перекладач

середа, 1 березня 2023 р.


Вітаю 6, 8 та 9 клас! 

Сьогодні 2 березня 2023 р.

6 Клас 
Тема. Папороті. Лабораторне дослідження: будови папоротей.

Повторимо вивчене.

Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/3187837

Вивчення нового матеріалу.
Прочитайте казку та поміркуйте.
Була у лісничого Корнія донька Любава. Дуже вона любила природу, уміла слухати і розуміти життя зеленого дивосвіту. І було у неї найулюбленіше місце у лісі  струмок і верба біля нього. Дуже любила Любава вербиченьку. Але одного разу, гуляючи у лісі, натрапила вона на захований у чагарнику склеп. З цікавості зайшла вона до нього і побачила там стару жінку зі спутаним сивим волоссям і у брудному одязі. Запропонувала вона жінці допомогу, хоч і зрозуміла, що це лиха відьма, про яку вона чула у селі.                                                                                 Але стара вигнала її, порадивши піти і попрощатися з вербою, бо вона гине. Прибігла Любава до вербиченьки і побачила, що пересох струмок і в'яне верба. Заплакала вона з горя, а вербиченька їй прошепотіла: «Звернись до Папороті - матінки; лісової, вона допоможе». Почувши це, схопилась; на ноги Любава і побігла шукати папороть.                                                                                              Дуже втомившись, знайшла вона папороть, геть знесилена заснула біля неї.  І приснилась Любаві красива жінка, яка розповіла їй про те, що раз на рік, на Івана Купала вона дарує людям чарівну, але непримітну квітку. Саме ця квітка допоможе Любаві повернути воду у струмок і життя вербиці. Прокинувшись, Любава повернулась до вербиченьки і розповіла їй про зустріч з Папороттю.                   А коли прийшло свято Івана Купала, Любава знайшла квітку папороті, принесла до струмка і закопала біля нього. І повернулася вода у струмок, і ожила вербиченька. Так урятувала свій маленький і улюблений світ добра щира дівчина Любава.
   
   Чи помітили ви в казці біологічну помилку?
Чи має папороть квітку?   
                                                                                    
Тож на сьогоднішньому уроці ми спробуємо поглянути на папоротеподібні очима науковця і  ознайомитись з цією таємничою рослиною. 
Пропоную переглянути відео:

Дайте відповідь на запитання:
 Чи зустрічались ви з папоротями? Де ви їх бачили?
Давайте пригадаємо, у вищих спорових рослин у життєвому циклі чергується два покоління, які саме? 
Які функції виконує листок папороті?  

Папороті мають велике значення у природі та житті людини.

1.              Папороті входять до складу природних угруповань, виконують значну роль у накопиченні органічної речовини ґрунту.

2.              Кореневища деяких видів папоротей поїдають тварини.

3.              Як харчову рослину використовують молоді листки та кореневищі орляка.

4.              Екстракт кореневища щитника чоловічого використовують у медицині як сильнодіючий глистогінний засіб.

Це цікаво!!!

·     Масаї Нової Зеландії, аборигени Канарських островів, індійці  Америки виготовляли з  кореневищ орляка  хліб або вживали їх у сирому вигляді.

·       Зола орляка  містить велику кількість карбонату калію, який використовують у виробництві тугоплавкого скла та мила.

·       Мийні та вибілювальні властивості орляка були відомі задовго до появи мила.

До Червоної книги України занесено 11 видів папоротеподібних: гронянку півмісяцеву, вудсію альпійську, вудсію ельбську, аспленія чорного, анограму тонколисту, краєкучника персидського, нотолену марантову, адіантум венериного волоса, птериса критського, марсилію чотирилисту, сальвінію плаваючу. 

А тепер нам необхідновивчити будову папоротей.

Виконаємо лабораторне дослідження. Допоможе нам у цьому дане відео з необхідною інформацією та поясненням. Тож дивимося відео (дивимося і записуємо в зошит):


А тепер завдання на закріплення знань.

Прочитайте текст і знайдіть помилки:

«Відділ  Папоротеподібні»

Папоротеподібні – це переважно дворічні  трав’янисті рослини із видозміненим надземним стеблом , який має назву стебельце.                                                                                                                         У папоротеподібних на верхньому  боці листкових пластинок розміщені коричневі горбики – купки насіннячка , прикритих особливими покривальцями. Під час дозрівання спорангії розкриваються і насінини висипаються. Потрапивши на вологий ґрунт, вони проростають. Утворюється маленьке деревце  – особина статевого покоління папоротей. Заросток росте під землею багато років, а на поверхні ґрунту – лише протягом одного року та кріпиться коренями .                                               

На нижньому боці щитника та орляка утворюються жіночі та чоловічі статеві органи. Сперматозоїди поза заростком рухаються лише у сухому  середовищі, тому для запліднення папоротеподібних, як і мохоподібних не потрібна  вода.                                                                                      Аналогічно, як і у мохоподібних, у життєвому циклі папоротеподібних переважають особини нестатевого покоління, а заросток веде самостійний спосіб життя.  

Поміркуйте і напишіть свою думку!

             «Цікаве питання»                                                                                                           

Існує легенда про квітку папороті, що розкривається напередодні свята Івана Купала і вогневим кольором вказує на скарби. Чи пішли б ви на пошуки квітки папороті? Чому?

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі або пр. 41 ст. 181 підруч.; виконайте завдання на блозі ; виконайте лабораторне дослідження та надішліть для перевірки.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


8 Клас

Тема. Профілактика захворювань нервової системи.

Повторимо вивчене.

Тести

1. Укажіть, чим утворена кора великих півкуль:

а) тілами нейронів та їхніми короткими відростками;

б) короткими відростками нейронів;

в) довгими відростками нейронів;

 г) довгими та короткими відростками.

2. Укажіть речовину, з якої утворена підкірка півкуль головного мозку,

а) лише біла речовина;

б) лише сіра речовина;

в) скупчення сірої речовини в білій;

г) скупчення білої речовини в сірій.

3. Укажіть складові центральної нервової системи:

а) головний мозок, спинномозкові нерви;

б) спинний мозок, черепно-мозкові нерви;

в) головний мозок, спинний мозок; 

г) спинний мозок, спинномозкові нерви.

4. Виберіть ряд складових переднього мозку:

а) довгастий мозок, міст, мозочок, проміжний мозок;

б) довгастий мозок, міст, середній мозок;

в) довгастий мозок, середній мозок, мозочок, проміжний мозок;

г) міст, проміжний мозок, кінцевий мозок.

5. Укажіть нервові центри, які містяться в скроневій частці кінцевого мозку: а) зорові;

б) слухові;

в) рухові;

 г) нюхові.

6. Укажіть нервові центри, які розміщені в потиличній частці головного мозку:

а) слухові;

б) рухові;

в) зорові;

г) нюхові.

7. Позначте ділянку головного мозку, в якій розміщено центр координації рухів:

а) довгастий мозок;

б) міст;

в) проміжний мозок;

 г) мозочок.

8. Виберіть складові периферичної нервової системи:

а) стовбур головного мозку;

б) передній мозок;

в) спинний мозок;

в) черепно-мозкові нерви.

9. Укажіть складову головного мозку, в якій міститься гіпоталамус:

а) довгастий мозок;

б) міст;

в) середній мозок;

г) проміжний мозок.

10. Укажіть розбіжності між будовою та функціями симпатичної та парасимпатичної частин вегетативної (автономної) нервової системи людини:

а) розташування їхніх центрів;

б) симпатичні нервові вузли складаються з білої речовини, а парасимпатичні - із сірої;

в) парасимпатичні нервові вузли складаються з білої речовини, а симпатичні - із сірої;

г) на відміну від парасимпатичих, тіла других симпатичних нейронів знаходяться безпосередньо біля або всередині органів, які вони іннервують.

Пригадайте:

1)Що таке нервова система?

2)Які функції вона виконує?

3)Як називається структурна одиниця нервової системи?

4)Які  є види нейронів?


Вивчення нового матеріалу.

З захворюваннями нервової ситеми ви можете самостійно ознайомитись, прочитавши текст підручника на ст. 128-129. Опрацюйте текст та запишіть в зошит хвороби їх причини та наслідки.

ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ.

Щоб уникнути захворювань нервової системи, слід вчасно діагностувати та лікувати інфекції, вести здоровий спосіб життя, відмовившись від алкоголю і наркотиків, повноцінно харчуватися, уникати стресів і перевтоми.

У разі виникнення будь-яких тривожних симптомів слід обов’язково звернутися до лікаря. Впливають на нервову систему недостатнє харчування, відсутність вітамінів, серцеві, ниркові та ендокринні захворювання.

Нерідко захворювання нервової системи можуть розвиватися під впливом різних хімічних речовин: наркотиків, антидепресантів, етилового спирту, отрут тваринного й рослинного походження. Отруєння антибіотиками, важкими металами (ртуттю, миш’яком, свинцем, вісмутом, марганцем, та ін.) також можуть призвести до нервових розладів. Тому не слід користуватися цими речовинами без консультацій з фахівцями.

Профілактичними заходами, що запобігають виникненню хвороб нервової системи, є загартовування людини (повітряне, водне), фізична праця, фізичні вправи, спорт, здоровий спосіб життя, раціональне харчування. Крім цього, необхідно уникати застуд, надмірних стресових ситуацій тощо.

