теодор Шванн, проаналізувавши всі існуючі на той момент знання про клітинну будову живої природи, сформулював першу версію клітинної теорії. Сьогодні  ми спробуємо повернутись у той час і самостійно сформулювати її положення.

Основні положення клітинної теорії Т. Шванна

Запитання :

·       Із чого складаються живі організми?

·       Чи мають ознаки подібності рослинні й тваринні клітини?

·       Із чим пов’язаний ріст і розвиток організмів? 

Основні положення клітинної теорії, сформульовані Теодором Шванном:

·       усі організми складаються з клітин;

·       клітини рослин і тварин подібні за головними рисами;

·       ріст і розвиток організмів пов’язані з утворенням клітин.

Деякі положення клітинної теорії, із сучасної точки зору, були зовсім неправильними. Вважалося, наприклад, що головне в клітині — її оболонка; організм багатоклітинних організмів розглядався як проста сума клітин; до того ж не був з’ясований механізм утворення клітин (вважали, що нові клітини можуть виникати з неклітинної речовини). Один із цих «недоліків» виправив у 1859 р. німецький учений Рудольф Вірхов (1821–1902), який довів, що клітини виникають тільки з клітин-попередників унаслідок їхнього поділу. Р. Вірхов написав: «Усяка клітина походить з іншої клітини. Там, де виникає клітина, їй повинна передувати клітина, подібно до того, як тварина походить тільки від тварини, рослина — тільки від рослини».

Основні положення сучасної клітинної теорії.

Із часу створення клітинної теорії вчення про клітину як елементарну мікроскопічну структуру організмів набуло нового змісту. Для Т. Шванна і його сучасників клітина залишалася простором, обмеженим оболонкою. Поступово це уявлення замінилося розумінням того, що основною частиною клітини є цитоплазма. До кінця минулого століття, завдяки успіхам мікроскопічної техніки, була виявлена складна будова клітини, описані органели — частини клітини, що виконують різні функції, і досліджені шляхи утворення нових клітин. Уже на початку XX ст. стало зрозумілим першорядне значення клітинних структур у передачі спадкових властивостей. Сьогодні можна вважати загальновизнаним, що клітина є основною структурною і функціональною одиницею організації живого.

На сучасному етапі розвитку цитології клітинна теорія включає такі положення:

·     Клітина — елементарна одиниця будови й розвитку всіх живих організмів.

·     Клітини всіх одноклітинних і багатоклітинних організмів подібні за походженням, будовою, хімічним складом, основними процесами життєдіяльності.

·     Кожна нова клітина утворюється тільки в результаті поділу материнської клітини.

·     У багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини (спори, зиготи тощо), різні типи клітин формуються завдяки виконанню різних функцій і утворюють тканини.

·     Із тканин складаються органи, які тісно пов’язані між собою й підпорядковані системам регуляції.

Завдання 2:

·       Порівняйте основні положення клітинної теорії Т. Шванна та сучасної клітинної теорії.

Отже, сучасна клітинна теорія є уточненням і доповненням клітинної теорії Т. Шванна.

Пропоную переглянути відео:



Закріпимо вивчене.

Завдання 3

«Закінчи речення».

1. Клітина — це елементарна одиниця… 

2. Клітини всіх організмів подібні… 

3. Кожна нова клітина утворюється… 

4. У багатоклітинних організмів клітини утворюють…

5. Із тканин складаються… 

Сформулюйте висновок.

- Що дізналися?

- Що було цікаво?

- про що б хотіли дізнатись?

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал, що розміщено на блозі, занотуйте та вивчіть нові терміни та основні поняття; виконайте завдання, що є на блозі.

Виконані завдання та запитання надсилайте мені на viber!


