перекладач

вівторок, 24 січня 2023 р.

Доброго дня 8 та 11 клас! 

Сьогодні 24 січня 2023 р.

8 Клас

Тема. Система кровообігу. Серце: будова та функції . Робота серця. Лабораторне дослідження №5: "Вимірювання частотисерцевих скорочень.

Повтор вивченого.
Завдання 1

   «Вірю - не вірю»

1. Імунітет – це здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність. 

2.    Основними клітинами імунної системи є лейкоцити. 

3.    Т-лімфоцити забезпечують гуморальний імунітет.

4.    Антитіла – це чужорідні біологічні молекули, що проникають до організму. 

5.    Фагоцитоз відноситься до гуморального імунітету. 

6.    В-лімфоцити беруть участь у клітинному імунітеті. 

7.    Клітинний імунітет відкрив І. Мечников. 

8.    Антитіла – білки, що виробляються при гуморальному імунітеті. 

9.    За походженням імунітет поділяють на природний та штучний. 

10. Штучний пасивний імунітет утворюється за допомогою вакцинації. 

11. Перше щеплення проти віспи здійснив Е. Дженнер. 

12. Активний імунітет створюється шляхом введення до організму сироватки. 

Вивчення нового матеріалу.

У людини, як і в інших ссавців, кров рухається судинами, а забезпечує цей рух особливий насос – серце.
Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього! Хто сильніше, ніж поети, розкрив дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини?
Існує велика кількість ліричних віршів. Ви теж на уроках літератури вивчали їх.
А скільки існує легенд, міфів про серце! Згадаємо лише легенди про Данко, Прометея, серце матері. Стародавні греки вірили, що серце — центр душі, китайці асоціювали його із центром щастя, а єгиптяни вважали, що емоції та інтелект живуть саме в серці.
Споконвіку люди вважали серце символом кохання. Напевно, це пов’язане з тим, що душевний стан людини впливає на роботу її серця, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості. Спробуємо і ми розгадати сьогодні всі таємниці серця.

Будова та функції серця.

Серце - порожнистий м’язовий орган, що має форму конуса. Воно розташоване всередині грудної клітки. У лівій половині грудної клітки розміщується 2/3 серця, і тільки 1/3 лежить у правій її половині. Вважають, що розміри серця відповідають у середньому розмірам складеної в кулак кисті руки даної людини. Маса серця в дорослої людини становить 250 - 350 г (0,42 % від маси тіла).

Стінка серця складається з трьох шарів :

- епікард (зовнішня стінка, сполучна тканина);

- міокард (середня стінка, м’язова тканина);

- ендокард (внутрішня стінка, сполучна тканина).

Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою — перикардом, що оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров’ю.

Між навколосерцевою сумкою та серцем міститься рідина, що зволожує серце. (Зменшує тертя серця під час скорочення об стінки перикарду.)

Серце розділене суцільною перегородкою на дві ізольовані одна від одної частини - ліву й праву. У верхній частині обох половин розташовані праве й ліве передсердя, у нижній частині - правий і лівий шлуночки. Отже, серце в людини, як і в усіх ссавців, чотирикамерне .


Перегляньте відео про будову серця:

Завдання 2

·       «Встав пропущені слова»

1.Серце людини знаходиться  у _________  частині ________  порожнини. 

2. Верхівка його спрямована вниз і _______ . 

3. Стінки серця утворені _______  оболонками: внутрішньою сполучнотканинною _______ , середньою м’язовою ____________  і зовнішньою сполучнотканинною ________. 

4. Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою ________ (перикардом), який захищає його від ________  при наповненні кров’ю. 

5. Між навколосерцевою сумкою і серцем міститься ________ , що _______  серце і зменшує його _________  під час скорочень. 

6. Маса серця людини коливається в межах ________ . 

7. Серце людини складається з _____  камер: двох ____________  і двох ________ . 

8. Суцільна перегородка ділить серце на _________  в якій знаходиться __________  кров і _________   в якій знаходиться _____________  кров . 

9. Між редсердями і шлуночками знаходяться клапани, в лівій частині _____________ , у правій частині ___________ .

 10. На виході аорти з лівого шлуночка і легеневої артерії з правого шлуночка розташовані _____________  клапани. 

11. Серцеві клапани забезпечують ______________________ . 

12. Кровопостачання серця здійснюється спеціальними судинами, які називаються _____________ .  



Це цікаво!

Наше серце невтомний насос. У стані спокою робить 60-80 скорочень  за 1хв. ( для порівняння: слон – 20 уд./хв., бик – 25 уд./хв., жаба – 30 уд./хв., кролик – 200 уд./хв., а миша – 500); за добу скорочується близько 100 -115 тис. разів.

Серце за добу перекачує близько 10 000 л крові, обслуговує до 80 тис. км капілярів (цей шлях у два рази довший за довжину екватора).

Серце за все життя людини скорочується 2,5 млрд. разів. Підраховано, що цієї роботи достатньо, щоб підняти поїзд на гору Монблан.

Властивості серця.

Особливість роботи серця: ритмічне скорочення протягом усього життя забезпечується специфікою будови і фізичними властивостями серця.
-        Які властивості м’язової тканини? 
·       Збудливість – це здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників.
·       Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь-якій ділянці, по всьому серцю.
·       Скоротливість – здатність м’язової тканини серця скорочуватись під впливом збудження.
·       Автоматія – здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів, що виникають в самому серці.
Серце – це орган, що починає рухатися першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. В яйці, що всього добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений не міг приховати свого хвилювання і вигукнув: «Живе в живому!», адже зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця. Набагато пізніше вчені встановили, що пульсуюча точка є скупченням клітин майбутнього серця.
За сталої температури (38 о С) і забезпечення поживними речовинами серце теплокровної тварини може скорочуватися поза організмом протягом кількох діб. Російський учений О.О. Кулябко в 1912 році довів можливість підтримання діяльності ізольованого серця людини. Він оживив серце дитини, яка померла від запалення легень. Цікаво те, що серце було вийнято з грудної клітки через 20 годин після смерті дитини.
 

-        Як пояснити те, що серце навіть поза організмом продовжує працювати?

Річ у тому, що у серці є  нервово-м’язові утворення (водії серцевого ритму), які виробляють електричні імпульси, під впливом яких серце і скорочується.

Серцевий цикл.

Серце працює ритмічно. Скорочення (систола) чергується з розслабленням (діастола). Скорочення та розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов суворо взаємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця . Повний цикл серцевої діяльності складає 0,8 с.

1 фаза – систола передсердь (0,1 с);

2 фаза – систола шлуночків (0,3 с);

    3 фаза – загальна пауза (0,4 с).

Робота серця.

Частота серцевих скорочень (ЧСС) людини в нормі складає – 70-75 уд./хв.

Систолічний об’єм крові (СОК) – це кількість крові, яку серце виштовхує за одне скорочення (близько 70 мл).

Хвилинний об’єм крові (ХОК)  - об’єм крові, що прокачується серцем за одну хвилину.

Знаючи СОК і ЧСС, можна обчислити, скільки крові серце прокачує за певний проміжок часу. Отже, ХОК = СОК × ЧCC.

Регуляція роботи серця.

·       Збільшення або зменшення хвилинного об’єму крові, який перекачується серцем, може змінюватися за рахунок зміни ритму та сили скорочення серця. Серце дуже чутливо реагує на зміни в навколишньому середовищі. Воно першим відгукується на потребу організму, не зважаючи на те, що фізичні навантаження (сходження на гору, занурення підводу), чи дія високих температур, чи емоційне збудження.

Нервова регуляція

 

Симпатичний нерв

 

Гуморальна регуляція

 

Адреналін, норадреналін, солі Са2+

 

max

 

Ритмічна сила скорочення серця

 

min

 

 

Блукаючий нерв

 

 

Ацетилхолін, солі К+

Висновок: нервова та гуморальна регуляція – дві сторони єдиної нейро-гуморальної регуляції, які пов’язані між собою і разом забезпечують точне пристосування роботи серця до потреб організму та умов навколишнього середовища.

Виконайте лабораторне дослідження.

Лабораторне дослідження №5: "Вимірювання частотисерцевих скорочень.

Щоб виконати дослідження скористайтесь ст. 211 підручника де є опис та інструкція щодо виконання.(лабораторне дослідження №3)

Також перегляньте відео про частоту серцевих скорочень:
Закріпимо вивчене.

1.    Розв’яжіть задачу 

Розрахуйте ХОК, якщо відомо, що кількість кисню, який використовується за 1 хвилину, дорівнює 240 мл, вміст кисню в артеріальній крові – 19 %, а у венозній – 13 %.


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений  на блозі або пр. 17-18 ст. 66-71, записати та вивчити нові поняття та терміни, замалювати та вивчити будову серця; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки; скласти кросворд до теми або вірш про серце та його значення.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


11 Клас

Тема1. Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

Тема2. Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

Тема1
Пригадаємо!

1.Що таке атмосфера? Які її структура та межі?

2. Яке значення для живих організмів має атмосфера?

3. Наведіть зповсякденного життя приклади забруднення атмосферного повітря. Якими є наслідки цього?

Вивчення нового матеріалу.

   1. Основні типи забруднення.

   На жаль, забруднення стало звичним, частовживаним словом у нашому житті.

Забруднення - внесення в навколишнє середовище або виникнення в ньому нових, зазвичай не характерних фізичних чинників, хімічних і біологічних речовин, які шкодять природним екосистемам та людині.

Розрізняють природне забруднення, яке виникає внаслідок потужних природних процесів (виверження вулканів, лісові пожежі, вивітрювання тощо) без будь-якого впливу людини, і антропогенне, яке є результатом діяльності людини й інколи за масштабами впливу переважає природне. Різні типи забруднення можна розділити на три основні: фізичне, хімічне та біологічне .

Фізичне забруднення пов'язане зі змінами фізичних, температурно-енергетичних, хвильових і радіаційних параметрів зовнішнього середовища. Зокрема, тепловий вплив проявляється в погіршенні режиму земної поверхні та умов життя людей. Джерелами теплового забруднення в межах міських територій є: підземні газопроводи промислових підприємств (140-160 °С), теплотраси (50-150 °С), збірні колектори і комунікації (35-45 °С) тощо. До фізичного забруднення можна віднести вплив шуму й електромагнітне випромінювання, джерелами якого є високовольтні лінії електропередач, електропідстанції, антени радіо- і телекомунікаційних станцій, а останнім часом також деякі побутові електроприлади. Встановлено, що при тривалому впливі електромагнітних полів навіть у здорових людей спостерігається перевтома, головний біль, почуття апатії та ін.

Хімічне забруднення - збільшення кількості хімічних компонентів певного середовища, а також проникнення (введення) в нього хімічних речовин, не притаманних йому або в концентраціях, котрі перевищують норму. Найнебезпечнішим для природних екосистем і людини є саме хімічне забруднення, яке отруює атмосферу  різними токсикантами (аерозолі, хімічні речовини, важкі метали, пестициди, пластмаси, детергенти та ін.). За підрахунками спеціалістів, у наш час у природному середовищі міститься 7-8,6 млн хімічних речовин, причому їхня кількість щорічно поповнюється ще на 250 тис. нових сполук. Багато хімічних речовин мають канцерогенні та мутагенні властивості, серед яких особливо небезпечними є 200 (список складений експертами ЮНЕСКО): бензол, азбест, бензопірен, пестициди, важкі метали (особливо ртуть, свинець, кадмій), різноманітні фарбники і харчові додатки.

Біологічне забруднення - випадкове або пов'язане з діяльністю людини проникнення в екосистеми не притаманних їм рослин, тварин і мікроорганізмів (бактеріологічне); часто справляє негативний вплив при масовому розмноженні нових видів.

Особливо забруднюють середовище підприємства, які виробляють антибіотики, ферменти, вакцини, сироватки, кормовий білок, біоконцентрати та ін., тобто підприємства промислового біосинтезу, в викидах якого наявні живі клітини мікроорганізмів. До біологічного забруднення можна віднести надмірну експансію живих організмів. Так, у містах наявність звалищ, несвоєчасне прибирання побутових відходів призвели до значного збільшення синантропних тварин: щурів, комах, голубів, ворон та ін.

  2. Наслідки забруднення атмосфери

Атмосфера має здатність до самоочищення. Концентрація забруднювальних речовин через розпорошення їх у повітрі, осідання твердих часточок під впливом сили гравітації, випадання різних домішок з опадами (дощ інтенсивністю 1 мм/год. за 45 хв. вимиває з повітря 28% часточок пилу діаметром 10 мкм).

Проте від величезної кількості забруднювальних речовин, що надходять в атмосферу сьогодні, вона не встигає самоочищуватись. Так, при спалюванні за рік 2,1 млрд. т кам'яного вугілля і 0,8 млрд. т бурого в навколишнє середовище потрапляє 225 тис. т арсену, 225 тис. т германію, 153 тис. т кобальту і, крім того, мільйони тони пилу з металургійних заводів, майже 1/5 частина світового виробництва цементу.

За приблизними підрахунками, маса забруднювальних речовин в атмосфері становить 9-10 мли т. Порівняно з масою земної атмосфери це мізерна величина, однак на висоті 50- 100 м від Землі, де саме концентруються забруднювальні речовини, частка їх є істотною відносно кількості чистого повітря.

3. Головними екологічними глобальними наслідками забруднення атмосфери є:

·        парниковий ефект;

·        озонова дірка;

·        кислотні дощі;

·        смог.

Вплив транспорту на атмосферне повітря. В промислово розвинутих країнах основним джерелом забруднення атмосфери є автотранспорт, парк якого безупинно росте. Якщо в 1900 р. на планеті нараховувалося біля 6 тис. автомобілів, то до 2000 р. чисельність світового парку автомашин досягла 500 млн. одиниць.

Частка автотранспорту в забрудненні атмосфери продуктами згоряння показана в таблиці.

Таблиця.  Обсяги викидів продуктів згоряння, млн. т. рік.

Продукти згоряння

Джерела продуктів згоряння продуктів згоряння

 

автомобілі

електростанції, промисловість і т. д.

Оксид вуглецю

59,7

5,2

Вуглеводні й інші органічні речовини

10,9

6,4

Оксиди азоту

5,5

6,5

Сполуки, що містять сірку

1,0

22,4

Макрочастки

1,0

9,8

 

Викиди автомобільного транспорту істотно залежать від режиму роботи двигуна і якості використовуваного палива. Зразковий склад вихлопних газів автомобілів поданий у табл. 2.

Таблиця  Наближений склад (% по обсягу) вихлопних газів автомобілів.

Компоненти

Вміст компонентів у вихлопах

 

карбюраторний двигун

дизельний двигун

N2

74-77

76-78

О2

0,3-8

2-18

Н2О

3,0 - 5,5

0,5 - 4.0

СО2

5,0-12,0

1,0-10,0

СО

5.0 - 10,0

0,01 - 0,5

Оксиди сірки

0-0,8

2* 10 -4 - 0,5

Вуглеводні

0,2 - 3,0

1 * 10 -3 - 0,5

Альдегіди

0-0,2

 (1 - 9) * 10 -3

Сажа

0-0,4 г / м -3

0,01 -1,1 г / м -3

Бензапірен

 (10-20) * 10-6 г/м -3

до 1 * 10 -5 г / м -3

 

До токсичних відносять такі компоненти вихлопних газів: оксид вуглецю, оксиди азоту, вуглеводні. Крім того, деякі види палива містять сірку; що обумовлює вміст у вихлопних газах діоксиду сірки.

З початку 1930- х років тетраметил- і тетраетил свинець добавляють у якості антидетонатора до переважної більшості бензинів у кількості 80 мг • л -1. При прямуванні автомобіля від 25 до 75% цього свинцю викидається в атмосферу, осаджується на землю, потрапляє в поверхневі води. Свинець акумулюється в ґрунті і рослинності уздовж автострад (у містах - уздовж вулиць із пожвавленим рухом), помітна кількість сполук свинцю утримується в повітрі великих міст.

За даними США і Великобританії, до 90% усього свинцю, що утримується в атмосфері, варто віднести за рахунок вихлопних газів. В даний час у ряді країн (Японії й ін.) використання етилованого бензину заборонено.

Виходячи із середніх втрат нафтопродуктів на одну автомашину 10 - 11 л в рік, загальний викид нафтопродуктів світовим автомобільним парком обчислюється 2,1-2,2 млн. т у рік, причому велика частина його потрапляє в ґрунти і гідросферу.

Також ви можете переглянути відео по даній темі:



Завдання1

Підготувати матеріал для створення публікації, або презентації по даній темі.


Тема2

Виконайте вправу.

«Вірю – не вірю»

1.   Забруднення довкілля – зміна його кількісних і якісних характеристик 

2.   За характером походження виділяють природне, штучне та антропогенне забруднення довкілля 

3.   Виверження вулканів, лісові пожежі, вивітрювання, масове розмноження комах тощо – це приклади штучного забруднення довкілля. 

4.   Забруднення довкілля спричиняється впливом забруднювачів - фізичних, хімічних або біологічних чинників 

5.   Теплове, шумове, електромагнітне, світлове, радіаційне випромінювання відносять до фізичного забрудення .

6.   Сміття побутове, відходи побутові, органічний і неорганічний пил, сажа, смолянисті речовини – це хімічне забруднення .

7.    Радіонукліти та пестициди мають канцерогенний вплив на організм людини .

8.    Забруднення атмосферного повітря за джерелом проходження бувають природними та антропічними .

9.    Газуваті забруднювачі становлять 90 % загальної маси речовин, що надходять в атмосферу .

 10.За площею поширення розрізняють два типи атмосферного забруднення: місцеве та глобальне .

Пригадайте! Якими є межі біосфери? Що таке гідросфера? Яка її роль на планеті?

Вивчення нового матеріалу.

Вода є важливим елементом біосфери і як екологічний чинник, і як середовище існування. Вона займає понад 70 % площі Землі, й це переважно солона морська вода, натомість запаси прісної води становлять лише 2 % загальної її кількості. Прісна вода зосереджена переважно в льодовиках (85 % від загальної кількості), і лише 1 % прісної води містять річки, озера й підземні води.

У сучасних умовах постійно збільшується потреба у воді. Водночас відбувається погіршення якості води й водних джерел та зменшення можливостей їх використання. Особливо гострою є проблема забезпечення людства достатньою кількістю прісної води. Однією з причин такої ситуації є забруднення водойм.

Забруднення водойм - надходження у водойми різних забруднювачів у кількостях і концентраціях, здатних порушити нормальні умови середовища.

Перегляньте відео:






Самостійна робота з матеріалом підручника .Доповніть дану схему прикладами, використовуючи матеріал підручника.


Хімічне забруднення виникає внаслідок надходження у водойми шкідливих домішок зі стічними водами. Домішки бувають неорганічної (кислоти, мінеральні солі, луги тощо) й органічної природи (нафта й нафтопродукти, органічні сполуки, поверхнево активні речовини, мийні засоби, пестициди тощо)

Фізичне забруднення відбувається внаслідок потрапляння у воду різних механічних домішок (піску, шлаків тощо). Причиною радіоактивного забруднення є ядерні випробування, аварії на атомних підприємствах і накопичення радіоактивних відходів.

Теплове забруднення пов'язане з підвищенням температури води в результаті її змішування з теплими технологічними водами підприємств.

Біологічне забруднення характеризується появою у воді патогенних бактерій, вірусів, найпростіших, грибів тощо. Джерелом такого забруднення можуть бути стоки комунально-побутових підприємств, дослідницьких лабораторій тощо.

Джерела забруднення гідросфери. 

Основними джерелами потоків стічних вод є промислові підприємства. Стічні води різних галузей сільського господарства є джерелами забруднення пестицидами, сполуками важких металів, нітратами і нітритами тощо. Морський і річковий транспорт забруднює водойми продуктами згоряння пального, а у випадку аварій - часто виникає забруднення водойм нафтою.

Об'єкти енергетичного комплексу не поступаються за кількістю стічних вод. Зокрема, ТЕС спускають у водойми підігріту воду, яка змінює термічні режими водойм, АЕС створюють ризик радіаційного забруднення, ГЕС призводять до застою води у водосховищах і, як наслідок, до накопичення промислових забруднень і цвітіння води.


Цвітіння води - це природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій. Вони здатні виробляти отруйні речовини у великих концентраціях. Цвітіння викликає зміну кольору води й погіршує кисневу забезпеченість вод. Підсилюють прояв цього явища забруднення водойм добривами, мийними засобами, промисловими стічними водами, що містять сполуки Фосфору та Нітрогену, стимулюючи розвиток ціанобактерій. За таких умов виникає придуха риби й водоростей, що призводить до їх загибелі.

Електричні батарейки залежно від їхнього типу містять важкі метали та небезпечні елементи (Цинк, Манган, Кадмій, Нікель, Плюмбум, кислоти, луги). Потрапляючи в навколишнє середовище, одна батарейка забруднює 400 л води.

Наслідки забруднення гідросфери?

1) зниження первинної біологічної продукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту інших мешканців моря;

2) деградація й руйнування водних екосистем;

3) скорочення запасів прісної води;

4) погіршення якості води;

5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія, онхоцеркоз).

Основні екологічні проблеми гідросфери.

Завдання 

Самостійна робота з матеріалом підручника із заповненням таблиці

Назва

Сутність

Причини

Дефіцит питної води

Цвітіння води

Евтрофікація водойм

Стічні води

Забруднення через розливи нафти

 

Охорона водойм - сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод.

Основними заходами охорони водойм є:

правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води, державний                       моніторинг вод);

організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);

економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);

соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).

Закріпимо вивчене, підведемо підсумок!

Одже:

1. Дайте означення поняття забруднення водойм.

2. Які є види забруднення водойм?

3. Назвіть основні джерела антропічного забруднення водойм.

4. Сформулюйте принципи оцінювання екологічного стану водойм.

5. Поясніть застосування біологічних методів моніторингу стану гідросфери.

6. Який внесок у збереження водойм можете зробити особисто ви?

7. Поясніть необхідність охорони водойм на державному рівні.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 24-25 підручника, записати та вивчити нові поняття та терміни, виконати завдання розміщені на блозі або виконати завдання на ст. 160 - 6,7,8 та зі ст. 166 - "Проект для дружньої компанії."підручника.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


















































Немає коментарів:

Дописати коментар