перекладач

вівторок, 20 квітня 2021 р.

 Доброго дня 6 та 9 клас!
6 клас
20.04.2021р.
Урок № 55
Тема : "Розмноження та поширення грибів."
 
На попередніх уроках ми ознайомилися з тим, що гриби - це унікальні створіння природи, яких вчені до цих пір не можуть віднести ні до рослин, ні до тварин. Крім того, що вони дуже смачні, вони також корисні в різних сферах життя людини. Наприклад, це медицина або переробка промислових відходів. У той же час вживання деяких видів грибів може бути небезпечним для організму людини. Але ж давайте розглянемо як саме розмножуються ці «загадкові» організми і де вони існують.
 

На сьогодні вчені описали приблизно 70 тис. видів грибів, проте їх очікуване різноманіття, за оцінками різних авторів, становить від 300 тис. до 1,5 млн видів. Хоча гриби переважно ростуть в ґрунтах, вони також поширені в більшості типів біотопів — морях, континентальних водоймах. Вони розвиваються на різноманітних природних субстратах рослинного та тваринного походження, на штучних матеріалах, створених людиною. Серед грибів відомі сапротрофисимбіонти та паразити рослин та тварин, зокрема людини. Плодові тіла деяких грибів вживають у їжу: білий грибпечерицялисичкисироїжкагрифолатрюфель тощо.

Вивчення нового матеріалу.

Розмноження грибів

У грибів розрізняють статеве, безстатеве і вегетативне розмноження. Вегетативне розмноження, в основі якого лежить здатність організму до регенерації, може здійснюватися за допомогою частин міцелію. Здатність грибів до вегетативного розмноження широко використовується при штучному розмноженні культивованих грибів, а також при пересевах чистих культур в лабораторіях, які виробляють посівний міцелій.

Фільм "Як ростуть гриби."


 

1) Вегетативне розмноження здійснюється частинами міцелію, які, відділяючись від загальної маси, здатні рости і розвиватися самостійно. У дріжджових грибів вегетативне розмноження відбувається брунькуванням: на клітинах міцелію утворюються вирости, поступово збільшуються в розмірах, а потім відшнуровуются.

2) Безстатеве розмноження здійснюється спорами. Якими тільки не бувають спори –з джгутиками і без, одиночними і покритими загальною оболонкою. Місце для спори називається спорангієм, а гіф, на якій він розташований -  спорангієносцем. Зооспори (спори з джгутиками) знаходяться в зооспорангії. Якщо ж спори не мають джгутиків, то вони називаються конідіями і відкрито сидять на гіфі-кондієносці. Спори можуть розвиватися або всередині спорангіїв (ендогенно), або відокремлюються від кінців особливих виростів міцелію (екзогенно).

Найбільш просто влаштовані нижчі гриби найчастіше живуть у воді. Спори цих грибів мають джгутики і чудово плавають. Це - перший спосіб поширення спори.

Спори пліснявих грибів дуже дрібні і легкі, тому вони легко можуть поширюватися по повітрю, по воді, на лапках комах. Краплі дощу можуть переносити і великі грибні спори. У поширенні спор беруть участь і тварини. Особливо часто ними користуються гриби, плодові тіла яких розташовані під землею, наприклад, трюфеля. Поширюють спори грибів і комахи. Тоді гриби часто мають специфічний запах і слизові виділення.

Ще один спосіб-розкидання спори за допомогою пружних гіф (пероноспори) або відстрілюють спорангії (пілоболюс).

Способи розселення грибів ділять на пасивні та активні. При пасивному гриб користується чиєюсь допомогою, а при активно «справляється» сам. Зауважимо, що чим більший вибір переносників, тим простіше поширення гриба. Крім того, чим менше спор утворює гриб, тим краще вони захищені і пристосовані.

Проростають спори в ростові трубку, з якої розвивається міцелій.

Репродуктивні можливості великі – одне плодове тіло може принести 1000000000 спор на рік.

3) Але спора дає лише початок первинному міцелію. Поруч проросли дві спори і первинні міцелії злилися, давши початок вторинному міцелію (Статевий процес полягає у злитті чоловічих і жіночих гамет, в результаті чого утворюється зигота. У нижчих грибів гамети рухливі, вони можуть бути однаковими за розміром (ізогамія) або різними (гетерогамія). Якщо гамети розрізняються не тільки за розмірами, але і за будовою, вони формуються в жіночих (оогонії) і чоловічих (антеридії) статевих органах. Нерухома яйцеклітина запліднюється або рухливими сперматозоїдами, або виростами антеридії, переливаючи в оогонії свій вміст.

 

Фільм "Розмноження грибів"


 

Фільм "Як швидко ростуть гриби."


1.                Поширення грибів

У природі сформувалися різноманітні пристосування до поширення грибів, завдяки чому гриби заселяють практично всі екологічні ніші на земній кулі.

Спори грибів можна виявити всюди - у воді, грунті, повітрі, тощо. Вони можуть переноситися по повітрю на значні відстані. Наприклад, спори збудника стеблової іржі злакових рослин піднімаються струмами повітря на висоту більше 2,5 км і переносяться на відстань до декількох тисяч кілометрів. Так, вони легко долають відстань між Канадою і Мексикою. Іржа кавового дерева, вперше виявлена вченими на острові Цейлон в кінці ХІХ століття, з 70-х років ХХ сторіччя поширилася в Бразилії та стала загрозою виробництва кави у головному регіоні його культивування - в Центральній і ПівденнійАмериці. Як з'ясувалося, спори паразита були завезені на американський материк повітряними течіями через Атлантичний океан із Західної Африки. На величезні відстані переносяться спори деяких іржа винних грибів, і це створює небезпеку епіфітотій іржі.

В атмосферному повітрі у великих кількостях також присутні конідії грибів з групи мікроміцетів (альтернацій, пеніциллів, тощо) і спори макроміцетів. У лісах базидіоспори поширюються конвекційними струмами повітря, які підхоплюють їх, а на великій висоті вітер переносить їх на далекі відстані.

Спори водних грибів переносяться на значні відстані струмами води. Наприклад, ріжки утворюють пухкі склероції, в тканинах яких міститься багато повітря, тому вони дуже легкі, плавають на поверхні вод і добре переносяться течією.

Вода бере участь у поширенні спор і багатьох наземних грибів. Дощові краплі, потрапляючи на гілочки з конідіями, розбризкуються на тисячі дрібних крапель, кожна з яких містить безліч конідій гриба.

Поширення тваринами

Багато тварин поширюють спори різних видів грибів. Спори грибів, що мають великі підземні плодові тіла, переносяться хребетними тваринами, які вишукують гриби за запахом і з'їдають їх. Так, кабани та олені в деяких європейських країнах поїдають плодові тіла оленячих трюфелів. Спори істинних трюфелів також часто поширюють тварини. На цьому заснований стародавній спосіб массового збору трюфелів за допомогою дресированих собак і свиней. Спори багатьох шапинкових грибів поширюють білки, бурундуки та деякі інші гризуни. Активно поширюють спори грибів і багато птахів.

Поширення людиною

Людина в процесі своєї господарської діяльності також часто поширює гриби. Так з одного континенту на інший були завезені з посадковим матеріалом, насінням, знаряддями обробки грунту спори паразитів багатьох рослин (фітофтори, збудника голландської хвороби в'язів, ін.) Таким же шляхом спори паразитів можуть поширюватися в межах однієї країни або регіону. Для боротьби з паразитами застосовують спеціальні заходи – термічну обробку та протруювання насіння фунгіцидами.

  Закріпимо вивчене!
Дайте відповідь:

1. Якими способами розмножуються гриби?

2.  Статеве розмноженнявідбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин - ….

3.  Які гриби паразитують у рослин?

4.  Що таке цвілеві гриби?

5.  Що таке дріжджі?

6.  Якої шкоди гриби завдають здоров’ю людини і тваринам? 

