перекладач

середа, 9 листопада 2022 р.

Доброго дня 6,8 та 9 клас!

Сьогодні 10 листопада 2022 р.

6 Клас 

Тема. Середовища існування одноклітинних організмів , їх процеси життєдіяльності, особливості будови , роль у природі та житті людини.

Повтор вивченого.

Завдання 1

Складіть слова із поданих букв та установіть відповідність між термінами та їх визначеннями.

1.    ИІТЛКАН

2.    МДНЛАМАОДАІХО

3.    ОТАДВРІЛСПЬЗ

а) - здатність організмів змінювати прояви життєдіяльності у відповідь на дію подразника;

б) - одиниця будови всіх живих організмів;

в) – одноклітинна водорость, має джгутики. 

Вивчення нового матеріалу.
Ознайомтесь з матеріалом презентації:

Також ви можете переглянути відео:


Прогляньте відеофрагмент та дайте відповідь на  питання.



        Де мешкає евглена зелена?

        Які розміри має цій одноклітинний організм?

        Як вона рухається?

        Як здійснюється механізм живлення евглени зеленої?

        Завдяки чому евглена відчуває сонячне світло?

         Що таке циста та як вона утворюється?

Завдання 2.

Питання на узагальнення

1.    Опиши будову евглени зеленої.

2.    Що спільного в хроматофора і хлоропластів?

3.    Яке значення має хлорофіл?

4.    Де в тілі евглени зеленої, що також має зелене забарвлення, міститься хлорофіл?

5.    Назвіть середовища існування найпростіших.

6.    Де в природі зустрічаються діатомові водорості?

Завдання 3.

Заповнення порівняльної таблиці «Будова одноклітинних організмів»

 

Амеба

Інфузорія туфелька

Евглена зелена

Хламідомонада

Оболонка

 

 

 

 

Цитоплазма

 

 

 

 

Ядро

 

 

 

 

Несправжня ніжка

 

 

 

 

Джгутик

 

 

 

 

Війки

 

 

 

 

Травна вакуоля

 

 

 

 

Скоротлива вакуоля

 

 

 

 

Ротовий отвір

 

 

 

 

Порошиця

 

 

 

 

Хлоропласти

 

 

 

 

Вічко

 

 

 

 



Домашнє завдання: опрацювати матеріал та виконати завдання , що розміщено на блозі.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 клас

Тема. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини.

Ознайомтесь з матеріалом презентації :

Перегляньте відео до теми:


Ознайомтез з таблицею на ст. 23 підручника.

Завдання 1.
 
Знайдіть відповідь на запитання, використовуючи інтернет:
- чому горіхи, а особливо арахіс, можуть бути шкідливі або навіть небезпечні для здоровя?
- чи всі види молочних продуктів є завжди корисними, а для кого вони можуть бути і не корисними?
- які саме вуглеводи нам друзі, а які вороги?

Завдання 2.

Дайте відповідь на запитання на ст. 25 підручника.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал, що є на блозі та пр. 6 підручника, виконати завдання 1-2. Повторити тему "Опора та рух" та "Обмін речовин та енергії в організмі людини".

Виконані завдання надсилайте на Viber!

9 Клас

Тема. Обмін речовин та енергії.

Опрацюйте теоретичний матеріал.

Клітина є єдиним цілим,  біологічною системою, елементи якої об’єднує спільний обмін речовин і перетворення енергії. Обмін речовин клітини можна умовно поділити на дві частини – обмін із навколишнім середовищем і внутрішній обмін, або метаболізм.

Обмін речовин і енергії в клітині – сукупність хімічних перетворень, що відбуваються в живій клітині та забезпечують її ріст, життєдіяльність, відтворення, постійний контакт і обмін з навколишнім середовищем.


                                  Метаболізм (на рівні організму)

Ø Надходження речовин (дихання, харчування);

Ø Перетворення речовин (травлення);

Ø Всмоктування;

Ø Виведення з організму кінцевих продуктів життєдіяльності (шкіра, легені, видільна система, травний тракт)

Точніше поняття метаболізму можна сформулювати як закономірний порядок перетворення речовин та енергії в клітині, спрямований на її ріст, збереження та самовідтворення.

Метаболізм будь-якої клітини складається з двох взаємопов’язаних комплексів реакцій. У результаті першої групи реакцій відбувається розщеплення складних органічних сполук на простіші, а енергія, яка при цьому виділяється запасається клітиною і фурмі макроенергетичних зв’язків ряду сполук (наприклад, АТФ).  Ця група процесів називається енергетичним обміном. У результаті другої групи реакцій за рахунок енергії макроенергічних зв’язків відбувається синтез складних органічних сполук із більш простих попередників. Ця група процесів називається пластичним обміном.

                           Метаболізм (ні рівні клітини)

Пластичний обмін

(асиміляція, анаболізм) —сукупність реакцій біосинтезу: із простих низькомолекулярних речовин утворюються складні високомолекулярні сполуки: амінокислоти → білки, нуклеотиди → нуклеїнові кислоти, вуглекислий газ і вода → глюкоза та ін.  Реакції відбуваються з поглинанням енергії – ендотермічні.

Енергетичний обмін

(дисиміляція, катаболізм) – сукупність реакцій розщеплення та окиснення: зі складних органічних сполук утворюються прості, бідні та енергію сполуки, що підлягають виведенню з клітини. Реакції відбуваються з виділенням енергії – екзотермічні.

За стратегією одержання матеріалів для забезпечення енергетичного обміну різні групи живих організмів суттєво різняться між собою.

Класифікація живих організмів за основним джерелом енергії:

Ø Автотрофи (фототрофихемотрофи);

Ø Гетеротрофи (сапротрофи, паразити).

Автотрофні організми в реакціях енергетичного обміну розщеплюють синтезовані ними ж органічні речовини, частіше за все у формі глюкози. А от гетеротрофні організми розщеплюють органічні речовини, які надходять до їхніх клітин з їжею.

    При цьому гриби й бактерії виділяють травні ферменти в навколишнє середовище, а поглинають і розщепляють уже досить прості органічні речовини, які утворилися внаслідок дії цих ферментів. А тварини поживні речовини спочатку поглинають, а вже потім починають їх обробляти ферментами у своїй  травній системі. В аеробних живих організмів розщеплення глюкози в клітинах відбувається у два етапи гліколіз і дихання.  Гліколіз відбувається в цитоплазмі, а дихання у мітохондріях.

    Для реакцій пластичного обміну у своїх клітин і гетеротрофні й автотрофні організми використовують зовнішні джерела енергії та Карбону. Різниця в тому, що автотрофи отримують Карбон з неорганічних речовин за рахунок енергії сонячного світла, а гетеротрофи – з органічних речовин інших живих організмів.

Особливості перебігу окремих процесів метаболізму

Тип обміну

Процес і його особливості

Де відбувається

Енергетичний

Підготовча стадія енергетичного обміну. Макромолекули розщеплюються до мономерів

Навколишнє середовище, лізосоми, травний тракт

Енергетичний

Гліколіз. Мономери розщеплюються до проміжних сполук

Цитозоль

Енергетичний

Дихання. Проміжні сполуки окислюються до низькомолекулярних речовин

Мітохондрії

Пластичний

Синтез проміжних сполук з неорганічних речовин

Хлоропласти

Пластичний

Синтез мономерів із проміжних сполук

Хлоропласти, цитозоль

Пластичний

Синтез макромолекул з мономерів

Цитозоль, хлоропласти, мітохондрії, ендоплазматична сітка, ядро


Перегляньте відео за даною темою:



Дати відповіді на питання:

1.     Що таке  обмін речовин?

2.     Що таке метаболізм?

3.     Які стадії можна виділити в енергетичному обміні?

4.     Які основні процеси відбуваються під час пластичного обміну?


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та параграф 15 ст. 86 підручника; занотуйте та вивчіть нові терміни та поняття; виконайте тести зі ст. 88-89 підручника та знайдіть відповідь , з допомогою додаткових джерел інформації, на запитання 12 ст. 89 підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!
























Немає коментарів:

Дописати коментар