перекладач

пʼятниця, 16 квітня 2021 р.

 Вітаю 7 та 9 клас!
16.04.2021р.
7 Клас
Урок № 53
Тема : "Типи угрупувань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі."

Пригадаємо вивчене!
 

 Що таке соціальна поведінка?

 Для яких членистоногих соціальна поведінка?

 Які переваги дає тваринам соціальна поведінка?

 Які недоліки має соціальна поведінка?

У чому відрізняється соціальна поведінка термітів і птахів?

Вивчення нового матеріалу. 
 

Скупчення та угруповання

Тварини можуть збиратися разом, утворюючи скупчення і угруповання. Скупчення є простим зібранням тварин, які зібралися в одному місці з якоїсь причини. Наприклад, пуголовки можуть збиратися в одному місці ставка через те, що там багато їжі.

Угруповання відрізняються від скупчень тим, що тварини в них можуть розрізняти «своїх» і «чужих». Вони впізнають тих, хто належить до їхньої групи, і можуть негативно ставитися до тварин з інших груп.

Етолог К. Лоренц довів, що всі угруповання тварин можна розділити на дві групи. Перша з них — анонімні угруповання, які не мають якоїсь певної структури. Друга — індивідуалізовані угруповання, які мають певну структуру і в яких кожна тварина виконує ту чи іншу роль.

Анонімні угруповання

Тварини з анонімних угруповань відрізняють членів своєї групи від інших тварин цього виду. Але вони не розрізняють членів групи між собою. Часто для впізнавання використовують запах. Ця особина пахне як член нашої групи, отже, вона «своя». А та особина пахне по-іншому — вона «чужа». Якщо одну особину з групи щурів натерти чимось пахучим, то це змінить її запах. І група почне визначати її як «чужу».

Відео про суспільство щурів:


 

Анонімні угруповання значно підвищують шанси своїх членів на виживання. Вони не мають ватажків, і повести за собою групу може будь-яка тварина. Зазвичай тварина, яка помітила небезпеку, подає сигнал. Він може бути звуковим (крик птахів) або мати іншу природу. Так, риби, що бачать небезпеку, виділяють спеціальні речовини, і їхні сусіди реагують на запах. Після сигналу угруповання починає реагувати як єдине ціле. І це значно утруднює дії хижака.

Індивідуалізовані угруповання

У цих угрупованнях тварини знають одна одну «в обличчя». Індивідуалізовані угруповання побудовані на особистих контактах тварин між собою. І кожна тварина в групі відіграє певну роль. У таких угрупованнях уже можна побачити ватажків. Ватажки відіграють головні ролі — домінують над іншими членами групи. Але є в таких групах і родинні, і дружні відносини. Тварини, які створюють індивідуалізовані угруповання, відрізняються досить складною поведінкою.

Прикладів таких угруповань багато. Це зграя вовків, група павіанів, лев’ячий прайд. Навіть кури, які живуть у курнику в одного господаря, теж утворюють індивідуалізоване угруповання.

 



Способи життя тварин

Особинам різних видів властивий поодинокий або груповий спосіб життя. У першому випадку особини популяції більш-менш розділені просторово та збираються разом лише на період розмноження, міграцій тощо (скорпіони, тетеруки, качки-крижні та ін.).

Ієрархія у групі. 

 Ієрархія розподіл ролей (обов’язків) у тваринних угрупованнях.

 Ієрархічне місце тварини в угрупованні визначається різними чинниками:

Агресивність

Сила

Стать

Вік

 Уперше ієрархію описав норвезький учений Шйелдрупп-Еббе в 1924 році на прикладі порядку клювання в курей під час годівлі. Першою клює їжу альфа-курка, бета-курка – другою і т. д. порушення порядку клювання припиняється ударом у голову або тулуб. Життя в будь-якому угрупованні, чи то сімя чи зграя, вимагає певного порядку, і кожний член цієї спільноти достеменно має знати свої завдання, обов'язки й права.  Для цього в групах є ієрархія – певна соціальна структура. Очолює групу звичай самець або самка, що має якість переваги перед іншими членами групи. Найсильніша, найрозумніша та найнадійніша тварина очолює групу є стає вожаком. Ця домінуюча тварина часто вирізняється зовнішнім виглядом, розмірами та забарвленням. Поводиться впевнено й рішуче, за критичних обставин задає тон у поведінці решті тварин.

Розрізняють кілька основних  типів домінування: 

 

Лінійна ієрархія

Трикутна ієрархія

Двоступенева ієрархія

Паралельна ієрархія

Змішане домінування

 

Лінійна ієрархія 

 Найсильніша тварина погрожує тварині, яка стоїть на ступінь нижче, та іншій підлеглій особині.  Тварина-альфа  фактично підтримує дисципліну в  групі, а тварина-омега існує для психічної розрядки всіх інших членів групи, які відганяють її від їжі, а іноді навіть забивають її до смерті. Випадки такого абсолютного домінування  спостерігають, наприклад, при утриманні риби колючки триголкової в обмеженому просторі.

Трикутна ієрархія 

 Спостерігається іноді в невеликій групі курей чи молодих півників, коли встановлюється “трикутний” ієрархічний порядок дзьобання один одного. 

Двоступенева ієрархія 

  Одна особина домінує над рештою тварин, які мають однаковий ранг. Домінування однієї тварини над усіма іншими членами групи називається  деспотією.

Зустрічається серед мишей і щурів.


 

Змішане домінування 

 Змінене домінування, коли то один, то інший член гурту переважає над іншими. Часто це залежить від того, на чиїй території знаходиться тварина. У переслідуваної тварини на власній території посилюються домінантні властивості, і вона починає активно виганяти переслідувача, запал якого на чужій території помітно згасає.   

Паралельна ієрархія 

  Спостерігається  тоді, коли у самців своя ієрархія, а у самиць інша. 

 

Це цікаво! 

Ієрархія у сипів

У білоголових сипів формується тимчасова ієрархія лише під час харчування. Найголодніший і найагресивніший серед сипів першим накидається на їжу. Розправивши крила й виставивши кігті, він усіх відганяє. Досхочу наситившись, добровільно поступається місцем решті птахів. Коли багато хижаків скупчується навколо мертвої тварини, першими починають трапезу найбільші.

 

 Закріпимо вивчене!

 

Дати відповіді на питання.

  Чим відрізняються угруповання і скупчення тварин?

 Які типи угруповань тварин існують?

 Чим відрізняються анонімні угруповання? Наведіть приклади таких угруповань.

 Чим відрізняються індивідуалізовані угруповання? Наведіть приклади таких угруповань.

 Домашнє завдання: опрацювати параграф 48, вивчити нові терміни та поняття; скласти розповідь про ієрархію житті тварин та її знаення для виживання.

Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу: 11051987awd@gmail.com або на  Viber.

 9 клас

 16.04.2021р.

Урок № 53

Тема: "Харчові звязки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах." 

Пригадаємо вивчене!

 

1. Пригадайте, що таке екосистема?

2. Наведіть приклади відомих вам екосистем?

3. Якими можуть бути екосистеми?

4. Чим відрізняються між собою природні та штучні екосистеми?

5. Наведіть приклади природних екосистем?

6.Наведіть приклади штучних екосистем?

7. Які складові частини обов’язково входять до екосистеми?

8. Назвіть неживі складові екосистеми лісу?

9. Назвіть живі складові екосистеми лісу? 

10. Які типи живих організмів повинні бути в екосистемі?

Жодний вид організмів не здатній жити самостійно.

В природі все взаємопов’язано.

Ми знаємо, що в будь-якій екосистемі існують складні зв’язки; організми одних видів використовують організми інших видів як джерело їжі. Зайці їдять траву а вовки їдять зайців;гусінь їсть листя , синиці їдять фрукти ;окунь живиться планктоном, щука їсть окуня,а людина щуку. В екосистемі все пов’язано.
 

Уявіть собі величезний ліс- це біосистема. Між організмами виникають різноманітні зв’язки.
Вивчення нового матеріалу. 
Зв’язки в екосистемі бувають двох типів: прямі і непрямі. Робимо схему:
 
 
 
 

Зв’язки між популяціями бувають різних видів :

1.Антагоністичними;

2. Нейтральними;

3.Мутуалістичними.

Антагоністичні-кожна із взаємодіючих популяцій різних видів відчуває негативний вплив іншої.

Наприклад – Конкуренція(приклади міжвидової і внутрішньовидової конкуренції:сосновий ліс, зайцеподібні і гризуни.)

Нейтральні взаємозв’язки-жоден з видів, що мешкають на спільній території, не відчуває на собі безпосереднього негативного впливу іншого .

Наприклад (популяції хижаків різних видів які живляться різними видами здобичі,можуть не конкурувати між собою).

Мутуалізм (взаємовигідні )взаємозв’язки кожен із взаємопов’язаних  видів отримує певну користь . Приклади (бульбочкові бактерії на коренях бобових,мікориза, одноклітинні джгутикові у кишечнику жуйних тварин).

Пригадайте яку користь отримують від мутуалістичних відносин ці організми?

Біологічну частину екосистеми складають різні групи організмів, об’єднаних між собою просторовими і харчовими(трофічними )зв’язками.

Продуценти- популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні речовини з неорганічних(фототрофи, хемотрофи).

Консументи-популяції гетеротрофних організмів, які живляться живими істотами чи мертвою речовиною(фітофаги,хижаки,паразити, сапротрофи)

Редуценти- популяції організмів, які,споживаючи мертву органічну речовину , розкладають її до неорганічних  сполук (бактерії, гриби)

Пригадаємо. Колообіг речовин-це обмін речовинами між абіотичною(неживою) і біотичною (живою)частинами екосистем.

 

Перетворення енергії в біоценозах

Функціонування будь - якої екосистеми пов’язане з перетворенням енергії та коло обігом речовин. Тобто хімічними і фізичними процесами, які забезпечують життєдіяльність біологічних систем. Основним джерелом енергії є сонячне світло. Фототрофи вловлюють його і перетворюють на енергію хімічних зв’язків органічних речовини, яку вони синтезують. Частина енергії витрачається на  забезпечення власних потреб організмів, які споживають зелені рослини або їхні рештки.

Гетеротрофи отримують необхідну їм енергію внаслідок розщеплення органічних речовин. Вони засвоюють для побудови свого тіла лише незначну частину енергії хімічних зв’язків  їжі(10—20%)а решта розсіюється у вигляді тепла, витрачається на процеси життєдіяльності.

Послідовність , у яких особину одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого, називаються ланцюгами живлення. Кожен ланцюг живиться складається з певної кількості ланок. Оскільки під час переходу одної ланки в наступну значна частина енергії втрачається , то кількість ланок обмежена і, зазвичай не перевищує 4-5.

 

Продуктивність екосистем

 

Правило екологічної піраміди

 Блог вчителя біології Руснак Т.М.: Відкриті уроки

Кожна екосистема характеризується певною продуктивністю.

Її виражають в одиницях маси або енергії. Для всіх  екосистем характерні певні закономірності.

Їх відображає правило екологічної піраміди:маса кожної подальшої ланки ланцюга живлення прогресивно зменшується, причому продукція організмів кожного наступного трофічного рівня завжди менша у середньому до 10 раз за продукцію попереднього.

Графічно це можна зобразити у вигляді піраміди, складеної із окремих блоків.(ст.278 підручника)

Так кількісні закономірності передачі маси органічної речовини від одного трофічного рівня ланцюга живлення до іншого (продуктивність організмів при цьому виражають у одиницях маси сухої речовини)відбиваю піраміда біомаси.

Піраміда біомаси демонструє ту закономірність, що консументи 1 порядку запасають у 5-10 разів меншу біомасу, ніж біомаса продуцентів, яку вони споживають і так далі:з кожною наступною ланкою ланцюга живлення біомаса, яку запасають організми вищого трофічного рівня, зменшується  в 5-10 разів порівняно з тією, яку вони споживають. Відповідні закономірності передачі енергії від однієї ланки до іншої ланки ланцюга живлення демонструє піраміда енергії.


 

Завдання!

Використовуючи текст підручника (параграф 51) скласти ланцюги живлення: лісу, річки, степу та моря. 
використовуючи інформацію подану у підручнику та перелік організмів зазначиних нижче, складіть сітку живлення:

1.Трава,заєць, сапротрофні гриби,ягідний чагарник,вовк,жук-гнойовик,рослиноїдні комахи,павук,горобець,яструб.

2.Рись,вовк,заяць,лисиця,жаба,шуліка,синиця,павук,дощовий черв,вуж, їжак,яструб,метелик,мухи,вільноживучі кліщі,трава.

3.Сапротрофні бактерії, хемосинтезуючі бактерії,амеба звичайна,гриби-сапротрофи,стьожкові черви,травневий хрущ,заєць, вовк,стриж,вищі рослини,амеба дизентерійна.

4.Планктон,синій кит,бурі водорості,акула, поліпи, медузи,морський окунь,одноклітинні водорості,сак-самітник,анчоус,афаліна,ставрида,зелені водорості,бактерії-сапротрофи.

Приклад сітки живлення:

 
Презентація до уроку біології для 7 класу по темі: "Ланцюги живлення.  Кругообіг і потік енергії в екосистемі" 

 

Висновок. Отже , біотичну частину екосистеми складають різні групи організмів,об’єднані між собою просторовими і харчовими (трофічними)зв’язками:продуценти , консументи , редуценти. Популяція кожного виду займає в певному ланцюзі живлення певний трофічний рівень.

 Домашнє завдання: опрацювати параграф 51-52, вивчити нові терміни та ключові поняття теми; виконати тести зі ст 279-280, дати відповідь на запитання 6-7 зі ст. 286 підручника.

 
Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу: 11051987awd@gmail.com або на  Viber.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар