перекладач

середа, 18 січня 2023 р.

Доброго дня 6, 8 та 9 клас!

Сьогодні 19 січня 2023 р. 

6 Клас

Тема. Квітка. Лабораторне дослідження : будови квітки.

Повторимо вивчене.

Тест: «Будова вегетативних органів рослин».

1.       Як називається зона кореня, що захищає верхівку кореня від механічних пошкоджень?

А зона розтягування     Б зона всмоктування

В зона поділу                Г кореневий чохлик

2.       Як називається осьова частина пагона, що об’єднує  в одне ціле всі його частини?

А листок    Б брунька        В стебло           Г корінь

3.       Вирости, що іноді розвиваються біля основи черешка, називаються:

А листки    Б прилистки   В пелюстки      Г жилки

4.       Видозміненим укороченим пагоном, необхідним для насінного розмноження, є:

А квітка       Б корінь           В брунька        Г плід

5.       Як називається коренева система, у якій головний корінь відсутній, а від основи стебла відходять численні додаткові корені?

А ризоїди     Б стрижнева      В мікориза    Г мичкувата

  6.     З яких частин складається листок?

 А з пелюсток та черешка      Б тільки із черешка

 В з листкової пластинки та черешка  Г з листкової пластинки та прилистків.

        Кросворд  «Органи рослини»
1.          Підземний  орган , що виник  у рослини   як пристосування  для життя на суходолі
2.           Брунька  , з якої можуть  утворитися  нові  пагони.   
3.           Вегетативний орган  , що виник  , як  пристосування до  життя  в повітряному  середовищі . 
4.           Бічна  частина  пагона . 
5.          Зачаток  пагона . 
6.           Листки в яких  кілька  листових пластинок на одному  черешку . 

 

 

 

 

 

1.

К






 

 

2.

В











 

3.




І


 

4.




Т



 

 

5.






К


 

 

 

6.




А




 

Вивчення нового матеріалу.

   Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, ґрунт  протнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса.

Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок.

Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці „ Метаморфози рослин " у 1790 році.

Будова квітки

Квітка – це видозмінений пагін рослин, а в той же час, квітка – орган насінного розмноження рослин. Поява квітки в процесі еволюції забезпечила широке розселення покритонасінних на Землі.                                

Квітка є складний орган.                                                                        

Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою.. Нерідко квітконіжка сильно вкорочена або відсутня. Такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка переходить у  її стеблову частину — квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, ввігнутою.

На квітколожі розташовані видозмінені листки (квітколистки): чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.

Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і  маточка,— це видозмінені листки пагона.

Оцвітина – це сукупність  листкоподібних  органів  квітки.

Чашечка складається з невеликих зелених листочків - чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез.  Що таке фотосинтез   ?

Віночок складається з листоподібних пелюсток — вільних або зрослих між собою. За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні.

З більшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими.  Функції віночка — приваблювання комах для  запилювання.                                                                               

Оцвітина. Проста оцвітина  складена з листків  однакової будови. 

Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.

Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що  нагадує  за обрисами  метелика . На ньому  є  4 пилкові гнізда , в яких утворюється значна кількість пилку. Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.

У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин.

 Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків. Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав’язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.

Зав’язь захищає насінний зачаток, який у ній знаходиться, від несприятливих чинників середовища.

Зав’язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав’язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав’язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою ( огірок, нарцис).


Перегляньте відео:



 Лабораторне дослідження : будови квітки.

Щоб виконати лабораторне дослідження перегляньте відео:

Закріпимо вивчене.

Завдання1

Знайдіть помилку.

 1. Квітка – це  вегетативний орган рослини.

 2.  Маточка має зав’язь, стовпчик, приймочку, пиляк.

3.Пелюстки утворюють чашечку

4.Оцвітина є простої коли вона складається з чашечки та віночка

5. Квітка розвивається з вегетативної бруньки.

Завдання 2

Дайте відповідь на запитання:

     Для  чого природа створила квітку?

Яке значення мають квіти у природі,  житті людини?

Завдання 3

Складіть Сенкан до теми "Квітка"


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 32 ст. 143, знати будову квітки, вивчити нові терміни та записати їх; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас
Тема. Алергія. СНІД.


Повтор вивченого.

Дайте відповідь на запитання:

 1. Дайте визначення поняттю « імунітет».

 2. Які клітини відносять до фагоцитів?

 3. Як відбувається процес фагоцитозу?

 4. Які функції виконують Т – лімфоцити?

 5. Які види імунітету ви знаєте?

 

Протягом століть людство стикалося з такими проблемами, як:

 а) численні інфекційні хвороби,

 б) алергії,

 в) рак.

В останній час зявилися проблеми СНІДу та трансплантації тканин і органів.

 - Що обєднає ці проблеми?

 - Чому в останній час вони стали більш гострими?

 - Чи є залежність між імунітетом і екологією?


Вивчення нового матеріалу.

Алергі́я — змінена чутливість організму   людини до чужорідних речовин (здебільшого білкової природи), що вводяться повторно. Речовини, які викликають алергію (т. з. алергени), здебільшого мають білкову природу (тваринні та рослинні білки, білкові речовини мікроорганізмів).

Алергени можуть потрапляти в організм через шкіру і слизові оболонки або надходити в кров з вогнищ запалення. Прояви алергії виникають лише тоді, коли перше і повторне надходження алергену розділені певним проміжком часу (не менше 5–7 днів)

 

Алергія (від грецьк. allos – інший та ergon – дія) за механізмом прояву подібна до імунної реакції. Це неадекватна відповідь імунної системи на повторне надходження в організм сполуки (алергену), яка для більшості людей нешкідлива. Алергени для даного організму є антигенами. В залежності від походження, їх поділяють на:

·       екзоалергени (зовнішні);

·       ендоалергени (внутрішні).

До першої групи відносять деякі харчові продукти (шоколад, цитрусові, яйця тощо), різні хімічні речовини (пральний порошок, агрохімікати тощо), лікарські препарати, пилок квітів та інші. Внутрішні алергени – це власні тканини організму, в яких відбулися певні видозміни внаслідок патологічних процесів. Такі токсичні речовини, наприклад, утворюються в тканинах, ушкоджених опіками або обмороженням.

Імунодефіцитний стан може бути наслідком радіоактивного опромінення, особливо при ураженні червоного кісткового мозку. В умовах радіоактивного забруднення середовища такий стан призводить до зростання частоти і чисельності різноманітних інфекційних захворювань, зниження здатності організму протистояти гострим респіраторним вірусним інфекціям тощо. Важкою формою імунодефіциту є захворювання на СНІД (синдром набутого імунодефіциту), яке викликається внаслідок ураження вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). Цей вірус руйнує один з типів лейкоцитів, що призводить до зниження функції імунної системи. Вважається, що протягом 10 років після інфікування людина може померти. Причиною смерті є загострення або неадекватне протікання інфекційних захворювань. ВІЛ передається через кров і деякі рідини організму, а зараження може відбутися при переливанні крові і деяких кров’яних препаратів, при користуванні нестерилізованим інструментарієм у лікарнях і перукарнях, при статевих зносинах тощо. Нажаль, ліків від цього страшного захворювання ще немає.

Прояви алергії

Алергічні реакції розвиваються бурхливо або ж поступово. Коли алерген діє на організм вперше, то відбувається накопичення антитіл із підвищеною чутливістю до нього. При по­вторній зустрічі цього алергену з організмом розвивається бурхливіалергічна реакція. Алергія є досить поширеною хворобою. Проявляється вона в різних негативних реакціях: висипах на шкірі (кропивниця), алергічними екземами, звуженні дихальних шляхів внаслідок набряку їхніх слизових оболонок, що утруднює дихання - астма тощо.

На алергію хворіють не всі. Вона значною мірою визначається спадковою схильністю організму. При вивченні вікових особливостей прояву алергічних реакцій відзначалося, що алергічні хвороби частіше виявляються у віці до 4-5 років та в період статевого дозрі­вання. Порушення обміну речовин, діяльності залоз внутрішньої секреції, розвиток неврозів, недостатнє харчування сприяють виникненню алергічних реакцій.

Способи запобігання алергії

 Насамперед, всі фак­тори, що зміцнюють організм (загартовування, фізична культура, здоровий спосіб життя, відсутність шкідливих екологічних впливів), запобігають розвиткові алергії. Кожна людина повинна знати, на що в неї алергія й уникати контакту з алергеном. У разі виникнення алергічної реакції потрібно вміти надати першу допомогу. Наприклад, отрута бджіл, джмелів та інших комах належать до біологічних алергенів. Чутливі до укусів цих комах люди, можуть навіть загинути від ядухи (набряку слизової оболонки дихальних шляхів) або через зупинку серця і дихання.

!Найстрашнішим захворюванням імунної системи є СНІД.
?Що ж таке СНІД?
СНІД, або Синдро́м набу́того імунодефіци́ту — сукупна назва уражень, що відбуваються на III-IV клінічних стадіях інфекції, яку спричинює вірус імунодефіциту людини
Синдром — тому, що у хворих виникає безліч різних, симптомів і опортуністичних (супутніх) захворювань.
Набутий — тому, що це стан, який виникає внаслідок заражен­ня, а не передається генетичним шляхом.
Імунний — тому, що уражає імунну систему організму, яка бо­реться із хворобами.
Дефіцит — тому, що імунна система перестає працювати належ­ним чином.
Перегляньте відео:


Підсумуємо розглянуте:

         Що таке алергія ?

     Що ви можете розповісти про СНІД

    Назвіть стадії протікання хвороби.

          Які ви знаєте шляхи зараження ?

