перекладач

четвер, 19 січня 2023 р.

Доброго дня 6 та 9 Клас!

Сьогодні 20 січня 2023 р. 

6 Клас

Тема. Суцвіття.

Повторимо вивчене.
Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/1413675 або за QR-кодом:


1.    Гра «Біологічна математика».

Закінчити дію:

Пелюстки + чашолистики = … 

Зав’язь + приймочка + стовпчик = … 

Тичинкова нитка + пиляк = … 

Одна особина: чоловічі квітки  + жіночі квітки = … 

Різні особини: Тичинкові квітки + маточкові квітки = … 

Одна квітка: Тичинки + маточки = … 

Біологічна задача.

1. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. З чим пов’язана ця відмінність?

Завдання: відповідь питання позначити відповідним номером ключового слова.

1.    Верхня розширена частина квітконіжки, в якій розташовані всі частини квітки .

2.    Квітки, які мають тільки тичинки  або тільки маточки .

3.    Частина квітки, до складу якої входять  тільки пелюстки .

4.    Рослину, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на різних  рослинах .

5.    Частина тичинки, в якій формується пилок .

6.    Квітки, в яких знаходяться і маточки, і тичинки .

7.    Вкорочений, видозмінений пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин .

8.    Видовжена, середня частина маточки .

9.    Частина квітки, яка складається з тичинкової нитки і пиляка .

10.Верхня частина маточки .

11.Частина квітки, за допомогою якої вона кріпиться до пагону .

12.Нижня частина маточки, в якій знаходяться насінні зачатки .

13.Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі .

14.Частина квітки, яка складається з чашолистиків .

15. Рослини, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на одній  рослині .

 Ключові слова:

1.    Квітка

2.    Квітконіжка

3.    Квітколоже

4.    Чашечка

5.    Віночок

6.    Маточка

7.    Тичинка

8.    Пиляк

9.    Стовпчик

10. Приймочка

11. Зав’язь

12. Одностатеві

13. Двостатеві

14. Однодомні

15. Дводомні

Вивчення нового матеріалу. 


                                                        Біологічне значення суцвіть

 збільшується ймовірність запилення квіток;


 певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті — пристосування до різних чинників запилення;

  тип суцвіття пов’язаний з певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння.

Перегляньте відео до теми:


Завдання
1 Робота з підручником.
  Прочитати   замалювати схеми  простих та складних  суцвіть  та визначити, які рослини  мають  такі суцвіття .( пр. 34 ст. 153-154)
2. Виконайте вправу за посиланням:https://learningapps.org/2681349
3. Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/1220387

Підсумуємо!

    Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясували:

·       Суцвіття – це пагони, що несуть на собі групу квіток, розташованих у певному порядку.

·       За характером галуження головної осі й розміщення квіток розрізняють суцвіття прості та складні.

·       До простих суцвіть належать китиця, зонтик, щиток, головка, сережка, кошик, колос, початок.

·       До складних суцвіть належать: складний зонтик, волоть, складний колос, складний щиток.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 34, знати та навидити приклади суцвіть, замалювати схеми простих та складних суцвіть, виконати завдання розміщені на блозі; на основі отриманих знань скласти казку про квітку, можна з малюнками.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

Бажаю всім упіхів !!!😊💖 


9 Клас

Тема. Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

Цікавий факт!
У 1914 р. в Англії ремонтували собор. Роботами керував нащадок першого герцога Шрюсбері Джона Табольта, похованого у цьому соборі у 1453 р. Джон Табольт був історичною постаттю. Він воював проти Жанни Д’арк і загинув від ран. Чотирнадцять поколінь віддаляли Рицаря ХV ст. від його нащадків початку ХХ ст.  Нащадок розкрив гробницю. Те, що в ній лежав Табольт сумнівів не було. На кістках були ушкодження, що свідчили про рани, згадувані літописцями. Про встановлення портретної схожості не могло бути і мови. І тут виявився неспростований доказ спорідненості, більш надійний, аніж засвідчені нотаріусом генеалогічні документи, на одному з пальців скелета дві фаланги зрослися в одну. Нащадок порубаного французами герцога радісно простягнув свідкам, що були присутні під час розкриття гробниці, свою руку з розчепіреними пальцями. На тій самій руці, що й у скелета, ті самі дві фаланги вигляділи як одна. Їх зростив домінантний ген, фенотипів прояв якого в медицині називають симфалангією.

Поміркуйте!
Про яку властивість живих організмів йшла мова і чи можна її змінити, порушити чи знищити?

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про генетику як науку, методи генетичних досліджень, досягнення Г. Менделя.

Вивчення нового матеріалу.

1.  Генетика. Історія розвитку генетики.

 Генетика вивчає процеси зберігання, передачі, реалізації та зміни спадкової інформації на всіх рівнях організації живого.

Пригадайте рівні організації живого.

На кожному з них є генетична проблематика і генетичні  науки:

-        молекулярний рівень- молекулярна генетика;

-        клітинний рівень- цитогенетика;

-        організмовий рівень- генетика розвитку, генетика конкретних організмів;

-        надорганізмені  системи- популяційні генетика, еволюційна генетика, тощо.

Отже, генетика – це наука про закономірності спадковості та мінливості організмів.( запишіть в конспект)

Назву « ген» запропонував англійський вчений У. Бетсон у 1906 році. Новий етап у розвитку генетики повязаний з імям  Томаса Моргана та його учнів. Підсумком їх досліджень стало створення  хромосомної теорії спадковості, яка вплинула на подальший розвиток біології в цілому.

Короткий історичний нарис розвитку генетики – повідомлення учня

Основні напрямки досліджень генетики:


Генетика працює на стику з багатьма науками, такими як: фізика, кібернетика, математика, хімія, еволюційне вчення, біотехнологія, практична селекція, соціологія, медицина, молекулярна біологія тощо.

Перегляньте відео:



2.  Основні поняття генетики (спадковість, мінливість, ген, генотип, фенотип, домінантний стан ознаки, рецесивний стан ознаки, алельні гени, гомозиготи, гетерозиготи)

Зазвичай в організмі генетична інформація зберігається у вигляді хромосом, які,
у свою чергу, складаються з білків та носіїв генетичної інформації — молекул
ДНК.

Основними поняттями генетики є спадковість і мінливість.

Спадковість — здатність живих організмів передавати від покоління до покоління спадкові ознаки, збереження й відтворення у нащадків основних ознак зовнішньої та внутрішньої будови, фізико-хімічних особливостей і життєвих функцій батьків.

Мінливість здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку.

Спадковість є однією з основних властивостей живих організмів і забезпечується відтворенням матеріальних одиниць спадковості — генів.

Ген — це ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організмів.

У генах закодована інформація, що необхідна для синтезу амінокислотної послідовності білків. Білки відіграють найважливішу роль у формуванні фенотипу, або, іншими словами, білки визначають, яким буде фізичний стан і загальний вигляд організму.

Генотип (від грец. генос — рід, походження і типос — відбиток) — комплекс усіх генів організму, що зумовлюють спадкові властивості. Взаємодія генотипу та умов середовища утворюють фенотип організму.

Фенотип (від грец. фаіно — являю і типос — відбиток) — сукупність характеристик, властивих індивіду на певній стадії розвитку. Будь-яка спостережувана характеристика чи риса організму (його морфологія, розвиток, біохімічні та фізіологічні властивості чи поведінка) і усі клінічно визначувані ознаки індивіда (зріст, вага тіла, колір очей, тип волосся, група крові тощо) є фенотипними.

Фенотип формується під дією генотипу, опосередкованого низкою факторів довкілля та можливими взаємодіями між ними.

Алелі або алельні гени — різні варіанти одного гену, що зустрічаються в межах однієї популяції організмів та визначають різні фенотипи цих організмів.

Алельні гени займають однакове положення (локус) у хромосомах однієї пари (гомологічних хромосомах) і визначають різні стани певних ознак (наприклад, високий чи низький зріст, рудий або чорний колір волосся, блакитний або зелений колір очей тощо).

Гомозигота — організм (зигота), що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах (AA, aa).

Гетерозигота організм (зигота), що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки.

Ознаки — гени можуть бути домінантними та рецесивними.

Домінантна ознака (ген) — переважаюча, та що пригнічує, виявляється завжди як у гомозиготному, так і в гетерозиготному стані. Домінантна ознака позначається великою літерою (A, B, С). Приклади домінантних ознак: кучеряве волосся, темний колір очей або шкіри, високий зріст тощо.

Рецесивна ознака (ген) — та, що пригнічується, виявляється тільки
в гомозиготному стані. В гетерозиготному стані рецесивна ознака пригнічується домінантною. Рецесивний ген позначається відповідною малою літерою (а, b, с). Приклади рецесивних ознак: пряме волосся, світлий колір очей та шкіри, низький зріст тощо.

Геном — сукупність усієї спадкової генетичної інформації організму, тобто всіх генів, не кодуючих послідовностей ДНК, та позахромосомного генетичного матеріалу. В геномі кожен ген представлений одним геном з алелі.

Термін «геном» був запропонований Гансом Вінклером у 1920 р. для опису сукупності генів у гаплоїдному наборі хромосом організмів одного біологічного виду

3.       Методи генетичних досліджень.

Метод

Суть

Значення

Гібридологічний

Схрещування (гібридизація) організмів, які відрізняються за певними станами однієї чи кількох спадкових ознак

Можливість дослідження характеру успадкування станів ознак за допомогою системи схрещувань

Генеалогічний

Вивчення типу успадковування (альтернативних ознак), частоти та інтенсивності ознак за допомогою генеалогічних дерев

Визначення ступеня ризику появи спадкових порушень у нащадків

Популяційно-статистичний

Вивчення частоти зустрічальності алелей і хромосомних порушень у популяціях

Визначення поширення мутацій, дії генного потоку і природного добору в популяціях

Цитогенетичний

Вивчення хромосомних наборів живих організмів

Знання про будову, структуру хромосом, хромосомні хвороби

Біохімічний

Вивчення змін у біологічних параметрах організму, пов’язаних зі зміною генотипу

Виявлення порушень у складі крові, продуктах життєдіяльності тощо

Близнюковий

Вивчення генотипних і фенотипних особливостей однояйцевих та різнояйцевих близнюків

Виявлення відносного значення спадковості у формуванні організму


Цікавий факт про методи генетичних досліджень

Зверніть увагу

Особливу увагу слід звернути на значення генетичних досліджень для народження нового здорового покоління, на можливості, які отримало людство з появою генетики як науки (можливість запобігання або попередження генетичних захворювань, можливість створення генетично модифікованих організмів тощо).

Закріпимо вивчене.

«Добери пару»

Можливі варіанти пар термінів:

генетика — геном;

спадковість — мінливість;

генотип — ;

домінантний стан ознаки —;

ген — ;

гомозиготи — .

Підсумуємо!

1.   Які поняття є основними в генетиці?

3.   Що таке спадковість і мінливість?

4.   Які методи використовують для генетичних досліджень організмів?

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розташований на блозі або пр. 31, записати та вивчити нові терміни та поняття, виконати тести зі ст. 175-176 підручника; Підготувати повідомлення про Ґреґора Менделя та його роль у становленні генетики як науки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


























Немає коментарів:

Дописати коментар