 7.  На яких середовищах зростають гриби? 

8. Які гриби називають сапрофіта

9.  Чи можна вважати гриби лише корисними для людини? Чому? 

10. Як розмножуються 

11. Охарактеризуйте  вегетативне розмноження грибі.

12. Опишіть статеве розмноження грибів.

 

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами вивчили, що гриби можуть проживати на різних субстратах і відповідно до цього можуть бути корисними, або шкідливими, якщо вони існують в організмах людини, тварини або на рослинах. Також ви  вже знаєте, що гриби розмножуються статевим і нестатевим способами.

  Домашнє завдання: опрацювати параграф 48, вивчити нові терміни та поняття; скласти кросворд про будову та розмноження грибів.

 

Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу : 11051987awd@gmail.com або на Viber.

9 клас

20.04.2021р.

Урок №  54

Тема: Біотичні, абіотичні та антропічні фактори.

-         Пригадайте, яку тему ми вивчили на попередньому уроці?

-         Які існують типи взаємозв’язків в екосистемі?

-         Які є види зв’язків між популяціями?

-         Що таке ланцюг живлення?

-         Що таке трофічна сітка?

-         Сформулюйте правило екологічної піраміди.  

      На  нашій планеті проживає понад 2,5 млн.  видів живих істот. Всі вони живуть у різних природних умовах, в яких здатні задовільнити свої природні та фізіологічні потреби та почуваються комфортно. Сьогодні на уроці ми повинні з'ясувати в яких саме умовах можуть жити організми, які фактори впливають на їхню життєдіяльність, як  організми реагують на зміну умов довкілля. Отож, тема уроку «Біотичні, абіотичні та антропогенні чинники середовища».

          
В      Вивчення нового матеріалу  
              

Екологічні чинники — це будь-які умови середовища, які здатні прямо чи опосередковано впливати на живі організми та на характер їх взаємовідносин. Виділяють три основні групи чинників за характером походження:

1.Абіотичні — вплив неживої природи на організми та їхні угруповання. Абіотичні чинники поділяються на:

 - кліматичні (температура, світло, сонячна радіація, вода, вітер, кислотність, солоність, вогонь, опади);

- географічні (рельєф, нахил схилу, експозиція);

- геологічні.

2.Біотичні — взаємний вплив одних живих організмів на інші.

3.Антропогенні — вплив на живу природу життєдіяльності людини.

          

Запишіть по декілька прикладів кожної групи факторів у таблицю:

Екологічні чинники

Біотичні

Абіотичні

Антропогенні

 

 

 

 

 

 

 

За характером дії екологічні чинники поділяють на:

1. Стабільні чинники — ті, дія яких не змінюється протягом тривалого часу.

2. Змінні чинники — ті, дія яких не є постійною складовою загального впливу середовища.

Завдання .  І варіант -  виписати ті чинники, які є змінними, ІІ варіант  – ті, які є сталими.

Перелік чинників: дія магнітного поля, міграції, сплячка, земне тяжіння, добова активність, коливання температури, дощ, вітер, град, епідемії, склад атмосфери, вплив хижаків.

На життєдіяльності організму негативно позначається як недостатня, так і надмірна дія будь-якого чинника. Сила чинника, що сприяє життєдіяльності організму, називається зоною оптимуму. Межа витривалості організму лежить між верхньою та нижньою межами величини чинника, за якої організмам загрожує загибель. Зони пригніченого стану називають зонами песимуму.

 

 

 










Закріпимо вивчене! 

1. На Вашу думку, які чинники, на даний час, мають найбільший вплив на живі організми?

2. Яке Ваше ставлення до проблеми охорони навколишнього середовища?

Завдання!

Перегляньте відео та прокоментуйте побачене: 

 

Домашнє завдання: опрацювати параграф 53, вивчити нові терміни та поняття;

написати міні-твір на тему «Майбутнє природи в моїх  руках" або «15 способів зберегти природу».

 

 

Виконані завдання можна надсилати на електронну адресу : 11051987awd@gmail.com або на Viber.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар