перекладач

понеділок, 14 листопада 2022 р.

Вітаю 8 та 11 клас!
Сьогодні 15 листопада 2022 р. 

8 Клас

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми "Опора та рух ". Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини."
Контрольна робота 


Варіант 1

Рівень І (правильна відповідь0,5 бала)

1. Укажіть кінцеві продукти розщеплення білків у травному тракті:

А  амінокислоти          В  вода

Б  моносахариди          Г  гліцерин та жирні кислоти

2. Гіповітаміноз — це

А  відсутність вітамінів в організмі                         В  понижений вміст вітамінів

Б  підвищений вміст вітамінів                                  Г  норма вітамінів

3. За відсутності в організмі вітаміну В1 виникає:

А  рахіт                         В  «куряча сліпота»

Б  цинга                         Г  «бері-бері»

4. До грудної клітки належить:

А  ключиця                  В  вилична кістка

Б  ребро                        Г  плечова кістка

5. Органічні речовини надають кістці:

А  твердості                 В  гнучкості

Б  міцності                   Г  крихкості

6. Сила м’язів — це:

А  стан їх постійного незначного напруження

Б  їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи

В  час, за який м’яз скорочується і розслаблюється

Г величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження

7. Укажіть хімічний елемент потрібний для синтезу гормонів щитоподібної залози:

А  Ферум                 В  Натрій

Б  Йод                      Г  Калій

8. Зазначте, де в організмі людини переважно може відкладатися глікоген:

А  у підшкірній жировій клітковині            В  у сальнику

Б  у клітинах печінки                                     Г  у кістках

Рівень ІІ (правильна відповідь 1 бал)

9. Дайте визначення терміну обмін речовин. 

10. Скелет нижніх кінцівок складається з відділів:­­­­­­­­­________________________

11. Кількість хребців у шийному відділі хребта становить_______________

Рівень ІІІ (правильна відповідь 2 бали)

12. Розгляньте схематичний малюнок  і підпишіть складові частини скелета верхніх кінцівок.

 

Рівень IV (правильна відповідь 3 бали)

13. Що таке збалансоване харчування?  Назвіть основні принципи збалансованого харчування.

 Варіант 2

Рівень І (правильна відповідь0,5 бала)

1. Укажіть кінцеві продукти розщеплення вуглеводів у травному тракті:

А  амінокислоти          В  вода

Б  моносахариди         Г  гліцерин та жирні кислоти

2.   Авітаміноз — це

А   відсутність вітамінів в організмі        В   понижений вміст вітамінів

Б    підвищений вміст вітамінів                Г    норма вітамінів

3.   За відсутності в організмі вітаміну С виникає

А   рахіт            В  «куряча сліпота»

Б    цинга           Г   «бері-бері»

4. Мінеральні речовини надають кістці:

А  твердості                 В  гнучкості

Б  міцності                   Г  крихкості

5. Швидкість скорочення м’язів — це:

А  стан їх постійного незначного напруження

Б  їхня здатність тривалий час підтримувати заданий ритм роботи

В  час, за який м’яз скорочується і розслаблюється

Г  величина максимального напруження, що може розвинути м’яз під час свого збудження

6. Бокове викривлення хребта називається:

А  сколіозом                                    В  грудним кіфозом

Б  поперековим лордозом               Г  плоскостопістю

7. Укажіть хімічний елемент, який входить до складу гемоглобіну:

А  Ферум                 В  Натрій

Б  Йод                      Г  Кальцій

8. Укажіть процеси, з якими пов’язані утворення й розщеплення органічних сполук в організмі людини:

А  фотосинтез і дихання                 В  асиміляція та дисиміляція

Б  дихання та виділення                  Г  дисиміляція та дихання

Рівень ІІ (правильна відповідь 1 бал)

9. Дайте визначення терміну ферменти.

10. Скелет верхніх кінцівок складається з відділів:________________________

11. Кількість хребців у поперековому відділі хребта становить______________

Рівень ІІІ (правильна відповідь 2 бали)

12. Розгляньте схематичний малюнок  і підпишіть складові частини скелета нижніх кінцівок.

 

Рівень IV (правильна відповідь 3 бали)

13. Що таке гіподинамія? Які вона має  наслідки на організм людини?

Домашня робота : виконати та надіслати для перевірки контрольну роботу; повторити теми:"Опора та рух ". Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини."

Виконані роботи надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема. Екологічні чинники та їхня Класифікація. Стено- та евробіонтні види.
Тема. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угрупування.

Опрацюйте теоретичний матеріал

 Основні завдання та значення аутекологічних досліджень

          АУТОЕКОЛОГІЯ (факторіальна екологія, екологія особин) - розділ екології, що вивчає видові особливості реакцій організмів на чинники середовища. Термін запропонував швейцарський ботанік К. Шретер в 1896 р.

          Основні завдання аутекології:

1. вивчення екологічних зв'язків організму із середовищем,

2. вивчення типів середовища життя,

3. різноманіття екологічних чинників і закономірностей їхнього впливу,

4. різноманітності адаптацій та механізмів їх формування,

5. класифікації екологічних груп організмів, життєвих форм.

