перекладач

четвер, 8 квітня 2021 р.

 Доброго дня 6 та 7 клас!

6 Клас
08.04.2021р.
Урок № 52
Тема: Практична робота № 4 " Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах."

Мета: ознайомитися з найтиповішими видами кімнатних рослин; навчитись розпізнавати їх за зовнішнім виглядом.

Обладнання та матеріали: довідники з квітникарства, кімнатні рослини, таблиці.

 

Хід роботи

1. Розгляньте малюнки кімнатних рослин в даній практичній роботі. Уважно прочитайте опис рослин і особливості догляду за ними.

2. За описом визначте назви рослин і підпишіть малюнки. 

 

Фікус

Висока рослина з прямостоячим здерев’янілим стеблом. Листки великі, шкірясті, розташовані почергово. Батьківщиною фікуса є Індія. Там він сягає до 30 м. Фікус любить помірний полив і розсіяне світло, часті обмивання і обприскування листків. Але занадто часто поливати і повертати до світла не можна – листки опадають.

Монстера

Монстерапотужна ліана, досить витривала в кімнатних умовах. Великі екземпляри її мають здеревіле, товсте, зігнуте стебло з великою кількістю повітряних коренів і масу темно-зеленого, шкірястого, великого, блискучого, розрізного листя. БатьківщинаПівденна Америка. Монстера не потребує багато світла і навіть взимку росте подалі від вікон. Щоб умови життя були схожими на природні, рослину регулярно поливають, особливо влітку, і кожного дня обприскують. Монстера не любить, щоб її часто повертали по відношенню до світла.

Сансев’єра

Рослина з прямими, м’ясистими, блискучими листками. На них почергово розташовані темні та світлі смуги. Довжина листка 35-40 см. Це дуже витривала рослина. Вона добре росте і на сонці, і в затінку, переносить сухе повітря і помірний полив, не потребує частого пересаджування. Для сансевєри не бажаним є рясний полив.

Традесканція

Трав’яниста рослина зі стеблами, що звисають, і дрібними, загостреними листками. Батьківщина – болотисті місця тропічної та північної Америки. Рослину названо на честь садівника Джона Традесканта, котрий увів цю рослину в культуру в середині ХVІІ ст. Традесканція добре зростає і у затінку, і на сонці, потребує рясного поливу. Її необхідно щороку поновлювати, тобто живцювати, тому що зростаючи, вона втрачає декоративність.

Пеларгонія

Багаторічна рослина з прямостоячим стеблом. Листки округлі, опушені, духмяні. Квіти можуть бути різного кольору, зібрані у великі зонтики. Цю рослину часто називають геранню. Батьківщина пеларгонії – Південна Африка. Тому рослини краще зростають на сонячних вікнах, влітку їх рясно та обережно поливають, слідкуючи за тим, щоб не намочити листя. Зимою полив треба зменшити.

Хлорофітум

Рослина з вузьким, продовгастим листям. Утворює довгі, тонкі квітконоси з дрібними білими квітками. На кінцях відцвілих квітконосів розвиваються маленькі рослини – «дітки», якими хлорофітум легко розмножується. Це дуже непримхлива рослина родом з Північної Америки. Вона легко переносить пересушений ґрунт, але не обходиться без хорошого освітлення.

Сенполія (Узамбарськафіалка)

Сенполія (Фіалка) – одна з найпопулярніших квітучих кімнатних рослин. Рід нараховує близько 20 видів дикої сенполії, розповсюджених у Центральній і Південній Африці, по схилам Узамбарских гір. Сенполія – це мініатюрне ніжне створіння природи, яке скоряє рясним тривалим цвітінням, майже протягом всього року. Листки густо опушені й зібрані в прикореневі розетки. Квітки схожі на дику фіалку і можуть бути білими, рожевими, фіолетовими тощо. Якщо за цією рослиною правильно доглядати, вона цвіте 6-10 місяців на рік. Рослина дуже світлолюбна, потребує регулярного поливу теплою водою. При цьому необхідно слідкувати, щоб вода не потрапила на листя.

 

3. Ознайомившись з умовами вирощування рослин, дайте відповіді на запитання.

Які з названих рослин треба регулярно обприскувати?________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________

Які рослини обприскувати не можна?______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________

Які рослини можуть рости в затінку?_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________

Яким рослинам необхідне добре освітлення?________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________

Яким рослинам необхідний регулярний полив?______________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

 


 Картки для довідок


 

 

 

 

 

 

 



4. Які особливості слід враховувати при догляді за кімнатними рослинами?

Висновок.

Цікаве та корисне відео про користь кімнатних рослин:


 Домашнє завдання: виконати та надіслати для перевірки практичну роботу.

Виконані роботи надсилайте на електронну пошту : 11051987awd@gmail.com або на Viber.

Успіхів! Будьте здорові!

 

7 Клас

08.04.2021р.

Урок № 49

Тема : Вродженя і набута поведінка. Способи орієнтації тварин. Хомінг. Міграції тварин.

 Повторимо!

 1.      Що таке поведінка? 

2.      Наведіть приклади поведінки тварин? 

3.      Чому поведінка є одним з найважливіших способів пристосування тварин до умов навколишнього середовища?

 

 Поміркуйте!

Для чого нам вивчати поведінку тварин?

 

Цікаво!                                  

Чи знаєте ви що, у 2009 році в італійському місті Аквіла зі ставка зникла ціла колонія жаб - за кілька днів до руйнівного землетрусу.

Вчені, досліджуючи цей факт прийшли до висновку, що тварини природних водойм дуже чутливі до змін у хімічному складі води, і тому можуть відчувати наближення підземного поштовху за кілька днів до того, як він власне відбудеться.

           

Іншим прикладом такої поведінки є масове виповзання змій зі своїх нір у 1975 році в китайському місті Хайчен за місяць до того, як стався великий землетрус.

Така поведінка була тим більш дивною, що відбувалося все під час зими при мінусових температурах, коли змії повинні були перебувати у сплячці і, виповзаючи назовні, фактично прирікали себе на вірну смерть.

Тому вчені намагаються використовувати поведінку тварин для прогнозування землетрусів.

 Вивчення нового матеріалу.

 Вроджена поведінка – передається в спадок нащадкам від батьків. 

Набута поведінка – формується як результат індивідуального досвіду тварини під час научіння. 

Вроджена поведінка базується на безумовних рефлексах та інстинктах. 


 

Безумовні рефлекси – відносно постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні і зовнішні подразники. Наприклад, виділення слини під час потрапляння їжі до рота, відсмикування кінцівки від гострого предмета.

Інстинкт – це сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій. Вони характерні для особин даного виду і здійснюються у відповідь на зовнішні або внутрішні подразники для задоволення основних потреб тварин. Наприклад, батьківський інстинкт, інстинкт продовження роду, харчовий інстинкт, будівельний та інші.

Інстинкти специфічні для кожного виду, тому їх ще називають видовими. Наприклад, багато видів птахів будує гнізда, але ви ніколи не сплутаєте гніздо солов’я і ластівки міської.

Перевага вродженої поведінки, наприклад, відсмикування лапки від гарячого або гострого предмета, полягає в тому, що ця дія відбувається дуже швидко й зазвичай безпомилково. Це істотно знижує імовірність фатальних помилок, які могла б допустити тварина, якби їй доводилося вчитися уникати вогню або затаюватися від хижака. Крім того, вроджена поведінка зменшує затрати часу та енергії на научіння.

Вроджена поведінка сприяє виживанню виду одразу після народження.

 

Набута поведінка забезпечує пристосування кожної особини до змінних умов середовища впродовж індивідуального розвитку. Прояви набутої поведінки не передаються з покоління в покоління й не закріплюються у спадковості.

Научіння – зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду, тобто взаємодії тварини з навколишнім світом. Воно може бути як короткочасним, так і постійним, а його стійкість залежить від пам’яті – здатності зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду. Без пам’яті научіння неможливе.

