Доброго дня 6, 8 та 9 клас!
Сьогодні 9 березня 2023 р.
6 Клас
Тема. Покритонасінні.
А злиття спермія з яйцеклітиною
Б потрапляння пилкопого зерна на луски жіночої шишки
В дозрівання насінини
Г розсування лусок жіночих шишок
Д формування зародка із зиготи
Е проростання пилкового дернд й утворення пилкової трубки
Ж утворення зиготи
В. Розв'язання біологічних задач.
Завдання 2
1. Голонасінні - це:
А. трав`янисті ролини та кущі
Б. трав`янисті рослини і дерева
В. кущі та дерева
Г. тільки дерева
2. Основну частину стебла Голонасінних становлять:
А. кора
Б. деревина
В.серцевина
Г.корок
3. У переважній більшості Голонасінні:
А. однодомні
Б. дводомні
В. Бездомні
Ґ. Нема правильної відповіді
4. Для хвойних запилення здійснюється:
А. водою
Б. птахами
В.комахами
Д. вітром
5. Стробіл Голонасінних - це:
А.шишка
Б. пагін
В.листок
Г.квітака
6. Чоловічі статеві клітини хвойних формуються у:
А. пилкових зернах
Б. спорах
В. Архегоніях
Г. Антеридіях
9. Листки в сосни розташовані на пагонах:
А. верхівкових
Б. вкорочених
Г. підземних
Д. видовжених
10. Жіночий гаметофіт - це:
А. пилкове зерно
Б пилок
В Насінний зачаток
Г яйцеклітина
11. Чоловічий гаметофіт розвивається з
А. пилкового зерна
Б. спор
В. пилка
Г. насіного зачатка
12 .У повітрі хвойних лісів мало бактерій, оскільки рослини виділяють у повітря
А. кисень
Б. озон
В вітаміни
Г фітонциди
1. Загальна характеристика Покритонасінних.
Квіткові рослини надзвичайно різноманітні. Щоб розібратися в цій різноманітності, ботаніки об’єднують усі види рослин у групи, які в свою чергу об’єднують у більші групи. Для встановлення таких груп рослин використовують ознаки їх схожості і відмінності, за якими можна судити про ступінь спорідненості рослин між собою. Близькі роди входять до однієї родини. Кожну родину можна віднести до якогось класу рослин.
Покритонасінні рослини — еволюційно-наймолодша та найчисленніша група рослинного світу. Відділ включає близько 250 тис. видів, які ростуть у всіх кліматичних зонах і складають основну масу рослинної речовини біосфери. їх вегетативна структура надзвичайно різноманітна. Сюди відносяться і гігантські евкаліпти, дерева висотою більше 100 м. зі стовбурами майже 20 м. в обхваті, й дрібні ряски, прості за будовою плаваючі однодольні, котрі часто не перевищують у довжину 1 мм. Деякі покритонасінні — ліани, що високо забираються в полог дощового тропічного лісу, інші — епіфіти, що населяють цей полог. Багато квіткових, наприклад кактуси, пристосовані до зростання в украй посушливих умовах. Вже більше 100 млн. років представники цього відділу панують на суші. Широке розповсюдження й різноманітність будови квіткових зумовлено придбанням ними в процесі еволюції низки прогресивних рис. До них відносяться:
1. Формування квітки — органа, який суміщає функції статевого й безстатевого розмноження. (від цього і одна з назв – Квіткові)
2. Утворення у складі квітки зав'язі, що містить в собі насінні зачатки й оберігає їх від дії несприятливих умов середовища (висихання, коливання температури тощо). Наявність зав'язі послужила підставою для назви цієї групи рослин покритонасінними.
3. Подвійне запліднення, в результаті якого утворюється триплоїдний (а не гаплоїдний, як у голонасінних) ендосперм.
4. Запасаюча (живильна) тканина.
5. Редукція гаметофіта (чоловічий гаметофіт — пилкове зерно — складається з двох клітин: вегетативної і генеративної; генеративна поділяється, утворюючи два спермія. Жіночий гаметофіт складається із восьми клітин зародкового мішка).
6. Ускладнення й високий ступінь диференціації вегетативних органів і тканин.
Отже, запам’ятаємо, що до відділу Покритонасінні, або Квіткові , належать вищі рослини з добре сформованими всіма вегетативними органами, а також здатні утворювати квітки та формувати насіння і плоди.
Зокрема, покритонасінні мають найбільш досконалу провідну систему, що забезпечує швидку течію води та мінеральних солей від коріння до листя і квіток і швидкий відтік органічних речовин від листя до стебла й коріння.
У покритонасінних рослин спостерігається найбільша різноманітність їх життєвих форм, які зводяться до двох основних типів — деревному (дерева й чагарники) і трав'янистому. Трави складають велику частину видів покритонасінних рослин. Вони пристосовані до життя в умовах, які характеризуються різкими коливаннями умов зовнішнього середовища.
У результаті виникнення різноманітних життєвих форм (дерева, чагарники, кущі, напівчагарники, багаторічні трави, однорічні трави тощо) квіткові виявилися єдиною групою рослин, що створюють складні багатоярусні угруповання.
Пануванню покритонасінних
сприяє:
— потужний розвиток
кореневої системи;
— велика площа листків, їх
різноманітність за формою дозволяють ефективно здійснювати фотосинтез;
— велика кількість поживних
речовин, що утворюються, дозволяє рослині швидко рости;
— виникнення квітки до
запилення;
— широкі адаптації квітки до
запилення;
— розмноження насінням;
— утворення плоду сприяє
розселенню рослин тваринами;
— подвійне запліднення;
— різні типи судин для
транспорту води і поживних речовин;
— утворення зав’язі,
всередині якої розташований насінний зачаток — майбутня насінина;
— насіння захищене (покрите)
стінками плоду;
Завдання3
8 Клас
Тема. Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №7: "Визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока."
Перегляньте відео про будову та функціонування ока:
Функціонально око пристосоване для розглядання віддалених предметів. Проте люди можуть чітко розрізняти предмети, розташовані на різній відстані від ока, завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну, а відповідно й заломлювальну силу ока. Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, розташованих на різній відстані називають акомодацією (від лат. акомодатіо - пристосування до чогось).
Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.
Що таке короткозорість?
Однією з причин розвитку короткозорості є перенапруження війкових м'язів кришталика під час роботи з дуже дрібними предметами, тривалого читання при поганому освітленні, читання в транспорті. Під час читання, писання або іншої роботи предмет треба розміщувати на відстані 30-35 см від ока. Занадто яскраве освітлення дуже подразнює фоторецептори сітківки ока. Це також шкодить зору. Світло повинно бути м'яким, не сліпити очі.
Під час писання, малювання, креслення джерело світла розташовують ліворуч. Важливо, щоб було верхнє освітлення. При тривалому зоровому напруженні через кожну годину необхідно робити 10-хвилинні перерви. Слід берегти очі від травм, пилу, інфекції.
Лабораторне дослідження№7
Тема: Визначення акомодації
ока. Виявлення сліпої плями на сітківці ока
Мета: дослідити пристосувальні властивості ока до сприйняття предметів, розташованих на різних відстанях; навчитися виявляти сліпу пляму на сітківці ока.
Обладнання:
аркуш паперу.
Хід роботи
І. Визначення акомодації ока
1.
Візьміть аркуш паперу з отвором і тримайте його на відстані 10-15 см від
очей.
2.
Прочитайте написане на дошці крізь отвір у папері одним оком, прикривши
друге. Яким ви бачите зображення на дошці? Чому?
4.
Висновок: проаналізуйте, завдяки чому людина бачить предмети, розміщених на
різних відстанях, але не може бачити їх одночасно?
Також ви можете переглянути відео для кращого розуміння:
ІІ.
Виявлення сліпої плями на сітківці ока
1.
Прикрийте ліве око рукою або аркушем щільного паперу.
2.
Помістіть картку для визначення сліпої плями на відстані приблизно 15 см
від очей.
3.
Дивіться правим оком тільки на хрестик, зображений на картці, і повільно то
наближайте її до себе, то віддаляйте до тих пір, поки не зникне один із трьох
кружечків. Який саме кружечок зникає?
4.
Прикривши праве око, повторіть дослід, фіксуючи погляд на кружечку 3, до
зникнення хрестика.
5. Зробіть висновки
відповівши на запитання:
·
Куди проектується зображення одного із
кружечків?
·
Чи є на сітківці місце, яке зовсім позбавлене
рецепторів?
·
Як називається це
місце?
·
Чи чутливе воно до світла?
Як називається місце, де розташовані переважно
колбочки, і яке це має значення?
Також ви можете переглянути відео для кращого розуміння:
Закріпимо вивчене.
Виконайте вправи за посиланням.
Вправа 1: https://learningapps.org/
Вправа 2: https://learningapps.org/
Вправа 3: https://learningapps.org/
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або 38 ст. 134, записати нові терміни та поняття, замалювати та вивчити будову ока; виконати лабораторне дослідження та надіслати для перевірки, виконати вправи; підготувати цікаву інформацію про слухову сенсорну систему.(за бажанням)
Виконані завдання надсилайте на Viber!
9 Клас
Тема. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обгрунтуванні теорії еволюції.
- що з
перерахованого відноситься до заслуг К.Ліннея?
- що з перерахованого
відноситься до поглядів Ж.Б.Ламарка?
- що з
перерахованого відноситься до вчення Ч.Дарвіна?
1. види виникли
шляхом еволюції від тих видів, які жили колись.
2. види створені
творцем.
3. види незмінні,
постійні, вічні, еволюції немає.
4. види непостійні,
повільно змінюються, еволюціонують.
5.
пристосованість - результат еволюції.
6.
пристосованість організмів – результат еволюції шляхом природного добору.
7. основна
рушійна сила еволюції в природі – природний добір.
8. основна
рушійна сила еволюції в природі – прагнення організмів до прогресу та
вдосконалення.
9. організми
володіють тільки спадковістю.
10. для
організмів характерна спадковість і мінливість.
11. у природі
причиною природного добору є боротьба за існування.
12. вперше
розробив систему організмів, хоч і штучну.
13. ввів принцип
подвійних назв видів.
14. вперше
побудував систематику тварин у висхідному, еволюційному порядку.
15. визнав
“закон” успадкування нових ознак, набутих в результаті вправляння чи не
вправляння органів.
16. такого
“закону” не визнавав: не кожна нова ознака успадковується.
17. за своїм
світоглядом - метафізик, ідеаліст.
18. вперше
виступив з критикою метафізичних ідей в біології.
19. матеріаліст,
спростовував метафізичні й ідеалістичні погляди на види.
20. вперше
створив еволюційну теорію.
21. вперше
створив наукову теорію еволюції органічного світу.
Вивчення нового матеріалу.
Перегляньте відео:
1. Що таке
філогенез?
2. Про що
говорить біогенетичний закон?
3. Що таке
природна класифікація організмів?
4. Які бувають типи
адаптацій організмів до середовища життя?
5. Які
успіхи порівняльної анатомії сприяли розвитку еволюційних поглядів?
6. З чим
пов'язана криза дарвінізму в другій половині XIX - на
початку XX сторіччя?
Творче завдання:
Одного разу
прийшли до Ч.Даррвіна сусіди-селяни і запитали: «А чи не порадите ви нам, що
робити, аби корови давали більше молока?» Замислився Дарвін і відповів:
«Заведіть більше котів». Поясніть, яким чином коти можуть впливати на надої
корів.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі та пр. 44 ст. 237, записати ключові поняття з теми та терміни; виконати завдання, що розміщені на блозі або завдання 5-9 ст. 241 підруч.
Виконані завдання надсилайте на Viber!
Немає коментарів:
Дописати коментар