8 Клас

Тема. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

Ознайомтесь з маиетіалом презентації:

https://docs.google.com/presentation/d/1nYl3Vee6knLbBMh-QjAfcWJP_Q2Tiu5G/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також ви можете переглянути відео за даною темою:



Для закріплення вивченого виконайте тестування:

Тести

1. Регуляція життєдіяльності організму за допомогою нервової системи

     - це регуляція: а) нервова;   б) гуморальна.

2. Тканина, що здатна утворювати та проводити нервові імпульси:

     а) епітеліальна; б) сполучна;     в) м'язова;      г) нервова.

3. Нейрони, що передають  сигнал до ЦНС: а) рухові; б) чутливі;

 4. Довгі відростки нейронів називаються: а) аксони;   б) дендрити.

5.Співставити:

  1) Нейрон                              а) місце контакту нейронів;

   2)Синапс                              б) шлях, по якому проводяться  нервові імпульси під час            

                                                  здійснення рефлексу;

   3)Рефлекторна дуга             в) нервова клітина.

    6. Співставити:

   1) проста рефлекторна дуга                       а) короткі відростки нейронів; 

   2) дендрити                                                 б) посилають імпульси до виконавчих органів;

   3) рухові нейрони                                       в) колінний рефлекс.

 7. Короткі відростки нейронів називаються: а) аксони;  б) дендрити.

8. Основними клітинами нервової тканини є: а)  нейрони;  б) нейроглія;

 9 . До складу простої рефлекторної дуги входять нейрони:

    а) чутливі;   б) вставні;    в)  рухові;   

10.  Відповідь організму на подразнення за участю нервової системи:

       а) нейрон; б) гомеостаз  в) рефлекс.

11. Співставити:

    1) рецептор                                                    а) складова частина нервової тканини;

    2) нейроглія                                                   б) передають сигнал з чутливого на руховий

                                                                                 нейрон;

    3) вставні нейрони                                        в) сприймає подразнення і утворює               

                                                                                сигнал.

  12. Співставити:

 

  1) аксони                                                              а) лежить в основі рефлексів;

  2) чутливі нейрони                                             б) довгі відростки нейронів;

  3) рефлекторна дуга                                            в) передають  сигнал до ЦНС.                                          

Таким чином, сьогодні на уроці розглянули нервову регуляцію.

Домашнє завдання: опрацюйте параграф 31 та матеріал з блогу, виписати та вивчити нові терміни та поняття, виконати тестування, що розміщено на блозі.

Виконані завдання та запитання надсилайте мені на viber!


9 Клас

Тема. Нуклеїнові кислоти. Властивості, будова, функції РНК та ДНК.

Повторимо вивчене.

Дайте відповіді на питання:

1.    Які органічні сполуки ми називаємо біополімерами? Наведіть приклади.

2.    Особливості будови молекул полісахаридів, їх властивості.

3.    Конфігурація білкових молекул. Властивості білків.

4.    Які основні ознаки живого ви пов’язали б із властивостями білків?

Вивчення нового матеріалу.

План

1.    Будова молекули РНК. Типи РНК та її функції у клітинах живих організмів.

2.    Будова ДНК. Принцип  комплементарності.

3.    Властивості ДНК.

4.    Функції ДНК.

1.    Будова молекули РНК. Типи РНК та її функції у клітинах живих організмів.

Як і молекулам білків, нуклеїновим кислотам притаманні різні рівні просторової  організації (конформації). Розглянемо особливості будови молекули РНК.

          РНК – це одно ланцюгова молекула, що може мати первинну, вторинну та третинну конформацію.

 

Завдання1

За допомогою підручника параграф 7 на сторінці 36 знайдіть функції іРНК,  тРНК , р РНК .

Давайте подумаємо, у яких частинах еукаріотичної клітини можна знайти іРНК, тРНК, рРНК  та  мітохондріальну ДНК?

2. Будова ДНК. Принцип  компліментарності.

На відміну від молекул РНК, молекули ДНК знаходяться у клітинах еукаріотів лише у ядрі, пластидах та мітохондріях, у прокаріотів – ДНК утворює нуклеоїд. Дізнатись особливості її будови вченим вдалося лише у середині ХХ  століття. Поштовхом до розкриття цієї біологічної загадки  стали дослідження американського вченого Ервіна Чаргаффа та його колег.

Завдання2. 

За допомогою інтернет-ресурсів знайдіть інформацію про про відкриття Чаргаффом кількісних співвідношень нуклеотидів у молекулі ДНК.

Правила Чаргаффа:

1.   Вміст аденіну рівний вмісту тиміну, а вміст гуаніну — кількості цитозину: А=Т, Г=Ц.

2.   Кількість пуринів дорівнює кількості піримідинів: А+Г=Т+Ц.

3.   Кількість основ з 6 аміногруп дорівнює кількості основ з 6 кетогруп: А+Ц=Г+Т (Це правило слідує з першого). Разом з тим, співвідношення частка Г+Ц (вміст ГЦ) може бути різним у ДНК різних видів. У одних переважають пари АТ, в інших — ГЦ.

 Проте лише через 3 роки, у 1953 році було остаточно встановлено особливості будови цієї молекули.

Завдання 3. 

За допомогою інтернет-ресурсів знайдіть інформацію про  роботи  Джеймса Уотсона та Френсіса Кріка.

Завдання4: описати особливості  будови молекули ДНК за допомогою моделі ДНК та правил Чаргаффа , користуючись текстом підручника.

 Конспектуємо у зошити:

1.    ДНК-  молекула з 2-х ланцюгів, сполучених водневими звязками;

2.    Залишок А завжди сполучається з Т (2 водневі звязки) та залишок Г з Ц ( 3 водневі звязки ).  

Така відповідність – комплементарність.                                   

 (Фраза А ти гуцулочка);

3.    Два ланцюги закручуючись утворюють спіраль закручену вправо    

( діаметр ≈ 2нм ) – вторинна структура;

4.    Третинна структура – суперспіраль ( ДНК + ядерні білки) утворює хромосоми у еукаріот та кільце нуклеоїду  у прокаріот.

5.    У клітинах про- та еукаріотів молекула ДНК завжди має 2 ланцюги.

3. Властивості ДНК

 1)    Здатність до денатурації, ренатурації та деструкції.

2)    Самоподвоєння – реплікація.

 Яке біологічне значення має цей процес?

4.    Функції ДНК

 Основні – кодування, збереження та реалізація спадкової інформації, передача її дочірнім клітинам під час розмноження.

·                 Кодування: ген – одиниця спадковості організмів. Це певна послідовність нуклеотидів, що кодує первинну будову білка, де кожна амінокислота зашифрована трьома нуклеотидами. 



 Геном – сукупність генів певної клітини. Він визначає належність до певного виду.

Геном вірусів має лише до 100 структурних генів.

Прокаріоти – є регуляторні і структурні гени та послідовності нуклеотидів, які нічого не кодують.

Еукаріоти – молекул ДНК у ядрі багато,  тому гени можуть багато разів повторюватись, є багато ділянок, що не кодують ознак, велика кількість регуляторних генів. Структурні гени мають мозаїчну будову (ділянки Інтрони та Екзони)

·                 Збереження: ДНК здатна відновлюватись за допомогою відповідних ферментів у випадку пошкодження – репарація;

·                 Реалізація: процес  транскрипції – синтез молекул РНК на матриці ДНК за принципом комплементарності.

Перегляньте відео:

                                  ДНК


                                  РНК


              Домашнє завдання: опрацюйте матеріал підручника пр. 7 та матеріал розміщений на блозі, занотуйте основні відомості та нові терміни, виконайте завдання , що є на блозі; виконайте тести на ст. 39 підручника та надішліть для перевірки.  

Виконані завдання та запитання надсилайте мені на viber!


Немає коментарів:

Дописати коментар