перекладач

понеділок, 26 вересня 2022 р.

Доброго дня 8 та 11 клас! 

Сьогодні 27 вересня 2022 р.

8 Клас

Тема. Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.

Повторимо вивчене.

Завдання.

Розгадайте кросворд, визначте ключове слово.

1.










 

 

 

2.






 

3.












 

 

4.






 

5.









 

 

 

 

6.







 

 

7.







 

8.







 

 

9.










 

1.  1.  Це неоднорідні клітини (клітини-супутники), що заповнюють простір між нейронами й кровоносними капілярами.

2.   2Довгий відросток нейрона.

3.     3.Активний нервовий процес, який призводить до зменшення чи припинення збудження в певній ділянці нервової тканини.

4.     4.Сукупність нервових волокон, що з’єднують ЦНС з органами і тканинами організму.

5.    5. Залози, які продукують шлунковий сік.

6.    6. Залози, які виділяють секрет в порожнину рота.

7.     7.Залози, які беруть учать у терморегуляції.

8.     8.Місця, у яких нервовий імпульс передається з одного нейрона на інший.

9.     9.Активний нервовий процес, яким нервові клітини відповідають на зовнішню дію.

Вивчення нового матеріалу

Гомеостаз – це  відносна сталість внутрішнього середовища.


Системи підтримки

 

Нервова                                 Ендокринна                                     Імунна

Ендокринна система забезпечує гуморальну регуляцію функцій.

Гуморальна регуляція – це регуляція функцій організму, яка здійснюється через рідинні середовища (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин та продуктів обміну речовин або метаболітів.

Ознаки

Гуморальна

Нервова

Швидкість передачі сигналів

Повільна

Дуже висока

Чинники передачі сигналів

Біологічно активні речовини (гормони)

Нервові імпульси

Шляхи передачі сигналів

Внутрішнє середовище

 

Нервові волокна і нерви

 

Характер впливу

Тривалий і загальний вплив

Короткочасний і конкретний вплив

 Залози – це органи в тілі, функцією яких є вироблення специфічних речовин (секретів).

Залоза

Зовнішньої секреції

Внутрішньої секреції

Змішаної секреції

Продукт функціонування

Секрети

Гормони

Секрети та гормони

Місце виведення продукту

Мають власні протоки;

Поверхня або порожнина тіла

Не мають протоків;

Гормони в кров

Мають власні протоки;

Гормони в кров

Приклад залоз

Слинні, потові, сальні, шлункові, молочні, слізні, кишкові

·       Гіпофіз

·       Епіфіз

·       Тимус (вилочкова)

·       Щитоподібна

·       Прищитоподібні

·       Надниркові

·       Статеві

·       Підшлункова

До ендокринної системи належать залози внутрішньої і змішаної секреції.

Ендокринна система – це  система залоз внутрішньої та змішаної секреції, яка у взаємодії з іншими системами організму людини й тварин здійснює регуляцію його життєво важливих функцій.

Гормони це біологічно активні речовини, які синтезуються залозами внутрішньої та змішаної секреції, які здатні включатися до біохімічних реакцій і регулювати обмін речовин та енергії.

Властивості гормонів

1) висока біологічна активність – обумовлюють значний ефект у дуже низьких концентраціях;

2) специфічність дії – здатні взаємодіяти з певними клітинами-мішенями завдяки наявності у них молекул-рецепторів;

3) дистантність дії – переносяться від місця синтезу до клітин-мішеней, де взаємодіють з певним рецептором на мембранах клітин (білково-пептидні гормони) або проникають усередину клітини і далі в ядро (стероїдні гормони);

4) короткочасність дії – у процесі дії швидко розпадаються в печінці, нирках, травній системі або виводяться з організму;

5) різноманітність механізмів дії – свою дію на обмін речовин виявляють різними шляхами: а) підвищують проникність мембран; б) регулюють активність ферментів як ефектори та інгібітори; в) діють на генетичний апарат клітини і регулюють процеси транскрипції та ін.

Різноманітність гормонів

·       ефекторні – здатні безпосередньо впливати на органи-мішені (тироксин);

·       тропні– регулюють синтез і виділення ефекторних (тиреотропний);

· стероїдні– ліпідної природи, легко проходять плазматичні мембрани і проникають усередину реагуючих клітин (кортикостероїди, андрогени, естрогени);

· білково-пептидні – взаємодіють з певним рецептором на мембранах клітин і виявляють видову специфічність (інсулін, глюкагон, вазопресин, окситоцин, соматотропін);

·       похідні амінокислот (адреналін і норадреналін, тироксин, мелатонін);

·  тканинні – синтезуються клітинами тканин і здійснюють регулюючий вплив на сусідні клітини, не переміщуючись з кров'ю (ендорфіни, еритропоетин, простагландини, гістамін, релаксин);

·    залозисті – синтезуються спеціалізованими ендокринними залозами (наприклад, адреналін).

 Значення гормонів

Регулюють:

·       обмін речовин та енергії (тироксин, інсулін);

·       процеси росту і розвитку органів (наприклад, соматотропін);

·       статеве дозрівання (статеві гормони);

·       фізичний і психічний розвиток (тропні гормони);

·       реакцію організму на стрес у комплексі з нервовою системою (адреналін).

 Ендокринні порушення –  порушення діяльності залоз внутрішньої і зовнішньої секреції.

Гіперфункція – посилена діяльність залози.

Гіпофункція – послаблення діяльності залози.

Також пропоную переглянути відео:


 

Закріпимо вивчене. 

Завдання.

Дайте відповідь на запитання.

1.     Яку регуляцію функцій забезпечує ендокринна система? 

2.  За допомогою чого і через які середовища здійснюється гуморальна регуляція?

3.     Що забезпечує ендокринну регуляцію .

4.     Що виділяють залози внутрішньої секреції виділяють? 

5. Порушення діяльності залоз внутрішньої секреції спричинюють захворювання, які називають ... 

6.     Посилення діяльності залози — це ... 

7.     Послаблення діяльності залози — це ... 

8.     Гуморальна регуляція – це ….

9.     Гормони – це …

10.  Назвіть залози змішаної секреції .

11.  Назвіть залози зовнішньої секреції .

12.  Назвіть залози внутрішньої секреції .

Домашнє завдання: опрацювати матеріал, що розміщено на блозі та параграф 50 підручника, вивчити та занотувати нові терміни та ключові поняття , виконати завдання на блозі.

Виконані завдання надсилайте на Viber !


11 Клас

Тема. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

Тема. Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

Опрацюйте матеріал презентацій : "Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання." Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі."

Презентація 1:

https://docs.google.com/presentation/d/1Z87ao-XAsXOgyXWXl9CY7VKoFd80xYp3/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true 

Презентація 2:

https://docs.google.com/presentation/d/1Ie3MMNW9rbCYn1ONR6xUI5WgRiI2XTnZ/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Також перегляньте відео:

Екологічна ніша


Екологічно пластичні і екологічно непластичні види.



Домашнє завдання: опрацювати матеріал , що знаходиться на блозі та матеріал підручника параграф 5, вивчіть та занотуйте нові терміни та поняття; складіть карти знань з тем; створіть проект про екологічну нішу виду тварини чи рослини на свій вибір.
Виконані завдання надсилайте на Viber !


Немає коментарів:

Дописати коментар