перекладач

неділя, 23 лютого 2025 р.

Добрий день 10 та 11 клас!

Біологія і екологія

Сьогодні 24 лютого 2025 р.

10 клас 

Тема. Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

Завдання!

Закінчити речення:
2цйі

1.    Засновником генетики вважають …….. ……………………...... 

2.    Найменша структурна і функціональна одиниця спадковості ……  

3.    Сукупність генів організму……………………………………...  

4.    Сукупність генів і ознак організму…………………………..… 

5.    Схрещування, що аналізується  однією парою ознак….... 

6.    Пара ознак гомологічних хромосом……………………………… 

7.    Особина, що надає один сорт гамет………………………. 

8.    Ген, що пригнічує прояв іншого алельного гену………… 

9.    Ознака, що проявляється під час неповного домінування…   

10.Особина, що надає два сорти гамет ……………………. 

  «Говорячи про генетику, непогано було б уточнити, що краще успадкувати таланти, ніж хвороби…» Можна навіть пригадати деякі історичні факти, наприклад, Моцарта. Але… Спадкові хвороби відомі здавна. Так, арахнодактилія («павучі пальці») зображена на картині С. Боттічеллі «Портрет юнака», ахондроплазія («карликовість») – на картині Д. Веласкеса «Дон Себастьяно дель Морра». 

Які ж причини хвороб спадкового походження і які хвороби відносять до цієї групи? Чи можна їх передбачити та лікувати?

Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте навчальне відео.

Завдання сучасної медичної генетики.


Спадкові хвороби людини


Самостійна робота

Інструкція 

1.    Вам необхідно знайти нову інформацію в пошуковій системі Google.

2.    Відвідати відкриту енциклопедію ‒ Wikipedia за посиланням https://uk.wikipedia.org/wiki/ або інші сайти.

3.    Провести інвентаризацію всього матеріалу, який знайдете по заданій темі (тексти, малюнки, фотографії та ін.)

4.    Відібрати матеріал для створення свого продукту відповідно до завдань.

5.    Відредагувати його.

6.    Зробити презентацію з 4‒5˗х слайдів, дотримуючись усіх правил її створення.

Теми на вибір:

1. Генні хвороби

2. Хромосомні хвороби

3. Синдром Дауна

4. Хвороби зі спадковою схильністю

5. Спадкові вади метаболізму

Завдання!

Що ж, уявимо себе лікарями. Я, як ваш головний консультант, назбирала звернень від населення і роздала своїм помічникам  медико – генетичної консультації, спробуємо в них розібратися. На столах розкладені звернення, а порада консультанта у вас на партах. Необхідно вибрати пораду і вчасно надайте допомогу.

 Звернення 1.     Я хочу народити здорову дитину, але мій чоловік зловживає алкоголем, я ж зовсім не п’ ю. Чи може вплинути на народження дитини алкоголізм мого чоловіка? Що порадити жінці?

Звернення 2.  Наша сім’я в очікуванні епідемії грипу. Я вагітна. Чи може ця інфекція вплинути на мою майбутню дитину? Яку пораду ви можете надати вагітній жінці?

Звернення 3.  Під час вагітності я зламала руку і змушена була пройти рентгенівське обстеження. Це може вплинути на мою майбутню дитину? Яку пораду можна надати?

Тестові завдання

1.              У дитини після народження проявився синдром "котячого крику" - "нявкаючий" тембр голоса. Після дослідження каріотипу цієї дитини виявлено:

·                 -додаткову Y-хромосому;

·                 відсутність X-хромосоми;

·                 додаткову 21-хромосому;

·                 + делецію короткого плеча 5-ї хромосоми;

·                 Додаткову Х-хромосому.

2.  Укорочені кінцівки, маленький череп, плоска широке перенісся, вузькі очні щілини, нависаюча складка верхньої повіки, мавп*яча складка, розумова відсталість характерні для:

·                 синдрому Шерешевського-Тернера

·                 синдрому Едвардса

·                 синдрому Клайнфелтера

·                 + сіндрома Дауна-

·                 трисомії-X

3                Після народження у дитини виявлено позитивна реакція сечі з 10% розчином хлориду заліза. Для якої спадкової патології це характерно?

·                 Алкаптонурії

·                 Тирозиноза

·                 Цукрового діабету

·                 + Фенілкетонурії

·                 Галактоземі


Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника пр. 36 ст. 238 та вивчити ключові поняття і терміни, скласти конспект, виконати завдання на блозі.

Виконані завдання надсилайте на Viber!



11 клас

Тема. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність , особиста і побутова гігієна, відпочинок.

Перегляньте відео:

1. Поміркуйте! Які чинники впливають на здоров’я?

           2. Від чого залежить стан здоров’я

     За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 20 % – від стану навколишнього середовища і на 10 % – від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов’язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим.

З - загартування; здоровий; зміцнення; засоби; заняття.

Д - динаміка; доцільність; духовність; дихання.

О – оптимізм,охорона, особистість.

Р – раціональність, режим, релаксація, розвиток, розваги,радість, розважливість.

О – організм,оздоровлення.

В – вокалотерапія, воля, вправи,вода, валеологія.

Я – якість, ясність ( та ін..)

 

 ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – це спосіб життєдіяльності людини, що відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження і зміцнення здоров’я.

Складові здорового способу життя  

Перегляньте відео:


Здоровий спосіб життя (скорочено «ЗСЖ») — означає розумне використання свого життєвого потенціалу, а також дотримання науково обґрунтованих рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров'я та інших медичних організацій. Його необхідність виходить із того, що багато причин пошкодження стану здоров'я можна уникнути.

 Принцип № 1Раціональне  харчування  .

“Раціональне харчування” (ratio — розумний) —

достатнє в кількісному й повноцінне в якісному відношенні харчування; фізіологічно повноцінне харчування здорових людей із врахуванням їх віку, статі, характеру праці та інших факторів.

·        Сприяє збереженню здоров'я, опірності шкідливим факторам навколишнього середовища, високій фізичній й розумовій працездатності, а також активному довголіттю. Вимоги до раціонального харчування складаються із вимог до:

·        харчового раціону;

·        режиму харчування;

·        умов прийому їжі.

 

   Треба їсти більше фруктів і овочів. Сучасні дієтичні рекомендації передбачають щоденне вживання двох порцій фруктів і 5-6 порцій овочів. Ніякі гамбургери, кола, чіпси не враховуються. Уникайте переробленого мяса. Як говорив сам товариш Гіппократ, їжа повинна бути нашим ліками, а не ліки їжею.

   Пийте більше води. Якщо ви відчуваєте спрагу – ви вже зневоднені. Беріть з собою пляшку води, щоб частіше пити. Вживання достатньої кількості води може допомогти у запобіганні утворення каменів у нирках і запобігти запорам.

   Їжте менш солі. Які ж продукти є найбільш солоними? Ось деякі з них: чіпси, сухарики, консерви, кетчупи, майонези та заправки для салатів.

   Вживайте достатню кількість калорій. Обов’язково їжте сніданок. Готуйте більше вдома. Купуйте місцеве та органічне.

 

ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ ЩОДО ХАРЧУВАННЯ

1.Добова потреба підлітка -52-75 ккал на 1кг маси тіла.

2.Харчуватися потрібно регулярно, тобто дотримуватися режиму харчування- їсти в один і той самий час.

3.Підліткам необхідно їсти 3-4 рази на день, через 3-4 години.

4.Треба пам’ятати про правильне співвідношення в їжі білків, жирів і вуглеводів1:1:4.При фізичних навантаженнях-1:1:6.

5.Усю їжу, яку з’їдає підліток за день(100%), слід розділити так:

Сніданок-30-35%(його можна поділити на перший і другий сніданки)

Обід-40-45%;

Підвечірок-5-15%;

Вечеря-15-20%;

6.Денний харчовий раціон залежить від багатьох причин: достатку сім’ї, стану здоров’я, режиму навчання та інших навантажень, пори року. Індивідуальні рекомендації у такому випадку може надати спеціаліст з харчування- дієтолог.

 

 

Принцип № 2Будьте фізично активними. 

Людське тіло призначено для спалювання енергії. Сучасним людям бракує рухливості. Багато часу вони сидять за комп’ютером, щось пишуть, п’ють каву, набирають зайву вагу. Дуже корисні заняття спортом. Проте, коли на спорт часу немає, то прогулянки на свіжому повітрі чи ранкової пробіжки ніхто не відміняв. Ходіть більше пішки, гуляйте в парках та лісах, будьте рухливими. Фізична активність допомагає регулювати тиск, вагу, може поліпшити роботу мозку та якість сну.

 

Принцип № 3: Розпорядок дня. Дуже важливо висипатися. 

Що значить правильний розпорядок дня? Це, перш за все, 7-8-годинний здоровий сон. Потрібно привчити свій організм лягати й прокидатися в один і той же час, незалежно від того, який день тижня: будень чи вихідний. В ідеалі, звичайно, прокидатися треба без будильника – це означає, що виспалися. Існує прямий зв’язок між недосипанням і появою надмірної ваги.

 

Принцип № 4 Дотримуйтесь особистої гігієни. Завжди мийте руки після туалету та при торканні продуктів. Чистіть зуби два або більше разів на день (хоча б раз зубною ниткою). Щодня приймайте душ. Регулярно прибирайте  всі постільні речі, періть рушники та одяг.

 

Принцип № 5. Керуйте своїм психічним здоровям. 

Одне з найважливіших правил здорового способу життя – це позитивний настрій! У психологічному стані людини є важливими як її внутрішня гармонія, так і взаємодія з соціумом (близькі люди, друзі і зовсім сторонні люди).Не забувайте про себе піклуватися, робіть справи з задоволенням.

 

Принцип № 6. Друзі .

Вести здоровий спосіб життя легше не поодинці, а в компанії. В ідеалі, звичайно, потрібно, щоб усі навколо дотримувалися такої ж життєвої позиції – разом веселіше і є дух суперництва, наприклад, у позбавленні від зайвої ваги.

Уявіть, що всі навколо ведуть здоровий спосіб життя, всі в прекрасному настрої, бажають один одному тільки добра. З ранку всі домочадці  бажають один одному чудесного дня.

Турбота про своє здоров’я  має бути способом життя. Головне не лінуватися і памятати, що стан здоровя на 50 % залежить саме від вас всіх і від вашого способу життя.

Завдання1.

 Доповніть схему:


Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 33 ст. 215, занотувати ключові поняття та терміни з теми і вивчити їх; виконати завдання 1; виконайте завдання  6 ст. 221 підруч.

Виконані завдання надсилайте на Viber!

 






Немає коментарів:

Дописати коментар