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр.186, записати та вивчити нові терміни та поняття; складять тестові запитання до даної теми.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми "Збереження та реалізація спадкової інформації."

Контрольна робота

1 варіант

1. Вид поділу, під час якого відбувається редукція хромосомного

    набору:   а) мітоз;    б) мейоз;     в) брунькування;      г) множинний.

2. Визначте, що відбувається з молекулами ДНК під час інтерфази:

    а) транскрипція;   б) трансляція;     в) елонгація;     г) реплікація.

3. Зазначте сполуки, з яких переважно складаються хромосоми:

    а) білки і ліпіди;   б) білки і ДНК;   в) білки і РНК;  г) ліпіди і РНК.

4. Назвіть процес, під час якого хромосоми обмінюються своїми

    ділянками:  а) мітоз;  б) трансляція;  в) кросинговер;  г) реплікація.

5. Визначте, яка кількість хромосом і молекул ДНК буде в кожній

    дочірній клітині після мітозу, якщо перед поділом клітина мала 46

    хромосом та 92 молекули ДНК:

а) 46 хромосом та 92 молекули ДНК;                                            

б) 23 хромосоми і 46 молекул ДНК;

в) 46 хромосом та 46 молекул ДНК;

г) 23 хромосоми та 23 молекули ДНК.

6. В процесі дозрівання молекули РНК видаляється:

    а) термінатор;     б) промотор;      в) екзон;      г) інтрон.

 

 7. Етап постембріонального розвитку ссавців від народження до

     настання статевої зрілості:

     а) дитинство;      б) ювенільний;    в) зрілість;     г ) репродуктивний

8.  Дайте визначення:

      а) Геном -

      б) Репарація -

 9. Установіть відповідність між фазами мейозу та процесами,які в них

      відбуваються:

 а) профаза І   

   б) метафаза ІІ     

   в) анафаза І   

   г) телофаза ІІ                               

1) кросинговер; 

2) розходження хроматид;

3) розходження гомологічних хромосом;

4) прикріплення ниток веретена поділу до центромер;

5) формування ядерець.

10. Фрагмент одного з ланцюгів молекули ДНК має таку послідовність

      нуклеотидів: АТГ - ГАА - ТАТ - ТЦГ - ЦАТ. Визначте послідовність

      нуклеотидів у другому ланцюгу іРНК. Написати його структуру і який

      білок цьому відповідає по генетичному коду.

11. Порівняйте процеси транскрипції та трансляції.

                                                     2 варіант

1. Період існування клітини між поділами називається:

    а) мітоз;     б) інтерфаза;  в) клітинний цикл;  г) пресинтетичний період.

2. Подібні за будовою і розмірами хромосоми однієї пари називаються:

    а) гетерохромосоми;  б) аутосоми;   в) гомологічні;  г) негомологічні.

3. Триплет нуклеотидів іРНК, якому відповідає певна амінокислота:

     а) оперон;         б) кодон;           в) антикодон;         г) код.

4. Зазначте елементи будови хромосоми:

    а) центромери;         б) субодиниці;       в) центріолі;        г) кристи. 

5. Визначте, яка кількість хромосом і молекул ДНК буде в кожній дочірній

    клітині після мейозу, якщо перед поділом клітина мала 46 хромосом та

    92 молекули ДНК:

 а) 46 хромосом та 92 молекули ДНК;                                             

 б) 23 хромосоми і 46 молекул ДНК;

 в) 46 хромосом та 46 молекул ДНК;

 г) 23 хромосоми та 23 молекули ДНК.

6. Ділянка гена, яка розпочинає синтез молекули РНК:

     а) промотор;       б) ініціатор;         в) оператор;         г) термінатор.

 

7. Період онтогенезу покритонасінних рослин від проростання зародка

     до формування генеративних органів:

     а) латентний; б) прегенеративний; в) генеративний; г) постгенеративний.

8. Дайте визначення:

     а) Ген-

     б) Реплікація -

9. Установіть відповідність між фазами мітозу та процесами,які в них

    відбуваються:

 а) профаза    

   б) метафаза       

   в) анафаза    

   г) телофаза                               

1) кон’югація гомологічних хромосом; 

2) розходження хроматид;

3) розташування хромосом по центру клітини;

4) формування ядерної оболонки;

5) зникнення ядерець.

10. Фрагмент одного з ланцюгів ДНК має послідовність нуклеотидів;

    ТАЦ - АТГ - ГТТ - ЦГЦ - АТЦ. Визначте послідовність нуклеотидів у

    другому ланцюгу іРНК. Написати його структуру і який білок цьому

       відповідає по генетичному коду.

11. Порівняйте процеси мітозу і мейозу.

Домашнє завдання: виконати та надіслати для перевірки контрольну роботу, повторити терміни з теми.

 Виконані завдання надсилайте на Viber!









































































Немає коментарів:

Дописати коментар