Доброго дня 6 та 9 клас! Вітаю вас на дистанційному навчанні!
6 клас
06.04.2021р.
Урок № 51
Тема : "Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини."
Поміркуйте над такими словами:
“Колись на Землю упав промінь Сонця, але упав він не на родючий грунт, а упав на зелену билинку пшеничного ростка, на його хлорофілове зерно. Вдарившись об нього він погас, але не зник. Він лише витратився на внутрішню роботу: розірвав зв’язок між частинками вуглецю і кисню, з’єднаними у вуглекислоті. Звільнений вуглець, сполучаючись з водою, утворив крохмаль. Цей крохмаль перетворився на розчинний цукор і після довгих блукань рослиною нарешті знову відклався у зерні у вигляді крохмалю або клейковини. У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який став нашою їжею. Він перетворився у наші м’язи, наші нерви…
… Отже, цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь.”
- Яке значення рослин у цьому таємничому процесі «консервації» сонячної енергії?
- Яке ще значення відіграють рослини у природі?
- Яке значення рослин у житті людини?
Вивчення нового матеріалу.
Значення рослин у природі
Перегляньте відео та дайте відповідь на питання , що там зазначені.
- завдяки здатності до фотосинтезу рослини постійно поповнюють втрати органічних сполук на планеті;
- нагромаджують у продуктах фотосинтезу значну кількість хімічної енергії;
- підтримують необхідний для існування більшості організмів рівень кисню в атмосфері;
- запобігають нагромадженню в атмосфері надлишку вуглекислого газу;
- відіграють провідну роль у кругообігу мінеральних речовин, що забезпечує безперервне існування життя на Землі;
- зв’язують родючі часточки поверхневих шарів ґрунту, запобігають їхньому змиву та ерозії ґрунтів;
- збагачують ґрунт перегноєм;
- слугують домівкою для тварин;
- утворили кам’яне вугілля, нафту і торф;
- затримують сніг взимку;
- очищення повітря;
- регулюють мікроклімат, пом’якшують більшу частину добових коливань, наприклад, температури, вологості та вітру.
Розміщуючись паралельно або перпендикулярно до сонячного проміння, організми (або окремі їхні частини, наприклад, листки) можуть зменшувати ту загальну кількість сонячної енергії, яка на них потрапляє. У полудень листя яскраво освітлених крон дерев часто опускається, тоді як листя затіненого підліску звичайно підставляє сонячному промінню всю свою поверхню.
Значення рослин в житті людини
- продукти харчування,
- будівельний матеріал,
- сировина для промисловості (смола, олія, каучук, дубильні речовини, спирт та ін.)
- ліки;
- виготовлення меблів;
- отрути, алергени;
- естетична насолода.
Сільськогосподарські рослини
Сільськогосподарські рослини (культури) — культурні рослини, які вирощують з метою забезпечення продуктами харчування, виробництва сировини для окремих галузей промисловості і кормів для сільськогосподарських тварин.
За призначенням сільськогосподарські рослини умовно поділяються на:
1) Технічні — рослини, які використовують переважно як сировину для різних галузей промисловості (харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної та ін.):
- крохмаленосні (картопля, кукурудза);
- цукристі (цукровий буряк, цукрова тростина);
- олійні (соняшник, рижій, рицина, ріпак, льон, коноплі, соя);
- ефіроолійні (троянда, м’ята, шавлія, коріандр, кмин, аніс, лаванда);
- прядильні (льон-довгунець, коноплі, бавовна);
- дубильні рослини - містять у підземних та надземних органах дубильні речовини (дуб, верба, ялина);
- лікарські;
- каучукові рослини - у тканинах яких утворюється каучук (гевея, гваюла, ваточник);
- рослини, у яких утворюється деревина, яку використовують не тільки як будівельний матеріал, але і в целюлозно-паперовій, лісохімічній промисловості, як паливо (дуб, бук, граб, ялина, береза);
- фарбувльні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).
2) Продовольчі— рослини, які використовують для отримання продовольства, що є продуктом харчування людини:
- зернові культури:
хлібні злаки — пшениця, рис, жито, ячмінь, овес, кукурудза, просо;
зернобобові (боби) — горох, квасоля, чечевиця, соєві боби та інші.
- овочеві культури — картопля, капуста, морква, буряк, огірки, баклажани;
- плодово-ягідні культури:
зерняткові - яблуні, груші,
кісточкові - сливи, абрикоси,
ягідні - смородина, аґрус, малина,
горіхоплідні – ліщина, волоський горіх, фундук,
цитрусові - лимони, мандарини, апельсини,
субтропічні – манго, ананас, банан, папая.
3) Кормові — рослини (одно- і багаторічні), які вирощують на корм сільськогосподарським тваринам.
- кормові коренеплоди - бруква, морква кормова, буряк кормовий, напівцукровий і цукровий, турнепс;
- кормові бульбоплоди - картопля, земляна груша;
- кормові баштанні культури - кавун кормовий, кабачки, гарбуз;
- силосні культури - кукурудза, соняшник, кормова капуста, земляна груша, гірчиця біла, рапс,
- зернобобові культури - горох, соя, сочевиця;
- зернові - жито, овес, ячмінь, просо, кукурудза.
4) Декоративні - троянди, жоржини, хризантеми, чорнобривці, петунія, матіола, левкой (“Мова квітів”).
Вплив діяльності людини на навколишнє середовище
Завдання!
Самостійно з допомогою інтернет джерел занйдіть :
приклади негативного позитивного впливу людини на природу;
приклади позитивного впливу людини на природу.
Запишіть отриману інформацію у зошит (у визляді таблиці).
Завдання на закріплення:
складіть відповідні пари між групами культурних рослин і їхніми представниками:
І варіант II варіант
Групи рослин Представники Групи рослин Представники
А зернові 1 черешня А зернові 1 малина
Б бобові 2 суниці Б бобові 2 перець
В овочеві 3 жито В овочеві 3 соя
Г плодові 4 конюшина Г плодові 4 ячмінь
Д ягідні 5 баклажан Д ягідні 5 слива
Виберіть 6 запитань з переліку та дайте на них відповідь:
Як рослини пов’язані з іншими організмами на нашій планеті?
- Чи впливають рослини на клімат?
- Чи беруть рослини участь у формуванні корисних копалин?
- Чи можуть рослини впливати на геологічні процеси?
- Які культурні рослини називають зерновими?
- Які зернові культури вирощують в Украйні і в світі на найбільших площах? Чому?
- Які рослини належать до зернобобових культур?
- Назвіть основні овочеві культури, що вирощують в Україні.
- Яке значення мають овочі в харчуванні людей?
- Які сільськогосподарські рослини є технічними культурами?
- Для виготовлення яких продуктів використовують сільськогосподарські рослини?
- Які плодово-ягідні культури вирощують на наших землях?
- У чому цінність плодово-ягідних культур для людини?
- Чи відома вам рослина, що належить до групи олійних культур?
- Які вам відомі лікарські рослини?
- Наведіть приклади медоносних, вітаміноносних рослин.
- Як люди використовують рослини в будівництві?
- Як люди використовують рослини у виробництві продуктів харчування?
- Як люди використовують рослини у виробництві одягу?
- Як люди використовують рослини в естетичних цілях?
- Як люди використовують рослини в медицині?
Домашнє завдання: законспектувати та вивчити даний матеріал; скласти тестові запитання по темі .
Виконані завдання можна надсилати за електронною адресою: 11051987awd@gmail.com або на Viber.
9 Клас
06.04.2021р.
Урок №
Тема: "Неклітинні форми життя : віруси."
Саме у зв’язку із поширенням вірусів, зростанням вірусних інфекцій ми і вивчаємо сьогодні тему нашого уроку.
Кожен із нас переніс принаймні одне вірусне захворювання, але ніхто не бачив його збудників, адже розміри вірусних частинок – вібріонів – такі мізерні, що їх можна побачити лише за допомогою електронного мікроскопа.
За сучасними уявленнями, віруси як внутрішньоклітинні паразити становлять окреме царство живої природи – царство Віра. Наука, яка займається їх вивченням – вірусологія. На Україні є інститут «Вірусології та мікробіології» де вченні проводять свої дослідження.
Від представників інших царств віруси відрізняються тим, що не мають клітинної будови. Уже давно триває дискусія, чи можна взагалі віруси вважати живими організмами, адже поза клітиною хазяїна вони не виявляють жодних властивостей живого: у них відсутній обмін речовин, ріст, розмноження, подразливість. Лише взаємодіючи із синтезуючим апаратом клітини, віруси здатні виявляти свою життєдіяльність.
Давайте використаємо відео YouTube-каналу і подивимось як це відбувається.
Будова вірусу.
Вірус – це молекула нуклеїнової кислоти ДНК чи РНК, що оточена білковою оболонкою, а інколи ще й ліпідом.
Віруси:
а) не містять води;
б) не мають органел;
в) не мають метаболізму.
Види вірусів.
Залежно від особливостей хімічного складу оболонки вірусних частинок віруси поділяють на прості і складні.
Віруси |
|||
|
|
||
Прості |
|
|
Складні |
- у простих вірусів оболонка складається лише з білків. |
- у складних – до складу оболонки входять ще й ліпіди та вуглеводи. |
Вірусні хвороби.
Розрізняють вірусні хвороби рослин, тварин та людини.
Перегляньте відео про біорізноманіття вірусів:
І отже, підсумуємо.
Хто ж такі віруси?
Закріпимо вивчене.
Поясніть, завдяки чому були виявлені віруси та хто їх відкрив?
Які віруси називають фагами?
Чимало вірусів містять не ДНК, а РНК. Як ці віруси потрапляють до генетичного апарату клітини?
Прочитайте текст та знайдіть біологічну помилку.
Віруси – це неклітинна форма живого. Це хімічні речовини – нуклеопротеїди. Віруси складаються із кількох молекул білка та двох нуклеїнових кислот ДНК і РНК. Містять воду та мають обмін речовин. Тому вірус – живий організм, складно організована речовина. Життєвий цикл вірусів складається з трьох етапів.
Сьогодні на уроці ми вивчили будову вірусів, дізнались про їх роль в житті людини, ознайомились з особливостями вірусних інфекцій. Дана тема є досить актуальною, бо віруси швидко еволюціонують. Майже кожен рік з’являються нові патогенні віруси, які спричиняють нові хвороби.
Сподіваюсь, ці знання допоможуть вам реально оцінити ризики сучасного світу та сприятимуть дбайливому ставленню до свого здоров’я, життя, сприятимуть виробленню безпечної поведінки.
Виконані завдання можна надсилати за електронною адресою: 11051987awd@gmail.com або на Viber.
Немає коментарів:
Дописати коментар