перекладач

середа, 16 листопада 2022 р.

Доброго дня 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 17 листопада 2022 р. 

6 Клас

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності."

Контрольна робота

1 варіант

І рівень (по 0,6 бала за кожне завдання)

Позначте одну правильну відповідь:

1. До одноклітинних рослин належить:

            А) хлорела          Б)          дріжджі          В) вольвокс     Г) амеба      

2. До прокаріотів належать:

            А) бактерії                    Б)            дріжджі          В) губки        Г) хламідомонади    

3. Хламідомонада розмножується:

            А) брунькуванням     Б) нестатево                    В) статево        Г) статево і нестатево

4. Міксотрофний (змішаний) тип живлення характерний для:

           А) дріжджів                 Б) евглени зеленої         В) губки         Г) ульви

5. Організм, який не має певної форми тіла, - це:

           А) радіолярія                Б) амеба протей            В) евглена зелена        Г) інфузорія-туфелька

6. До бактеріальних захворювань НЕ належить:

           А) тиф                    Б) дифтерія       В) холера               Г) грип

7. До багатоклітинних належить:

            А) Губка          Б) Амеба            В) Дріжджі           Г) Бактерії

8. За якою ознакою одноклітинних тварин відносять до еукаріотів?

           А) скоротливі вакуолі       Б) клітинний рот                В) травні вакуолі         Г) ядро

9. Вода потрапляє в губку через:

          А) устя                 Б) пори        В) мезоглею          Г) амебоцити

10. Центральна порожнина губки сполучається із зовнішнім середовищем через:

          А) устя           Б) клітинний рот               В) ротовий отвір            Г) пори

ІІ рівень (по 1,5 балу за кожне завдання)

11   Із запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних.

Виберіть ознаки інфузорії:


А    має одну скоротливу вакуолю

Б     форма тіла постійна

В     рухається за допомогою джгутика

Г         рухається за допомогою війок

Д         має два ядра

Е         має клітинний рот

12.  Установіть відповідність між назвами одноклітинних організмів та їхніми зображеннями.

  

А

Б

В

Г

Д











1

 

2

 

3

 

4

 


1     евглена           3          хламідомонада

2     амеба              4          хлорела

 ІІІ рівень (3 бали)

·        Яка хвороба, що спричинюється одноклітинними твариноподібними організмами, є «хворобою брудних рук»?

2 варіант

І рівень (по 0,6 бала за кожне завдання)

Позначте одну правильну відповідь

1.       До одноклітинних тварин належить:

                 А) хламідомонада           Б) інфузорія             В) вольвокс         Г) губка    

2.       У хламідомонади вічко виконує функцію:

                А)  орієнтації в просторі        Б) виділення продуктів життєдіяльності       В) руху          

3.       Хламідомонада розмножується:

           А) тільки нестатево        Б) статево і нестатево          В) тільки статево        Г) тільки вегетативно  

4. Регуляторами внутрішньоклітинного тиску в одноклітинних тварин є:

           А) травна вакуоля        Б) мітохондрії          В) скоротлива вакуоля         Г) хлоропласти                                                   

5. Центральна порожнина губки сполучається із зовнішнім середовищем через:

           А) устя         Б) клітинний рот           В) ротовий отвір          Г) пори          

6. До бактеріальних захворювань належить:

           А) віспа                 Б) кір           В) гепатит             Г) туберкульоз    

7.       Хлорела розмножується:

          А) нестатево        Б) статево і нестатево           В) статево          Г)  тільки вегетативно    

8. Переносником збудника малярії є:

          А) паличка ботулізму; Б) самка комара; В) воша людська.

9. Амеба пересувається за допомогою:

         А) несправжніх ніжок;        Б) джгутика;         В) війок;         Г) веде нерухомий спосіб життя.

10. Губки мешкають в середовищі:  (переважна більшість)

        А) прісноводному;            Б) морському;      В) і в прісній воді, і в солоній.

ІІ рівень (по 1,5 балу за кожне завдання)

11. Із запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних.

       Виберіть ознаки хламідомонади:


А рухається за допомогою двох джгутиків

Б має вічко

В має один хлоропласт чашоподібної форми

Г має декілька хлоропластів

Д має скоротливі вакуолі

Е не має скоротливих вакуоль


 

12. Поєднати тип живлення і живий організм :

А) Амеба                                                   1. Автотроф

Б) Хламідомонада                                    2. Гетеротроф

В) Губка                                                    3. Паразит

                                                                   4. Фільтрант

                                                                   5. Паразит

 

ІІІ рівень (3 бали)

·        Що спільного у губок і одноклітинних твариноподібних організмів?

Домашнє завдання: виконати та надіслати для перевірки контрольну роботу; повторити тему "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності."

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема. Значення травлення.

Повторимо вивчене.

Завдання 1.

Біологічний диктант

 1.    Основні поживні речовини — ... .

2.     Тип живлення людини — ...

3.     Травлення здійснюється за рахунок... .

4.  Сукупність усіх хімічних перетворень речовин в організмі з моменту надходження до моменту виведення продуктів розпаду називається ...  

5.  Багато вітаміну С міститься в

6.  Білки розщеплюються до... 

7.    Жири розщеплюються до... 

8.   Складні вуглеводи розщеплюються до... 

9.Розщеплення (розкладання) поживних речовин на простіші сполуки це … 

10.          Потреба людини в поживних речовинах визначається … 

11.          За відсутності вітамінів виникає захворювання… 

12.          За нестачі вітамінів виникає захворювання

 

Цікаво!

   Людина з’їдає за рік в середньому 500 кг їжі.

   Загальна довжина травної системи дорослої людини становить близько 9 метрів.

   Потрібно близько 72 годин, щоб перетравити святкову вечерю. Першими перетравлюються вуглеводи (хліб, пироги, печиво, кекси), потім перетравлюються білки (наприклад, смажена курка), і найдовше перетравлюються жири, включаючи соуси та вершки з тістечок.

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте текст.

В процесі життєдіяльності організму вони синтезуються та розпадаються. Ці процеси у всіх клітинах, тканинах і системах відбуваються безперервно та характеризують обмін речовин, які є продуктами життя. Якщо припиняється обмін речовин – припиняється життя.

Харчування – необхідна умова для нормального розвитку, росту та життєдіяльності людського організму. До складу різноманітних харчових продуктів входять поживні речовини. Які? (Білки , жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни і вода. )

Білки, жири, вуглеводи, мінеральні речовини та вітаміни, які надійшли з їжею, змінюються, перетворившись на субстракти тканин організму, а продукти обміну, які утворилися внаслідок окислення цих речовин, із організму виводяться. Початкові стадії хімічних змін із харчовими продуктами відбуваються у системі травлення. Основа травлення це розщеплення великих і складних молекул (білків, вуглеводів та жирів) до їх складних компонентів.

Їжа, переміщуючись органами травлення, піддається дії соків, які сприяють її перетравленню. До складу цих соків входять різні хімічні речовини.

Травленням слід вважати процес фізичних і хімічних змін їжі, що надійшла в організм, внаслідок якого складні харчові речовини перетворюються на простіші, здатні засвоюватися організмом.

Травлення – це початковий етап  обміну речовин між організмом і зовнішнім середовищем. Розщеплення поживних речовин відбувається в органах травлення поетапно, з допомогою травних соків.

Система органів травлення забезпечує приймання, роздрібнення, розрідження, переміщення, розщеплення і всмоктування їжі та видалення перетравлених решток.


 


 Види травлення

Виділяють три види травлення за місцем, де фермент впливає на речовину:

·                 Внутрішньоклітинне травлення, що відображає свою назву. Цей вид травлення відбувається всередині клітини при захопленні речовини за допомогою фагоцитозу. У людини таке травлення можна побачити в імунних клітин.

·                 Порожнинне травлення відбувається на значній відстані від секреторних клітин, в порожнині шлунково-кишкового тракту.

·                 Мембранне травлення здійснюється ферментами, що знаходяться на мембрані клітини при контакті з нею речовини. Таке травлення можна виявити в тонкому кишечнику, де відбувається остаточне розщеплення і всмоктування речовин.

Травна система складається зі шлунково-кишкового тракту (травного каналу) і допоміжних органів травної системи (травних залоз).


Шлунково-кишковий тракт має вигляд трубки з розширенням (шлунок) і петлями (кишки) загальною довжиною 6-9 м: починається ротовою порожниною, за нею розміщені глотка, стравохід, шлунок, тонкий кишечник, товстий кишечник і завершується анальним отвором.

Побудований так, що їжа по ньому може просуватися тільки в одному напрямі (від рота до анального отвору), тому людина може продовжувати харчуватися й тоді, коли з'їдена раніше їжа ще перетравлюється.

Допоміжні органи травної системи: травні залози (слинні, печінка із жовчним міхуром і підшлункова залоза) виробляють секрети, необхідні для процесів травлення. Ці органи виробляють та зберігають речовини, які допомагають травленню, але їжа крізь них не проходить.


Перегляньте відео до теми:



 

Функція
Значення
Забезпечують
Рухова функція
забезпечує захоплення їжі, її подрібнення, змішування з травними соками, просування її по травному тракту, виведення неперетравлених решток назовні.
М'язи нижньої щелепи, язика, м'якого піднебіння та стінок травного каналу
Секреторна функція
забезпечує виділення травних соків і слизу, гормонів, які регулюють діяльність травної системи
слизові клітини слизової оболонки стінки травного каналу, великі залози
Функція розщеплення
забезпечує роз­щеплення складних молекул на їхні складові під дією травних ферментів
травні ферменти у складі травних соків, які продукують залози та залозиста оболонка травного тракту
Функція всмоктування
забезпечує надходження у кров та лімфу води, розчинних  мінеральних солей, вітамінів і простих речовин розщеплення молекул білків, жирів
слизова оболонка та судини, що підходять до органів травлення
Функція виділення
полягає у виведенні з організму деяких про­дуктів травлення, здебільшого не потрібних організму
сфінктер прямої кишки
Захисна функція
знешкодження чужорідних сполук та мікроорганізмів, що поступають з їжею
мигдалики у глотці, лімфовузли у стінках травного каналу, бактерицидні речовини у складі слини та травних соків, печінка (фільтрує кров, що відтікає від кишечника).
Регуляторна функція
Гуморальна регуляція процесів гормонами, участь печінки в теплорегуляції організму, апендиксу - в імунній регуляції.
ендокринна система шлунково–кишкового каналу (слизові оболонки шлунка, дванадцятипа­лої кишки та підшлункової залози), печінка, апендикс

 Завдання2.

 «Закінчи речення» 

1.              Найбільша травна залоза ___________

2.              Травна система розпочинається із ____________

3.              органом смаку ,  на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори є____________

4.              Орган, в якому їжа накопичується і частково перетравлюється __________.

5.              Орган, який виробляє жовч _________________.

6.              Протоки підшлункової  залози  впадають у _________________.

7.              Відділ травної системи де всмоктуються поживні речовини_______

8.              Калові маси накопичуються у _____________.

9.              Ротова порожнина переходить у ____________.

10.          Найширший орган травної системи _____________.

 Домашнє завдання : опрацювати матеріал, що є на блозі та виконати завдання 1,2, опрацювати пр.7 ст. 28 підруч, вивчити нові терміни та поняття. Підготувати повідомлення про хвороби зубів.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Пластичний обмін . Фотосинтез : світлова та темнова фаза.

Повторимо вивчене.
Завдання 1.

Закінчіть речення.

1.     Дихання – це …

2.     Клітинне дихання відбувається в …

3.     Анаеробний етап дихання ще називають …

4.     Окисне фосфорилювання це …

5.     Синтез АТФ здійснюється на …

6.     Місце, де відбувається цикл Кребса в …

7.     Умови здійснення кисневого етапу …

8.     Повна назва НАД ...

Вивчення нового матеріалу.

   Історія вивчення фотосинтезу

Досліджувати процес фотосинтезу почали ще у другій половині XYIII сторіччі, а ряд важливих відкриттів зроблено у другій половині XIX сторіччя.

1630 р. голландський учений Ян ван Гельмонт вивчав процес фотосинтезу

1771 р. англійський хімік Джозеф Прістлі довів, що рослини під час дихання виділяють газ

1779 р. голландець Ян Інгенхауз зібрав газ, що виділяють рослини і доказав, що це був кисень

1782 р. Жан Сенеб'є довів, що рослини вбирають вуглекислий газ, а виділяють кисень і склав рівняння фотосинтезу

1883 р. німецький учений Енгельман доказав роль хлорофілу у процесі фотосинтезу

І тільки К.А. Тімірязєв досконало вивчив  механізм, умови, значення фотосинтезу.

Умови, які необхідні для фотосинтезу

Відомо багато біохімічних процесів, які відбуваються за участю живих істот, але серед них є один, без якого на нашій планеті життя існувати не може.  Це унікальний асиміляційний процес – фотосинтез. Процес може відбутися тільки при відповідних умовах: на 1кв.мм листкової пластинки повинно бути 400 тис. пластид, хлорофіл з магнієм, СО2 , Н2О, світло, п'ятивуглецевий цукор, як вихідна сполука для реакцій, що викликаються світлом.

Хлорофіл – синтезуючий пігмент

У клітинах рослин фотосинтез може відбуватися тільки в хлоропластах, у яких містяться фотосинтезуючі пігменти – хлорофіл, який рослини використовують для поглинання та використання енергії світла.

Перегляньте відео:


 Завдання 2.

Заповнити таблицю « Порівняльна характеристика світлової та темнової фази фотосинтезу»

Особливості протікання

Світлова фаза

Темнова фаза

Де протікає

 

 

За яких умов відбувається

 

 

Які процеси відбуваються

 

 

Кінцевий результат процесів

 

 

Значення

 

 


Домашнє завдання: опрацювати матеріал, що знаходиться на блозі, вивчити та занотувати нові терміни та поняття, виконати завдання 1,2; опрацювати параграф 18 ст. 100 підруч.; дати відповідь на запитання 6 ст. 103 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


















































 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар