перекладач

пʼятниця, 25 листопада 2022 р.

Вітаю 6,8 та 9 клас! 

Сьогодні 24 листопада 2022 р.

6 Клас

Тема. Фотосинтез , як характерна особливість рослин, живлення, дихання рухи рослин. 
Дослідницький практикум №1 : "Дослідження процесу росту вегетативних органів."

Поміркуйте!

-Чи можемо ми побачити як дерева чи квіти дихають, як вони живляться? Якщо ми  не бачимо, як вони дихають або живляться, то можливо вони не дихають і не живляться взагалі?


Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте інформацію .

Процеси дихання і фотосинтезу зовсім різні та водночас нерозривні і необхідні для рослин і всього живого, наприклад, для нас із вами.

-зелені рослини – наші годувальники, але вони дають харчі не лише нам, а й тваринам;

-учені переконані, що весь кисень повітря був утворений протягом мільйонів років саме зеленими рослинами; 

-учені стверджують, що зелені рослини за рік утворюють близько 150 млрд. т органічних речовин і виділяють понад 200 млрд. т вільного кисню;

-якби не було б рослин, поверхня Землі нагадувала б поверхню Місяця: гострі скелі, рівнини з камінням і кратери вулканів.

Рослини вдягають нашу планету в чудове вбрання – зелений колір, який залежить від наявності речовини, яка зветься хлорофілом. Хлорофіл – зелений пігмент, що міститься у хлоропластах листків. Ч.Дарвін назвав хлорофіл "найцікавішою з органічних речовин”.

У хлоропластах, де є хлорофіл, з неорганічних сполук (води і вуглекислого газу), з допомогою світла утворюються органічні речовини – вуглеводи (глюкоза,  крохмаль) – і виділяється кисень.

Фотосинтез – у перекладі означає "створення за допомогою світла”, бо з грецької фотос – світло, а синтез – поєднання. У процесі фотосинтезу рослини самі собі створюють "їжу” (автотрофне живлення). Цей процес відносять до асиміляції (анаболізму) – процесу утворення з простих речовин більш складних.

 

 Дихання – газообмін між рослиною і середовищем, поглинання кисню та виведення вуглекислого газу. Дихання – це процес окислення органічних сполук, їх розклад на простіші речовини. Його відносять до дисиміляції – розпаду складних речовин, з яких побудоване тіло, на простіші..

Живлення – процес постачання клітинам поживних речовин, їх переробка та засвоєння. Зелені рослини – автотрофи, а тварини і людина – гетеротрофи. Тому живлення у рослин і складається із грунтового(мінеральне) та повітряного(фотосинтез).

Транспірація – це  ще одна досить важлива функція рослин – випаровування води листками. Вона напряму пов’язана з усіма іншими. Завдяки саме їй рослина має здатність не перегріватися і вижити в усі сезони.

Опрацюйте також цікавий матеріал презентації та розгадайте кросворд, що там знаходиться:

https://docs.google.com/presentation/d/1j2MHwKe9OVpo0FH-_TLK7m8lNS_sS7pt/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true


Дослідницький практикум №1


Тема: дослідження процесу росту вегетативних органів.

Мета: провести дослідження щодо значення для росту органів у рослин фотосинтезу, дихання, води, мінерального живлення, транспірації.

Обладнання та матеріали: однакові кімнатні рослини, скляний ковпак.

ХІД РОБОТИ:

1. Для досліду візьміть дві кімнатні рослини, одну регулярно поливати, а полив іншої припинити. Зробіть висновки щодо значення води в житті рослини.

2. Одну рослину, яка стоїть на сонячному світлі, а іншу помістіть в темну шафу. Зробіть висновки щодо значення світла в житті рослини.

3. Для дослідження ролі транспірації в житті рослини, потрібно накрити скляним ковпаком одну з досліджуваних рослин. Визначити, яка з рослин уповільнила свій ріст із-за зниження інтенсивності процесу транспірації.

4. В наступному досліді одну з рослин закрийте скляним ковпаком, позбавивши рослину доступу кисню. Зробіть висновок, ріст якої рослини уповільнився.

Висновки: вегетативні органи — стебла, бруньки, коренева система. Ріст рослини відбувається за рахунок клітин твірної тканини, за умовою здійснення процесу фотосинтезу, руху води і мінеральних солей по організму, транспірації. При порушеннях задовільних умов існування рослин — уповільнюється ріст вегетативних органів.

 Перегляньте відео про те як можна виконати цей дослідницький практикум:


Результати вашого дослідження оформіть в зошиті, також ви можете приєднати до роботи фото , відео чи малюнки, які показують хід дослідження.( Ця робота не на один день . Тод роботу коли будуть результати)


Також пропоную переглянути відео "Як ростуть рослини":


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі, занотувати та вивчити нові терміни та поняття з теми; виконати дослідження(уважно перегляньте, що треба зробити, опис вище); прочитайте параграф 21 ст. 92 підруч.; заповніть таблицю на ст. 96 підруч.


Виконані робота надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема. Процеси травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.
Дослідницький практикум № 2 "Дія ферментів слини на крохмаль."

Опрацюйте матеріал презентації до теми та виконайте завдання, що містяться в ній:

Дослідницький практикум № 2 
Тема:"Дія ферментів слини на крохмаль."
Мета: визначити як слина діє на крохмаль.

Опис роботи ви можете знайти в підручнику ст. 211 та виконати його , а можете також переглянути відео з описом роботи та занотувати в зошити хід роботи та результат, висновок:


Домашня робота: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 8 підруч., занотувати та вивчити нові терміни та поняття з теми; виконати дослідницький практикум та надіслати для перевірки.
Виконані робота надсилайте на Viber!

9 Клас
Тема. Базові принципи систематичних процесів у клітинах та організмах .
Узагальнення та систематизація знань з теми "Принципи функціонування клітини."

Опрацюйте матеріал презентації та виконайте завдання , що містяться в ній:

Перегляньте також відео по темі:


Виконайте контрольну роботу.

Контрольна робота з  теми:

«Принципи функціонування клітини»                            

 

І рівень (з вибором однієї правильної відповіді) 0,5 бали

1.    Найменшою життєдайною одиницею є:

А   організм;                   Б   органела;

В   ядро;                          В   клітина.

2.    Вкажіть полісахарид, який входить до складу оболонок грибів:

А   целюлоза;                  Б   хітин;

В   крохмаль;                  Г   глікоген.

3.    Вкажіть основну ознаку прокаріотів:

А   відсутність мітохондрій;

Б   наявність каріоплазми;

В   наявність основних білків (гістонів);

Г   наявність ядра.

4.    Пігменти, в яких відбувається фотосинтез, містяться в:

А   мембранах тилакоїдів;       Б   піреноїдах;

В   мембранах карбоксилом;   Г   хлоросомах.

5.    Вкажіть назву ядерної структури,яка визначає спадкові властивості організму:

А   ядерна оболонка;                 Б   хроматин;

В   ядерце;                                  В   ядерний сік.

6.    Пластичний обмін – це сукупність:

А   усіх ферментативних реакцій клітини;

Б   реакцій біосинтезу;

В   реакції гідролізу;

Г   реакція каталізу, що відбуваються з виділенням тепла.

ІІ рівень (з вибором кількох правильних відповідей) 1 бал

7.    Вкажіть назви органоїдів,які присутні у клітинах прокаріотів:

А   рибосоми, нуклеоїд;    Б   рибосоми,  мітохондрії;

В   комплекс Гольджі, ендоплазматична сітка;    В   мезосоми;

Г    хроматофори, газові вакуолі.

8.    Вкажіть способи надходження речовин у клітину:

А   фагоцитоз і піноцитоз;         Б   перенесення вуглеводнів;

В   осмос;                                    Г   ендоцитоз і екзоцитоз;

Д   дифузія і полегшена дифузія.

 

 9.    Вкажіть процеси, які відбуваються під час пластичного обміну:

А   синтез білків та ліпідів;         Б   депонування йонів Са2+;

В   розщеплення білків і жирів;   Г   синтез нуклеїнових кислот;

Д   фотосинтез.

ІІІ рівень (завдання на встановлення відповідності та послідовності) 1 бал

10.Встановіть послідовність реакцій під час фотосинтезу:

А   6 СО2 + 24 Н+ → С6Н12О6 + 6Н2О;

Б    СО2 + 6 Н2О → С6Н12О6 +6О2 ;

В   АДФ + Ф → АТФ;

Г   НАДФ + Н+ →НАДФ∙Н2 ;

Д   4 ОН- → 2 Н2О + О2 ↑.

11.Встановіть відповідність між процесами синтезу та їх ознаками:

1   біосинтез;        А   відбувається  за участі сонячного світла;

2     фотосинтез;   Б   характерний для прокаріотів;

3   хемосинтез.     В   кінцевий продукт – поліпептидний ланцюг;

                              Г   кінцеві продукти – СО2 і Н2О.

12.Встановіть послідовність відкриттів у вивчені клітини, які передували створенню клітинної теорії:

А    сформульовано основні положення клітинної теорії;

Б   запропоновано термін «протоплазма»;

В   запропоновано термін «клітина»;

Г   відкрито клітинне ядро;

Д   відкриті бактерії та найпростіші.

 

IV   рівень (завдання відкритого типу) 3 бали

13.Що відбувається з речовинами та енергією під час реакцій розщеплення?

Домашня робота: опрацюйте матеріал розміщений на блозі та пр. 20 ст.109 підруч, занотуйте та вивчіть нові терміни та поняття, виконайте контрольну роботу та надішліть для перевірки.

 Виконані робота надсилайте на Viber!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар