Доброго дня 6 та 7 клас!
22.04.2021р.
6 клас
Урок № 56
Тема: Групи грибів: симбіотичні - мікоризоутворюючішапинкові гриби.
Повторимо вивчене!
Доповни речення:
1. Гриби, які утворюють плісняву на поверхні харчових продуктів, шкіри,
паперу, органічних рештках називають ____________.
2. Аспергил та пеніцил відносять до ____________.
3. Мукор – це ____________.
4. Грибниця у нижчих грибів __________.
5. До нижчих грибів належать _________.
6. Гриби здатні до фотосинтезу. Тому їх відносять до __________. Органічні
речовини вони поглинають з навколишньго середовища.
Отже:
Ліс завжди вабив людей своєю таємничістю, лякав темнотою і хащами, збуджував уяву. І вони почали розповідати одне одному різні страшні історії про лісовиків, що ховаються за корявими пеньками, про водяників, що зводили людей зі світу в лісових озерах, про відьом, що ночами чаклували та кружляли у танці по лісу. А ось і їхні сліди. Гляньте – на лісовій галявинці виразно видні круглі утворення, ніби окреслені шапками грибів. Ростуть по колу опеньки, а всередині кола майже немає трави або вона блякла, миршава, немовби витоптана, – схоже, тут відьми танок водили! Кола ці не зникають, а з кожним роком стають все ширшими. Гриби з цих відьминих кіл не збирали, вважалося, що вони – від чорта. У Німеччині та Франції вірили, що в цих колах відьми й чорти влаштовували свої шабаші.
Були й інші цікаві думки: нібито ці кільця вказують на місця захоронення скарбів, які закопали гноми і тролі. Але щоб знайти і викопати скарб, треба було натерти очі розрив-травою, щоб побачити золото. Справа ускладнювалася тим, що розрив-траву потрібно було знайти під час цвітіння. А цвіла вона, як і папороть, тільки на Івана Купала опівночі. Цвітіння тривало дуже короткий час, і ніхто не встигав прочитати потрібні для цього випадку три молитви. Тому й зачарованого скарбу у «відьминих колах» ще ніхто не знаходив.
У Голландії вважали, що в цих колах відьми та інша нечисть уночі збивають масло, а тому селяни намагалися не випасати корів усередині кільця, щоб не зіпсувати молока.
Більшість людей усіляко уникали цих місць і не збирали там грибів. Дехто шукав більш правдоподібні пояснення і робив припущення, що ці кільця утворилися від удару блискавки. І навіть побутувала думка, ніби «відьмині кола» — це місця висадки інопланетян.
— А як же все відбувається насправді?
На це запитання ви дасте відповідь у кінці уроку.
Вивчення нового матеріалу.
1. Середовища існування шапинкових грибів
У незвичайному Царстві Гриби, яке таємно і явно розташувалося біля людини, живе величезна видова кількість мешканців. Приваблює своєю яскравою зовнішністю червоний мухомор, горді й величаві білі гриби, тендітні опеньки, ніжні сироїжки. Всі вони належать до шапинкових грибів.
— Де можна зустріти шапинкові гриби?
— Які фактори зовнішнього середовища необхідні для цих грибів?
На розвиток грибів впливає багато факторів середовища існування — склад субстрату й наявність у ньому органічних компонентів, інтенсивність сонячної радіації, наявність вологи, вміст в атмосфері кисню і вуглекислого газу, а також антропогенний вплив (інтенсивність збору, випас худоби, витоптування і т. д.).
Разом з поживними речовинами із субстрату, атмосферного повітря і води гриби можуть поглинати й накопичувати у своєму тілі різного роду токсичні, радіоактивні та шкідливі для організму людини речовини. Такі гриби являють собою велику небезпеку для споживача (тому в місцях з підвищеною радіоактивністю, поблизу доріг з автомобільним рухом, промислових підприємств і поховань технологічних відходів виробництва збір грибів не бажаний). Їстівні гриби, накопичуючи токсичні продукти, можуть ставати отруйними.
2. Особливості будови та процесів
життєдіяльності шапинкових грибів.
Вегетативне тіло шапинкових грибів складається з гіфів, що утворюють грибницю, розташовану в субстраті. У процесі розвитку на грибниці утворюються плодові тіла, які складаються з ніжки та шапинки.
