перекладач

четвер, 26 січня 2023 р.

Вітаю 6, 8 та 9 Клас!

Сьогодні 26 січня  2023 р. 

6 Клас

Тема. Запилення.

Пригадаємо вивчене.

1. Яка головна ознака покритонасінних (квіткових) рослин?

2. Що таке квітка?

3. З яких частин складається квітка?

4. Яке значення у квітці відіграє оцвітина, та які частини квітки її утворюють?

5. Яка будова маточки та тичинки?

6. Чому маточка та тичинки є головними частинами квітки?

7. Назвати рослини, які мають одностатеві та двостатеві квітки?

8. Знайдіть одностатеві, двостатеві та нестатеві квітки на малюнках, позначте цифри, якими вони закодовані.


Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте відео:

Після перегляду відео дайте відповідь на запитання:

      1. Що ж таке запилення? Хто може пояснити?
2. Види запилення. Як може відбуватися запилення?
а) самозапилення;
б) перехресне запилення.
3. Способи перехресного запилення. Яким чином пилок з однієї квітки потрапляє на іншу?
Тепер попрацюємо з підручником.
Використовуючи текст( чи інтернет ресурсів )підручника - пр. 33 ст. 148, знайдіть відомостіпро:

Пристосування вітрозапильних рослин.

Пристосування комахозапильних рослин. Інші способи перехресного запилення у рослин:

а) водою;

б тваринами;

в) птахами.

Штучне запилення та його значення.

Заповніть таблицю:

Види запилення

                   Особливості  квітки

1.Комахами

 

2.Вітром

 

3.Водою…..

 


З використанням підручника або інших джерел інформації з'ясуйте:
Завдання1

1. Які особливості самозапилення у рослин.

2. Навести приклади самозапильних рослин.

3. Недоліки самозапилення у рослин.

Завдання2

1. Визначте пристосування комахозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади комахозапильних рослин.

3. Доведіть переваги перехресного запилення.

Завдання3

1. Визначте пристосування вітрозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади вітрозапильних рослин.

3. Які особливості штучного запилення, з якою метою його застосовують.


Цікаво знати!

Цікаве про конюшину
Більшість видів сучасних покритонасінних є комахозапильними ентомофільними. Деякі не здатні розмножуватись без комах - запилювачів. В одних рослин квітки запилюються різними комахами, а в інших - тільки певними видами. Це пов’язано в першу чергу з різницями в будові квітки. Наприклад, конюшина запилюється лише джмелем або довгохоботковою кавказькою бджолою, а середньоросійська бджола через недостатню довжину хоботка запилювати не здатна. Є легенда про те, як деяке божество розгнівалось на конюшину і заборонило бджолам запилювати її. Бджоли не могли ослухатись. Дуже погано було б конюшині, якби не було відважних джмелів, джмелі не злякались погроз і як раніше прилітали до конюшини за нектаром, а заодно і запилювали її. Бджолам стало сумно, і вони захотіли порушити заборону. Але божество було впертим, і намагання бджіл ні до чого не привело: відвідувана бджолами конюшина насіння не давала. Тепер ми знаємо, що перші квіти конюшини мають дуже довгі чашечки, а у бджіл недостатньо довгий хоботок. Другі коротші, бджоли їх відвідують і дуже запилюють при цьому. Але другі не встигають дати насіння. У джмелів хоботок довгий, і вони чудово обслуговують перші квіти конюшини. І тому насіння, яке дає конюшина, завдячує джмелям. Більшість квіткових рослин (близько 80%) пов’язані з життям комах.
Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію
Рафлезія - паразитична рослина з найбільшими у світі квітками, але повністю позбавлена листя, стебла й коріння.
Рафлезієві (три близькі роди) зустрічаються тільки в джунглях Південно-Східної Азії та паразитують на ліанах роду Тетрастігма. Пристосувавшись до паразитичного способу життя вони втратили корінь, листки й стебло, а також здатність до фотосинтезу. Рафлезієві відомі завдяки своїм величезним квіткам до одного метра в діаметрі та вагою до 7 кг. Квіти своїм виглядом і запахом нагадують гниле м’ясо, тому що запилюються мухами.

Запилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається - птахозапилення.

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водо запилення.



Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 33 ст. 148 підручника, вивчити нові терміни та поняття та записати їх, виконати завдання розміщені на блозі.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

8 Клас

Тема. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум №3: "Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня."

Повтор вивченого.
Виконайте завдання за посиланням:https://learningapps.org/display?v=pjq85mybc16

Вивчення нового матеріалу.

Ви часто чули такі поняття як вени, артерії та капіляри, а чи замислювалися ви над тим, яка велика їх роль в організмі людини. Їх можна порівняти з річковою системою нашої планети. Як річки обгортають Землю, кожен струмочок доставляє необхідну воду в найвіддаленіші куточки, так і наші судини несуть до кожного органу, кожної клітини все необхідне для їх життєдіяльності. В деяких з них кров бурхлива, як в гірських річках,  рух в інших можна порівняти з тихими гаванями, де не має жодного коливання, а деякі настільки тоненькі, що можуть доставити кров до кожної клітини, не оминути жодної.

Саме це величезне павутиння, що пронизує усе тіло людини, і є кровоносними судинами. Важко уявити, але довжина кровоносних судин становить 100 тисяч кілометрів! Цього вистачить, щоб два з половиною рази обігнути нашу Землю.

Опрацюйте теоретичний матеріал за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/19nn1KXVlpiXKPDZSOPHs7iJlULVLGhPD/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Перегляньте відео до теми:

Отже: Кровоносні судини – це еластичні трубки, якими кров транспортується до всіх органів і тканин,  а потім знову збирається до серця. Вони поділяються на артерії, вени та капіляри. Кров рухається за двома колами кровообігу: великому та малому. – під запис, якщо вистачає часу.

Ще раз повторюємо, яка кров по яким судинам рухається кров.

Питання: Яка кров рухається по артеріям малого кола кровообігу?

Закріпимо вивчене.
"Вірю чи не вірю":

1.    До кровоносних судин належить артерії, капіляри, вени .

2.    Артерії – це кровоносні судини, по яким кров тече до серця .

3.    Капіляри найдрібніші кровоносні судини.

4.    Більшість вен, як і артерії мають три оболонки.

5.    У людини є два кола кровообігу.

6.    Мале коло кровообігу – це шлях крові від правого шлуночка через легені до лівого передсердя .

7.    Велике коло кровообігу починається від правого шлуночка.

8.    Аорта – найбільша артерія.

9.    Легеневі артерії несуть венозну кров.

10. Артеріальна кров рухається по артеріям великого кола кровообігу.

11. По венам великого кола кровообігу рухається артеріальна кров.

12. Верхня та нижня порожнисті вени відносяться до малого кола кровообігу.

13. Для визначення артеріального пульсу необхідно знайти велику поверхнево розташовану артерію.

14. З віком еластичність артеріальних стінок зменшується, тому пульс стає частішим.

Тепер треба виконати дослідницький практикум.

Дослідницький практикум №3: "Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня."
Інструкція та пояснення дослідницького практикуму міститься в підручнику на ст. 213. Ознайомтесь та виконайте до наступного уроку. Обов'язково зробіть висновок!

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 19 ст. 72-73, вивчити та виписати нові терміни та поняття; виконати дослідницький практикум та надіслати для перевірки.
Виконані завдання надсилайте на Viber!

9 Клас

Тема. Закони Менделя.Демонстрація схем схрущення, що ілюструють основні генетичні закономірності.

Повтор вивченого.
Дайте відповідь на запитання:

1.    Що таке генетика? 

2.    Що є елементарною одиницею спадковості? 

3.    Що таке ген? 

4.    Яка функція генів? 

5.    Що таке алельні гени? 

6.    Яка алель називається домінантною,  а яка рецесивною?

7.    Що називається генотипом? 

8.    Що називають фенотипом? 

9.    Дайте визначення поняттю «спадковість».

10. Дайте визначення поняттю «мінливість». 

11. Які методи дослідження вам відомі? 

Вивчення нового матеріалу.

Опрацюйте матеріал презентації за посиланням та перегляньте відео до теми:

Презентація https://docs.google.com/presentation/d/1cp2tjOe22WlBc5zQjbCFkSYOe6KKCC74/edit?usp=sharing&ouid=100301507652054648741&rtpof=true&sd=true

Відео


Для закріплення знань виконайте завдання:

Завдвння1

Дайте відповідь на запитання:

1.    Яку клітину називають гомозиготною? 
2.    Яку клітину називають гетерозиготною? 
3.    В чому проявляється закон домінування? 
4.    В чому полягає закон розщеплення? 
5.    Дайте визначення явищу розщеплення. 
6.    Сформулюйте закон  незалежного комбінування  станів ознак.
7.    Опишіть гіпотезу (закон)  чистоти гамет. 
Завдання2

Виберіть правильну відповідь. 

1.    Перший закон Г. Менделя – це закон  одноманітності гібридів першого покоління.

2.    Третій  закон Г. Менделя – це закон  розщеплення ознак.

3.    Другий  закон Г. Менделя – це закон незалежного розподілу генів.

4.    У гібридів першого покоління виявляються тільки домінантні ознаки, тобто це покоління фенотипово одноманітне – це визначення першого закону Г. Менделя.

5.    При дигібридному схрещуванні розщеплення станів кожної ознаки у нащадків відбувається незалежно від інших -   це визначення другого  закону Г. Менделя.

6.    Під час схрещування гібридів першого покоління у гібридів другого покоління відбувається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 - це визначення третього закону Г. Менделя.

7.    Схематичний  запис першого закону Г. Менделя:


8.     Схематичне  зображення  третього  закону Г. Менделя:

9.    Дигібридне схрещування – схрещування організмів за двома ознаками, наприклад, кольором стручка гороху та поверхнею насінини гороху.
10.     Домінантні ознаки при розв’язанні задач позначаються великими латинськими літерами A, B, C, D, E, F і т. п.
11.      Умовний запис  Aa, Bb, Cc, Dd  - це умовне позначення гомозигот.
12.     Буквою G при розв’язуванні задач позначають гамети.

Завдання3
(Завдання на відповідність)

Упорядкуйте таблицю.

Поняття

Характеристика

а) Чиста лінія

1) Клітина, гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певного гена

б)Гомо­зиготна клітина

2) Схрещування особин, які відрізняють­ся різними станами великої кількості спадкових ознак

в) Гетеро­зиготна клітина

3) Схрещування особин, які відрізня­ються різними станами однієї спадкової ознаки

г) Розщеп­лення

4) Генотипно однорідні нащадки однієї особини, гомозиготні за більшістю генів та одержані в результаті самозапилення

д) Моногібридне схре­щування

5) Клітина, гомологічні хромосоми якої містять різні алелі певного гена

е) Полігібридне схре­щування

6) Явище прояву обох станів ознаки у дру­гому поколінні гібридів, зумовлене розхо­дженням алельних генів, які їх визначають


Домашнє завдання: опрацюйте матеріал розміщений на блозі , запишіть та вивчіть нові поняття та терміни, виконайте завдання розміщені на блозі.
Виконані завдання надсилайте на Viber!














Немає коментарів:

Дописати коментар