Також пропоную переглянути відео за цією темою:

Дайте відповідь на запитання:

1.Чим зумовлені хвороби нервової системи?

2.Що таке інсульт?

3.Що є причиною захворювання на менінгіт? 

4.Як запобігти хворобам нервової системи?


Домашнє завдання: опрацювати матеріал на блозі та пр. 36 ст. 128 підруч., записати та вивчити нові поняття з теми, виконати завдання на блозі або тести на ст. 130-131 підруч.

Виконані завдання надсилайте на Viber!


9 Клас

Тема. Популяції живих організмів та їх основні характеристики.

Повтор вивченого.
Виконайте завдання за посиланням: https://learningapps.org/6790428

-      Пригадайте, з якими групами живих організмів ви ознайомилися в курсі біології.

-      Чим вони між собою відрізняються?

-      У яких середовищах живуть ці організми? 

-      Яким чином вони живляться?

 ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ  

Ознайомтесь з матеріалом.                                       

Загальна характеристика популяцій

Популяція – це сукупність особин одного виду, що займають обмежений ареал , здатні вільно схрещуватися і давати плідне потомство.

Щільність популяції – це величина, яка визначається кількістю особин або біомасою відносно до одиниці площі.

Чисельність популяції – це загальна кількість особин на певній території, які належать до однієї популяції.

Біотичні фактори, що визначають чисельність популяцій

Фактори, що сприяють збільшенню популяції

Фактори, що сприяють зменшенню популяції

Широка екологічна ніша

Вузька

Висока репродуктивна здатність

Низька

Достатня кількість їжі

Нестача їжі

Захищеність від хижаків

Доступність для хижаків

Стійкість до захворювань

Сприйнятливість до захворювань

Стійкість до паразитів

Сприйнятливість до паразитів

Здатність адаптуватися до змін зовнішнього середовища

Нездатність адаптуватися до змін зовнішнього середовища

Наявність простору для розселення можливість розширювати ареал

Обмеженість життєвого простору

 

Статева і вікова структури популяцій

Співвідношення чоловічої і жіночої статей у популяції має важливе екологічне значення. Воно безпосередньо пов’язане з потенціалом її розмноження. Визначається співвідношення статей як відношення кількості самців до кількості самок або кількості самців до загальної кількості самців і самок. Дуже важливим показником для популяції є її вікова структура. Це співвідношення чисельності особин різних вікових класів і поколінь. Не обов’язково популяція має складатися з особин різного віку. Наприклад, усі особини в популяціях однорічних рослин мають однаковий вік.

Статева і вікова структури популяції відображають її здатність до розмноженн. Наприклад, якщо в популяції переважають старі особини або дуже мало самок, швидко чисельність популяції зростати не буде.

Еволюція, фактори еволюції

Еволюція – процес необоротних історичних змін живого.

Фактори еволюції – це чинники, які призводять до адаптивних змін організмів, популяцій і видів.

Природний добір – процес, унаслідок якого виживають і лишають після себе потомство переважно особини з корисними в даних умовах спадковими змінами. Цей чинник еволюції завжди має спрямований характер, удосконалює пристосування до умов існування, діє на всі організми в будь-якому віці. Залежно від спрямування адаптаційних змін природний добір може бути рушійним, стабілізуючим і розривний.

 

  Форми природного добору

Ознака

Стабілізуючий

Рушійний

Розривний

Умови дії середовища

Постійні

Змінні

Змінні

Вплив на фенотип

Сталий

Поступово змінюється в певному напрямку.

Перевагу мають особини з крайніми проявами ознак.

Результат

Звужується норма реакції

Поява нових пристосувань

Поліморфізм

Приклад

Обтічна форма тіла у риб, розміри частин квітки.

Індустріальний меланізм у метеликів березового п’ядуна

Острівні комахи, весняна (світла) та літня (темна) форми метелика рябокрилки мінливої.

 Пропоную переглянути відео:



Закріпимо вивчене.

Завдання1

Дайте відповідь на запитання:                                                                                       

1.    Що таке популяція?

2.    За допомогою яких характеристик можна оцінити стан популяції?

3.    У чому різниця між чисельністю й щільністю популяції?

4.    Що таке: а) статева структура популяції; б) вікова структура популяції?

5.    Чи завжди тварини з популяції, яка проживає на певній території, буде розподілятися по цій території рівномірно? Поясніть на конкретних прикладах.

6.    Чому популяцію можна вважати елементарною одиницею еволюції?

Завдання2.

 Виконайте вправу за посиланням: https://learningapps.org/28594966

Домашнє завдання: опрацювати матеріал розміщений на блозі , запишіть та вивчіть ключові поняття з теми та терміни; виконайте завдання розміщені на блозі.

Виконані завдання надсилайте на Viber!



Немає коментарів:

Дописати коментар