На нижньому боці
шапинки, від центру до периферії, у частини грибів розходяться пластинки, на
яких розвиваються спори — такі гриби називаються пластинчастими (сироїжки, лисички). У деяких
пластинчастих грибів є покривало-плівочка, що захищає пластинки (опеньки). В
інших грибів нижня частина шапинки має трубчасту форму — це трубчасті
гриби. У трубчастих також дозрівають спори. Їхні плодові тіла м’ясисті,
швидко загнивають, легко пошкоджуються личинками комах, поїдаються слимаками.
Опорна схема:
— Які способи розмноження характерні для шапинкових грибів?
Ми вже згадували, що багато шапинкових грибів пристосувались до взаємовигідного співжиття з рослинами. Тому ви, можливо, помічали, що певні види шапинкових грибів трапляються лише під деякими видами дерев. Часто це відображено в їхніх назвах (підберезник, підосичник тощо). Білий гриб зростає разом із дубами, ялинами, соснами. У сосняках можна знайти ще й лисички, маслюки та інші. Грибні нитки обплутують корені рослин і навіть можуть проникати всередину кореня, утворюючи грибокорінь або мікоризу. Явище було відкрите в 1871 р. польським біологом Ф. Каменським.
Мікориза - це симбіоз міцелію гриба і коренів вищої рослини. Гриб сприяє засвоєнню рослиною ряду корисних речовин і активує ріст рослини, одержуючи від неї органічні речовини.
— Яке значення може мати мікориза для гриба і дерева?
Гриби допомагають рослині засвоювати важкодоступні речовини гумусу, сприяють поглинанню елементів мінерального живлення, фіксують вільний азот і у сполуках передають рослинам, активують ферменти вищих рослин. Від вищих рослин гриби отримують органічні речовини, кисень, кореневі виділення, що сприяють проростанню спор.
- До якої екологічної групи відносять ці гриби?
Сапротрофи
Сапротрофи - організми, які харчуються вже неживою органічною речовиною, розкладаючи її. Наприклад, на листовому опаді, хвої тощо.
Розташована в грунті грибниця утворює величезну поверхню, завдяки чому вбирає необхідні поживні речовини. Але за значних коливань температури, за надто низьких температур, посушливих умов ріст грибниці припиняється – настає стан спокою. У такому стані вона здатна переживати тривалі періоди несприятливих умов. Але варто після посухи пройти рясним дощам, як через 10-12 днів виростають нові плодові тіла. І їхній ріст може бути настільки потужним, що вони проростають навіть крізь асфальт. Отже у похід по гриби варто вирушати після теплої погоди та рясних дощів.
Народні прикмети
1. Осінь бідна на гриби, то зима буде багата на сніг і морози.
2. Багато горіхів на ліщині, а грибів мало – чекай сніжної та холодної зими.
3. Опеньки з’явилися – літо скінчилося.
4.Колоситься жито – починають з’являтися білі гриби.
5. Полетів пух з осики – йди за підосичниками.
Відгадайте загадки про гриби:
Загадки про гриби
1. Одна ніжка, одна шапка, а голови нема.
2. Я – маленький грибок, вискочив на пеньок, жовту шапочку піднімаю, тонку ніжку ледь згинаю.
3. Під березою родився, під березою живу, ти мене відшукай і до кошика ховай .
4. Не дивися на красу, що на шапці я ношу, бо вона, червоно-біла, вже багато зла зробила.
5. Гарна шапка, тонка ніжка, сам чорненький, як та кішка, ти мене пошукай, а ну, хто я, відгадай.
6. Нога така жовтувата, а шапочка – слизькувата, я такий собі грибок, ну, звичайно ж …
7. Під осикою росте він, листям прикривається, та його знайти не важко, хоч він і ховається.
8. У кого голова на
ніжці?
9. Люблять нас усі ловити у ставку, а як букву «г» додати, будуть нас збирати у ліску .
Підберезник, маслюк, рижик, підосичник.
Сироїжки, печериці, опеньки, маслюки.
Печериця, білий гриб, маслюк, сироїжка.
Розвяжіть біологічні задачі:
а) Для більшості людей поняття «гриб» обмежено згадкою про шапинкові гриби, які можна побачити в лісі, у полі, на луках, парках. Але насправді те, що ми бачимо на поверхні землі, - не гриб. Що це за утвір? Яку воно має назву і які функції виконує?
б) Велика кількість грибів, особливо шапинкових: підберезники, підосичники, маслюки та інші, вступають у взаємовигідне партнерство з деревами і навіть чагарниками. Як називається таке партнерство? Чим воно вигідне для обох організмів? Як живляться гриби, що не вступають у партнерство з рослинами? Як називається їх спосіб живлення?
в) Народна приказка каже: «Росте, як гриб...». А як росте гриб? Які умови необхідні для того, щоб з маленької мікроскопічної спори виріс красень шапинковий гриб. Поміркуйте, чому саме після дощу треба вирушати по гриби. Чому літний дощик називають «грибним»?
Отже розглянули і цю тему.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 49 ст. 221-225, вивчити нові терміни та основні поняття з теми; заповнити табличку:
Порівняльна характеристика нижчих і вищих грибів
Ознаки
|
Нижчі гриби
|
Вищі гриби
|
Спільні
|
|
|
Відмінні
|
|
|
Для бажаючих творче завдання. Прочитати інформацію "Для допитливих" зі ст. 225 та на основі отриманих знань придумати та намалювати лікарський гриб трутовик у вигляді мультгероя.
Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу : 11051987awd@gmail.com або на Viber.
7 Клас
22.04.2021р.
Урок № 54
Тема: Комунікація тварин.
«Пригадайте»:
Навести приклади поодиноких та соціальних тварин.
Яка відмінність між анонімними та особистісними угрупованнями тварин?
Які Вам відомі види ієрархії у тварин? Навести приклади.
«Поміркуйте»
Тварини, хоч і не володіють чітко сформованою мовою, проте постійно спілкуються між собою, обмінюючись інформацією.Перед вами зображення деяких предметів побуту:

Яка аналогія зображень з особливостями процесів передачі інформації у тварин Вам помітна?
Вивчення нового матеріалу.
Перегляньте відео:
Опрацювати опорний конспект :
· Комунікація – передача інформації від однієї особини до іншої.
· Стимул – будь-який тип поведінкового «вливу» з боку однієї тварини, що спричиняє або здатний спричинити зміни в поведінці іншої особини.
Стимули
звукові зорові хімічні
- гавкіт - пози й рухи тіла - мічення території сечею
- вереск - шлюбні танці, - виділення феромонів
- спів - вишкірена паща
- клацання, свист - здиблена шерсть
- ультразвуки - випущені пазурі
Приклади стимулів:
Вереск
Спів
Шлюбні танці
"Танець бджоли"
Дайте відповідь на запитання:
Хто досліджував «мову танців» медоносної бджоли?
Яке значення «вербувального танцю»?
На що вказує напрямок танцю?
Про що свідчить тривалість танцю?
Цікаво!
Чи вміють тварини розмовляти?
Один папуга вмів вимовляти фразу: «Як ясно світить сонце». Але її він вигукував і тоді, коли за вікном стояла осіння ніч. Чи можна тут говорити про мову? Якщо ні, то чому у тварин не може відбутись перетворення звукових сигналів у мову?
На відміну від людської мови, «мова» тварин не є засобом трансляції індивідуального досвіду іншим тваринам. «Мова» в них – не знаряддя пізнання, а результат роботи органів чуттів. Ці різновиди стосунків («мова» тварин) мають інстинктивний характер, є виявом емоцій.
Використання тваринами знарядь праці
У давнину існувала думка, що людина відрізняється від тварин тим, що може використовувати знаряддя праці. Та минув час, і виявилося, що використання знарядь праці не є винятковою ознакою людини. Досить багато тварин також цілком успішно ними користуються.
«Використання тваринами знарядь праці»
Дивимось:
Доповнити таблицю прикладами:
Тварина |
Знаряддя праці |
Значення |
Калан |
Камінь |
Добування їжі |
Слон |
Гілки дерев |
Чухання спини, відганяння мух, малювання |
|
|
|
|
|
|
Домашнє завдання: зробити та вивчити опорний конспект, написати твір-роздум на тему "Чи вміють тварини розмовляти?"
Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу : 11051987awd@gmail.com або на Viber.
Немає коментарів:
Дописати коментар