перекладач

четвер, 1 вересня 2022 р.

 Доброго дня 8 та 9 клас!

Сьогодні 1 вересня 2022 р.

8 Клас

Тема. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину.

План дій

1. Опрацюйте теоретичний матеріал, запишіть терміни та ключові поття.
2. Виконати завдання та надіслати для перевірки.

Опрацюйте матеріал презентації за посиланням:
    

                          Науки, що вивчають людину.

Наука – це система знань про закономірності розвитку природи, суспільства й мислення, що передбачає збір фактів, їхню систематизацію, критичний аналіз та синтез нових знань.

Науки про людину:

1.       Природничі – розглядають людину як організм.

2.       Суспільні – розглядають людину як об’єкт соціальної взаємодії.

3.       Гуманітарні – вивчають духовний світ людини.

Природничі науки: анатомія, фізіологія, гігієна, генетика, ембріологія, антропологія, цитологія, гістологія, екологія, біохімія, біофізика, психологія, медицина, валеологія, санітарія…

Суспільні науки: історія, економіка, правознавство, етнографія, соціологія, політологія…Розробки уроків до теми “Вступ” для 9 кл.

Гуманітарні науки: філологічні науки, педагогіка, мистецтвознавство, культурологія…

Цитологія — наука, що вивчає будову та функції клітин.

Гістологія — наука, що вивчає будову та функції тканин.

Анатомія — наука про будову організму.

Фізіологія — наука про функції та процеси життєдіяльності організму.

Генетика — наука про спадковість і мінливість організмів.

Біохімія — наука про закономірності та особливості перебігу хімічних явищ у живих організмах.

Біофізика — наука, що вивчає закономірності та особливості перебігу фізичних процесів у живих організмах.

Ембріологія — наука, що вивчає закономірності розвитку клітини, тканини та органів зародка.

Гігієна — наука, що вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я.

Екологія людини — наука, що досліджує вплив на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.

Медицина — наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров’я людини, продовження її життя, запобігання хворобам.

Валеологія — наука, що вивчає методи здорового способу життя.

Біологія людини — наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.

Прокоментуйте вислови:

1." Наука - це єдине ціле. Її поділ на окремі галузі зумовлений не стільки природою речей, скільки обмеженістю здатності людського пізнання". (фізик Макс Планка)

2. " Неосвіченість скорочує наше життя."(філософ Герберт спенсер) 

Домашнє завдання: 

1. Опрацювати параграф 1, вивчити нові терміни та понття з теми.

2. Складіть тести про науки , що вивчають людину.

3. Прокоментуйте вислови.

Спілкуємось з допомогою Viber!


9 Клас

Тема : Біологія як наука. Рівні організаціїбіологічних систем. Основні методи біологічних систем.

План дій

1. Опрацювати теоретичний матеріал, занотувати нові терміни та поняття.

2. Виконати завдання та надіслати для перевірки.

Біологія як наука.

Хоча біологія як наука зародилася ще до нашої ери, саму назву запропонували 1802 році незалежно один від одного два вчені: французький – Жан – Батист Ламарк та німецький – Готфрід Рейнхольд Тревіранус.

Біологія (від грец. біос – життя та логос – учення) – це сукупність наук про живі організми, їхню будову, процеси життєдіяльності, взаємозв’язки між собою та із середовищем існування, про їхню різноманітність та закономірність поширення по планеті.

Біологічні науки

Біологічні науки – це науки, що вивчають певні групи організмів.

Біологічні науки поділяються на: вірусологія – наука про неклітинні форми життя – віруси; бактеріологія – досліджує прокаріотів; мікологія – гриби; ботаніка – рослини; зоологія – тварин; систематика – вивчає видове різноманіття живих організмів; палеонтологія – досліджує вимерлі організми; еволюційна наука – закономірності історичного розвитку живої матерії; екологія – досліджує взаємозв’язки між організмами та середовищем їхнього існування.

Інші біологічні науки: біоінформатика, біофізика, біохімія, біогеографія, біотехнологія, медицина, ветеринарія, соціологія, психологія, тощо.

Рівні організації біологічних систем. 

Серед живих організмів є: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Існують і неклітинні форми життя – віруси. Клітини багатоклітинних організмів диференціюють і можуть утворювати тканини, органи та системи органів. Особини одного виду об’єднуються в популяції, а з популяцій різних видів формуються багатовидові угруповання – біоценози, біогеоценози. Жива матерія може перебувати на різних рівнях організації.

Жива матерія має кілька рівнів організації: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно – видовий, біогеоценотичний і біосферний.

На молекулярному рівні в живих організмах відбуваються біохімічні процеси і перетворення енергії, а також зберігається, змінюється і реалізується спадкова інформація, закодована в молекулах нуклеїнових кислот.

На клітинному рівні в кожній клітині як одноклітинних, так і багатоклітинних організмів відбуваються процеси обміну речовин і перетворення енергії, забезпечуються процеси розмноження і передачі нащадкам спадкової інформації. Клітина є елементарною одиницею будови, життєдіяльності та розвитку живої матерії.

Організмовий рівень забезпечує функціонування цілісного організму. У багатоклітинних організмів під час індивідуального розвитку клітини спеціалізуються за будовою та виконуваними функціями, формуючи тканини і організми.

Популяційно – видовий рівень – характеризується надзвичайною різноманітністю. Особливістю даного рівня являється організація живої матерії є вільний обмін спадковою інформацією між різними представниками певного виду та передача її нащадкам.

Біогеоценотичний рівень – основою якого являється організація живої матерії. Для цього рівня характерні постійні потоки енергії між популяціями різних видів, а також постійний обмін речовин між живою та неживою частинками біогеоценозів, тобто коло обіг речовин.

Біосферний рівень характеризується біологічним власним колообігом речовин і єдиним потоком енергії, які забезпечують функціонування біосфери як цілісної системи.

Методи біологічних досліджень.

Кожна наука має власні методи досліджень. У біології розрізняють 4 основних:

1) Порівняльно-описовий метод – один і найдавніших методів. Його застосовував ще видатний давньогрецький вчений Арістотель, який описав приблизно 500 відомих йому видів тварин. Суть цього методу полягає в тому, що певні форми організмів чи явищ не лише описують, а й порівнюють з подібними організмами або явищами. Це дає змогу встановити своєрідність об’єкта досліджень.

2) Експериментальний метод ґрунтується на тому, що дослідники змінюють будову об’єкта дослідження, умови його існування, впливають на його за допомогою різних акторів і спостерігають за наслідками цих змін.

3) Моніторинг – це постійне спостереження за станом окремих біологічних об’єктів, перебігом певних процесів у конкретних біогеоценозах чи біосфері. Моніторинг дає змогу не лише визначити стан об’єктів дослідження, а й прогнозувати можливі зміни, а також аналізувати їхні наслідки.

4) Моделювання – метод дослідження і демонстрування структур, функцій, процесів за допомогою їхнього спрощеного відтворення. Обов’язковим етап - різноманітних наукових досліджень.

Особливе місце належить математичному моделюваннюзавдяки якому можна проаналізувати складні кількісні взаємозв’язки та закономірності.

Статистичний метод – результати спостережень, експериментів або моделювання, потребують статичної (математичної) обробки.

Дайте відповідь на запитання:

Що таке життя?

Які головні ознаки живого?

Які існують рівні життя?

Які методи біологічних досліджень вам відомі?

Яке значення має біологія в повсякденному житті людини?


Домашнє завдання:

1. Опрацюйте теоретичний матеріал та вивчіть нові терміни та ключові поняття.(параграф 1підручника)

2. Дайте відповідь на запитання.

3. Виконайте тести на ст. 7 підручника.

4. Підготувати повідомлення про Біоінформатику. (підготувати невеликий виступ до zoom-уроку, усно)

Спілкуємось з допомогою Viber!



Немає коментарів:

Дописати коментар