Світ, який оточує тварину, постійно змінюється, і научіння дає можливість пристосуватися до нових умов.

Научіння в певні мірі властиве всім тваринам.

Так, в інфузорій і гідр спостерігають реакцію «переляку» на вібрацію навколишнього середовища. Якщо вібрація діє на них тривалий час, ці тварини перестають на неї реагувати.

Особливим типом научіння є імпринтинг – фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених поведінкових дій. Найбільш відомим прикладом імпринтингу є вироблення реакції слідування у виводкових птахів. Наприклад, у гусенят після вилуплення формується прив’язаність до першого побаченого об’єкта, що рухається. У природних умовах цим об’єктом стає мати, і гусенята відразу після вилуплення всюди слідують за нею. Якщо першим об’єктом, що рухається, виявляється людина або навіть неживий предмет (м’яч), то гусенята прямуватимуть саме за ними.

Ще одним типом научіння є метод проб і помилок. Він полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних дій (проб), більшість з них виявляється марними (помилки). Але деякі допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.

 Наприклад,  відео «Метод проб и ошибок»:


 

У природних умовах метод проб і помилок не завжди ефективний. Помилка може виявитися останньою: зайцю не бажано помилятися у своїй поведінці, побачивши вовка.

Наслідування – форма научіння, при якій відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною. Наприклад, хижаки демонструють дитинчатам як слід полювати, птахи – співати.

 

Як орієнтуються тварини?

Цікаво!

 

Існує безліч історій про те, як собаки й коти знаходять дорогу додому, навіть будучи вивезеними з рідного краю за тисячі кілометрів. Вовки здатні пройти десятки кілометрів у пошуках їжі і повернутися назад у своє лігво. Поштові голуби завжди знайдуть дорогу додому, так само як і перелітні птахи та інші кочові тварини, здатні повертатися назад. Дане явище вивчали багато вчених. Але досі механізм, який використовують всі ці тварини, до кінця не відомий. Кілька років тому німецький зоолог із міста Кіль провів експеримент з даного питання. Він взяв, за згодою їх власників, кілька кішок, яких посадив у коробки, і, петляючи вулицями, щоб заплутати маршрут, вивіз з міста за 3 кілометри. Далі він посадив їх у заздалегідь підготовлений лабіринт, закритий зверху кришкою, щоб не дозволити котам орієнтуватися по Сонцю. Але, як виявилося, їм це зовсім не потрібно. Більшість тварин, виходячи з лабіринту, рушили в напрямку – кожна до свого будинку.

Вражаючі випадки повернення додому тварин:

  В Англії кіт зумів знайти свій будинок майже за 70 кілометрів, витративши на це три тижні.

  Голландський кіт шукав свій будинок 5 місяців і пройшов 150 км.


  Одна родина, повертаючись з відпочинку, загубила кота. Шість років кіт провів у поневіряннях, щоб дістатися додому. Семен став відомим: про нього написали в газетах, зняли короткометражний фільм «Історія кохання», а в 2012 році встановили пам'ятник. Тепер сумний бронзовий кіт з вузликом сидить на лавці. Кажуть, якщо його почухати за вухом і загадати бажання, воно здійсниться.

 

Вправні навігатори.

Морські зелені черепахи пливуть відкладати яйця в те саме місце, де з'явились на світ. Наприклад, бразильська популяція зеленої супової черепахи пливе від берегів Південної Америки до невеликого острова Вознесіння в Атлантичному океані, який віддалений від материка на 2 тисячі кілометрів. Щоб його знайти, вона повинна враховувати силу течії, вітер та інші чинники.

Вправну навігаційну систему мають і лососеві риби, які долають течію, пороги гірських річок, щоб повернутися саме туди, де з'явились на світ. Найімовірніше, вони орієнтуються за запахами води, але сам механізм точно не з'ясовано.

Складна система орієнтації і в європейського вугра. Він пливе на нерест в Атлантичний океан, а потім личинка протягом трьох років мігрує із Саргасового моря в Атлантичному океані назад до озер Європи.

У повітрі працюють інші навігаційні системи, тут мало допоможе нюх. Так, у птахів вроджений «пташиний компас» допомагає орієнтуватися під час перельотів і також під час повернення додому (хомінг). До складної системи орієнтації птаха входять як здатність орієнтуватися по Сонцю та зорях, так і здатність відчувати магнітне поле Землі.

 Орієнтація тварин у просторі може ґрунтуватися на дуже простих принципах. Однією з найпростіших форм просторової орієнтації є таксис.

 Таксис (від грец. таксис - розташування) - спрямований рух організму стосовно якогось чинника(подразнення) без участі нервової системи.

Яким може бути таксис?

Таксис може бути позитивним (рух до чинника) і негативним (рух від нього).

Джерелами подразнення можуть бути світло (фототаксис), температура (термотаксис), волога (гідротаксис), хімічні речовини (хемотаксис) та ін. Рух може бути спрямований до джерела стимуляції (позитивний таксис) або від нього (негативний таксис)від біологічно малоцінних або небезпечних умов.

Наприклад, у евглени зеленої (Найпростіші) відмічено позитивний фототаксис - рух у напрямку до світла.

  Під час орієнтування у просторі тварини використовують різноманітні подразники: зорові, звукові, нюхові тощо. Однією з найдосконаліших «навігаційних» систем є ехолокація.

Ехолокація тварин використовується такими тваринами як дельфіни, землерийки, кажани, кити і деякі птахи, такі як салангани і гуахаро. Термін ехолокація був введений Дональдом Гріффіном, який вперше продемонстрував цю здатність у кажанів. Ці тварини видають звуки та слухають  відлуння при відбиванні звуку від перешкод. 

Як ви вважаєте, для чого вони використовують ехолокацію? 

Ці сигнали використовуються ними для орієнтації, навігації та знаходження об'єктів. Часто за допомогою ехолокації ці тварини здатні полювати або збирати їжу.

 

Тільки в 1938 році вчені виявили, що кажани видають дуже багато звуків, що знаходяться вище за поріг чутності людини. Частота ультразвуку лежить у межах 30-70 тисяч Гц. Кажани видають звуки у вигляді  імпульсів, тривалість кожного з яких сягає від 0,01 до 0,02 сек. Перш ніж видати звук, кажан стискає повітря в голосовому апараті між двома мембранами, які під впливом повітря починають коливатися. Мембрани натягуються різними м'язами та дозволяють кажанові утворювати різні звуки. Перш ніж звук вийде через рот або ніс, проходячи через декілька камер, він посилюється та видозмінюється. У всіх кажанів, які висилають сигнали через ніс, на носі розташовані складні нарости.

Потім відбувається прийом сигналу:  уловлюється  вухами, а в мозку на підставі отриманих звуків будується картина - точне уявлення про форму й величину предмета.

Чому тварини для ехолокації використовують саме високочастотні звуки (ультразвук)?

У дельфінів і кажанів ехолокація  найбільш досконала та заснована на випромінюванні високочастотнихультразвукових імпульсів. Це пояснюється тим, що вони не тільки орієнтуються, але й  використовують її для полювання.

Прості форми ехолокації тварини використовують переважно  тільки для орієнтації у просторі, це низькочастотні сигнали в 7—4 кГц.

У дев'яності роки минулого століття  відбулося відкриття ехолокації у комах. Мова, звичайно ж, іде не про всіх комах, а поки тільки про нічних метеликів-совок.

Як вчені довели  наявність ехолокації у комах? З якими органами вона

пов’язана?  

 

Крім метеликів, є  птахи гуахаро й деякі салангани, що живуть в темних печерах і також використовують ехолокацію.

Гуахаро — нічні птахи, які впродовж дня відпочивають на виступах печер, а з приходом ночі покидають житло в пошуках їжі. Гуахаро є одним із лише кількох видів птахів (і єдиним нічним видом), які послуговуються ехолокацією для навігації  — за допомогою уривчастого клацання — в повній темряві печер. Поширений у північній частині Південної Америки і на о. Тринідад. Гніздяться в печерах великими колоніями.

Салангани будують на напівпрозорі чашечки гнізда, які цілком складаються із застиглої слини. Якщо таке гніздо зварити, додавши спеції, то виходить страва, схожа за смаком і живильними цінностями на розчин желатину - знаменитий «суп із Ластівчиного гнізда».

 

Міграція тварин. Хомінг.

Презентація "Способи орієнтування тварин"

Як це відбувається?

Хомінг забезпечують вроджені реакції, пам’ять, зовнішні та внутрішні подразники. Як зовнішні подразники-орієнтири, можуть виступати характерні особливості місцевості, звукові, смакові подразники, запахи, розташування сонця, місяця чи зірок, електромагнітні поля. До внутрішніх подразників слід віднести м’язові відчуття та рухову пам’ять. Найбільш вражаючою є здатність до орієнтування у птахів.

Найяскравіше інстинкт повернення додому проявляється в голубів. Люди тривалий час використовували голубів для листування. За багато сотень років було створено породу поштових голубів, яким властивий дуже високий рівень хомінгу.

 

Як птахи орієнтуються під час тривалих міграцій?

Як відчувають,  коли відлітати?

 

Контроль часу міграції та факторів навколишнього середовища, у відповідь на які відбувається міграція, закодовані на генетичному рівні.

 

Час міграції

Головним фізіологічним фактором, що впливає на вибір часу міграції, є зміна довжини світлового дня, температура. Ці зміни також пов'язані з гормональними змінами організму птахів. Безпосередньо перед міграцією багато птахів проявляють більшу активність, так званий «перелітний неспокій», та фізіологічні зміни, накопичення жиру.

При навігації використовують

На теперішній час встановленим є те, що птахи здатні при навігації використовувати Сонце як компас для встановлення довготи й широти за зміною його висоти над обрієм. Причому птахи оцінюють висоту Сонця, якимось чином вимірюючи тіні від предметів, а не положення самого Сонця, оскільки розміри тіней змінюються приблизно в шість разів сильніше, ніж висота світила над обрієм. Птахи здатні також розпізнавати розташування певних зірок на небі та за зоряним компасом визначити зміщення небесної сфери. Встановлено, що птахи, зокрема голуби, чутливі до магнітних полів, тонко диференціюють запахи та можуть сприймати інфразвукові коливання та візуальні об’єкти.

 

 Що таке міграція?

Якими можуть бути міграції?

 Презентація "Способи орієнтування тварин"

 Чому мігруюють тварини?

 


 Це цікаво!

 

 


 


 Закріпимо вивчене!

 

 «Впізнай поведінку».

 

Розподіліть на дві групи поведінку тварин: І варіант – набуту, ІІ варіант – вроджену:

 

1)        Коли настає холодна погода, жаби пірнають у водойму, закопують себе в мул і залишаються там до кінця зими.

2)        Хамелеон швидко змінює своє забарвлення залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.

3)        Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.

4)        Кобри, що плюються, вприскують отруту зі своїх іклів на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви (жертва після цього сліпне).

5)        Самка метелика відкладає декілька тисяч яєць, намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її нащадків.

6)        Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.

7)        Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими в табуні.

8)        Зозуленя, яке щойно вилупилось, викидає яйця з гнізда «пташки-мами».

 

 Дайте відповідь на запитання:


1. Які ви знаєте способи орієнтування тварин?

2. Що таке міграція?

3. Які основні причини міграцій?

4. Що таке хомінг?

5. У яких тварин найяскравіше виражений «інстинкт дому»?

Домашнє завдання: опрацювати параграф 44, 45, вивчити нові терміни; 

За бажанням створити міні-проект на тему : "Міграції тварин".

 

Виконані роботи надсилайте на електронну пошту : 11051987awd@gmail.com або на Viber.

Успіхів! Будьте здорові!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар