Доброго дня 6, 8 та 9 клас!
Сьогодні 19 січня 2023 р.
6 Клас
Тема. Квітка. Лабораторне дослідження : будови квітки.
Тест: «Будова вегетативних органів рослин».
1. Як називається зона кореня, що захищає
верхівку кореня від механічних пошкоджень?
А зона
розтягування Б зона всмоктування
В зона поділу Г кореневий чохлик
2. Як називається осьова частина пагона, що
об’єднує в одне ціле всі його частини?
А листок Б брунька В стебло Г корінь
3. Вирости, що іноді розвиваються біля
основи черешка, називаються:
А листки Б прилистки В пелюстки Г жилки
4. Видозміненим укороченим пагоном,
необхідним для насінного розмноження, є:
А квітка Б корінь В брунька Г плід
5. Як називається коренева система, у якій
головний корінь відсутній, а від основи стебла відходять численні додаткові
корені?
А ризоїди Б стрижнева В мікориза Г мичкувата
6. З
яких частин складається листок?
А з пелюсток та черешка Б тільки із черешка
В з листкової пластинки та черешка Г з листкової пластинки та прилистків.
6. Листки в яких кілька листових пластинок на одному черешку .
|
|
|
|
1. |
К |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2. |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
3. |
|
|
|
І |
|
|
|||||||||
4. |
|
|
|
Т |
|
|
|
|
||||||||
5. |
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|||||||
|
6. |
|
|
|
А |
|
|
|
|
Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, ґрунт протнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса.
Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок.
Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці „ Метаморфози рослин " у 1790 році.
Будова квітки
Квітка – це видозмінений пагін рослин, а в той же час, квітка – орган насінного розмноження рослин. Поява квітки в процесі еволюції забезпечила широке розселення покритонасінних на Землі.
Квітка є складний орган.
Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою.. Нерідко квітконіжка сильно вкорочена або відсутня. Такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка переходить у її стеблову частину — квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, ввігнутою.
На квітколожі розташовані видозмінені листки (квітколистки): чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.
Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і маточка,— це видозмінені листки пагона.
Оцвітина – це сукупність листкоподібних органів квітки.
Чашечка складається з невеликих зелених листочків - чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез. Що таке фотосинтез ?
Віночок складається з листоподібних пелюсток — вільних або зрослих між собою. За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні.
З більшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими. Функції віночка — приваблювання комах для запилювання.
Оцвітина. Проста оцвітина складена з листків однакової будови.
Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.
Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що нагадує за обрисами метелика . На ньому є 4 пилкові гнізда , в яких утворюється значна кількість пилку. Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.
У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин.
Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків. Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав’язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.
Зав’язь захищає насінний зачаток, який у ній знаходиться, від несприятливих чинників середовища.
Зав’язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав’язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав’язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою ( огірок, нарцис).
Лабораторне дослідження : будови квітки.
Закріпимо вивчене.
Знайдіть помилку.
1. Квітка – це вегетативний орган рослини.
2.
Маточка має зав’язь, стовпчик, приймочку, пиляк.
3.Пелюстки
утворюють чашечку
4.Оцвітина є
простої коли вона складається з чашечки та віночка
5. Квітка розвивається
з вегетативної бруньки.
Завдання 2
Для чого природа створила квітку?
Яке значення мають квіти у
природі, житті людини? Завдання 3 Складіть Сенкан до теми "Квітка" Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 32 ст. 143, знати будову квітки, вивчити нові терміни та записати їх; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки. Виконані завдання надсилайте на Viber! 8 Клас |
а) профаза І б) метафаза ІІ в) анафаза І г) телофаза ІІ |
1) кросинговер; 2) розходження хроматид; 3) розходження гомологічних хромосом; 4) прикріплення ниток веретена поділу до центромер; 5) формування ядерець. |
10. Фрагмент одного з ланцюгів молекули ДНК має таку
послідовність
нуклеотидів: АТГ - ГАА - ТАТ - ТЦГ - ЦАТ. Визначте послідовність
нуклеотидів у другому ланцюгу іРНК. Написати його структуру і який
білок цьому відповідає по генетичному коду.
11. Порівняйте процеси транскрипції та трансляції.
1. Період існування клітини між
поділами називається:
а) мітоз;
б) інтерфаза; в) клітинний цикл; г) пресинтетичний період.
2. Подібні за будовою і розмірами хромосоми однієї пари називаються:
а) гетерохромосоми; б) аутосоми;
в) гомологічні; г) негомологічні.
3. Триплет нуклеотидів іРНК, якому відповідає певна амінокислота:
а) оперон;
б) кодон; в) антикодон; г) код.
4. Зазначте елементи будови хромосоми:
а) центромери; б) субодиниці; в) центріолі; г) кристи.
5. Визначте, яка кількість хромосом і молекул ДНК буде в кожній дочірній
клітині після мейозу, якщо перед поділом
клітина мала 46 хромосом та
92 молекули ДНК:
а) 46
хромосом та 92 молекули ДНК;
б) 23
хромосоми і 46 молекул ДНК;
в) 46
хромосом та 46 молекул ДНК;
г) 23
хромосоми та 23 молекули ДНК.
6. Ділянка гена, яка розпочинає синтез молекули РНК:
а) промотор; б) ініціатор; в) оператор; г) термінатор.
7. Період онтогенезу покритонасінних рослин від проростання зародка
до
формування генеративних органів:
а) латентний; б) прегенеративний; в)
генеративний; г) постгенеративний.
8. Дайте визначення:
а) Ген-
б) Реплікація -
9. Установіть відповідність між фазами мітозу та процесами,які в них
відбуваються:
а) профаза б) метафаза в) анафаза г) телофаза |
1) кон’югація гомологічних хромосом;
2) розходження хроматид; 3) розташування хромосом по центру клітини; 4) формування ядерної оболонки; 5) зникнення ядерець. |
10. Фрагмент одного з
ланцюгів ДНК має послідовність нуклеотидів;
ТАЦ - АТГ - ГТТ - ЦГЦ - АТЦ. Визначте
послідовність нуклеотидів у
другому
ланцюгу іРНК. Написати його структуру і який білок цьому
відповідає по генетичному коду.
11. Порівняйте процеси мітозу і
мейозу.
Домашнє завдання: виконати та надіслати для перевірки контрольну роботу, повторити терміни з теми.
Немає коментарів:
Дописати коментар