          Аутекологічні дослідження - це вивчення впливу екологічних чинників на організми впродовж їхнього життєвого циклу. Об'єктами досліджень є організми окремих видів рослин, грибів або тварин. Мета таких досліджень - це встановлення способів і закономірностей формування адаптацій організмів у певному середовищі. Результати аутекологічних досліджень застосовують у рослинництві, тваринництві, бджільництві, рибному та лісовому господарстві (для вибору сортів рослин і порід тварин, що їх найдоцільніше вирощувати або розводити в конкретному районі), медицині (для визначення впливу ксенобіотиків на здоров'я людини), еволюційній біології (для виявлення закономірностей впливу чинників на формування адаптацій) та ін.

          Отже, основними завданнями аутекологічних досліджень є вивчення впливу екологічних чинників на організми та формування в них адаптацій на такий вплив.

 Значення та особливості екологічних чинників

          ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ - це усі природні компоненти й явища навколишнього середовища, що впливають на живі організми. Ці чинники є причиною, рушійною силою процесів у взаємовідносинах організмів і середовища.

          Під дією чинників середовища відбувається формування пристосувань на різних рівнях організації життя (адаптаційне значення) та зміни дії інших чинників і пристосувань у відповідь на зміни середовища (модифікаційне значення). Світловий, звуковий, хімічний, механічний вплив чинників сприймається рецепторами живих організмів і є для них джерелом інформації про стан середовища (сигнальне значення), магнітний вплив забезпечує визначення місцеіснування або напрямків переміщення у просторі (біонавігаційне значення). Дія чинників різної інтенсивності може сприяти життєдіяльності (вітальне значення), обмежувати (лімітуюче значення) або спричиняти загибель (летальне значення) організмів.

          Таким чином, екологічні чинники середовища чинять різний прямий та опосередкований, позитивний чи негативний вплив і можуть бути для живих організмів подразниками, обмежувачами, модифікаторами, сигналами та ін.   Екологічні чинники можуть мати фізичну (світлові промені, магнітні поля), хімічну (сольовий склад води, вміст кисню) або біологічну (віруси, бактерії, рослини) природу. Між ними існують тісні взаємозв'язки; їхній вплив має комплексний характер.

          Ще однією особливістю більшості екологічних чинників є їхня мінливість. Так, на дні Світового океану температура води є сталою +4 °С, а температура повітря в пустелі Сахара вдень сягає +50 °С, а вночі різко спадає, іноді до 0 °С. Організми сприймають не статичні незмінні чинники, а їх режими - послідовності змін за певний проміжок. Через те для характеристики середовищ життя застосовують поняття світлового, температурного, водного режимів впливу чинників.

          Серед екологічних чинників є такі, що змінюються під дією живих організмів, а є й такі, що не змінюються. Ресурси навколишнього середовища - це ті чинники, що їх організми використовують, споживають, тим самим зменшуючи їхню кількість. Це вода, їжа, кисень або вуглекислий газ повітря, схованки, місця для розмноження. Умови існування - це чинники, до яких організми змушені пристосовуватися, але вплинути на них зазвичай не можуть.

4. Класифікація екологічних чинників:

          1. за походженням- космічні, геологічні, техногенні;

          2. за середовищем виникнення - атмосферні, гідрологічні, едафічні;

          3. за характером впливу - фізичні, хімічні, біологічні;

          4. за об'єктом впливу - індивідуальні, групові, видові, соціальні;

          5. за ступенем впливу - летальні, екстремальні, обмежувальні та ін.           Залежно від мінливості екологічні чинники поділяють на:

- періодичні (наприклад, добові зміни температури);

- неперіодичні (наприклад, виверження вулканів);

- стабільні (наприклад, земне тяжіння).

          Найпоширенішою й найзагальнішою є класифікація екологічних чинників за природою впливу, згідно з якою виокремлюють: абіотичні (вплив чинників неживої природи), біотичні (вплив чинників живої природи) та антропічні (прямий та опосередкований вплив діяльності людини).

ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ

Абіотичні

Біотичні

Антропічні

Кліматичні (вплив світла, температури, вологості)

Атмосферні (вплив повітря)

Едафічні (вплив ґрунту)

Гідрологічні (впливи води)

Топографічні, або орографічні (вплив рельєфу)

•Симбіотичні, нейтральні та антагоністичні

•Вірусогенні, мікробіогенні, фітогенні, мікогенні й зоогенні

•Внутрішньовидові й міжвидові

Техногенні (вплив галузей промисловості)

Антропогенні (опосередкований вплив людини)

Отже, різноманітність екологічних чинників пов'язана з різноманітністю умов довкілля, що впливають на існування живого та визначають біологічне різноманіття.

Дайте відповідь на запитання:

1. Що таке аутекологія?

2. Що таке аутекологічні дослідження?

3. Що таке екологічні чинники?

4. Яке значення екологічних чинників?

5. Назвіть основні групи екологічних чинників.

6. Наведіть приклади абіотичних, біотичних та антропічних чинників.



Перегляньте відео:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал, що є на блозі та пр.13 підручника; виконайте завдання 6 та 7 ст. 90 підручника.

Виконані роботи надсилайте на Viber!































  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар