перекладач

четвер, 17 листопада 2022 р.

Доброго дня 6 та 9 клас! 

Сьогодні 18 листопада 2022 р.

6 Клас
Тема . Рослина - живий організм.Будова рослини.Органи рослин.

Поміркуйте!

    Чи знайомі ви з таким поняттям як рослина?

     Що таке рослини?

     Розкажи, яке значення мають рослини у твоєму житті.

     Чому рослини називають зеленим дивом Землі?

     Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?

Людина живе у тісному сусідстві з природою. А добрі люди завжди живуть із сусідами у злагоді, дружать з ними.  А друзям завжди треба робити добро, допомагати їм. А щоб допомагати рослинам, необхідно знати їхню будову та процеси життєдіяльності. А чи замислювалися ви, як живуть рослини? Як вони живляться, дихають, розмножуються? А чи  можуть рослини рухатися?

Вивчення нового матеріалу.

Більшість рослинних організмів за типом живлення є автотрофами, тобто вони здатні утворювати органічні речовини з неорганічних, використовуючи енергію Сонця. Тобто для них характерним є процес фотосинтезу. Як і будь-який організм, рослина дихає. 

Іншою не менш важливою ознакою рослинних організмів є те, що вони ведуть прикріплений спосіб життя. До того ж рослини мають необмежений ріст, тобто вони ростуть протягом усього життя.

Основні процеси життєдіяльності рослин

Одним з найважливіших процесів життєдіяльності рослин є обмін речовин і перетворення енергіїПослідовність цих процесів така:

 Надходження до рослини речовин із довкілля       перетворення в організмі, що забезпечує його життєдіяльність        виведення з організму кінцевих продуктів життєдіяльності.

     Які неорганічні речовини надходять до організму рослини?

     Пригадайте, під час якого процесу відбувається утворення органічних речовин з неорганічних. 

У клітинах рослин з неорганічних сполук утворюються органічні — вуглеводи, білки, жири .І називається цей процес – фотосинтез.

                                   Енергія Сонця, хлорофіл

Вуглекислий газ + вода                 органічні сполуки + кисень

                                                         ( Вуглеводи)


Саме органічні речовини витрачаються на процеси життєдіяльності й забезпечують рослинам ріст, розвиток, розмноження, дихання. Під час цих процесів органічні речовини зазнають перетворень, унаслідок яких утворюються вода, вуглекислий газ, деякі інші речовини, що виділяються в довкілля. Розпад складних органічних речовин до простіших відбувається в клітині під час дихання. При цьому вивільнюється енергія, яку клітина використовує для забезпечення інших процесів життєдіяльності. Для рослин характерне повітряне та мінеральне живлення. Повітряне живлення здійснюється шляхом надходження до листків вуглекислого газу, а мінеральне — забезпечується надходженням води й мінеральних речовин через корінь.

Завдяки росту рослини реагують на зміну умов довкілля, формують значну листкову поверхню для фотосинтезу та розгалужену кореневу систему для поглинання води й мінеральних речовин. Транспорт речовин по рослині здійснюється за допомогою провідних тканин.

 Органи рослин

Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.


Перегляньте також відео :



Закріпимо вивчене.
Завдання 1.

Біологічний диктант «закінчи речення»

1. До основних процесів життєдіяльності рослин належать……

2. За типом живлення рослини належать до ……

3. Рослини отримують з навколишнього середовища неорганічні речовини….

4. Пігмент, який забезпечує процес фотосинтезу — це ……

5. В результаті процесу  фотосинтезу утворюються органічні речовини......

6. Для рослин характерні типи живлення…

7. Транспорт речовин по рослині здійснюються за допомогою…..

8. Рослини мають необмежений ….

9. Розпад складних органічних речовин до простіших відбувається в клітині під час ….

10. Кількісні зміни в організмі рослин це….

Завдання 2

Вставте пропущені слова.

Органи вищих рослин залежно від їх функцій поділяють на ______________ та _________________ .  Корінь та пагін належать до ___________________ органів. Основними функціями кореня є ___________, _____________та проведення їх до надземної частини.  Пагін складається із __________, _________ та _____________. Статеве розмноження здійснюють _____________ органи. До них належать ___________, _____________ та _______________ .


Поміркуйте та зробіть висновок:


 Сьогодні  новим для мене було…


 А раніше було відомо…

 Мені сподобалося…

 Мені не сподобалося…

 Від наступного уроку я чекаю…

Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі та пр. 20-21 підручника, занотуйте нові терміни та поняття; скласти сенкан  на тему «Рослина».

Спілкуємось з допомогою Viber!


9 Клас

Тема. Хемосинтез.

Повторимо вивчене.

Завдання 1.

Ваша задача вибрати з поданих нижче слів правильні та записати їх у порожні місця.

Фотосинтез – це процес утворення в клітинах фотоавтотрофів органічних сполук з неорганічних з використанням енергії світла, у якому приймає участь така органела як ________________________.    ______________________– це зелений ________________________, що містить йон Магнію і забезпечує процес фотосинтезу. Фотосинтез складається з двох фаз: світлової та темнової. Місцем локалізації першої фази є ___________________________, а другої –  __________________________. Світлова фаза передбачає, по-перше, _______________________ води або її розщеплення на ______________________, кисень та протони. По-друге, фотофосфорилювання або ___________________ АТФ. По-трете, відновлення НАДФ. Основою темнової фази є циклічні реакції під загальною назвою ____________________________. Темнова фаза передбачає, по-перше карбоксилювання, за якого до пентози (С5) приєднується _______________________________, з утворення нестійких гексоз (С6). Останні розкладаються до тріоз (С3). По-друге, відновлення тріоз, при цьому утворюється ______________________________. Та, по-трете, регенерацію пентоз. Таким чином, джерелом кисню є ________________________, а джерелом Карбону є вуглекислий газ.

Слова для довідки: вуглекислий газ; глюкоза; тилакоїд грани; фотоліз; електрони; цикл Кальвіна; хлоропласт; вода; пігмент; строма; синтез; хлорофіл.

Вивчення нового матеріалу.

Завдання 2.

Дайте відповідь на запитання.

1.      Що ми вивчали на минулому занятті?

2.      Що таке фотосинтез? 

3.      Як називається пігмент, що забезпечує фотосинтез? 

4.      З яких етапів складається світлова фаза? 

6.      Де відбувається світлова фаза? 

7.      З яких етапів складається темнова фаза?

8.      Де відбувається темнова фаза? 

9.      Які фактори впливають на продуктивність фотосинтезу?

10 Яке значення фотосинтезу?

 Вивчення нового матеріалу.

Наша сьогоднішня тема стосується поняття хемосинтезу. Ми визначимо які організми здатні до хемосинтезу, виявим їх різноманітність та відзначимо основні відмінності хемосинтезу від фотоситезу.

Ви певно чули такий вислів: Якщо ви відчули, що ви в цьому світі одні, не хвилюйтесь ви не самотні, адже з вами завжди є вони.

Що було зашифровано під словом вони? Це бактерії.

Яка наука займається вивченням бактерій? Так Бактеріологія.

Бактерії пов’язані безпосередньо з темою нашого сьогоднішнього заняття. Певні бактерії формують групу хемоавтотрофів.

Дослідники еволюції вважають, що перші організми, що населили Землю, були хемоавтотрофами, що виробляли кисень як побічний продукт і пізніше розвилися до гетеротрофних (таких як тварини) та автотрофних фотосинтезуючих організмів (таких як рослини).

Сергій Виноградський – видатний мікробіолог. У 1887 - 1888 рр., він уперше довів можливість отримання енергії за рахунок окислення сірководню і використання її для поглинання вуглецю, відкривши таким чином процес хемосинтезу в мікроорганізмів. До цього єдиними автотрофними організмами вважалися фотосинтезуючі рослини, тому ці роботи забезпечили вченому світове визнання. 

Хемосинтез – процес утворення органічних речовин із неорганічних завдяки енергії, яка вивільняється під час перетворення цих неорганічних речовин.

Цей процес здійснюють хемоатотрофні бактерії .

До них відносяться нитчасті бактерії (такі як Leptothrix ochracea). Залізобактерії окислюють сполуки двовалентного Феруму до сполук тривалентного Феруму. 

Вони утворюють поклади залізних руд, спричинюють корозію металів.
Крім цього вони завдають значної шкоди водопровідній мережі. В результаті транспортування води по водопровідним трубам якість її погіршується - збільшується вміст заліза у воді, підвищується мутність і кольоровість. Зазначене явище, має назву вторинного забруднення. Залізобактерії - типові представники мікрофлори підземних вод, які виносяться з джерела водопостачання в водопровідну мережу, після чого закріплюються на стінках трубопроводу. Вони починають окиснювати залізо, яке прикріплюється до стінок труб. Виникає явище корозії. 


Ви, певно, чули, про таке поняття як гейзери. Гідротермальне джерело — розлам на поверхні планети, з якого витікає гаряча вода. Як ви гадаєте, чи може існувати в них життя? У 2013 році команда британських океанологів, які досліджують морське дно поблизу Карибських островів, виявила "дивовижний" масив підводних гідротермальних джерел - найглибших з усіх відкритих в світі. Вони випускають потоки чорної води температурою до 4000С. Проте, попри це, біля джерел спокійно існують і хемосинтезуючі бактерії.

Сіркобактерії



До них відносяться одноклітинні бактерії з великими клітинами (Achromatium oxaliferum). Сіркобактерії окиснюють Сульфур сірководню до молекулярної сірки.

Вони утворюють гірські породи.
А чи знали ви, що існує місце на поверхні Землі, де життя організмів залежить від хемосинтезу? Печера Мовіле
— печера, глибиною 20м та протяжністю 240 м. Вона знаходиться в повіті Констанца, Румунія. Відкрита Крістіаном Ласку в 1986 році, за декілька кілометрів від узбережжя Чорного моря. Печера відома за свою унікальну екосистему ґрунтових вод, яка збагачена сірководнем і вуглекислим газом, але з дуже малою кількістю кисню. Життя в печері розвивалось окремо від зовнішнього світу впродовж 5,5 мільйонів років, і використовує хемосинтез на відміну від фотосинтезу.

Як ви гадаєте скільки видів тварин мешкає у цій печері?

Сорок вісім видів тварин (серед них п'явки, павуки, скорпіони і комахи) були знайдені в печері, з яких 33 зустрічаються тільки там і ніде більше. Ланцюг живлення базується на хемосинтезі у формі метано- і сіркобактерій, які в свою чергу виділяють поживні речовини для грибів та інших бактерій. Мешканці печери сліпі і орієнтуються на дотик і по запаху (точніше, за хімічним почуттям), а також вловлюючи найменші вібрації каменю, повітря або води.

Нітрифікуючи бактерії


До них відносяться бактерії овальної форми (Nitrosomonas picture). Нітрифікуючи бактерії окиснюють амоніак, що виділяється під час гниття органічних речовин, до нітритів та нітратів.

Вони забезпечують доступність Нітрогену для рослин.
Процес нітрифікації був відкритий в середині 20-го століття, перша згадка про участь мікроорганізмів в нітріфикації була зроблена Луї Пастером, проте виділити їх не вдавалося, поки в 1891 році С. Н. Виноградський не застосував для цих цілей селективне середовище, що містило тільки мінеральні компоненти.

Водневі бактерії 

 


До них відносяться паличковидні бактерії (Desulfovibrio desulfuricans). Водневі бактерії окиснюють молекулярний водень до води.

Вони беруть участь у колообігу речовин, і дуже широко представлені у ґрунті.

Також пропоную переглянути відео:


Завдання 3.

Заповніть таблицю.

Порівняння фотосинтезу та хемосинтезу.

Ознаки

Фотосинтез

Хемосинтез

Джерело енергії



Місце в клітині, де відбувається



Пігменти


         

Що відбувається з киснем



Для яких організмів характерний




Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр.19 ст.105 підруч.; виконати завдання , що є на блозі та знайти відповідь на запитання 12 ст. 108 підручника, а також занотуйте та вивчіть нові терміни та поняття.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


 




Немає коментарів:

Дописати коментар