перекладач

понеділок, 7 листопада 2022 р.

Доброго дня 8 та 11 клас!

Сьогодні восьме листопада 2022 р. 

8 Клас

Тема. Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти . Склад харчових продуктів. Проект:"Збалансоване харчування."

Повтор вивченого.

Завдання 1. «Наведи лад».

Згрупуй у таблицю терміни:синтез, розпад, катаболізм, анаболізм, енергія виділяється, енергія поглинається, утвореня складних органічних сполук, перетворення складних органічних сполук.

Асиміляція

Дисиміляція

 

 

      Цікаво, що....

Повідомлення , що за 70 років свого життя середній українець проводить за їжею від 3,5 до 7 років; сідає за обідній стіл 82 тис. разів; з’їдає 160 кг шоколаду і 23000яєць; проводить 560 діб за приготуванням їжі , з*їдає картоплі-9000кг ,хліба – 5000кг , м*яса – 5000кг , овочів – 3500кг, фруктів -6000кг ,масла та жирів -1500кг , молока -10 000л води та напоїв -50 000л.

Вивчення нового

Склад харчових продуктів

Харчові продукти – це компоненти їжі, що використовуються в натуральному чи переробленому, зміненому чи незміненому вигляді. За походженням харчові продукти поділяють на тваринні (молочні, мясні та рибні) і рослинні (із фруктових, овочевих, зернових, пряних рослин), мікробіологічних (яблучний оцет, лимонна кислота), мінеральні (кухонна сіль, йодованя сіль). За хімічним складом розрізняють білкові, жирові, вуглеводні продукти. Також до харчових продуктів відносяться кондитерські вироби, напої, харчові та смакові добавки.

 Харчові продукти за походженям

- рослинні

- тваринні

- мікробіологічні

- мінеральні

 

Харчові продукти за хімічним складом

- білкові продукти

- жирові продукти

- вуглеводні продукти

Харчові продукти

- напої

- кондитерські вироби

- смакові добавки (есенції, прянощі)

- харчові добавки (ароматизатори, розпушувачі)

 

За сучасною класифікацією харчові продукти поділяються та такі групи:

1) традиційні (натуральні незмінені рослинні та тваринні);

2) функціональні (змінені, що підтримують активність органів, знижують ризик захворювань);

3) спеціальні (змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти для спортсменів);

4) продукти для харчування дітей.

 

Важливими параметрами харчових продуктів є їхня якість та харчова цінність. Під якістю продуктів розуміють сукупність їхніх властивостей, які забезпечують бажані смакові якості та є безпечними для здоров’я людини. Харчова цінність – це сукупність властивостей харчових продуктів, що забезпечують фізіологічні потреби людини в енергії та будівельному матеріалі. Вона визначається насамперед їхнім хімічним складом та ступенем засвоюваності нашим організмом. У складі харчових продуктів є поживні та додаткові речовини.

Перегляньте також відео:



Склад харчових продуктів

Поживні речовини (харчова та енергетичні функції)

Додаткові речовини (захисна, регуляторна, інформаційна)

Білки розщеплюються на амінокислоти

Жири розщеплюються на жирні кислоти та гліцерин

Вода. Мінеральні речовини. Органічні кислоти. Клітковина. Пектини. Вітаміни. Харчові добавки. Смакові добавки.

Харчові добавки - це речовини , які додають у продукти з технологічних міркувань, щоб подовжити термін їхньої придатності, змінити колір(барвники), надати смакових якостей.

  Консерванти застосовують з метою довготривалого зберігання продуктів харчування.

Емульгатори   додають до продуктів харчування для збереження їхньої консистенції.

  Стабілізатори – це желеподібні речовини. Їх додаютьз метою згущення консистенції продуктів.

Чи раціонально ви харчуєтесь?

Тест

1. Зазвичай я їм овочі:

а) рідше, ніж раз на день; б) хоча б раз на день;

в) двічі на день; г) частіше, ніж двічі на день.

2. Коли мені пропонують картопляні чіпси, пюре, смажену чи тушковану картоплю,  я зазвичай обираю:

а) картопляні чіпси;б) смажену картоплю;

в) тушковану картоплю;г) пюре.

3. Мій сніданок складається з:

а) здобної булочки з чаєм;б) вівсяних пластівців із цукром і холодним молоком;в) яєць і тоста, склянки соку або чаю;г) натуральної каші (вівсяної, гречаної) з молоком і свіжими фруктами.

4. За вечерею я полюбляю що-небудь смачненьке (наприклад, тістечка, пиріжки або морозиво):

а) щодня;б) часто;в) іноді;г) тільки на день народження.

5. Велика частина білків у моєму раціоні міститься в:

а) м’ясі;б) молочних продуктах;в) рибі;г) зернобобових.

6. Цукор у моєму меню:

а) постійно в усіх напоях, цукерках,

тістечках, печиві;б) у деякихпродуктах, що я вживаю;в) тільки в чаї;

г) тількиу фруктах.

7. Якщо хочеться їсти, а поблизу немає нічого, крім кіоска, то я куплю:

а) шоколадку;б) пакет чіпсів;в) пакет арахісу;г) нічого не куплю.

8. Останій раз я їв «Снікерс»:

а) нещодавно;б) ще в молодших класах;в) у далекому дитинстві;г) не маю поняття, що це таке.

9. Я споживаю «Кока-колу»:

а) регулярно;б) іноді;в) на свята;г) ніколи.

10. Думаю, що смажені продукти:

а) це найсмачніше, що може бути;б) не завдають великої шкоди;б) добрі, щоб час від часу одержати задоволення;в) це те, чого не можна споживати взагалі.

За кожну відповідь а - постав 1 бал, за б - 2 бали, за в - 3 бали, за г - 4 бали.

Якщо набрав:

10 балів - жах! Гастрит, виразка шлунку, прищі по тілу тобі гарантовані. Продовжуйутому ж дусі - і болячки тебе не покинуть.

11-16 балів - до свого здоров’я ти ставишся без належної уваги. Може, час на себе подивитись у дзеркало?

17-24 бали - особливих причин для занепокоєння немає, але краще вживай більше овочів і фруктів, а щоранку - вівсяну кашу з медом і горіхами.

Понад 25 балів – ти вмієш піклуватися про своє здоров’я. З тебе можна брати приклад.

Будь ласка перегляньте відео!




Завдання2.

Опрацювати етикетки  харчових продуктів.(які є вдома або в магазині)Проаналізуйте їх склад, користь чи шкоду продукта та зробіть відповідний висновок.

Мета роботи – навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз здобутої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність у раціоні людини.

Завдання 3.

Опрацюйте матеріали з інтернет ресурсів та створіть проект: "Збалансоване харчування."

Але перед цим перегляньте ось це відео:



Домашнє завдання: опрацюйте матеріал, що розміщений на блозв та параграф 5 підручника, випишіть та вивчіть нові поняття та терміни; виконайте завдання 1-3, що розміщено на блозі. 

Виконані завдання надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема. Контрольна робота №1.

Тема. Предмет вивчення екології , її завдання та методи. Звязки екології з іншими науками.

Контрольна робота №1

з теми "Адаптації"


Завдання групи А (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)   Максимальна кількість за завдання групи  А- 4бали

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

1.  Сукупність природних чинників, що використовуються в разі потреби для життєдіяльності організмів:

 а)  умови існування

 б)  ресурси середовища існування

 в)  екологічні чинники

2. Обтічна форма тіла, слизовий шар, плавці - це адаптації організмів:

 а) планктону

 б) нектону

 в) бентосу

 г) нейстону

3. Посилення опірності організму впливу різних чинників - це:

а)  уникнення несприятливих впливів

б)  пасивний шлях пристосувань до зміни умов навколишнього середовища

в)  активний шлях пристосувань до зміни умов навколишнього середовища

г)  усі відповіді вірні

4.Тимчасове призупинення життєдіяльності:

а) анабіоз

б) криптобіоз

в) симбіоз

г) гетеробіоз

5. Істотне зменшення розмірів об′єму клітин,тканин або органів, що супроводжується занепадом їхньої діяльності:

а)  анемія

б)  атрофія

в)  гіпертрофія

г)  некроз

6. Екологічно пластичним(еврибіонтним)  видом є:

а) терміт    

б) форель

в) панда сірий    

г) кульбаба лікарська

7.Спільна еволюція біологічних видів, які взаємодіють в екосистемі - це:

а) коадаптація

б) екологічна пластичність

в) коеволюція

г) адаптивна радіація

8.Екологічна ніша – це:

а)  вимоги окремого виду до умов неживої природи — абіотичних факторів , а також взаємодії з живим оточенням

б)  здатність представників виду пристосовуватися до мінливих умов довкілля

в)  місце існування виду

Завдання групи В (за кожний вибраний правильний варіант 0,5бала) Максимальна кількість за завдання групи Б- 3бали

Виберіть із запропонованих відповідей декілька правильних

9. Оберіть внутрішні біоритми

а) вологість

б) серцевий ритм

в) виділення

г) дихальний ритм

д) освітленість

10. Вибрати вірні відповідності : дія чинника і наслідок пристосування у рослин

а) зайве освітлення - накопичення у рослин пігментів антоціанів;

б) нестача вологи - листки вкриті щільним багатоклітинним епідермісом;

в) надлишок вологи - листки вузькі, товстий епідерміс;

 г) низькі температури - рослини приземисті, сланкої форми

Завдання групи С

Максимальна кількість за завдання групи В- 2 бали

Встановіть відповідність

11. З’єднайте середовище існування з його представниками:

1 Водне                                   А  Ришта, коростяний свербун, лямблія

2 Наземно-повітряне             Б  Палоло, міксина, аурелія

3 Ґрунтове                              В  Попелиця, каракал

4 Гостальне                            Г  Цокор, ведмедка, нематода

а) 1Б 2В  3Г  4А

б) 1Б 2А 3В  4Г

в) 1Г 2Б  3А  4В

г) 1Б  2Г 3А  4В

Завдання групи D творчого характеру. Максимальна кількість за завдання групи D – 3бали

11. Обгрунтуйте  значення  адаптацій на молекулярному  рівні  для існування  живого.

 Предмет вивчення екології , її завдання та методи. Звязки екології з іншими науками.

 Для вивчення теми опрацюйте матеріал презентації:

 Перегляньте також відео до теми:


Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі та параграф 12 підручника; випишіть та вивчіть нові поняття та терміни. Виконайте завдання 8 ст. 83 підручника.

 Виконані завдання надсилайте на Viber!

 

































Немає коментарів:

Дописати коментар